Maximum bijvoeding?

15-01-2011 19:44 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

onze jongste is nu ruim 5 maanden en krijgt van die potjes Olvarit. Het gekke is: ze is niet te stoppen, ze eet maar door! Dit herken ik totaal niet van onze oudste dus ik weet niet wat me overkomt eigenlijk. Zeker fruit maar ook groentehappen gaan er er achter elkaar door in. Vandaag heeft ze ook bijna 1 zo'n potje leeg in ongeveer een half uur.

Toen pas draaide ze haar hoofd weg. Weet iemand of er een maximum is wat je mag geven? Wij zijn zelf alletwee superdun, maar krijg nu ineens visioenen van zo'n enorm bolle baby, zo van

'is die van jullie???' vragen enzo.

Tips iemand?
gewoon je gezon verstand gebruiken. Overigens vind ik het knap dat ze het lust, heb je het zelf wel eens geproeft? echt niet te eten. gewoon zelf wat klaarmken en licht pureren
Ja dat deed ik bij de oudste met als gevolg dat dit die daarna bijna twee jaar niks meer at... En nu alleen met heel veel moeite. Dus nu toch maar een potje als start. Slechte moeder ben ik hè... (maar wel een relaxte )
Nee hoor, ik zeg nergens dat je een slechte moeder bent!!

Ik zou het houden op een potje fruit en een potje groente per dag.
Sommige kleintjes kunnen echt door blijven eten en hebben dus geen stop.

Je dochter heeft vast geen honger meer als je haar een normale portie geeft. Wil je echt haar nu al laten wennen aan grote porties?

Je weet wat er gebeurd als je meer inneemt dan dat je verbrand he?

Geef haar gewoon porties zo groot als het advies is. Honger zal ze er vast niet van krijgen..
niks slecht....lekker doen hoor. Zeker bij een tweede heb je vaak ook minder tijd voor kokeritus. En wat betreft dikke baby: zal reuze meevallen met groenten en fruit. Daar word je niet dik van. Mits er niet te veel toevoegingen in zitten. Lekker hoor, een goed etend kind.
Slapen is goud
Tja ik kan dus nergens hét advies vinden voor een hummeltje van een half jaar... Alleen maar dat het echt als bijvoeding gezien moet worden en melk de hoofdvoeding blijft voorlopig. Nu is dat zeker nog het geval maar ja, ze heeft zo'n zin in die lepel met iets erop...
Mijn zoon (13 mnd) eet ook tot dat hij barst, en heeft vaak te laat door dat hij vol is.

Daardoor geef ik nu ruime portie, maar schep ik niet onbeperkt op. Maar ik weet dus wel dat zoon al snel vrij grote porties at.
quote:stukje_cake schreef op 15 januari 2011 @ 19:50:

Je weet wat er gebeurd als je meer inneemt dan dat je verbrand he?

.

(ik zie het opgeheven vingertje er bijna bij...)
Ehm jaha, dan staan wij ook bij 'Help, ons kind is te dik" op de weegschaal :-) over een jaar of 13 toch?

Alleen hebben wij geen frituur en amper snoep, een iets te laag bmi en staan sport en bewegen hier hoog op de agenda. Maar ja, je weet nooit he. Op de site van het voedingscentrum kan ik niet echt een concreet advies vinden trouwens.
Kijk eens op de site van nutricia, die zijn wel goed in dat soort dingen.....
Slapen is goud
Volgens mij kan je hier ook niet een concreet advies voor geven. De één heeft een grotere energiebehoefte dan de ander.

Ik vind het zelf belangrijk om mijn zoon te leren dat een normale portie genoeg is, dat je je niet vol hoeft te proppen tot je er van moet spugen...
ehm ja de site van nutricia staat alleen bomvol adviezen gericht op dingen zoals 1e start koekje, bambix ochtendpap, olvarit fruit zus, olvarit fruitdrank zo en olvarit a la carte, olvarit diksap enzovoorts.
Even off topic, maar hoe zijn de bijvoedingsadviezen nu? Ik dacht potjes pas na 6 maanden toch?
Ik zou ook een potje groente en potje fruit per dag doen. Ik zou inderdaad niet aanleren om veel meer te eten. Het maagje moet ook wennen aan het nieuwe eten en de hoeveelheden. Mijn tweede kon ook heel veel eten, maar ik heb er nooit over nagedacht om op die leeftijd een tweede portie te geven.
quote:flowerbloem schreef op 15 januari 2011 @ 21:03:

Even off topic, maar hoe zijn de bijvoedingsadviezen nu? Ik dacht potjes pas na 6 maanden toch?Klopt. Maar de meeste beginnen denken ik tussen 5 en 6 maanden.
quote:flowerbloem schreef op 15 januari 2011 @ 21:03:

Even off topic, maar hoe zijn de bijvoedingsadviezen nu? Ik dacht potjes pas na 6 maanden toch?

Nee, dan moet je gewoon beginnen met bijvoeden.

Maar wat eerder beginnen met groeten en fruit mag.
Ja, dat vind ik echt.
'Ze'' zeggen dat het in het begin vooral proeven is en echt als voor 'erbij' moet worden gezien. Maar dat proeven gaat hier zo goed, dat ze echt eet. Vandaar mijn vraag. Mijn dochter was een ramp met eten en nu ze naar school gaat, gaat het pas redelijk. Dus dit is wel even wat anders.
lekker schransbakkie dus. Genieten zou ik zeggen en inderdaad geen tweede potje open maken als er al 1 in zit De potjes worden vanzelf groter naarmate ze ouder worden. En als je zelf kookt, kun je er wat meer aardappel oid bij doen, dat vult goed.
Slapen is goud
Ik heb juist gehoord dat baby's zelf weten wanneer ze genoeg hebben. Maar dat lijkt in het geval van Jorina niet op te gaan... Onze dochter eet ook prima/veel, ik maak het groentehapje meestal vers, geef haar dan een "normale" portie (bij 8 maanden eet ze nu 220 gram) en als ze nog meer honger heeft, nog een beetje (ik maak altijd meer en de rest vries ik sowieso in) of een beetje vruchtenmoes als toetje. Als ik merk dat ze begint te "spelen" met het eten, houd ik op. Ze is niet dik, maar ze beweegt dan ook heeel veel (kruipen, staan, proberen te lopen...).
En wat noppie zegt: als je zelf kookt, wordt het automatisch machtiger, want in mijn prakje zit niet zoveel water als in die potjes! Volgens het voedingsadvies hier in Duitsland mag er ook in elke portie een eetlepel olie, dat zit er in de potjes ook niet!
Volgens mij gaat het bij het leren eten niet alleen om de hoeveelheid, maar ook om de manier van eten. Ik heb mijn dochter heel bewust rustig laten eten, om haar ook de kans te geven om te voelen dat ze verzadigd is. Als ze vol is hoeft ze van mij ook niet door te eten (mits ze wel wát gegeten heeft, ze is nu15 mnd). Ik ben zelf een eten-om-het-eten type en dat wil ik niet voor mijn dochter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven