Morgen sportdag kind 8 bij 29 graden

12-06-2025 21:29 534 berichten
Even jullie alwetende mening gevraagd om te checken of ik nu geen zeurende helikopter ouder ben.

Mijn dochter in groep 5 heeft morgen sportdag. Het wordt hier dan 29 graden en het is van 9 uur tot 14 uur. Alleen in de pauze zitten ze in de schaduw maar alle andere activiteiten zijn in de volle zon.

Mijn kind heeft een hele lichte huid. Ondanks factor 50 verbrandt ze snel.

Ze drinkt sowieso heel weinig uit zichzelf, je moet er constant bovenop zitten dat ze moet drinken.

Er is weinig voor nodig voor ze het heel warm heeft. School raadt petjes en lange mouwen aan. Dit helpt wel tegen verbranding maar niet tegen oververhitting. Net was ze aan het helpen in de tuin en voelde ze al klam aan en het is nu een stuk koeler dan morgen.

Sowieso herkennen kinderen de signalen van oververhitting vrij slecht lees ik online en raken ze ook sneller oververhit ten opzichte van volwassenen.

De enige aanpassing in het programma die ik lees is dat de duurloop op het einde is afgelast.

Zouden jullie onder deze omstandigheden een kind van 8 naar een sportdag sturen ? Het is groep 1 tm 8 dus heel veel kinderen en het lijkt me onmogelijk dat die hulpouders elk kind in de gaten kunnen houden of ze wel drinken.

Nb er zijn zat kinderen met een ander huidtype of die het minder snel heet hebben of die van nature wel veel drinken dus ik heb het puur over de situatie zoals hierboven geschetst.

kind mee laten doen aan deze sportdag ?

Totaal aantal stemmen: 211

Ja (68%)
Nee (27%)
Overig: licht toe (5%)
Alle reacties Link kopieren Quote
blijfgewoonbianca schreef:
14-06-2025 15:41
Ik denk dat een back up plan alleen kan bestaan uit heeeeeel veel waterspelletjes en heel veel drinken. De mogelijkheden van andere locaties zijn er vaak niet. Je kunt onmogelijk ineens plannen dat er 100 kinderen naar een bos moeten komen, oid.
maakt me niet uit wat het plan wordt, als je maar zorgt dat kinderen niet verbranden/een zonnesteek oplopen. En dan kan men zeggen dat ouders kinderen moeten instrueren goed te drinken, maar ook school heeft daar een taak in. Want dat was een van de grote problemen van TO en haar kind zal echt niet de enige zijn.

En als het gaat onweren, moet er ook een plan B zijn, want ik denk maar zo dat ook jij het geen goed plan vind om in het open veld te blijven.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Claire45 schreef:
14-06-2025 15:44
Onzin voor sommige kinderen, maar niet voor de meerderheid. En kinderen die om bepaalde redenen niet mee kunnen doen, krijgen vrijstelling, dus eigenlijk is het goed geregeld. Ja, misschien zouden ze voor de vrijgestelde kinderen iets anders leuks kunnen verzinnen, een schaaktoernooi of desnoods iets met computerspelletjes of zo.
Jij weet dat ja, dat de meerderheid het leuk vindt?
There's point in your life, you got to reach and when you do
You know it, and now I'm here.
Er zullen altijd kinderen zijn met een hekel aan de gymles, net zoals een kind met dyslexie pijn in zijn buik krijgt van een dictee. Of een kind wat stottert een week niet slaapt voor zijn spreekbeurt.
Maar daarom kun je nog niet 5 kinderen aan de kant laten zitten of in hun eentje in een lokaal met een rekenwerkje.
En je kunt er ook geen scholen of leraren op aankijken, het is nou eenmaal een verplicht iets.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
14-06-2025 15:31
Daar past geen hele school in.

Dan doet men het in delen.
Eerste klassers op maandag, tweede op dinsdag enzovoort.

Dat mensen kinderen willen laten sporten bij 30 graden of in de stromende regen vind ik echt een staaltje 'even laten zien wie de baas is, jullie doen wat wij zeggen'.
Solomio schreef:
14-06-2025 15:40
Maar al jaren is duidelijk dat het idee achter een sportdag gewoon lang niet voor ieder kind werkt.
Maar het blijft maar doorgaan.

En daar zit wat mij betreft wel een probleem: het hele (onderwijs)systeem is zo vastgeroest als een oude deur.
Doe er dan wat aan. Ik vind het commentaar leveren vanaf de zijlijn wel erg makkelijk zo, als je het zo belangrijk vindt dat er dingen moeten veranderen kan je toch kijken welke actie je kan ondernemen? Ik krijg namelijk niet de indruk dat "het onderwijssysteem" tijd en ruimte heeft om zich ook nog hiervoor in te zetten.
rosanna08 schreef:
14-06-2025 15:45
maakt me niet uit wat het plan wordt, als je maar zorgt dat kinderen niet verbranden/een zonnesteek oplopen. En dan kan men zeggen dat ouders kinderen moeten instrueren goed te drinken, maar ook school heeft daar een taak in. Want dat was een van de grote problemen van TO en haar kind zal echt niet de enige zijn.

En als het gaat onweren, moet er ook een plan B zijn, want ik denk maar zo dat ook jij het geen goed plan vind om in het open veld te blijven.
Als het onweert zullen ze best de kantine in kunnen.
Renske schreef:
14-06-2025 15:47
Doe er dan wat aan. Ik vind het commentaar leveren vanaf de zijlijn wel erg makkelijk zo, als je het zo belangrijk vindt dat er dingen moeten veranderen kan je toch kijken welke actie je kan ondernemen? Ik krijg namelijk niet de indruk dat "het onderwijssysteem" tijd en ruimte heeft om zich ook nog hiervoor in te zetten.
hoe zie je dat voor je als je geen kind (meer) hebt dat op school zit?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
14-06-2025 15:45
Er zullen altijd kinderen zijn met een hekel aan de gymles, net zoals een kind met dyslexie pijn in zijn buik krijgt van een dictee. Of een kind wat stottert een week niet slaapt voor zijn spreekbeurt.
Maar daarom kun je nog niet 5 kinderen aan de kant laten zitten of in hun eentje in een lokaal met een rekenwerkje.
En je kunt er ook geen scholen of leraren op aankijken, het is nou eenmaal een verplicht iets.

Klopt.

Maar je kunt wel rekening houden met kinderen. Door dit soort dingen in een zaal te organiseren.
Omdat je het zelf ook vreselijk vindt om een estafette te lopen bij 30 graden. En omdat je zelf ook vreselijk vindt om de coopertest te doen in de stromende regen.

Omdat die kans bestaat in Nederland, moet je sportdagen in een zaal organiseren.

Het gaat niet eens om de sportdag zelf. Het gaat om sporten terwijl het 30 ggraden buiten is.
Claire45 schreef:
14-06-2025 15:44
Onzin voor sommige kinderen, maar niet voor de meerderheid. En kinderen die om bepaalde redenen niet mee kunnen doen, krijgen vrijstelling, dus eigenlijk is het goed geregeld. Ja, misschien zouden ze voor de vrijgestelde kinderen iets anders leuks kunnen verzinnen, een schaaktoernooi of desnoods iets met computerspelletjes of zo.
Dat weet je dus helemaal niet, maar dat doet er ook niet toe.
Als iets bedoeld is om positieve ervaringen op te doen, en bij een deel van de groep levert het negatieve ervaringen op, dan moet je daar dus iets mee.
En dan kom je er niet door die groep weg te zetten als een enkele uitzondering.
solomio wijzigde dit bericht op 14-06-2025 15:53
0.07% gewijzigd
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Strikje schreef:
14-06-2025 15:46
Dan doet men het in delen.
Eerste klassers op maandag, tweede op dinsdag enzovoort.

Makkelijk verzonnen. Ben jij zo’n ouder die dan komt helpen ? Want je hebt voor elke sportdag veel extra handen nodig. Het makkelijkste is het om het in 1 keer te doen want het is een heel georganiseer en gesjouw.
En zo’n zaal of veld moeten ze huren. Of je 1 dag huurt of 3 , dat maakt nogal uit.

Dat mensen kinderen willen laten sporten bij 30 graden of in de stromende regen vind ik echt een staaltje 'even laten zien wie de baas is, jullie doen wat wij zeggen'.
Overdrijven is ook een vak, zeg.
Renske schreef:
14-06-2025 15:47
En jij denkt dat ik dat als individu wel kan?

David Dunning
Strikje schreef:
14-06-2025 15:11
Dan is de enige conclusie dus dat je een buitenactiviteit niet maanden van te voren kunt organiseren.

Want het kan ook pijpenstelen regenen.
Je zal wel moeten als je een veld moet huren.
14-06-2025 15:52
Overdrijven is ook een vak, zeg.

Kinderen hebben twee keer per week gym op school, waarbij geen enkele ouder komt helpen.
Bij een sportdag hoeft dat dus ook niet.als het in delen gebeurt.

Jij kunt het overdreven vinden, ik vind het niet.

Of ga jij wel.de shuttleruntest doen in de stromende regen of bij 30 graden?
Solomio schreef:
14-06-2025 15:53
En jij denkt dat ik dat als individu wel kan?
Geen idee, dan verzamel je mensen en kijk je hoe je de boel kan veranderen.
Renske schreef:
14-06-2025 15:56
Geen idee, dan verzamel je mensen en kijk je hoe je de boel kan veranderen.
Je weet dat je nu probeert mij de mond te snoeren hè? Als individu kun je nu eenmaal niet een heel systeem veranderen. Ik kan wel proberen meer mensen een andere invalshoek te laten zien.
Bijv door mee te discussiëren in dergelijke topics.

David Dunning
Strikje schreef:
14-06-2025 15:55
Kinderen hebben twee keer per week gym op school, waarbij geen enkele ouder komt helpen.
Bij een sportdag hoeft dat dus ook niet.als het in delen gebeurt.

Jij kunt het overdreven vinden, ik vind het niet.

Sommige scholen lopen / fietsen naar de gymzaal mbv hulpouders. ( onderbouw )
En een gymles is iets anders dan een sportdag met verschillende onderdelen tegelijkertijd.

Als je denkt dat ze bij 30 graden een shuttleruntest doen op de basisschool bij een sportdag ben je ook niet van deze wereld, hoor.
Solomio schreef:
14-06-2025 15:31
Ja, mooie theorie altijd weer.
De praktijk is helaas dat het helemaal niet zo positief is voor een aantal kinderen.
Waarom is dat toch zo lastig te accepteren?

Rekenen is ook niet zo positief voor iedereen. Een kind dat dat niet onder de knie krijgt, zit daar het hele jaar mee, niet alleen op rekendag.

Als dat kind wel goed is in sport heeft hij/zij ook eens een succeservaring. Mooi toch? En dan leveren die kinderen die niet zo goed kunnen sporten even een dagje wat in.
14-06-2025 16:01
Sommige scholen lopen / fietsen naar de gymzaal mbv hulpouders. ( onderbouw )
En een gymles is iets anders dan een sportdag met verschillende onderdelen tegelijkertijd.

Als je denkt dat ze bij 30 graden een shuttleruntest doen op de basisschool bij een sportdag ben je ook niet van deze wereld, hoor.

Ik vind jou eerder niet van deze wereld door het heel normaal te vinden dat kinderen gevaar lopen en een zonnesteek op kunnen lopen door in hitte buiten te sporten.

Je weet dat zoiets kan gebeuren.
Strikje schreef:
14-06-2025 15:55

Ik heb bergen beklommen met die temperaturen. En in de zeikregen. Ben er niet van gesmolten.
14-06-2025 16:03
Ik heb bergen beklommen met die temperaturen. En in de zeikregen. Ben er niet van gesmolten.

Dat was je eigen keuze dan hè.
Strikje schreef:
14-06-2025 16:03
Ik vind jou eerder niet van deze wereld door het heel normaal te vinden dat kinderen gevaar lopen en een zonnesteek op kunnen lopen door in hitte buiten te sporten.

Je weet dat zoiets kan gebeuren.
Jouw kinderen spelen ‘s zomers nooit buiten ?
Of dat wel maar mogen ze dan alleen langzaam lopen ?
Speculaastaart schreef:
14-06-2025 16:02
Rekenen is ook niet zo positief voor iedereen. Een kind dat dat niet onder de knie krijgt, zit daar het hele jaar mee, niet alleen op rekendag.

Als dat kind wel goed is in sport heeft hij/zij ook eens een succeservaring. Mooi toch? En dan leveren die kinderen die niet zo goed kunnen sporten even een dagje wat in.
Kinderen die goed zijn in sport hebben dan toch zeker 2x per week een succeservaring, plus nog op hun sportclub, daar hoef je geen sportdag voor te organiseren.
Net zoals je ook geen rekendag organiseert.

Moeilijk hè, het verschil tussen gymles en sportdag.

David Dunning
Strikje schreef:
14-06-2025 16:04
Dat was je eigen keuze dan hè.
Eh,….ja.
Maar je vroeg het zodat je het tegen me kon gebruiken : als ik geen krachtinspanning geleverd zou hebben bij hitte, waarom vind ik dan dat…etc.
Nu kan je het niet tegen me gebruiken en nu kom je met flauw argument dat het mijn eigen keuze is.
14-06-2025 16:05
Jouw kinderen spelen ‘s zomers nooit buiten ?
Of dat wel maar mogen ze dan alleen langzaam lopen ?

Met 30 graden zijn kinderen vooral met water bezig en vind ik sporten overdag buiten niet gezond. Zeker niet als het niet hun eigen keuze is.

Waarom vind jij het acceptabel dat ǰvolwassenen bepalen dat een kind over zijn eigen grenzen moet gaan?

Heb je nooit gehoord dat mensen flauwvallen tijdens het lopen van een vierdaagse bijvoorbeeld? Of tijdens evenementen dat mensen een zonnesteek krijgen?

Prima , een sportdag. Maat niet bij 30 graden of als het regent dat het giet.
14-06-2025 16:08
Eh,….ja.
Maar je vroeg het zodat je het tegen me kon gebruiken : als ik geen krachtinspanning geleverd zou hebben bij hitte, waarom vind ik dan dat…etc.
Nu kan je het niet tegen me gebruiken en nu kom je met flauw argument dat het mijn eigen keuze is.

Maar dat jij het wel leuk vindt om bergen te beklimmen terwijl het bloody hot is, betekent toch niet dat kinderen dat ook oké moeten vinden?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven