Morgen sportdag kind 8 bij 29 graden

12-06-2025 21:29 514 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Even jullie alwetende mening gevraagd om te checken of ik nu geen zeurende helikopter ouder ben.

Mijn dochter in groep 5 heeft morgen sportdag. Het wordt hier dan 29 graden en het is van 9 uur tot 14 uur. Alleen in de pauze zitten ze in de schaduw maar alle andere activiteiten zijn in de volle zon.

Mijn kind heeft een hele lichte huid. Ondanks factor 50 verbrandt ze snel.

Ze drinkt sowieso heel weinig uit zichzelf, je moet er constant bovenop zitten dat ze moet drinken.

Er is weinig voor nodig voor ze het heel warm heeft. School raadt petjes en lange mouwen aan. Dit helpt wel tegen verbranding maar niet tegen oververhitting. Net was ze aan het helpen in de tuin en voelde ze al klam aan en het is nu een stuk koeler dan morgen.

Sowieso herkennen kinderen de signalen van oververhitting vrij slecht lees ik online en raken ze ook sneller oververhit ten opzichte van volwassenen.

De enige aanpassing in het programma die ik lees is dat de duurloop op het einde is afgelast.

Zouden jullie onder deze omstandigheden een kind van 8 naar een sportdag sturen ? Het is groep 1 tm 8 dus heel veel kinderen en het lijkt me onmogelijk dat die hulpouders elk kind in de gaten kunnen houden of ze wel drinken.

Nb er zijn zat kinderen met een ander huidtype of die het minder snel heet hebben of die van nature wel veel drinken dus ik heb het puur over de situatie zoals hierboven geschetst.

kind mee laten doen aan deze sportdag ?

Totaal aantal stemmen: 211

Ja (68%)
Nee (27%)
Overig: licht toe (5%)
Eén of andere gek heeft mijn ventilator uitgezet. Ik ga hem vermoorden.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Strikje schreef:
13-06-2025 21:52
Als er zo weinig kinderen zin in hebben, dan is er misschien een reden om na te denken of er wel een sportdag georganiseerd moet worden?

Zoiets moet leuk zijn toch?

Ik had er ook een hekel aan.

Of gewoon wel organiseren, maar alleen voor degenen die het leuk vinden. De rest mag dan thuis blijven. Of, misschien heb je wel leerlingen die juist een compleet andere invulling willen van zo'n dag, bijvoorbeeld schaakles, of een rekenmarathon, of scheikundige proefjes doen.... weet ik veel. Ik geloof best dat veel leerlingen zoiets ook leuk vinden maar gek genoeg wordt dat nooit georganiseerd voor een hele school.

Sportdag is leuk als je ervan houdt. En als je er niet van houdt is het gewoonweg vreselijk. Biedt dan een alternatief aan waar ze voor kunnen kiezen.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Nana_Mouskouri schreef:
12-06-2025 22:43
Mensen die gevoelig zijn voor smog staat op de website van het RIVM.
Niet alle mensen overal. Als TO's sportdag ergens in Zuid-West Drenthe is, zou dat niet zo'n probleem moeten zijn.

Ga jij zelf ook sporten midden op de dag met 30 graden?
MrsM schreef:
13-06-2025 21:57
Of gewoon wel organiseren, maar alleen voor degenen die het leuk vinden. De rest mag dan thuis blijven. Of, misschien heb je wel leerlingen die juist een compleet andere invulling willen van zo'n dag, bijvoorbeeld schaakles, of een rekenmarathon, of scheikundige proefjes doen.... weet ik veel. Ik geloof best dat veel leerlingen zoiets ook leuk vinden maar gek genoeg wordt dat nooit georganiseerd voor een hele school.

Sportdag is leuk als je ervan houdt. En als je er niet van houdt is het gewoonweg vreselijk. Biedt dan een alternatief aan waar ze voor kunnen kiezen.

Ja, ook een prima idee.

Ik vind het nogal flauw van leerkrachten dat men er altijd maar vanuit gaat dat kinderen ' gewoon moeten doorzetten en niet zo moeten zeuren'.
Terwijl iedereen klaagt als het 30 graden is en leerkrachten zelf niet sporten, maar de punten bijhouden of zoiets.
strikje wijzigde dit bericht op 13-06-2025 22:02
0.21% gewijzigd
Solomio schreef:
13-06-2025 11:58
Hèhè, dat duurde nog lang.

Wat zielig eigenlijk voor al die kinderen die sportdag wel leuk vinden, die missen een belangrijke levensles.

Oftewel: kinderen moeten heus al heel veel dingen die ze niet leuk vinden. Daar hoeft echt geen sportdag bij.
Pfffff wat een ontzettend vermoeiende manier van discussiëren heb jij.
Bontebok schreef:
13-06-2025 22:01
Pfffff wat een ontzettend vermoeiende manier van discussiëren heb jij.
Heerlijk hè?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
MrsM schreef:
13-06-2025 21:57
Of gewoon wel organiseren, maar alleen voor degenen die het leuk vinden.
Hehe, eindelijk iemand die het snapt. Sportdagen en schoolkampen zijn bedoeld om leuk te zijn. En als iemand dat soort dingen niet leuk vindt, dan hoeft het dus niet. Het zou tenslotte een beetje raar zijn om voor mensen die iets niet leuk vinden wat nou eenmaal leuk hoort te zijn, een extra leerdoel toe te voegen dat blijkbaar niet nodig is voor de mensen die wel voldoen aan de verwachtingen. Dan krijg je nogal snel het idee dat ze proberen die mensen in een mal te duwen, zeg maar. En de organiserende partij hoeft zich echt niet in zijn zak gescheten te voelen als een paar kinderen hun verzinsels vreselijk vinden. Je kan je er ook gewoon bij neerleggen dat je het niet iedereen naar de zin kunt maken en verder gaan met je leven, in plaats van door te drammen dat het Echt Ontzettend Leuk is allemaal.
(Herman Finkers)
Strikje schreef:
13-06-2025 21:52
Als er zo weinig kinderen zin in hebben, dan is er misschien een reden om na te denken of er wel een sportdag georganiseerd moet worden?

Zoiets moet leuk zijn toch?

Ik had er ook een hekel aan.
Vind ik ook. Wij hadden vroeger op school eens per jaar workshopdag, dan kon je je inschrijven voor twee workshops die je zelf mocht kiezen. Kon van alles zijn, dans, toneel, karate, koekjes bakken, ik heb een keer een workshop reclame maken gedaan. Dat was leuk, daar zat voor iedereen wat bij. In de eindexamenklassen was er bij gym keuzesport, dan deed je iedere zes weken iets anders, dat was ook (meestal) leuk.

Overigens waren er ook wel sportdagen, maar niet zo vaak, gelukkig.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Lady*Voldemort schreef:
13-06-2025 22:06
Hehe, eindelijk iemand die het snapt. Sportdagen en schoolkampen zijn bedoeld om leuk te zijn. En als iemand dat soort dingen niet leuk vindt, dan hoeft het dus niet. Het zou tenslotte een beetje raar zijn om voor mensen die iets niet leuk vinden wat nou eenmaal leuk hoort te zijn, een extra leerdoel toe te voegen dat blijkbaar niet nodig is voor de mensen die wel voldoen aan de verwachtingen. Dan krijg je nogal snel het idee dat ze proberen die mensen in een mal te duwen, zeg maar. En de organiserende partij hoeft zich echt niet in zijn zak gescheten te voelen als een paar kinderen hun verzinsels vreselijk vinden. Je kan je er ook gewoon bij neerleggen dat je het niet iedereen naar de zin kunt maken en verder gaan met je leven, in plaats van door te drammen dat het Echt Ontzettend Leuk is allemaal.
Nou precies. Ik vind het ook ontzettend dubbel om iets wat leuk bedoeld is en ook voor het grootste deel van de kinderen als leuk wordt ervaren erdoor te rammen bij kinderen die het absoluut niet leuk vinden, met het argument "dat nou eenmaal niet alles leuk in het leven leuk is" en dat ze "later ook niet alleen leuke dingen kunnen doen".

Ik vond schoolkamp ook nooit een r**t aan (niet in die mate dat ik thuis zei dat ik niet wilde) en ik voelde me tijdens zo'n kamp alleen maar een buitenbeentje omdat iedereen het een hoogtepunt vond, je hoorde dat kennelijk leuk te vinden, en ik alleen maar zat af te tellen tot het klaar was.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Nana_Mouskouri schreef:
13-06-2025 12:06
Ik doe niets alsof. Maar ik vind het moeilijk te geloven dat de topsporttalentleerlingen die gespijbeld hebben voor de sportdag bij ons op school, dat gedaan hebben omdat ze nerveus worden van het competitieve element. En ja, ik vind het spijtig dat je als ouder kiest je kind ziek te melden als het kind niet ziek is én als er geen andere goede reden is om het niet te laten gaan.

Er is een goede reden. Namelijk, kind heeft een hekel aan sporten bij 30 graden. Als het binnen was, in een zaal, in de winter, zou het nog weer anders zijn. Voor mij dan. Maar buiten sporten bij 30 graden? No way.

Leerlingen die er een intense hekel aan hebben worden vaak niet serieus genomen en moeten ' niet zo zeuren'. Terwijl het leuk moet zijn.

De optie van MrsMorison is perfect.

Organiseer een sportdag voor de leerlingen die het leuk vinden. En een film kijken of discoavond of zwemmen of weet ik veel, voor de kinderen die dát leuk vinden.
Wij hebben (in 2 VWO geloof ik) ooit eens een sportdag gehad dat je twee semi- professionele trainingen uit mocht kiezen van een sport die je leuk leek. Dat was wel cool. Ik ben toen zelfs spoorslags lid geworden van de basketbalclub en dat jarenlang met veel plezier gebleven. Zo'n sportdag had zin. Een sportdag waar je tegen heug en meug mee moet doen met een sport waar je geen ruk aan vindt heeft geen zin, die werkt alleen maar averechts.
(Herman Finkers)
Strikje schreef:
13-06-2025 22:14
Er is een goede reden. Namelijk, kind heeft een hekel aan sporten bij 30 graden. Als het binnen was, in een zaal, in de winter, zou het nog weer anders zijn. Voor mij dan. Maar buiten sporten bij 30 graden? No way.

Leerlingen die er een intense hekel aan hebben worden vaak niet serieus genomen en moeten ' niet zo zeuren'. Terwijl het leuk moet zijn.

Organiseer een sportdag voor de leerlingen die het leuk vinden. En een film kijken of discoavond of zwemmen of weet ik veel, voor de kinderen die dát leuk vinden.
'Leuk vinden' is onbelangrijk, behalve als je het leuk vindt.
:roll:

David Dunning
Lady*Voldemort schreef:
13-06-2025 22:06

En dat nog wel voor iemand zonder kinderen. ;-)

Maar leren dat je soms ook weleens minder leuke dingen moet doen in het leven ervaren kinderen echt al genoeg doordat ze bijvoorbeeld dagelijks naar school worden gestuurd en in een klas moeten zitten terwijl ze eigenlijk veel liever willen spelen enzo. Is dat dan niet al voldoende leerschool?

Ik had vroeger bijvoorbeeld best in plaats van sportdag iets van scheikundeproefjes willen doen/zien. Iets wetenschappelijke op kinderlijk niveau zeg maar. Maar nee, ik moest gewoon meedoen, wachten in een rij tot je als laatste gekozen werd voor een team om mee te doen, en vervolgens alsnog niet betrokken te worden bij het spel.

En dan kunnen leraren hier nog zoveel op inspelen als ze willen, kinderen voelen dat soort dingen ook gewoon haarfijn aan. En het ergste wat je als volwassenen dan kunt doen is toch die kinderen dwingen om "leuk" mee te doen terwijl ze van binnen doodgaan van ellende.

Idem overigens voor de Koningsspelen, doe dat op vrijwillige basis, zorg voor een leuk alternatief of laat die kinderen gewoon lekker thuis zijn zonder consequenties.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Solomio schreef:
13-06-2025 22:16
'Leuk vinden' is onbelangrijk, behalve als je het leuk vindt.
:roll:

Ja en dat snap ik dus niet. Er waren bij ons vroeger op school ook kinderen die niet mee wilden op kamp. Om wat voor reden dan ook. Prima toch? Er waren leraren en ook leerlingen die dat niet snapten. Dat mag. Maar respecteer en accepteer ook dat een ander het niet snapt dat je kamp wél leuk vindt.

Kamp moet leuk zijn. Daar moet je niet weken van te voren al buikpijn van hebben.

Als ik geen zin heb in een feestje,dan ga ik niet. Er zijn al zo veel verplichtingen in het leven.

Waarom zou dat voor kinderen anders zijn?
MrsM schreef:
13-06-2025 22:19
En dat nog wel voor iemand zonder kinderen. ;-)

Maar leren dat je soms ook weleens minder leuke dingen moet doen in het leven ervaren kinderen echt al genoeg doordat ze bijvoorbeeld dagelijks naar school worden gestuurd en in een klas moeten zitten terwijl ze eigenlijk veel liever willen spelen enzo. Is dat dan niet al voldoende leerschool?

Ik had vroeger bijvoorbeeld best in plaats van sportdag iets van scheikundeproefjes willen doen/zien. Iets wetenschappelijke op kinderlijk niveau zeg maar. Maar nee, ik moest gewoon meedoen, wachten in een rij tot je als laatste gekozen werd voor een team om mee te doen, en vervolgens alsnog niet betrokken te worden bij het spel.

En dan kunnen leraren hier nog zoveel op inspelen als ze willen, kinderen voelen dat soort dingen ook gewoon haarfijn aan. En het ergste wat je als volwassenen dan kunt doen is toch die kinderen dwingen om "leuk" mee te doen terwijl ze van binnen doodgaan van ellende.

Idem overigens voor de Koningsspelen, doe dat op vrijwillige basis, zorg voor een leuk alternatief of laat die kinderen gewoon lekker thuis zijn zonder consequenties.

Helemaal mee eens!
Kinderen moeten al zo veel.
Een ander kan niet bepalen wat een kind wel of leuk moet vinden.
Strikje schreef:
13-06-2025 22:22
Ja en dat snap ik dus niet. Er waren bij ons vroeger op school ook kinderen die niet mee wilden op kamp. Om wat voor reden dan ook. Prima toch? Er waren leraren en ook leerlingen die dat niet snapten. Dat mag. Maar respecteer en accepteer ook dat een ander het niet snapt dat je kamp wél leuk vindt.

Kamp moet leuk zijn. Daar moet je niet weken van te voren al buikpijn van hebben.

Als ik geen zin heb in een feestje,dan ga ik niet. Er zijn al zo veel verplichtingen in het leven.

Omdat er nog steeds heel veel volwassenen zijn die vroeger ook gedwongen werden en 'daar niet slechter van geworden zijn'.
Waarmee je wat mij betreft direct bewijst dat je er dus wel slechter van geworden bent.

En natuurlijk omdat je met klassen van 35 kinderen nu eenmaal geen ruimte hebt om voor een paar kinderen iets anders te organiseren. Dus dan maar een kulredenering bedenken.

David Dunning
Solomio schreef:
13-06-2025 22:25
Omdat er nog steeds heel veel volwassenen zijn die vroeger ook gedwongen werden en 'daar niet slechter van geworden zijn'.
Waarmee je wat mij betreft direct bewijst dat je er dus wel slechter van geworden bent.

En natuurlijk omdat je met klassen van 35 kinderen nu eenmaal geen ruimte hebt om voor een paar kinderen iets anders te organiseren. Dus dan maar een kulredenering bedenken.

Eens.

Zodra leraren zelf buiten gaan sporten met 30 graden, tegen hun zin in , hebben ze nog enig recht van spreken. Nu niet.
Ik vond sportdag vroeger vreselijk. Ik was (ben) heel onhandig dus kon er niks van, niemand wilde mij in het team en bovendien waren die dagen qua sociaal gedrag ook veel ingewikkelder dan een gewone schooldag. Ik hing er altijd wat bij en wist me geen houding te geven.

Twee van mijn kinderen vinden sportdagen leuk. De andere twee vinden er niks aan. Voor mijn ene kind is het sowieso niet fijn. Veel te veel prikkels, onduidelijke verwachtingen, te veel afleiding... Hij zit op het speciaal onderwijs dus het is allemaal veel kleinschaliger en meer begeleiding. Alsnog is het echt lastig voor hem. Tegen heel heet weer kan hij ook niet goed dus als hij vandaag een sportdag had gehad dan had ik hem waarschijnlijk thuis gehouden.
Strikje schreef:
13-06-2025 22:22

Kinderen die buikpijn hebben bij het vooruitzicht aan kamp kunnen natuurlijk veel beter thuisblijven, het is niet bedoeld als straf. Maar er zijn ook veel kinderen die het zo spannend vinden (vreemd bed, raar eten, onbekende omgeving) dat ze niet durven. Toen ik als hulpouder meeging op kamp werden 2 kinderen om die reden ‘s avonds opgehaald, en een van die twee bleef toen de volgende nacht wel slapen, omdat hij het hartstikke leuk had en zijn angst had overwonnen. Hij was heel trots op zichzelf.

Zo gaat het toch vaak bij kinderen? Ik heb mijn dochter toen ze 6 was wel twee keer met haar ingepakte koffertje mee terug naar huis genomen omdat ze eenmaal aangekomen op het logeeradres tóch opeens niet meer wilde blijven slapen. En de derde keer durfde ze het wel. Het is gewoon een kwestie van uitproberen en een beetje geduld hebben, maar ik zou nooit meteen de handdoek in de ring gooien omdat een kind iets niet ‘leuk’ vindt. Vaak is het angst voor het onbekende en onwennigheid, en dat kun je best doorbreken. Buikpijn niet, dan is het duidelijk geen koudwatervrees maar echte paniek.
Strikje schreef:
13-06-2025 22:14

Mijn post gaat over mijn school. Onze sportdag was niet bij dertig graden.

Het lijkt niet uit te leggen dat er in het VO veel leerlingen zijn die gewoon geen zin hebben om iets te doen, zonder dat een sportdag ongemakkelijk, verdrietig of naar voor ze is. Deze leerlingen worden ook afwezig gemeld voor excursies naar een museum, voor het bezoek aan een fabriek met scheikunde of voor de Nederlandsche Bank met economie.

Ik constateer een enorme toename in ziekmeldingen. En ik laat me niet in het hokje "gemene leerkracht die kinderen wil dwingen onzinnige dingen tegen hun zin te doen" duwen. Ten eerste ben ik geen leerkracht, maar leraar. Ten tweede zal die hele sportdag me wat en ben ik groot voorstander van het organiseren van een alternatief.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Maar goed, het is natuurlijk prachtig om constant aan te nemen dat alle leraren hetzelfde vinden en dat zij klaarblijkelijk het onderwijs in gegaan zijn om hun gruwelijke humeur op kinderen te botvieren.
Dan schrijf je hier al jaren en probeer je altijd een genuanceerd beeld van je werk te schetsen, maar uiteindelijk is het toch allemaal stom wat je doet.
Het is dat ik heel veel geld verdien en altijd vakantie heb, anders was ik allang weer het callcenter in gegaan.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Nana_Mouskouri schreef:
14-06-2025 06:17
Maar goed, het is natuurlijk prachtig om constant aan te nemen dat alle leraren hetzelfde vinden en dat zij klaarblijkelijk het onderwijs in gegaan zijn om hun gruwelijke humeur op kinderen te botvieren.
Dan schrijf je hier al jaren en probeer je altijd een genuanceerd beeld van je werk te schetsen, maar uiteindelijk is het toch allemaal stom wat je doet.
Het is dat ik heel veel geld verdien en altijd vakantie heb, anders was ik allang weer het callcenter in gegaan.
Ik herken hélemaal wat je zegt! En ik ben geen docent.
Iedereen heeft meningen over docenten, en vaak niet de leukste.

Daarnaast heb ik ook echt het idee dat hier op t Viva forum niet de doorsnee bevolking zit. Het lijkt wel alsof het allemaal mensen zijn die beschadigd door hun schoolcarrière zijn gelopen dan wel neurodivers zijn en daar nooit adequate begeleiding in hebben gehad als kind. Dat geeft een verwrongen beeld.
Ik heb zelf prima herinneringen aan mijn schooltijd en mijn omgeving ook. Hetzelfde geldt voor onze kinderen.

Voel daarom ook niet de neiging om docenten te bashen anders dan dat ik uiteraard wel meningen over de beroepsgroep heb. Zoals ik die ook heb over advocaten. En over artsen. En over ICTers. En over werktuigbouwkundigen.

Blijft nog wel de vraag aan TO hoe het is gegaan?
Flauw om te doen alsof het om het bashen van een beroepsgroep gaat.

En net zo flauw om te doen alsof het Viva-forum voornamelijk bevolkt wordt door gefrustreerde beschadigde mensjes.
Mijn ervaring is zo'n beetje het tegenovergestelde: Viva wordt voornamelijk bevolkt door mensen die geloven in de maakbaarheid, die zwakheid een keuze vinden en die weinig invoelend zijn.
En ook dat is uiteraard gekleurd door mijn eigen achtergrond, net zoals het tegenovergestelde idee.

Wel zie ik een toename van mensen die gaan inzien dat dingen mss zouden moeten veranderen, omdat het vroeger toch eigenlijk niet allemaal beter was.

David Dunning
Bij de maakbaarheidskliek heb ik nog nooit gehoord. Maar goed, het zal allemaal wel. Ik laat me in elk geval niet alles welgevallen.
Nana_Mouskouri schreef:
14-06-2025 08:09
Bij de maakbaarheidskliek heb ik nog nooit gehoord. Maar goed, het zal allemaal wel. Ik laat me in elk geval niet alles welgevallen.
Maar smorre duidelijk wel en daar was mijn reactie op.

David Dunning

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven