Mijn dochter en haar tic

13-05-2010 17:21 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een paar maanden heeft mijn dochter van 5 een hele irritante tic. Om de paar minuten maakt ze een raar geluid met haar neus. Het klinkt alsof ze heel kort haar neus snuit, maar dan meer vanuit haar holtes en niet zozeer alsof ze een pluisje in haar neus heeft (OMG, hoe omschrijf ik dit? :-)) Soms doet ze het puur om aandacht te vragen, maar ik merk dat ze het ook doet als ze bijvoorbeeld tv kijkt of een boekje leest. Hoe leren wij dit af? Het is niet alleen heel irritant om te horen, maar het klinkt ook nog eens heel vies.

We hebben het al genegeerd, haar gezegd dat ze het om de tien minuten mag doen, haar zelfs een kado beloofd als ze ermee stopt (hoe pedagogisch verantwoord...), maar het schiet niet op. Wie heeft de gouden tip?
Ik zou t negeren denk ik.
Mn broertje heeft het ook gehad toen ie heel klein was: met de hand langs sokken, broeksboord en shirtboord en dan z'n neus ophalen. ZO raar! En hij had het zelf op een gegeven moment niet eens meer door. Afleren lukte niet echt maar irritant dat het was

Sterkte
Zo weinig mogelijk aandacht aan besteden.

Dochter hier had een rare ademhalingstic (klonk erg benauwd). Dacht in eerste instantie zelfs aan astma-achtige toestanden en ben met haar naar de huisarts geweest. Die heeft haar onderzocht en er bleek niets aan de hand. Hij vertelde dat het vrij vaak voorkomt dat kinderen zich op die leeftijd een tic aanmeten. Kreeg het advies het te negeren. Gedaan en ging na verloop van tijd vanzelf over.

Succes.
Ik heb niet echt een gouden tip. Je hebt haar er al bewust van gemaakt.

Soms kan een tic door spanning komen, ik weet niet of je dochter problemen heeft op school.

Ik wil je niks aanpraten trouwens, maar het kan zinvol zijn om een eventuele oorzaak te zoeken en daar iets aan te doen.
Viva naar de knoppen.
Ah; een neefje van mij deed het ook. Precies hetzelfde!

Geen aandacht aan geven, en dan gaat t vanzelf over!

Althans, zo ging het bij ons.

Op een gegeven moment dachten de ouders...hey we hebben het al heel lang niet meer gehoord, tja..het was dus over!

Toch, het heeft wel bijna een jaar geduurd!
Gewoon helemaal negeren. Totaal geen aandacht aan besteden! enige aandacht kan het alleen maar erger worden. Hoe meer je een tic tegen werkt, hoe erger die wordt.

Groeit ze vanzelf overheen...
Kan ook zijn dat ze iets met amandelen heeft, hoor.

Eerst dat uitsluiten.
Eensch met voorgaande: gewoon negeren.

Veel jonge kinderen hebben een tic(s) maar de meesten groeien daar ook weer vanzelf overheen. Tics zijn eigenlijk een ontlading van opgebouwde spanning; als je er veel aandacht aan besteed vergroot je die spanning eigenlijk alleen maar. Cadeaus verbinden aan het stoppen ermee werkt niet goed, juist omdat het voelt als iets onvrijwilligs. Daarbij noem je dat ze het doet om aandacht te krijgen; ervan uitgaande dat het een echte tic is, is het géén aandachttrekken. Een wijziging in de visie op deze tic kan er ook al voor zorgen dat je het je minder aantrekt.

Succes!
Mijn nichtje van 7 heeft ook een (soortgelijke) tic gehad.

Van alles aan/mee/met gedaan, niets hielp.

Ja uitendelijk wel iets.

Negeren.

Succes!
Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter
Ik ken een volwassene die dit doet maar had niet in de gaten dat het een ''tic'' is die met opzet wordt gedaan. Ik heb nog regelmatig dat ik denk dat hij een lachje inhoudt en als ik dan mee lach, zie ik dat hij helemaal niet lacht.
Ik heb een vriend èn een vriendin die het doen (en die zijn nog een tijdje samen geweest ook, dat gesnuf ging maar door), en inderdaad een tik.

Verder geen nuttige bijdrage
Pfoe bedankt, het gaat dus waarschijnlijk echt nog over We hebben net besloten dat we op jullie advies vanaf morgen keihard gaan negeren. Hopen dat het lukt!!!
Irritant inderdaad want klinkt echt smerig, mijn buurmeisje doet het ook. Gatver. Maar goed, negeren dus. Ga ik doen...
Ik heb als kind zelf ook meerdere tics gehad. Zowel qua geluid als bewegen. (steeds mn hoofd kort naar voren buigen bv)

Voor mezelf ook lastig want het was echt een dwang van moeten doen. En als mn ouders er wat van zeiden voelde ik me daar weer rot om en werd het erger. Net wat Ariadne al zei, dat verhoogt spanning en dus tics. Gelukkig heb ik op mijn 11e voor het laatst last van een tic gehad.

Ik had ze trouwens wel erger/meer in tijden van spannende dingen (ruzie met een vriendinnetje, schoolreisje waar ik tegenopzag, blindedarmoperatie). Misschien kun je nog wel kijken of 'er iets is' en haar daarmee helpen zonder enige aandacht aan de tic zelf te besteden? Succes ermee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven