mijn meisje (12 weken) slaapt ineens niet meer door!
vrijdag 19 december 2008 om 23:21
Ik weet het, het is een luxe probleem. Mijn dochter van 12 weken sliep tot 7 weken door op 1 voeding na 's nachts. Na die 7 weken sliep ze van 23.30 tot 07.00, heerlijk! Maar sinds kort wordt ze 's nachts vaak wakker met een huiltje en heeft dan de speen opnieuw nodig. Ze slaapt dan wel meteen verder, maar een half uur later is het hetzelfde verhaal en zo de nacht door. Er is niets veranderd in haar routine of voeding ofzo, dus vraag me af wat het dan kan zijn. Ik weet dat ze ook maar een mensje is en geen machine, maar misschien is dit herkenbaar? Dacht zelf dat het misschien een sprongetje kan zijn? En zat ook al te denken of ik haar zal laten huilen maar dan zijn zij en ik er beiden langer mee zoet dan nodig leek mij...Alle reacties welkom!
vrijdag 19 december 2008 om 23:28
Niet laten huilen, hoort erbij. Ben je misschien weer begonnen met werken? Dat maakte bij mijn dochter nogal een verschil, die had hetzelfde, doorslapen met 8 weken, maar vanaf 16 weken elke nacht 1 of 2x wakker voor een voeding, tot aan 1 jaar toe. Het kan van alles zijn, regeldagen (als je BV geeft) een sprongetje. Gewoon lekker troosten en voeden als ze dat wil. Ze heeft nog een heel leven om door te slapen.
vrijdag 19 december 2008 om 23:39
Als je borstvoeding geeft, kan het inderdaad gewoon zijn dat je melkproductie even opgevoerd moet worden. Maar ook een verkoudheidje, een ontwikkelingssprongetje, veranderingen in jouw leven (zoals werk inderdaad), een veranderd slaappatroon overdag: d'r is vanalles wat ervoor kan zorgen dat ze even rommelt in haar ritme. Het zal nog wel vaker voorkomen dat ze ineens 's nachts weer wakker wordt, dat hoort er gewoon allemaal bij. Misschien wil ze alleen even weten dat je er nog wel bent.
Lekker troosten in ieder geval, zodat ze goed stevig kan hechten en zodat haar basisgevoel van veiligheid versterkt wordt. Die wetenschap hielp mij door de onderbroken nachten heen. (En doet dat nog steeds, als zoals gister mijn eenjarige dochter opeens alleen maar wil slapen in innige omstrengeling met d'r moeder. Jammer dan dat ik beter slaap zonder innige omstrengeling met mijn dochter. Tegen de tijd dat ze achttien is, verlang ik vást terug naar de tijd waarin ze zich met d'r kleine knuistjes zo aan me vastklampte. Dan ben je die nachten en die vermoeidheid waarschijnlijk al lang en breed vergeten. )
Lekker troosten in ieder geval, zodat ze goed stevig kan hechten en zodat haar basisgevoel van veiligheid versterkt wordt. Die wetenschap hielp mij door de onderbroken nachten heen. (En doet dat nog steeds, als zoals gister mijn eenjarige dochter opeens alleen maar wil slapen in innige omstrengeling met d'r moeder. Jammer dan dat ik beter slaap zonder innige omstrengeling met mijn dochter. Tegen de tijd dat ze achttien is, verlang ik vást terug naar de tijd waarin ze zich met d'r kleine knuistjes zo aan me vastklampte. Dan ben je die nachten en die vermoeidheid waarschijnlijk al lang en breed vergeten. )
zaterdag 20 december 2008 om 08:46
Mijn zoontje heeft dit ook ineens opgebouwd, soms wel 8 keer per nacht een speentje brengen. Het breekt je nacht vreselijk, ook al ben je blij dat hij/zij meteen weer in slaap valt.
Voor mijn zoon heb ik de Knuf gekocht. Hij kan nu makkelijk zelf zijn speentje terugpakken. Het gaat super vanaf dag 1, soms slaapt hij de hele nacht door soms wordt hij 1 keertje wakker. Mijn zoontje is al wel 6 maanden oud, ik kan me voorstellen dat het voor jouw dochter moeilijk kan zijn om die knuffel te pakken, maar misschien kan ze er zo aan wennen.
Succes en trusten!
Voor mijn zoon heb ik de Knuf gekocht. Hij kan nu makkelijk zelf zijn speentje terugpakken. Het gaat super vanaf dag 1, soms slaapt hij de hele nacht door soms wordt hij 1 keertje wakker. Mijn zoontje is al wel 6 maanden oud, ik kan me voorstellen dat het voor jouw dochter moeilijk kan zijn om die knuffel te pakken, maar misschien kan ze er zo aan wennen.
Succes en trusten!

zaterdag 20 december 2008 om 11:04
Ben nog niet weer begonnen met werken en ik geef flesvoeding, maar zal dan idd gewoon even een periode zijn...Hopelijk een korte want die heerlijke lange nachten zijn me wel wat waard hoor En ach, aan de andere kant, ik smelt nog steeds elke keer als ik mijn dochter zie dus een straf is het ook niet.
zondag 21 december 2008 om 21:58
Heb het ook laatst van iemand gehoord en die is toen begonnen met een fles geven omdat ze dacht dat hij honger had.Heeft ze tot zijn tweede aan een nachtvoeding vast gezeten!!!
Dus gewoon lekker t speentje geven en na een weekje schijnt het een stuk minder/over te zijn dus nog even doorbijten!
Mijn zoontje is 6,5 maand en die heeft in totaal nog maar 3 nachten door geslapen.Moet er elke nacht een keer of 4 uit waaronder voor een voeding.
Ach,en zo kan je vast wennen aan de tandjesperiode of ziek zijn.Dan doe je ook geen oog dicht hahaha
Dus gewoon lekker t speentje geven en na een weekje schijnt het een stuk minder/over te zijn dus nog even doorbijten!
Mijn zoontje is 6,5 maand en die heeft in totaal nog maar 3 nachten door geslapen.Moet er elke nacht een keer of 4 uit waaronder voor een voeding.
Ach,en zo kan je vast wennen aan de tandjesperiode of ziek zijn.Dan doe je ook geen oog dicht hahaha
maandag 22 december 2008 om 17:35
Haha, ja gewoon van de positieve kant bekijken, zo ben ik ook wel weer. Heb sinds gisteren echt steeds sterker het vermoeden dat ze in een sprongetje zit, want overdag is het slapen nu (ook) een drama en dat ben ik echt niet gewend van haar. Vanmiddag wezen wandelen, wat normaal gesproken garant staat voor heerlijk slapen, en ze heeft alleen maar liggen huilen, zo zielig! Gelukkig gaat het nu 's nachts iets beter, haar ritme is gewoon verschoven denk ik van 07.00 voeding naar 05.30 (probeer het wel te rekken tot 06.00 hoor met het speentje). Vannacht en gister en tussendoor niet uit gehoeven dus hopen dat dat doorzet!
Hoe gaan jullie dan eigenlijk om met die sprongetjes? Probeer je zoveel mogelijk te doen als altijd of neem je je beeb dan ook de halve dag op schoot?
Hoe gaan jullie dan eigenlijk om met die sprongetjes? Probeer je zoveel mogelijk te doen als altijd of neem je je beeb dan ook de halve dag op schoot?
dinsdag 23 december 2008 om 12:20
Hallo,
Ik ben het ook eens met de vorige adviezen en tips. Het is inderdaad gewoon een fase. Mijn dochter (8.5 maand ) had precies hetzelfde. Al met al heeft het 2 weekjes geduurd en toen was het weer net als met 7 weken. Ik heb niet een extra voeding gegeven, maar alleen een speentje. Ons geluk was denk ik wel dat ze met 15 weken haar duimpje ontdekte en dus toen haar zelf makkelijk kon troosten. Eerst zat ik er wel wat overin dat ze heel erg zo gaan duimen, maar dat is nu ook alweer voorbij. Alleen als ze heel moe is duimt ze nog.
Het is dus even vervelend voor nu omdat je al anders gewend was, maar het is straks zo weer voorbij!
Babys die overdag goed slapen schijnen s nachts ook goed te slapen, dus ik heb vrij snel haar overdag ook in het wiegje gelegd voor haar middagslaapje om rust in te bouwen, dus niet alleen in de kinderwagen overdag, dat deed ik de eerste paar dagen wel. Toen ze overdag ook weer goed sliep, waren de nachten ook een stuk beter!
Veel succes ermee....
Ik ben het ook eens met de vorige adviezen en tips. Het is inderdaad gewoon een fase. Mijn dochter (8.5 maand ) had precies hetzelfde. Al met al heeft het 2 weekjes geduurd en toen was het weer net als met 7 weken. Ik heb niet een extra voeding gegeven, maar alleen een speentje. Ons geluk was denk ik wel dat ze met 15 weken haar duimpje ontdekte en dus toen haar zelf makkelijk kon troosten. Eerst zat ik er wel wat overin dat ze heel erg zo gaan duimen, maar dat is nu ook alweer voorbij. Alleen als ze heel moe is duimt ze nog.
Het is dus even vervelend voor nu omdat je al anders gewend was, maar het is straks zo weer voorbij!
Babys die overdag goed slapen schijnen s nachts ook goed te slapen, dus ik heb vrij snel haar overdag ook in het wiegje gelegd voor haar middagslaapje om rust in te bouwen, dus niet alleen in de kinderwagen overdag, dat deed ik de eerste paar dagen wel. Toen ze overdag ook weer goed sliep, waren de nachten ook een stuk beter!
Veel succes ermee....