Mijn ouders worden nooit opa en oma

16-08-2018 09:58 187 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gewijzigd
anoniem_374655 wijzigde dit bericht op 20-01-2020 22:27
Reden: .
98.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez schreef:
20-08-2018 08:02
Laten we eerlijk zijn, ik zie hier op het topic ook vaak genoeg meisjes vrouwen van 19, 20 voorbij komen die heel graag NU een kind willen. Dan roept toch ook het hele topic 'wacht nog maar even!!'?? Vind ik niet heel anders. Als je op een gegeven moment zelf de 40 gepasseerd bent, vind je 20 echt nog heel jong (ik tenminste wel ;-) ) en roep ik eigenlijk bij ieder plan van iemand van die leeftijd 'wacht nog maar even...'
Iemand adviseren om nog even te wachten is natuurlijk wat anders dan tegen iemand zeggen: wacht maar, je gaat er nog wel anders over denken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
18-08-2018 14:35
Daar ben ik het wel mee eens. En zéker bij vrouwen doet men dat. Als je als 21-jarige zegt: Ik zie mijzelf over een jaar of vier, vijf wel aan kinderen beginnen dan begrijpen mensen dat. Zegt er ook niemand: "Hoe kun je dat NU al zo zeker weten? Wacht maar, ik spreek je nog wel over vijf jaar. Dan wil je ze misschien wel helemaal niet meer."
Dat komt natuurlijk omdat mensen uitgaan van de meest voorkomende scenario's. Logisch en realistisch.

Uiteindelijk wil het overgrote deel van vrouwen nou eenmaal graag kinderen.
En je "waarschuwt" niet zo snel voor iets onwaarschijnlijks.
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
16-08-2018 10:19
Herkenbare situatie. Ik heb één zus. Zij wil wel kinderen maar heeft geen relatie. Ik heb altijd gezegd dat ik geen kinderen wil en heb ze dus ook niet. Mijn ouders, vooral mijn moeder heeft daar heel veel moeite mee gehad en is een periode (toen mijn zus en ik begin 30 waren) daardoor echt een nachtmerrie geweest voor ons. Er deugde helemaal niets van ons. "Waarom zijn jullie niet normaal?" "Wat is mis met jullie dat je geen man kan krijgen?" "Hou eens op met rondfladderen en wordt eens serieus."

Het was een heel verdrietige periode en ik heb me vooral naar mijn vader toe wel schuldig gevoeld. Mijn moeder gunde ik het al helemaal niet meer op een gegeven moment.

Wat mij opviel en waar je als kind gewoon niets aan kan doen is dat mijn moeder het vooral moeilijk vond om aan haar omgeving uit te leggen dat beide dochters geen kinderen hadden (en toen ook beide geen relatie, al tig jaar). Haar wereld bestond uit 60-plussers die heel veel bezig waren met hun kleinkinderen. Mijn moeder kon daarin niet meepraten en dat is best pijnlijk. Uiteindelijk heeft mij moeder haar omgeving veranderd en is meer met mensen gaan optrekken die niet continu met kleinkinderen bezig waren.

Grappig genoeg kreeg ik een paar jaar geleden een relatie met een man met twee kinderen en nu is mijn moeder alsnog oma en dat doet ze geweldig. Mijn vader is helaas enkele weken nadat ik mijn vriend leerde kennen overleden en heeft nooit opa kunnen spelen. Dat is voor mij nu een groot verdriet, dat had ik hem zo gegund.

Ja dat zou ik ook willen, meer optrekken met mensen die ook geen kleinkinderen hebben.
Hoe doe je zoiets?
Luchiena schreef:
30-10-2018 20:30
Ja dat zou ik ook willen, meer optrekken met mensen die ook geen kleinkinderen hebben.
Hoe doe je zoiets?
Mijn moeder is gaan bridgen met een homo zonder kinderen als partner. Ze tennist met alleen maar mannen, die praten kennelijk minder over kleinkinderen dan vrouwen. En ze gaat regelmatig dansen met allerlei andere pensionado’s die volgens mij drukker zijn met elkaar dan hun kleinkinderen.
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
31-10-2018 08:01
Mijn moeder is gaan bridgen met een homo zonder kinderen als partner. Ze tennist met alleen maar mannen, die praten kennelijk minder over kleinkinderen dan vrouwen. En ze gaat regelmatig dansen met allerlei andere pensionado’s die volgens mij drukker zijn met elkaar dan hun kleinkinderen.

Ze is dus op zoek gegaan naar mensen die nog allerlei activiteiten en interesses hebben.
Ik ben kindvrij en door nieuwe activiteiten te doen kom ik ook mensen tegen die niet heel de tijd bezig zijn met (klein)kinderen. Als je in je huidige situatie blijft zitten, blijf je namelijk altijd dezelfde mensen tegenkomen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-08-2018 09:34
Ouders die teleurgesteld zijn als ze geen opa/oma worden zijn wat mij betreft toch een puntje (of 2) kwijt van de goed-ouderschap-waarderingslijst.
Mijn schoonouders waren al in de 70 toen ze hun eerste kleinkind kregen en toen werd pas duidelijk hoezeer ze daarnaar verlangd hebben. Ik geloof niet dat ik ooit trotsere grootouders heb gezien.
Alle reacties Link kopieren
ik heb zelf kinderen waarvan 1 nu al weet dat hij geen kinderen wil en dat is prima. Waarom schuldig ? Is toch jouw keuze ? Kinderen krijgen is iets voor jezelf , niet voor je ouders.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen nog onder de dertig dus...
je ouders verwachten heus niks en over een jaar of vijf of tien kan het weer anders zijn.
Mijn moeder kan alleen oma worden via mijn broertje want ik wil geen kids. Van haar hoeft het niet per se hoor, ze vindt het ook prima als mijn broertje ook geen kinderen krijgt. Hij wil dat wel graag met zijn vriendin en er zal ook geheid binnenkort een kindje komen als alles goed gaat, maar mijn moeder zou er niet wakker van liggen als het er niet komt. Ik denk dat het mij leuker lijkt dan haar.
Ik zou het super vinden om tante te worden.

Mijn moeder heeft trouwens een goede vriendin die 2 kleinkinderen heeft en er helemaal niks mee heeft. Die voelt geen enkele band met ze.
Ze past soms op, maar hooguit eens per twee weken en dan is ze het alweer zat na een paar uur. Die voelt niks voor ze.
Dat kan dus ook. Mijn eigen opa had ook helemaal niks met ons. Die gooide ons voor de TV. Speelde nooit met ons, las nooit voor, die hield helemaal niet van kinderen.

Mijn andere oma was gek op ons maar wel blij dat ze maar 2 kleinkinderen had. Die gaven haar al genoeg kopzorgen. Met nog meer had ze helemaal niet meer geslapen.
Ik vind niet dat je als ouder maar van je kind mag verwachten dat ze kleinkinderen nemen puur om jou gelukkig te maken. Goddank dat mijn moeder dat niet van mij verwacht.
Alle reacties Link kopieren
Fijn om om zoiets te lezen.
Inderdaad mensen opzoeken die ook geen oma zijn.
Ik heb een zoon van 38 en een dochter van 36 die allebei alleen zijn.
Zij merken aan mij dat ik het verdrietig vind dat ze alleen zijn, maar dat is niet goed van mij.
Je gunt iedereen toch het geluk.
Ik weet ook dat sommige mensen liever alleen zijn en toch gelukkig zijn.
Luchiena schreef:
01-11-2018 22:22

Inderdaad mensen opzoeken die ook geen oma zijn.
Er is natuurlijk geen activiteit waar alleen die mensen elkaar ontmoeten.
Het is wel zo dat mensen die zelf veel activiteiten hebben niet zo aan hun (klein)kinderen vastgeplakt zitten en dat als je het zelf druk hebt, je ook automatisch andere mensen ontmoet die het druk hebben en hun prioriteiten anders stellen.
Alleen....als je dit nog niet bent tegengekomen, of hebt bedacht, dan doe je waarschijnlijk niet zoveel buiten de deur? Zit het dan wel in je om plezier te beleven aan het actief zijn om het actief zijn, in plaats van te zoeken naar andere mensen zonder kleinkinderen? Want dat lijkt me een foute insteek - en natuurlijk geen garantie op succes. Om mee te doen is het wel handig als je de activiteit ook leuk vindt, in plaats van het te zien als een mogelijkheid om eens niet naar kleinkinderpraat te hoeven luisteren. Maar 'ze' zitten bij iedere soort activiteit. Ik sport bijvoorbeeld ook met drukke oma's. Die hebben wel kleinkinderen, maar hebben het daar weinig over (maar wel eens, natuurlijk). En als het enige raakvlak met zulke mensen is dat je geen oma bent, klikt het dan überhaupt wel?
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, ik tennis met heel veel plezier. Inderdaad geeft dat veel afleiding.
Ondanks dat het altijd in je hoofd zit.
Mensen die adviezen geven zitten altijd in beter vaarwater.
Ook daar leer je mee omgaan.
Je moet inderdaad geen zeurpiet worden, dat helpt niemand.
En dan hoeven de mensen je ook niet meer.
Ik hou van gezelligheid. En koken enz. enz.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven