Mijn kind is altijd moe, en nu?

15-10-2018 11:28 81 berichten
Ons kind is ruim 5 jaar en sinds een jaar eigenlijk bijna altijd moe. De dagen dat ze niet zegt 'ik ben zo moe' en een normaal energielevel heeft komen wel voor, maar zijn zeldzaam. Soms leeft ze op van een leuke activiteit, om vervolgens weer in te storten. In de weekenden is ze eigenlijk te moe om iets te ondernemen. In de vakantie trok het helaas ook niet bij, er veranderde niets. Ze is vaak heel bleek met flinke kringen onder de ogen. Ze slaapt heel goed (12u per nacht) en valt overdag nooit in slaap. Het lijkt dus geen slaaptekort vermoeidheid te zijn. Ze heeft een rustig, overzichtelijk leventje, ze gaat niet naar de opvang, is veel buiten en zit op een fijne school waar ze graag heengaat. Kortom: ze zit verder goed in haar vel. Bloed laten prikken en daar kwam niets uit. In de familie komen geen voedselallergieen voor. Wat kunnen we nog doen? Iemand hier ervaring mee? Kan het normaal zijn dat een kind zo veel moe is? Ze heeft overigens een levendig karakter en is van nature niet perse een stil en rustig kind...
viva-amber schreef:
15-10-2018 11:52
Ik was ook zo een waarom kind...hoe groot is het heelal? Waarom zijn bananen krom? waarom bestaat de dood? Waarom heet echte chocomel echte chocomel...is de rest dan nep?
....ik was echt een ster in malen en ik vond het enorm raar dat mijn ouders niet alles wisten.
Ja hoor, heel herkenbaar!
Alle reacties Link kopieren
Is ze met bloedprikken ook getest op Pfeiffer? Ik geloof dat de antistoffen vanaf zes weken na besmetting te zien zijn.
Zou toch eens na laten kijken of het iets met voedsel te maken heeft, dat het niet in de familie zit, zegt niets.
redbulletje schreef:
15-10-2018 11:53
Is ze op B12 getest?
Vaak doen ze standaard testjes en niet op alles.
Ik zal die b12 nog even navragen. We eten bijna geen vlees, dus wie weet grotere kans op tekort?
Is ze erg lenig/hypermobiel?
Alle reacties Link kopieren
Weet je waar ze precies op is getest? Vaak doen ze eerst een standaard bloedonderzoek en daar zit Pfeiffer, vitamine B12, de ziekte van Lyme etc meestal niet bij. Er kan meestal echt nog wel meer getest worden. Ik zou echt om uitgebreider onderzoek vragen, want zo moe zijn is niet normaal.

Mijn stiefdochter was trouwens ook altijd zo moe op haar vijfde, het heeft wel een jaar geduurd, maar is wel vanzelf overgegaan. Het is nooit duidelijk geworden waar het aan lag.
Pandax schreef:
15-10-2018 12:01
Is ze met bloedprikken ook getest op Pfeiffer? Ik geloof dat de antistoffen vanaf zes weken na besmetting te zien zijn.
Niet op getest, ga ik wel naar vragen.
DeKenau schreef:
15-10-2018 11:58
Ze was dus veel moe en niet het 'standaard' drukke adhd kind?
Klopt. Braafste kind van de klas, maar wel een dat veel friemelde (dat was het hyperactieve deel), ze is snel afgeleid en heeft veel gedachtes. Kan ook heel goed associëren, filosoferen. Wel dromerig. Op school niet heel druk, aangezien ze zich daar aan de regels houdt, heel gehoorzaam kind. ADHD manifesteert zich anders bij meisjes, dan zie je vaak niet het kind dat alle dagen heel druk is.
Alle reacties Link kopieren
DeKenau schreef:
15-10-2018 12:03
Niet op getest, ga ik wel naar vragen.

Pfeiffer komt als kinderziekte redelijk veel voor. Meestal krabbelen kinderen met een paar maanden weer op, maar soms duurt het langer. Sterkte in ieder geval.
pamelacourson schreef:
15-10-2018 12:03
Weet je waar ze precies op is getest? Vaak doen ze eerst een standaard bloedonderzoek en daar zit Pfeiffer, vitamine B12, de ziekte van Lyme etc meestal niet bij. Er kan meestal echt nog wel meer getest worden. Ik zou echt om uitgebreider onderzoek vragen, want zo moe zijn is niet normaal.

Mijn stiefdochter was trouwens ook altijd zo moe op haar vijfde, het heeft wel een jaar geduurd, maar is wel vanzelf overgegaan. Het is nooit duidelijk geworden waar het aan lag.
We hopen hier ook steeds dat het overgaat. Maar na een jaar dus nog geen verbetering. En shit Lyme kan natuurlijk ook nog. Het wemelt van de teken hier, heb er nog nooit een gevonden bij haar, maar toch..
Alle reacties Link kopieren
DeKenau schreef:
15-10-2018 12:05
We hopen hier ook steeds dat het overgaat. Maar na een jaar dus nog geen verbetering. En shit Lyme kan natuurlijk ook nog. Het wemelt van de teken hier, heb er nog nooit een gevonden bij haar, maar toch..
Oei. Het ergste is dat je Lyme kan oplopen zonder dat je ook maar gemerkt hebt dat je een teek hebt gehad en zonder rode ring. En uit de testen komt ook niet altijd iets, maar ik zou er zeker op aandringen het wel te testen.
Tiana_76 schreef:
15-10-2018 12:04
Klopt. Braafste kind van de klas, maar wel een dat veel friemelde (dat was het hyperactieve deel), ze is snel afgeleid en heeft veel gedachtes. Kan ook heel goed associëren, filosoferen. Wel dromerig. Op school niet heel druk, aangezien ze zich daar aan de regels houdt, heel gehoorzaam kind. ADHD manifesteert zich anders bij meisjes, dan zie je vaak niet het kind dat alle dagen heel druk is.
Tja, dit is behoorlijk herkenbaar. Ik heb zelf ADHD, dus ik voldoe ook aan deze beschrijving, net als dochter, haha. Ik heb bij haar helemaal nog niet aan adhd gedacht eigenlijk. Partner is (extreem) hb, dus een rare combi zijn we sowieso, kind zal ook niet standaard zijn. Ben daarom snel geneigd om bij vermoeidheid het 'in het hoofd' te zoeken, maar na een jaar ga je daar toch aan twijfelen. Lastig, hoor.
Bobby-Pin schreef:
15-10-2018 12:02
Is ze erg lenig/hypermobiel?
eerder een houten klaas :)
DeKenau schreef:
15-10-2018 12:10
Tja, dit is behoorlijk herkenbaar. Ik heb zelf ADHD, dus ik voldoe ook aan deze beschrijving, net als dochter, haha. Ik heb bij haar helemaal nog niet aan adhd gedacht eigenlijk. Partner is (extreem) hb, dus een rare combi zijn we sowieso, kind zal ook niet standaard zijn. Ben daarom snel geneigd om bij vermoeidheid het 'in het hoofd' te zoeken, maar na een jaar ga je daar toch aan twijfelen. Lastig, hoor.
ADHD kan erfelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon was als kleuter heel vaak moe, hangerig. Bij standaard schoolartsbezoek bleek dat hij niet goed kon zien. Bij metingen bij orthoptist kwam een sterkte van +5 naar voren. Dit viel in het dagelijks leven niet op, het lukte hem namelijk om te compenseren. Nadat hij een bril kreeg, kreeg ik een ander kind (actiever, meer zelfverzekerd en ik hoor hem nog maar weinig klagen over vermoeidheid).
Misschien is het een idee om haar ogen te laten controleren, om dit eventueel uit te sluiten.
Alle reacties Link kopieren
De grens tussen adhd, add, ass, hb en hs is heel erg diffuus. Maar die kinderen lopen niet direct met zwarte kringen rond, zeker niet als het fijn gaat op school en overal. Ik neem aan dat dat écht zo is, en niet maar zo lijkt.
Ik zou dan toch eerder aan iets echt lichamelijks denken.
impala wijzigde dit bericht op 15-10-2018 12:28
1.92% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar voor mijn 5 jarige kleuter. Sinds een aantal weken al voordat we naar school gaan vragen of er nog een dutje gedaan kan worden. Tussendoor wel gewoon vrolijk. Maar ook bleek, kringen onder d'r ogen.
Nog geen bloed getest, dus dat ga ik eerst laten doen.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Bobby-Pin schreef:
15-10-2018 12:02
Is ze erg lenig/hypermobiel?
want?
(mijn eigen nieuwsgierigheid)
Alle reacties Link kopieren
DeKenau schreef:
15-10-2018 12:10
Tja, dit is behoorlijk herkenbaar. Ik heb zelf ADHD, dus ik voldoe ook aan deze beschrijving, net als dochter, haha. Ik heb bij haar helemaal nog niet aan adhd gedacht eigenlijk. Partner is (extreem) hb, dus een rare combi zijn we sowieso, kind zal ook niet standaard zijn. Ben daarom snel geneigd om bij vermoeidheid het 'in het hoofd' te zoeken, maar na een jaar ga je daar toch aan twijfelen. Lastig, hoor.
Als jij adhd hebt, en je man extreem hb is, is er wel een dikke kans dat zij ook iets heeft in die hoek.
Niet dat dat perse deze vermoeidheid moet verklaren, maar wel iets om alert op te zijn. En dan kan de moeheid zowel door overprikkeling komen als door onderprikkeling/verveling.

Je zegt dat ze 12 uur slaapt. Maar slaapt ze dan ook echt? Of ligt ze misschien toch veel wakker? En van teveel slaap kun je ook weer lamlendig worden.

Van teveel activiteiten kun je moe worden, maar ook van te weinig. Sport en spel kan juist heel goed helpen tegen moeheid als die in je hoofd ontstaat, dus misschien is dat juist niet teveel voor haar, maar heeft ze het meer nodig.

Lastig probleem hoor!
impala wijzigde dit bericht op 15-10-2018 12:36
27.16% gewijzigd
.
lilalinda schreef:
15-10-2018 12:26
want?
(mijn eigen nieuwsgierigheid)
Door de lenigheid kunnen bewegingen vermoeiender zijn zoals bijvoorbeeld naar achter knikkende knieën bij het lopen. Dochtertje van een vriendin was ook altijd moe en dat kwam omdat ze hypermobiel is.

Er kunnen ook nog andere aandoeningen samen gaan met hypermobiel zijn wat tot vermoeidheidsklachten leidt.
anoniem_327927 wijzigde dit bericht op 15-10-2018 12:34
14.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Welke dingen zijn gecontroleerd met het bloed prikken? Heb je daar een overzichtje van? Is er ook geprikt op de schildklier? Een traag werkende schildklier kan vermoeidheidsklachten veroorzaken.
Alle reacties Link kopieren
Bobby-Pin schreef:
15-10-2018 12:32
Door de lenigheid kunnen bewegingen vermoeiender zijn zoals bijvoorbeeld naar achter knikkende knieën bij het lopen. Dochtertje van een vriendin was ook altijd moe en dat kwam omdat ze hypermobiel is.

Er kunnen ook nog andere aandoeningen samen gaan met hypermobiel zijn wat tot vermoeidheidsklachten leidt.
Grappig,
ik ben zelf echt extreem hypermobiel, scoor op alle tests altijd ver boven de hoogste scores uit maar nooit gehoord dat daar vermoeidheid bij hoort
(komt wellicht ook, omdat ik mijn hypemobiliteit nooit als probleem zag, dus nooit veel over gelezen heb. )
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend dat je dochter zo moe is! Wij hebben zoiets ook aan de hand gehad met onze oudste. Snurkt je dochter ook? Die van ons wel en het bleek slaapapneu te zijn waardoor ze toch niet goed uitrustte, ondanks lange nachten. Haar amandelen zijn geknipt en de vermoeidheid is ook verdwenen.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
15-10-2018 12:04
Klopt. Braafste kind van de klas, maar wel een dat veel friemelde (dat was het hyperactieve deel), ze is snel afgeleid en heeft veel gedachtes. Kan ook heel goed associëren, filosoferen. Wel dromerig. Op school niet heel druk, aangezien ze zich daar aan de regels houdt, heel gehoorzaam kind. ADHD manifesteert zich anders bij meisjes, dan zie je vaak niet het kind dat alle dagen heel druk is.
Dit is precies mijn verhaal.
Ik ben nog steeds altijd moe.
Probeer ermee te leven maar ik vind 't erg zwaar. Met medicatie gaat het wel een stuk beter gelukkig. Maar zodra die uitgewerkt zijn is het drama.
Omdat ik geen standaard druk adhd kind was werd het bij mij pas heel laat ontdekt. Hierdoor heb ik ook geen diploma, behalve vmbo. Alles lukte net niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ass en adhd zonder fysiek druk te zijn. Dat is pas veel later vastgesteld, maar ik was ook geen normaal kind en altijd ergens mee bezig in mijn hoofd en idd ook aan het friemelen. Maar ik was niet extreem moe.
Heb wel altijd op een sport gezeten (turnen, toen ik klein was) en denk dat dat toch wel belangrijk is voor 'filosoferende' kinderen.
Het is nog steeds belangrijk voor mijn geestelijk welzijn om iets te doen waarmee ik uit mijn hoofd kom. Ook al voel ik me er vaak te moe voor of heb ik geen zin. Dus ik zou zeker wel iets voor haar gaan zoeken.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven