Lotingen middelbare scholen

30-01-2020 22:59 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon zit in groep 8. Vorig jaar en dit jaar meerdere open dagen en open avonden bezocht. Maar wat is het lastig! Naast een school die op fiets afstand is en ook nog bij kind past en het advies niveau aanbiedt.
Het lastige is dat veel scholen ook nog loten. En sommige beloven geen loting als je ze op 1 zet, maar dat is dan ook weer niet voor alle niveaus.
Het kan dus zomaar dat keuze 1 en 2 straks niet door gaan en het schoolkeuze 3 of 4 wordt. Ik lig hier echt van wakker.
MarvelousMrsMaisel schreef:
31-01-2020 12:01

OF heb ik liever dat scholen op tijd uitbreiden, kleinere klassen maken en dat ieder kind gewoon naar de school van zijn of haar keuze kan gaan? Als iedereen even zijn stemgedrag hierop kan aanpassen, dat zou fijn zijn.
Een school mag niet zomaar uitbreiden.

Hier in de gemeente bepaalt de gemeente welke scholen dat mogen en tot hoe ver. De middelbare school van mijn oudste gaat nieuwbouw krijgen, maar de gemeente bepaalt voor hoeveel leerlingen dat is. En dat zijn dus minder leerlingen dan er aanmeldingen zijn. Interesseert de gemeente niks.
Lijkt me een vervelende situatie. Zijn sommige scholen kwalitatief dan ook echt veel beter dan andere? Is het ene diploma behaald bij school X bijvoorbeeld ook "meer waard" dan een diploma behaald bij een andere school?
Quincy2 schreef:
31-01-2020 11:54
Als er toch meer kinderen naar een bepaalde school willen dan er ruimtes/lokalen in die school zijn, dan past het niet en moet er geloot worden.
Ja ik snap het. Maar hier zijn gewoon 2 scholen en daar kan altijd iedereen heen gelukkig.
31-01-2020 12:01
Ja, precies. Dat is EXACT wat ik bedoelde met 'wat een idioterie'. Fijn dat je mij zo goed aanvult en begrijpt.

OF heb ik liever dat scholen op tijd uitbreiden, kleinere klassen maken en dat ieder kind gewoon naar de school van zijn of haar keuze kan gaan? Als iedereen even zijn stemgedrag hierop kan aanpassen, dat zou fijn zijn.

Ja precies, en dan komen al die werkloze leraren ook meteen aan een baan.

O wacht. Maar je stemgedrag aanpassen gaat dat oplossen. Lol.
31-01-2020 09:17
En beetje raar dat bij sommige scholen broers en zussen voorrang krijgen. Het is niet alsof je nog gebracht en gehaald wordt op de middelbare.
.
Het is best prettig wanneer je kinderen tegelijk een vrije dag of vakantie hebben.
Problemen worden echt groot wanneer je gedwongen wordt een kind in een naburige plaats op school te doen waardoor je kinderen onder verschillende vakantieregio's vallen.
Niet geschoten is altijd mis
NYC schreef:
31-01-2020 12:14
Lijkt me een vervelende situatie. Zijn sommige scholen kwalitatief dan ook echt veel beter dan andere? Is het ene diploma behaald bij school X bijvoorbeeld ook "meer waard" dan een diploma behaald bij een andere school?

Ja. Maar wat dacht je van een fijne veilige omgeving? Dat de middelbare school een beetje leuk is. Dat de manier van lesgeven bij je past, verschilt ook nogal, dat de juiste ondersteuning er is indien nodig.
Extra vakken en interesses je leuk lijken enz.
Maar vooral dat het een beetje fijne en veilige omgeving is. En daar zit echt best veel verschil tussen.

Heb je dat 'altijd herres' filmpje gezien?

Dat is gefilmd bij de 2 scholen waar mijn kind anders op moet. En niet wil.
En dat is nog gezellig filmpje.. :-?

Vechten, rare filmpjes posten, meiden lastig vallen, leerkrachten uitschelden, drama in de klas. Elke dag.
Naarste verhalen hoor ik van de buurjongen en soms halen ze het lokale nieuws.

Is vast dat mbodiploma net zo valide als die van een andere school. Maar waarom zou je dat willen als ouder die wel een beetje geeft om je kind veilig en leuke tijd te bieden?
Luci_Morgenster schreef:
31-01-2020 12:23
Ja. Maar wat dacht je van een fijne veilige omgeving? Dat de middelbare school een beetje leuk is. Dat de manier van lesgeven bij je past, verschilt ook nogal, dat de juiste ondersteuning er is indien nodig.
Extra vakken en interesses je leuk lijken enz.
Maar vooral dat het een beetje fijne en veilige omgeving is. En daar zit echt best veel verschil tussen.

Heb je dat 'altijd herres' filmpje gezien?

Dat is gefilmd bij de 2 scholen waar mijn kind anders op moet. En niet wil.
En dat is nog gezellig filmpje.. :-?

Vechten, rare filmpjes posten, meiden lastig vallen, leerkrachten uitschelden, drama in de klas. Elke dag.
Naarste verhalen hoor ik van de buurjongen en soms halen ze het lokale nieuws.

Is vast dat mbodiploma net zo valide als die van een andere school. Maar waarom zou je dat willen als ouder die wel een beetje geeft om je kind veilig en leuke tijd te bieden?
Oh, dat snap ik zeker hoor. Maar het is toch eigenlijk heel erg en schandalig dat dit de praktijk en gang van zaken is op sommige scholen? Dit zijn waarschijnlijk niet de scholen die iemand als "school van eerste voorkeur" opgeeft... En zelfs als iemand dat wel doet (bijv. dichtstbijzijnde school) is het van den zotte dat het dus kan gaan om scholen waar geen veilig leerklimaat is. Ook voor ouders die weinig bezig zijn met hoe scholen zich onderscheiden etc. is een prettig leerklimaat en veiligheid toch wel iets dat gegarandeerd zou moeten zijn.

Het loten zou ik nog begrijpen als het echt gaat om dingen als: meer een progressief of conservatief klimaat, reizen, veel of weinig aandacht voor zaken als sport/cultuur/techniek etc. Zodat je echt kunt kijken wat bij je kind past. Maar dat het (ook) gaat onveiligheid, vechtpartijen etc. dat vind ik een heel kwalijke zaak.
NYC schreef:
31-01-2020 12:35
Oh, dat snap ik zeker hoor. Maar het is toch eigenlijk heel erg en schandalig dat dit de praktijk en gang van zaken is op sommige scholen? Dit zijn waarschijnlijk niet de scholen die iemand als "school van eerste voorkeur" opgeeft... En zelfs als iemand dat wel doet (bijv. dichtstbijzijnde school) is het van den zotte dat het dus kan gaan om scholen waar geen veilig leerklimaat is. Ook voor ouders die weinig bezig zijn met hoe scholen zich onderscheiden etc. is een prettig leerklimaat en veiligheid toch wel iets dat gegarandeerd zou moeten zijn.

Het loten zou ik nog begrijpen als het echt gaat om dingen als: meer een progressief of conservatief klimaat, reizen, veel of weinig aandacht voor zaken als sport/cultuur/techniek etc. Zodat je echt kunt kijken wat bij je kind past. Maar dat het (ook) gaat onveiligheid, vechtpartijen etc. dat vind ik een heel kwalijke zaak.

Ja, is het ook. Ondersteuning, lesvorm/leervormen/extra lessenpakket/filosofie/ grootte enz. Daar moet het om gaan. Maar helaas is dat niet overal zo.

Nu is dat bij ons niet zo hysterisch als met die loting, gelukkig.
Maar het kan zijn dat als er 75 leerlingen op haar voorkeursschool kunnen, er de eerste 35 naar Amsterdammers gaan en de rest lokaal. Kan dus zijn dat er geen plek is als jij nummer 41 uit de buurt bent.

Dus er word niet geloot en je hoeft geen 1e keus enz op te geven maar je moet wel altijd bij meerdere scholen inschrijven. Die 2 betreffende scholen gaan wij dus niet inschrijven. ;-)

Ik heb nog een school op het oog die kind wel leuk vond en er zit er eentje op een 3 kwartier met OV die ook redelijk oke lijkt.
Maar leuk is anders. En in de echt grote steden zelfs is dus helemaal vreselijk met dat lotingssysteem.
Gelukkig gaat het niet altijd echt letterlijk fysieke onveiligheid. Maar ook als je kind naar een schooltype moet dat helemaal niet bij hem/haar past, is dat echt niet fijn. Het ene kind doet het veel beter bij veel vrijheid en groot, het andere bij klein en wat ouderwets onderwijs. Of als je islamitische kind op een joodse school geplaatst wordt (hier vorig jaar gebeurd). Ook een uur met het ov moeten vind ik behoorlijk onwenselijk voor een middelbare school, tenzij het een bijzondere school is waar je zelf voor kiest (bv dans academie oid). Dat is namelijk veel te ver om te behappen met de fiets, dus vrienden wonen altijd echt ver weg.

Overigens gebeurt hier met de basisschool al bijna hetzelfde. Je moet vijf scholen opgeven, en dan heb je bijna zeker een plek op een van die scholen. Maar dat kan dus ook je vijfde keuze zijn, en een behoorlijk stuk verderop.
nausicaa schreef:
31-01-2020 12:50
Gelukkig gaat het niet altijd echt letterlijk fysieke onveiligheid. Maar ook als je kind naar een schooltype moet dat helemaal niet bij hem/haar past, is dat echt niet fijn. Het ene kind doet het veel beter bij veel vrijheid en groot, het andere bij klein en wat ouderwets onderwijs. Of als je islamitische kind op een joodse school geplaatst wordt (hier vorig jaar gebeurd). Ook een uur met het ov moeten vind ik behoorlijk onwenselijk voor een middelbare school, tenzij het een bijzondere school is waar je zelf voor kiest (bv dans academie oid). Dat is namelijk veel te ver om te behappen met de fiets, dus vrienden wonen altijd echt ver weg.

Overigens gebeurt hier met de basisschool al bijna hetzelfde. Je moet vijf scholen opgeven, en dan heb je bijna zeker een plek op een van die scholen. Maar dat kan dus ook je vijfde keuze zijn, en een behoorlijk stuk verderop.
Ja, zei ik ook al. Op zich zijn dat ook eigenlijk de redenen waarom je voorkeur zou kunnen hebben.
Maar helaas.
Luci_Morgenster schreef:
31-01-2020 12:56

Ja, zei ik ook al. Op zich zijn dat ook eigenlijk de redenen waarom je voorkeur zou kunnen hebben.
Maar helaas.
En ook die andere redenen vind ik op zichzelf wel valide om voorkeuren voor op te geven, maar het is eigenlijk wel erg dat het nodig is. Dat vraag en aanbod dus blijkbaar niet in evenwicht is. En een aantal scholen dus heel populair en gewild zijn en een aantal scholen dus totaal niet. Dat houd je in zekere zin altijd wel maar als je kennelijk niet eens bij de 12 scholen van voorkeur terecht kunt zegt dat m.i. ook over de misstanden die er in het onderwijs gaande zijn.
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 31-01-2020 17:45
0.30% gewijzigd
NYC schreef:
31-01-2020 16:47
En ook die andere redenen vind ik op zichzelf wel valide om voorkeuren voor op te geven, maar het is eigenlijk wel erg dat het nodig is. Dat vraag en aanbod dus blijkbaar niet in evenwicht is. En een aantal scholen dus heel populair en gewild zijn en een aantal scholen dus totaal niet. Dat houd je in zekere zin altijd wel maar als je kennelijk niet eens bij de 12 scholen van voorkeur terecht kunt zegt dat m.i. ook over de misstanden die er in het onderwijs gaande zijn.

Ik woon gelukkig niet IN Amsterdam hoor.

Wij hebben zelf dus niet direct met die regels van de 12 voorkeursscholen en lotingen te maken gelukkig. Meer zijdelings.

Maar eens, het is belachelijk en zo jammer.
Het is ook lastig hoor. Ik weet dat toen ik nog op school zat, zeg 25 jaar geleden, onze school ineens heel populair werd en er zich een volledige klas meer aanmeldde dan de jaren ervoor. Dat is best moeilijk, want je hebt niet op stel en sprong extra docenten en een lokaal meer etc. Een klas prop je er nog wel bij, maar meer niet. En voordat je mag verbouwen of meer docenten kunt aannemen (als je ze al vindt...) ben je jaren verder. Bij sommige scholen is fysiek gewoon geen ruimte voor uitbreiding (bv in binnenstad) en niet iedere school wíl veel groeien. Sommigen vinden juist een kleinschalig karakter belangrijk. Dan kunnen er wel ineens twee keer zoveel leerlingen zich melden, maar wat moet je dan?

Dus gedeeltelijk snap ik het wel, maar ik denk dat ik wel zorg dat ik met kind weg ben uit Amsterdam als ze eenmaal daar aan toe is.
*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven