Middelbare (VMBO), je kind gaat veranderen.

05-02-2023 22:34 64 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Onze zoon gaat na de zomervakantie naar de middelbare (vmbo-K) hier in het dorp. En ik heb alleen dit jaar al zo vaak de opmerking gehoord van "oeh spannend je kind gaat echt negatief veranderen hoor. Vooral de kinderen op het vmbo". En ik ben ook al bang gemaakt dat kinderen op die school al vroeg gaan blowen, vapen, dat er geregeld gevochten wordt, fietsen worden vernield etc.

Mijn zoon is heel gevoelig, heeft snel de zenuwen, is een flapuit en is een goedzak. Het is geen pester maar neemt het vaak op op voor kinderen die gepest worden. Hij is ook mega eerlijk en verteld mij alles wat hem dwars zit. We hebben een goede band. Speelt nu nog lekker met Lego en ik krijg iedere dag nog een knuffel van hem. Ik heb nu al buikpijn door al die opmerkingen. Hij is mijn kind en als moeder wil je natuurlijk niet dat hem iets overkomt of dat hij ontspoort. Is het allemaal echt zo erg en gaat hij echt zo negatief veranderen en dus straks volledig omdraait?

Wat zijn jullie ervaringen met jullie kinderen die naar het voortgezet onderwijs gingen? Hoe erg zijn ze veranderd?

En hebben jullie nog tips voor mij?
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoon is wel veranderd maar absoluut niet in negatieve zin. Hij is sociaal, gevoelig, sportief en grappig en dat zie ik allemaal nog steeds terug.

Hij is wel zelfstandiger geworden, komt er nu achter dat zijn chaotische houding echt tegen hem werkt en begnt zich echt los te maken van ons als ouders. Wil meer zijn eigen gang gaan, wat goed is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn buurjongen op het vmbo is nog even lief als voorheen.
Eén keer uitgescholden voor brillenjood. Ik wist niet dat dat nog als scheldwoord werd gebruikt tegenwoordig.
Verder zijn de meisjes van de klas erg op hem gesteld.
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat bij hem (en andere onzekere kinderen) hielp:
een verdedigingssport.
En dan bij een betrouwbare vereniging,
niet bij een opgefokte hengsten-club.
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Explorista schreef:
05-02-2023 22:39
Mijn buurjongen op het vmbo is nog even lief als voorheen.
Eén keer uitgescholden voor brillenjood. Ik wist niet dat dat nog als scheldwoord werd gebruikt tegenwoordig.
Verder zijn de meisjes van de klas erg op hem gesteld.
Brillenjood, nou idd, dacht dat dat echt een jaren 80/90 scheldwoord was.
Alle reacties Link kopieren Quote
Explorista schreef:
05-02-2023 22:39
Wat bij hem (en andere onzekere kinderen) hielp:
een verdedigingssport.
En dan bij een betrouwbare vereniging,
niet bij een opgefokte hengsten-club.
Dat is een hele goede tip! Ik zal het hem een voorleggen deze week.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoon hier in de brugklas. En ja hij is zeker veranderd. Soms sta ik echt even te knipperen van wie ben jij met je lange benen, frons en gromgeluiden. En andere momenten krijg ik te zien wat voor ontzettend leuk mens er uit dat jongetje aan het komen is :heart:.
Alle reacties Link kopieren Quote
Natuurlijk gaat je zoon veranderen. Van een tiener wordt hij straks een puber en jong volwassene. Nu nog kind, over een paar jaar niet meer. En hoe hij verandert, dat weet je toch niet. Als hij niet heel gevoelig is voor peer pressure en een beetje goed in zijn vel zit en een klas treft die niet al te extreem is, dan zal het vast meevallen.
Ga uit van gemiddelden met een beetje vertrouwen in je kind. Je kent hem en weet wat er in de basis inzit. Dat verdwijnt niet zomaar als sneeuw voor de zon en élke tiener heeft wel een fase waarop hij/zij gaat ontdekken wat bij hem en haar past met domme keuzes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oudste is zichzelf gebleven ondanks het pesten. Ze was leergierig en deed haar best. Dan ben je een nerd. Ze heeft niet altijd een leuke tijd gehad maar ze is niet veranderd.

Er zijn wel jongeren die blowen, vapen weet ik wat maar die komen niet altijd uit een stabiel nest. De een zit op vmbo ivm echt niet kunnen leren via theorie de ander omdat ze niet willen leren of andere problemen. De eerste categorie is het meest stabiel. Dat was hier zo in ieder geval. Die jeugd is met diploma van school gegaan. Sommige wel rokend of vapend maar die studenten van Vindicat zijn vele malen erger dus komt goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoon (dorpskind, kleine school gewend) maakte in de Havo/Atheneum dakpanklas kennis met "krachtwijkkindertjes".

Dat had hij nog niet eerder meegemaakt. Eén keer liep het zo uit de hand dat hij bij de les is weggerend om andere docenten erbij te halen. Daarna heeft de klas twee uur thee gedronken met de mentor om bij te komen.

Schoolniveau zegt niets.
Every woman deserves a man that destroys her lipstick, not her mascara.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn oudste zit op het vmbo-t en die is heel lief en normaal nog hoor.
En ja, ze veranderen maar zolang jij vooral op de relatie blijft zitten en op die manier wat bij kan sturen komt het in the end echt allemaal helemaal goed hoor. Niet over inzitten.
Geen moeder, maar heb vriendinnen mee zoons op het vmbo in Amsterdam. Nog steeds schatjes! Van wat ik er van meekrijg in elk geval. Maar zitten pas in 1e en 2e, dus nog vrij jong wel.

Ach, ik vergeet nog een zoon van een vriendin in de 3e van het vmbo, ook al zo’n lieve jongen, nog steeds! Wel een andere stad, maar ook best een grote plaats.
anoniem_64099e414652c wijzigde dit bericht op 05-02-2023 23:19
30.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen ervaring met vmbo hier, maar ik gok dat dat meer een vooroordeel is van de mensen die dat zeggen dan dat het op feiten berust. Mijn kinderen gingen naar twee verschillende middelbare scholen en het was vooral het cultuurverschil tussen de scholen dat de ervaring kleurde, niet het niveauverschil.

Op de ene school (atheneum) was ruimte en respect voor iedereen. Daar heb ik één keer een akkefietje gemeld bij de conrector en toen mocht iedereen inclusief ouders zich direct op school komen melden om even luid en duidelijk het pestprotocol aan te horen. Degene die daar niet voldoende van onder de indruk was en zich nog een keer als een aso gedroeg mocht op zoek naar een andere school.

Op de andere school (scholengemeenschap maar mijn kind daar deed ook atheneum) kon ik het nummer van de directie wel op speed dial zetten zó vaak is mijn kind uitgescholden voor k*nkerhomo. Surveillanten deden gewoon alsof ze het niet hoorden en iedere paarse vrijdag werd gezellig heel de school versierd en de regenboogvlag zo hoog mogelijk gehesen. En bij hem zat het toevallig in die hoek, maar ook op andere vlakken werden kinderen die gepest werden volledig aan hun lot overgelaten.

Koester de band met je kind. Zolang hij zo onbevangen met de waarheid naar je toekomt komt het echt wel goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tip, kijk eens terug naar jezelf maar dan door de ogen van je ouders.

Jouw ouders hadden toch ook vertrouwen? In de tijd dat jijzelf naar het voorgezet onderwijs ging waren er toch negatieve dingen, al is het maar dat er gejat werd, een fiets vernield, gerookt op het schoolplein, spijbelen..........

Ongeacht welk niveau het voortgezet onderwijs heeft, je kind veranderd. Dat houdt je niet tegen. Hun wereld wordt nou eenmaal groter, komen met andere kinderen in contact die uit andere milieu's komen, invloed van vrienden wordt groter, ergens bij willen horen of juist onderscheidend.

Je kind is niet de enige die nieuw is, dat zijn de anderen ook. Vertrouwen hebben en vertrouwen geven. Luisterend oor bieden, er zijn voor hem maar tegelijk ook wat loslaten.

Jij hebt het voortgezet onderwijs ook overleefd, je zoon gaat dat ook lukken.

Nb, zelf kinderen met leerproblemen en speciaal onderwijs, op bepaalde manier ook goedzakken en sociaal onhandig. Hebben met veel plezier en verve hun schooltijd doorlopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tuurlijk gaat hij veranderen, hij wordt puber. Maar zo erg als jij het nu voor je ziet is het niet.
Soms kan zoon (13, 2 vwo) ineens nukkig doen en afwijzend. Hij weet meestal helemaal niet waarom hij zo doet.
Aan de andere kant komt hij nog elke ochtend knuffelen. Verder ook frequent maar het mag vooral niet gezien worden :-D
Schoolniveau zegt niets, wel de school en de populatie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen ervaring met VMBO hier, maar beide kinderen zijn enorm veranderd in hun middelbare schooltijd. Ze zaten allebei op de vrije school, dus daar heerste toch wel 'niks is gek en niemand wordt veroordeeld' sfeertje. Maar er werd ook geblowd en gevaped en allerlei andere ongein.

Mijn man is gestart met de MAVO en hij geeft wel andere ervaringen dan ik heb gehad tijdens mijn middelbare schooltijd (VWO). Maar of dat nou lag aan de MAVO, ik weet het niet.

Ik denk dat het voornamelijk op vooroordelen is gebaseerd. En de ene VMBO is de andere niet he. Staat deze school echt bekend om de slechte sfeer en gedoe? Is er dan een andere VMBO in de buurt die beter bekend staat? Wij wonen in een grote stad en daar is een groot verschil tussen de diverse scholen. De ene is echt heel anders dan de andere.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn MAVO was een prima school.

Gelukkig was ik er al weg toen ze ineens VMBO werden genoemd en moesten fuseren met de LBO school een paar straten verderop.
Een compleet andere populatie.

Die school had zo'n slechte naam dat mijn broer en ik jaren later hebben uitgezocht wat de volgende scholenfusie was geworden. Dáár gingen onze kinderen in elk geval niet naartoe.
cottonclean wijzigde dit bericht op 06-02-2023 00:06
42.90% gewijzigd
Every woman deserves a man that destroys her lipstick, not her mascara.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zie wel echt verschil in temperament tussen de kinderen van het vwo en vmbo, heb kinderen op beide gehad. Kan ook meespelen dat het een categoraal vwo was in een kakdorp vs een scholengemeenschap, maar de vmbo’ers waren veel meer streetwise en ondernemend. Op beide scholen wel akkefietjes met drank en drugs, maar nog niet in de brugklas.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kind heeft ook vmbo niveau. De overgang was enorm, en ik heb 3 maanden een huilend kind gehad.
Gelukkig een leuke mentor die me adviseerde: volg haar en haar tempo. Dus ze is nog tijdenlang op haar verzoek naar school gebracht en vaak gehaald, mijn zus is ingeschakeld daar ging ze heen in de pauze, etc.
Ja er word daar gevaped, geblowd, gedronken, ook in de brugklas. Ik werk zelf op een mbo en die studenten zeggen als 'oude mensen': die kids zijn wild man.
Maar zat kinderen die daar (nog) geen interesse in hebben en die vinden elkaar ook.
Na die drie maanden vond ze haar plekje, de meisjes met wie ze omging kwamen hier toen ook thuis.
Op dit moment is het de mode (bloot bloter blootst) waarin ze experimenteert maar zover ik weet is de rest nog steeds ver van haar bed en vind ze middelengebruik zelfs aso.
School zit er ook bovenop, er zijn kinderen geschorst en overgeplaatst.
En: het is nog steeds een lieve meid. Haar vriendinnen lijken ook gewoon zachtaardige kinderen.
Ze heeft nog steeds haar vriendinnen van buiten school en dat helpt ook. Social media helpt ook om die contacten aan te houden dus mijn tip is ook: kijk een beetje mee maar ga daar niet te bovenop zitten.
Nee, ik vind het niet leuk dat ze met haar telefoon zit de hele dag.
Maar zolang de cijfers goed zijn en ze verder van alles onderneemt laat ik het.
Go with the flow! Ik heb ook vmbo-k gedaan maar echt niet negatief veranderd in die periode.

(Uiteindelijk hbo gedaan dus alles is nog mogelijk)
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoon op VWO is ook enorm veranderd, ik denk dat elk kind verandert op de middelbare school. Maar niet negatief in ons geval. Hij is stoerder, wijzer, bijdehanter geworden maar ook zelfstandiger. En net zo lief en grappig als hij al was. En ook bij hem op school wordt geblowd en gevaped. Hij zit nu in de tweede en hij en zijn vriendengroep vinden dat dom en smerig. Toppie, hopelijk blijft dat zo!

Ik heb dus geen ervaring met het vmbo, maar volgens mij bestaan daar veel vooroordelen over. Vertrouw op je kind en laat je niet gek maken door alle verhalen van iedereen.
Mijn zoon is helaas wel negatief veranderd op het VMBO. Hij kreeg vanuit de basisschool VWO-advies en is uiteindelijk (via een lange omweg) afgestroomd naar VMBO basis. De kinderen met wie hij hier te maken krijgt zijn echt een stuk pittiger dan die op het VWO. Dan kunnen we met zijn allen roepen dat het niet zo is, maar het zijn gewoon feiten. Wapenbezit, wiet roken en winkeldiefstal zijn bij de kinderen op die school aan de orde van de dag. Op het VWO heb ik daar nauwelijks van gehoord.

Overigens is mijn zoon nog steeds een lief, gevoelig en sociaal kind. Hij heeft zelf geen gedragsproblematiek, maar hij is wel geconfronteerd met hoe normaal er over drank- en drugsgebruik gedaan wordt. Ook gebruikt hij andere woorden, terwijl hij heel talig is. Een mes is ineens een "sjenk" en als er iemand neergestoken is, is de persoon "gesjenkt". Echt om te janken.
anoniem_6475a3ea475f9 wijzigde dit bericht op 06-02-2023 07:27
27.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Muurbloempje115 schreef:
06-02-2023 07:07
Go with the flow! Ik heb ook vmbo-k gedaan maar echt niet negatief veranderd in die periode.

(Uiteindelijk hbo gedaan dus alles is nog mogelijk)
Waarom zet je dat onderste erbij?
fryskefaam schreef:
06-02-2023 07:24
Waarom zet je dat onderste erbij?
Om te laten zien dat dit niet het eindstation hoeft te zijn?
vaniteifear schreef:
06-02-2023 07:28
Om te laten zien dat dit niet het eindstation hoeft te zijn?
Inderdaad

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven