Mond vol tanden

02-08-2021 10:26 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ivm herkenbaarheid een beetje vaag,
De thuishulp komt bij een oude mevrouw. De mevrouw wist dat ze bevallen was en informeerde naar de baby. Hoe gaat het? En waar is ze nu? Het was s ochtends rond 08.00 uur.
Het ging heel goed en de baby ligt nu in de auto te slapen.....
De mevrouw viel stil en wist even niet hoe ze moest reageren. Ze schrok erg.
De thuishulp is toch wel bij iedere cliënt 10-15 minuten bezig.
Toen ze mij dit vertelde viel mijn mond ook open. Ik denk dat ik op dat moment ook even niet zou weten wat ik zou moeten zeggen.
Wat zou jij doen? En zou je nu nog actie ondernemen?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Nog iets meer duidelijkheid gekregen?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook erg benieuwd
Alle reacties Link kopieren
Als je 1 cliënt hebt voor half acht (als de meeste opvangen open gaan), en je bent daar echt altijd maar 10 minuten bezig, vind ik het nog niet eens zo’n heel raar verhaal. Als je een koele auto neer zet om 7.15, is die echt niet binnen een kwartier snikheet, zo tropisch is het hier nou ook weer niet. En zolang de baby veilig ligt te slapen (in stoeltje).
Maar goed, ik heb mijn kind ook wel eens slapend in de auto achter gelaten om een pakketje op te halen bij de Appie, om me vervolgens vooral druk te maken of een of andere overijverige voorbijganger niet ineens bedacht om mijn raam in te slaan of zo.

Ik sluit ook een grapje niet uit. Ik heb ook wel eens op rare momenten ineens van iemand de vraag gehad: ‘maar waar is de baby dan nu??’. Midden op mijn werkdag of zo. Dan zei ik ook rustig: oh, die zit gewoon in de auto, raampje op een kier, gaat prima.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
04-08-2021 17:34
Als je 1 cliënt hebt voor half acht (als de meeste opvangen open gaan), en je bent daar echt altijd maar 10 minuten bezig, vind ik het nog niet eens zo’n heel raar verhaal. Als je een koele auto neer zet om 7.15, is die echt niet binnen een kwartier snikheet, zo tropisch is het hier nou ook weer niet. En zolang de baby veilig ligt te slapen (in stoeltje).
Maar goed, ik heb mijn kind ook wel eens slapend in de auto achter gelaten om een pakketje op te halen bij de Appie, om me vervolgens vooral druk te maken of een of andere overijverige voorbijganger niet ineens bedacht om mijn raam in te slaan of zo.

Ik sluit ook een grapje niet uit. Ik heb ook wel eens op rare momenten ineens van iemand de vraag gehad: ‘maar waar is de baby dan nu??’. Midden op mijn werkdag of zo. Dan zei ik ook rustig: oh, die zit gewoon in de auto, raampje op een kier, gaat prima.
Serieus???
Frankly my dear, I don"t give a damn
nausicaa schreef:
04-08-2021 17:34
Als je 1 cliënt hebt voor half acht (als de meeste opvangen open gaan), en je bent daar echt altijd maar 10 minuten bezig, vind ik het nog niet eens zo’n heel raar verhaal. Als je een koele auto neer zet om 7.15, is die echt niet binnen een kwartier snikheet, zo tropisch is het hier nou ook weer niet. En zolang de baby veilig ligt te slapen (in stoeltje).
Maar goed, ik heb mijn kind ook wel eens slapend in de auto achter gelaten om een pakketje op te halen bij de Appie, om me vervolgens vooral druk te maken of een of andere overijverige voorbijganger niet ineens bedacht om mijn raam in te slaan of zo.

Ik sluit ook een grapje niet uit. Ik heb ook wel eens op rare momenten ineens van iemand de vraag gehad: ‘maar waar is de baby dan nu??’. Midden op mijn werkdag of zo. Dan zei ik ook rustig: oh, die zit gewoon in de auto, raampje op een kier, gaat prima.
Ik snap eigenlijk niet zo waarom je baby's en dieren in auto's achter zou laten. Het zijn geen normale verblijfsplekken en het kan heel erg mis gaan. Kleine kans weliswaar, maar toch.

Daarnaast vind ik het ook lastig, want als ik zoiets als voorbijganger zie blijf ik dus wachten bij de auto. En ik heb wel iets beters te doen.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
06-08-2021 22:22
Ik snap eigenlijk niet zo waarom je baby's en dieren in auto's achter zou laten. Het zijn geen normale verblijfsplekken en het kan heel erg mis gaan. Kleine kans weliswaar, maar toch.

Daarnaast vind ik het ook lastig, want als ik zoiets als voorbijganger zie blijf ik dus wachten bij de auto. En ik heb wel iets beters te doen.
Helemaal mee eens
Snap dit ook echt niet, kleine moeite om je kindje ook even uit de auto te halen en je boodschappen te doen
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
06-08-2021 22:40
Helemaal mee eens
Snap dit ook echt niet, kleine moeite om je kindje ook even uit de auto te halen en je boodschappen te doen
Ik heb het weleens gedaan. Beide kinderen net in slaap gevallen in de auto en ik moest een receptje ophalen bij de apotheek (exact deze situatie is de enige waarin ik dit gedaan heb en dit is meerdere keren voorgevallen). Ik kan daar vrijwel voor de deur parkeren en ben letterlijk maximaal 5 minuten binnen. Het was alle keren dat dit gebeurde buiten niet zonnig (dan zou ik het niet in mijn hoofd halen) en ik laat dan twee raampjes ongeveer 10cm open staan.

Allebei de kinderen wakker maken, uit de stoeltjes halen, mee naar binnen slepen, weer naar buiten en terug in de stoeltjes zetten is dan écht veel meer werk, gedoe en ongemak voor de kinderen dan ze heel eventjes laten zitten.

Het enorme panikeren om zoiets begrijp ik niet. Als er zon op de auto staat, snap ik de paniek wel uiteraard, iedereen weet dat de temperatuur dan heel snel op kan lopen. Maar op een bewolkte dag.. hoe erg is dat nou?
Alecta schreef:
06-08-2021 22:22
Ik snap eigenlijk niet zo waarom je baby's en dieren in auto's achter zou laten. Het zijn geen normale verblijfsplekken en het kan heel erg mis gaan. Kleine kans weliswaar, maar toch.

Daarnaast vind ik het ook lastig, want als ik zoiets als voorbijganger zie blijf ik dus wachten bij de auto. En ik heb wel iets beters te doen.
Tja dat is je eigen keuze.
calvijn1 schreef:
06-08-2021 22:40
Helemaal mee eens
Snap dit ook echt niet, kleine moeite om je kindje ook even uit de auto te halen en je boodschappen te doen
Nou zo’n kleine moeite is dat helemaal niet als kind net ligt te slapen en jij alleen een half gesneden wit bij de bakker wil halen, waar je voor de deur kan parkeren. Anderhalf uur gaan shoppen is wat anders, maar wat een ontzettend gezeur weer zeg.
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
04-08-2021 17:38
Serieus???
Even voor de duidelijkheid: ik liet mijn kind niet echt in de auto als ik aan het werk was hè! Dat was een sarcastisch antwoord op mensen die ineens halverwege een werkdag leken te bedenken dat ik wel iets moest regelen voor mijn kind. Alsof ik dat zelf niet verzonnen had of zo. Of die om elf uur s avonds bij een feestje ineens verschrikt vroegen ‘maar, als jij hier bent, wie is er dan bij de baby????’.

En wat betreft pakketjes ophalen etc, een slapende baby wakker maken, uit de auto halen in de stromende regen, in haar karretje zetten, met huilend kind (want wakker gemaakt) de Appie in, pakje ophalen, kind weer door regen, uit wagen, weer in auto, wil niet meer slapen want op verkeerde moment wakker geworden. Nee, dat vind ik dus geen kleine moeite. Niet omdat ik te beroerd ben om haar er even uit te tillen, maar omdat kind daar echt helemaal niet blij van wordt (en de andere mensen bij de Appie ook niet).

Ik zie echt oprecht het probleem niet. Nogmaals: ik heb het hier over dingen die max een minuut of 5 duren, en op dagen dat het iets van 15 graden is buiten hè? En waarbij ik vaak nog zicht heb op de auto ook door een raam.
Hoezo is een auto geen verblijfsplaats? Als ik met iemand mee rijdt en die moet even snel iets ophalen/pinnen/enz zit ik zo vaak even in de auto te wachten. Nu met Corona zit ik vaak in de auto te wachten tot het tijd so voor afspraken. En ik heb tig vergaderingen in de auto gedaan (stilstaand op parkeerplek, voordat iemand daar weer over valt). Ik verblijf best vaak in een stilstaande auto eigenlijk.
‘Het kan heel verkeerd aflopen’. Hoe dan? Ja, er kan een boom op de auto vallen of zo, maar de kans dat een boom op de kinderwagen valt als ik kind meeneem is net zo groot (en in auto heeft ze meer bescherming). Hetzelfde geldt voor iemand die op de parkeerplaats onwel wordt en op de auto inrijdt of zoiets. Willekeurige ontvoeringen van kinderen die vastzitten in een kinderzitje is nou niet echt een levensgroot probleem, dus daar ben ik ook niet bang voor. Wat is er dan zo vreselijk gevaarlijk aan?

En hoe doen mensen die het zo bizar onverantwoord vinden dat dan bv met tanken? Haal je dan ook je kind helemaal uit de auto om te gaan betalen?
nausicaa schreef:
07-08-2021 00:26
onverantwoord vinden dat dan bv met tanken? Haal je dan ook je kind helemaal uit de auto om te gaan betalen?
De eerste keer tanken wel. Wat een gedoe was dat :rofl: Dat bleef dus ook bij 1x.
Alle reacties Link kopieren
Ik ging gewoon naar een onbemand tankstation waar je naast de auto staat om te tanken en te betalen met je pinpas. Als ze dat zelfs in de rimboe bij ons hebben…
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ik tankte onbemand of nam baby gewoon mee naar binnen. Vooral een baby hijs je zo met maxicosi en al naar buiten. Wat voor een moeite is dat nou?

Met een pakketje ophalen snap ik het helemaal niet. Dan ben je 10 min later thuis en dan moet je je kind alsnog uit de auto halen.

En even 1 brood bij de bakker halen. Hoe vaak komt dat nou voor? Voor die ene keer haal je toch gewoon even je kind uit de wagen? En ook hier geldt weer: thuis moet je kind sowieso uit de wagen.
Alle reacties Link kopieren
Tja, van je baby meenemen om te betalen bij een tankstation denk ik dan weer ‘serieus??’. En na 10 jaar veel rijden en dus ook veel tanken heb ik oprecht nog nooit iemand met een maxi cosi in de shop zien betalen, dus zo gebruikelijk zal dat ook weer niet zijn.
Ik was overigens na een pakketje ophalen helemaal niet binnen 5 minuten toch thuis. Niet iedereen heeft alles binnen 5 minuten van zijn voordeur, of doet dingen alleen op weg naar huis.

En het ging me dus niet om ‘te veel moeite’ voor mij, maar om ‘heisa waar kind echt niet blijer van wordt dan gewoon even doorslapen’.
En vanaf dat ze 1 was, was er Corona, en mocht ze bij allerlei dingen niet eens mee naar binnen en was er geen keus. Ze heeft ook wel eens 10 minuten met een muziekje aan zitten wachten terwijl ik getest werd. (Nee, er waren nog geen drive through teststraten, nee ze mocht niet mee naar binnen).

Maar waar zijn jullie zo bang voor dan? Wat moet er gebeuren in die vijf minuten?
nausicaa schreef:
07-08-2021 08:56
Maar waar zijn jullie zo bang voor dan? Wat moet er gebeuren in die vijf minuten?
Misschien gebeurd er iets in de winkel waardoor het geen 5 minuten meer duurt. Stel er is een overval en je wordt gegijzeld, politie komt erbij en in de stress vergeet je heel je kind. Okay heel overdrijven maar ik zou er nooit vanuit gaan dat dingen maar 5 minuutjes duren. Er kan altijd iets gebeuren.

Net als in de zorg. Stel er gebeurd een calamiteit en 112 moet gebeld worden, dan zou je ook je kind vergeten in de auto. Ik zou niet veilig thuis bellen maar wel de thuiszorgorganisatie want zij mag dit ook niet doen. Haar aandacht moet 100% bij de cliënt zijn en niet bij haar kind wat nog in de auto zit.
Ik zou denken dat deze mevrouw kennelijk geen andere oplossing heeft. Ze kan waarschijnlijk nog niet terecht bij de opvang en heeft geen partner of netwerk dat baby kan opvangen. Wat moet ze dan? De baby bij een willekeurige buur dumpen?
puntillita schreef:
07-08-2021 09:10
Ik zou denken dat deze mevrouw kennelijk geen andere oplossing heeft. Ze kan waarschijnlijk nog niet terecht bij de opvang en heeft geen partner of netwerk dat baby kan opvangen. Wat moet ze dan? De baby bij een willekeurige buur dumpen?
Afmelden voor je werk.
Liptonicetea schreef:
07-08-2021 09:06
Stel er is een overval en je wordt gegijzeld, politie komt erbij en in de stress vergeet je heel je kind. Okay heel overdrijven maar ik zou er nooit vanuit gaan dat dingen maar 5 minuutjes duren. Er kan altijd iets gebeuren.

Stel dat je thuis van de trap valt en je enkel breekt en je telefoon ligt nog boven en je kunt de trap niet meer op… moet je ook maar nooit alleen thuis zijn met baby?
nausicaa schreef:
07-08-2021 08:56
Tja, van je baby meenemen om te betalen bij een tankstation denk ik dan weer ‘serieus??’. En na 10 jaar veel rijden en dus ook veel tanken heb ik oprecht nog nooit iemand met een maxi cosi in de shop zien betalen, dus zo gebruikelijk zal dat ook weer niet zijn.
Ik was overigens na een pakketje ophalen helemaal niet binnen 5 minuten toch thuis. Niet iedereen heeft alles binnen 5 minuten van zijn voordeur, of doet dingen alleen op weg naar huis.

En het ging me dus niet om ‘te veel moeite’ voor mij, maar om ‘heisa waar kind echt niet blijer van wordt dan gewoon even doorslapen’.
En vanaf dat ze 1 was, was er Corona, en mocht ze bij allerlei dingen niet eens mee naar binnen en was er geen keus. Ze heeft ook wel eens 10 minuten met een muziekje aan zitten wachten terwijl ik getest werd. (Nee, er waren nog geen drive through teststraten, nee ze mocht niet mee naar binnen).

Maar waar zijn jullie zo bang voor dan? Wat moet er gebeuren in die vijf minuten?
Ik ben zelf weleens knockout gegaan in een winkel. Eer dat ik weer een beetje bij zinnen was waren we toch weer 20 min verder. Mijn tienerdochter had hetzelfde (we zijn familie ;-) ) en liep een hersenschudding op, zij wist niet eens meer wie en waar ze was.

Waar het in de basis om gaat: baby's en jonge kinderen zijn nog te jong om zonder toezicht te zijn. Een kind van 6 dat weet waar ik ben en zichzelf kan redden mag van mij best even in de auto blijven wachten en mijn jongste van 8 mag best even alleen thuis blijven als ik even bij de buren wat ophaal.
Liptonicetea schreef:
07-08-2021 09:11
Afmelden voor je werk.

Geen werk = geen geld = geen huis = waar moet je dan heen met je kind?

Ik zeg niet dat de baby in de auto laten een goede oplossing is, maar kennelijk heeft ze geen alternatief.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
07-08-2021 09:14

en mijn jongste van 8 mag best even alleen thuis blijven als ik even bij de buren wat ophaal.
Serieus? Ik laat mijn peuter van bijna 3 en dreumes van nog geen 1 zelfs eventjes alleen om een pakketje bij de buren te halen. Kost me letterlijk 1 minuut en als ik naar de wc ga, zijn ze ook alleen.

Baby meeslepen een tankstation in heb ik ook nog nooit overwogen, wat overdreven.
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik tank en betaal ook gerust zonder baby uit de auto te halen en haal dat brood ook op terwijl baby in de auto zit.
Ik parkeer voor de deur en heb er dan ook zicht op.
Verder ga ik niet een winkel in en laat baby dan alleen in de auto.
Samen met ons oudere kind laat ik ze samen dan weleens zitten ja, gewoon omdat ik dan sneller ben, maar dat komt niet vaak voor.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben trouwens blij dat onze opvang half 7 open is, half 8 vind ik echt veel te laat voor een opvang eerlijk gezegd.
Minik schreef:
07-08-2021 09:19
Serieus? Ik laat mijn peuter van bijna 3 en dreumes van nog geen 1 zelfs eventjes alleen om een pakketje bij de buren te halen. Kost me letterlijk 1 minuut en als ik naar de wc ga, zijn ze ook alleen.

Baby meeslepen een tankstation in heb ik ook nog nooit overwogen, wat overdreven.
Nee nooit gedaan. Was met mijn kinderen op die leeftijd ook echt geen optie, dan waren er gewonden gevallen. Ik ging/kon op die leeftijd ook niet alleen naar de wc, dan nam ik er eentje mee.
Maar dit is denk ik ook erg afhankelijk van je kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Liptonicetea schreef:
07-08-2021 09:06
Misschien gebeurd er iets in de winkel waardoor het geen 5 minuten meer duurt. Stel er is een overval en je wordt gegijzeld, politie komt erbij en in de stress vergeet je heel je kind. Okay heel overdrijven maar ik zou er nooit vanuit gaan dat dingen maar 5 minuutjes duren. Er kan altijd iets gebeuren.
En dan? Stel dat het heel uitzonderlijke geval is dat zoiets gebeurt. Dan zit mijn kind veilig in haar zitje in de auto. Het ergste wat haar dan zou overkomen is dat ze zou schrikken en huilen. Het alternatief was dat ik haar bij me had en dat ze blijkbaar ook mee gegijzeld was. Dat lijkt me niet te verkiezen dan eigenlijk.

Ik denk dat het verschil voor mij in de vergelijking zit. Mensen vergelijken altijd ‘in de auto zou er iets heel uitzonderlijks kunnen gebeuren’ met ‘bij mij is ze gegarandeerd veilig’. En dat is natuurlijk niet zo. Er kan een dronken automobilist op de auto inrijden, maar die kan ook op de kinderwagen inrijden. En dan is dat laatste waarschijnlijk zelfs onveiliger. Echt het enige ‘probleem’ dat ik specifiek bij een auto zie is de temperatuur. En er zijn meer dan genoeg dagen/momenten in Nederland dat dat simpelweg geen issue is.
Of als kind wakker is en het zelf heel vervelend vindt. Dat is ook een goede reden om het niet te doen. Maar genoeg kinderen vinden het helemaal geen probleem. Ik wilde vroeger zelf vaak liever even een boekje blijven lezen dan mee de apotheek in in de rij of zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven