Logeerpartij puber zonder ouders

20-12-2025 11:01 93 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo,
Ik wil graag even een mening vragen. Ik schijn nameljjk de strengste moeder van de wereld te zijn.
Mijn dochter had gister afgesproken bij haar beste vriendin thuis. Een groep van 7 of 8 pubers. 15/16 jaar. Jongens en meiden. Ze mochten allemaal blijven overnachten. De ouders van de vriendin waren er niet. Eentje was een weekend ver weg en de ander was vlak bij maar at en sliep niet thuis.
Wat vinden jullie daarvan?
Groetjes
Charlie591 schreef:
20-12-2025 17:41
Deels, maar ook wel iets met helicopter parenting. Deel van groter worden is ook af en toe op je bek gaan. Daar zitten natuurlijk niveaus in (een peuter alleen boodschappen laten doen of als er op zo’n puberfeestje een dealer langskomt en ze liggen allemaal stomdronken op de vloer gaat dat natuurlijk veel te ver) maar in mindere mate moet je wel loslaten en dat gebeurt steeds minder. Zeker het oordeel van ouders over elkaar speelt hierin een erg belangrijke rol voor m’n gevoel.
Op haar bek gaan doet ze maar als ze 18 is. Niet als ze zestien is en ik er nog wat over te zeggen heb.
Ben-ik-weer schreef:
20-12-2025 21:38
Op haar bek gaan doet ze maar als ze 18 is. Niet als ze zestien is en ik er nog wat over te zeggen heb.
Je hebt er niets over te zeggen.
Je kan prima denken dat dat wel zo is maar je kan je kind niet 24/7 in de gaten houden.

Ik woon tegenover een middelbare school vol kinderen van ouders die ook denken dat ze hun kinderen kort en veilig houden.
En toch staan er iedere pauze tientallen kinderen en ook brugklassers te vapen en zie ik ook flessen in zakken doorgegeven worden.
De antwoorden van de afgelopen 1.5 pagina zijn totaal anders dan de eerste 2.5, grappig.
granny71 schreef:
20-12-2025 18:24
To heeft zelf wat issues met alcohol dus ik denk dat dat er ook mee te maken heeft.

Maar zoals mijn jongste ooit tegen mij zei "Mam, ik heb het recht om mijn eigen fouten te maken en als jij mij goed opgevoed heb leer ik daar van"
Heb je nou serieus mijn reacties terug zitten lezen? Dat vind ik wel heel apart. Dat je daar de tijd voor neemt 😉
Florian71 schreef:
20-12-2025 22:45
De antwoorden van de afgelopen 1.5 pagina zijn totaal anders dan de eerste 2.5, grappig.

Ik heb eerst mijn reactie geschreven en toen pas gelezen. Dat verschil komt denk ik doordat je pas later meer achtergrondinformatie geeft.

Los daarvan vind ik de reacties op de eerste pagina’s onbegrijpelijk.
Grasgevoerd schreef:
20-12-2025 23:03
Ik heb eerst mijn reactie geschreven en toen pas gelezen. Dat verschil komt denk ik doordat je pas later meer achtergrondinformatie geeft.

Los daarvan vind ik de reacties op de eerste pagina’s onbegrijpelijk.

Wil je ook uitleggen wat je zo onbegrijpelijk vindt dat iemand zegt dat ze het heel normaal vinden dat een 15-16 jarige puber naar een slaapfeestje mag? ( zonder de info die later werd gegeven?
Florian71 schreef:
20-12-2025 22:48
Heb je nou serieus mijn reacties terug zitten lezen? Dat vind ik wel heel apart. Dat je daar de tijd voor neemt 😉
Dat gebeurt vaker als er halverwege ineens extra informatie toegevoegd wordt door to.
Om een eventuele troll uit te sluiten.
Sommige ouders hebben er weinig moeite mee om 15-jarigen rijkelijk te voorzien van drank. Ik heb ze ook meegemaakt die vooral kritiek hadden op de politie (‘ga boeven vangen’) toen hun bloedjes een HALT-traject kregen vanwege illegaal vuurwerk.
Desondanks mochten mijn kinderen over het algemeen ‘alles’. De een was uitermate braaf en verstandig, de ander had een meer avontuurlijke inslag. Grote excessen qua drank en drugs zijn mij niet ter ore gekomen.
Een slaapfeestje met pubers is één zaak.
Een slaapfeestje met pubers zonder een volwassene in de buurt is een andere zaak.
Een slaapfeestje met pubers die bewezen hebben geen grenzen te hebben qua drank zonder volwassene in de buurt is nog een andere zaak.

Ik had kind uberhaupt dus al niet laten vertrekken naar haar vrienden. Laat staan dat ze blijft slapen (lees: een hele nacht zuipen, vapen, blowen, ...).

Eerst maar eens andere vrienden zoeken die niet in 't ziekenhuis raken bij een avondje uit.

En tuurlijk zal kind nog vapes en drank tegenkomen. Maar dat hoeft op haar 15de niet persé de hele nacht en op zo'n manier dat je er van in ziekenhuizen beland. En zonder enige controle. (In de kroeg of de stad lopen ten minste nog wat volwassenen rond die alarm slagen als het misgaat.)
Dat komt vanzelf wel op haar 17de. Hopelijk met andere mensen of pubers die iets volwassener zijn geworden.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Mijn reactie zou geweest zijn: jij kent je dochter en haar vrienden, dat je de vraag hier stelt zegt al iets.

Hier was dat geen enkel probleem, kind had geen interesse in alcohol of drugs door zijn sport.
Mijn dochter en vriendin zijn zo hecht. Hechter heb ik twee meisjes nog niet gezien. Ze kennen elkaar vanaf voor de kleuterschool en zijn als familie. Als ik daar tussen ga proberen te komen dan keert mijn dochter zich absoluut tegen mij.
Het meisje heeft een geschiedenis van depressie en alles wat erbij komt kijken. Niet gezond voor mijn dochter. Daar praten we wel over natuurlijk.

Het avondje is voorbij en er schijnt niet gedronken of gerookt te zijn. Iedereen bleef slapen. Ook de jongens die ik al heel lang ken en waarvan ik weet dat die zich netjes aan de regels houden. Die mochten blijkbaar ook.
Volgende keer laat ik haar gaan. Nog even met man over praten. Hopelijk gaat het dan goed en herstelt zo ook ons vertrouwen.
Ik vind het allemaal niet makkelijk.
Is het ook niet. Goed dat je wil kijken naar de opties. Heb je dochter ook je zorgen uitgelegd? Misschien snapt ze dat prima en kan ze voorstellen doen om het veiliger te maken
Het is zoals het is
granny71 schreef:
20-12-2025 22:10
Je hebt er niets over te zeggen.
Je kan prima denken dat dat wel zo is maar je kan je kind niet 24/7 in de gaten houden.

Ik woon tegenover een middelbare school vol kinderen van ouders die ook denken dat ze hun kinderen kort en veilig houden.
En toch staan er iedere pauze tientallen kinderen en ook brugklassers te vapen en zie ik ook flessen in zakken doorgegeven worden.
Prima hoor...flessen in zakken? Hahaha.

Enne betekend nog niet dat je ze dan ook per se moet laten slapen bij een ander waar de kans op deze dingen ook nog eens heel groot is.
MissNuada schreef:
21-12-2025 23:38
Prima hoor...flessen in zakken? Hahaha.

Enne betekend nog niet dat je ze dan ook per se moet laten slapen bij een ander waar de kans op deze dingen ook nog eens heel groot is.
Want ze gebruiken alcohol en ze vapen terwijl ze slapen? En seks hebben kan ook alleen in bed zeker?

En ja, flessen in zakken. Dat jij het niet herkent wil niet zeggen dat het niet gebeurd.
En dat is precies wat ik ermee wil zeggen; je kan je kind niet 24/7 in de gaten houden. Je weet niet wat er allemaal gebeurd in het leven/sociale kring van je kinderen.
Florian71 schreef:
20-12-2025 11:25
Ik heb mijn dochter een half jaar geleden ook al eens op moeten halen naar aanleiding van alcohol. Haar vriendin heeft zich al twee keer het ziekenhuis in gewerkt. Er wordt gevaped. Dat kan ook als ze gewoon savonds weggaan dat weet ik. Maar de hele nacht zonder toezicht vond ik eng.
Bedankt voor jullie inzichten.

Helemaal eens! Natuurlijk laat je haar niet gaan als er geen toezicht is, no way
Ben-ik-weer schreef:
20-12-2025 21:38
Probleem is dat je juist “op geschikt niveau” op je bek moet kunnen gaan op elke leeftijd. Een kleuter moet zonder dat een ouder steeds naast ‘m staat eens vallen bij een onhandige klimpartij. Er kan een keer een fiets gestolen worden en dus spaargeld worden aangesproken voor een nieuwe omdat die voor de zoveelste keer niet goed op slot gezet werd bij een kind van 12. Dat soort dingen.
Natuurlijk mee eens dat drugs en/of veel teveel drank voor een 15-jarige niet “op geschikt niveau” is, dus idd als vrienden gekend zijn dat te doen, zou ik ook niet akkoord gaan met dit feestje.
Maar kinderen die voor alles worden beschermd door te strenge ouders, dat werkt ook niet als ze straks 18 zijn.
Dit ligt voor mij totaal aan de omstandigheden, mijn kind, de vriendengroep etc. Mijn oudste heeft op die leeftijd ook ooit een slaapfeestje gehad zonder ouders. Was juist zodat diegene niet alleen thuis hoefde te zijn. Kan ook met 14 zijn geweest. Maar in overleg met ons als ouders. Er was geen drank en wij en andere ouders waren in overleg achterwacht als er wat was. De pubers waren heel braaf en waren nog niet bezig met alcohol, rookten allemaal niet en toen ze de volgende dag iets meemaakten waarvoor ze hulp nodig hadden werd ik gebeld (ik was het dichtste bij) en heb ze kunnen helpen. In deze omstandigheden voelde het voor mij heel veilig en was het toestaan geen twijfel.

Zelf had ik op die leeftijd (15/16) wel feestjes met drank waarbij ook jongens bleven slapen. Maar we deden geen hele gekke dingen. Ja drinken, dansen, spelletjes, film kijken en misschien wat zoenen. Zo veel drinken hoop ik dat mijn kinderen iets later doen dan ik, maar verder heb ik er zelf vooral mooie herinneringen aan.

Jongens een meiden samen logeren zie ik geen probleem in. Zo lang de verhoudingen onderling normaal zijn. Als ze iets willen gebeurt dat toch wel.

Ik heb wel vrij brave kinderen. Dat scheelt ook en ze kunnen hun grenzen goed aangeven. Nou ja vooral de oudste, de jongste vindt dat soms lastiger. Bij de jongste trek ik wel andere grenzen dan bij de oudste, omdat het een ander kind is en de jongste andere grenzen nodig heeft. De oudste had ook brave vrienden. Bij de jongste wisselt dit iets meer. Met de ene vrienden zou ik meer toestaan dan met anderen. Maar ze zou het met de ene vrienden zelf ook fijner vinden dan met de anderen. Ze vindt het zelf ook ingewikkelder als er meer druk op haar wordt gelegd en vindt mijn nee dan soms zelfs erg prettig, dan ben ik de boeman ipv zij.

Dus als antwoord op je vraag. Dat hangt echt van de situatie af. Mijn oudste kan meer vrijheid aan dan de jongste. Dat vindt de jongste niet altijd leuk, maar ze begrijpt het wel. En soms is ze zelfs blij met mijn nee of geeft ze me stiekem aan dat ik nee moet zeggen.
In jouw situatie had mijn oudste misschien gemogen, maar die had waarschijnlijk niet naar zo’n feestje gewild. Die trekt een eigen plan en doet mee met wat ze zelf leuk vindt. Die zou geen druk voelen om te vapen of zich klem te zuipen. Mijn jongste had niet gemogen, want bij de vrienden bij wie dit zou gebeuren zou ze zich wel onder druk gezet voelen. En stiekem zou ze me waarschijnlijk dankbaar zijn. Omdat ze achteraf boos op zichzelf is als ze onder druk over haar grenzen is gegaan.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven