Morgen sportdag kind 8 bij 29 graden

donderdag 12 juni 2025 om 21:29
Even jullie alwetende mening gevraagd om te checken of ik nu geen zeurende helikopter ouder ben.
Mijn dochter in groep 5 heeft morgen sportdag. Het wordt hier dan 29 graden en het is van 9 uur tot 14 uur. Alleen in de pauze zitten ze in de schaduw maar alle andere activiteiten zijn in de volle zon.
Mijn kind heeft een hele lichte huid. Ondanks factor 50 verbrandt ze snel.
Ze drinkt sowieso heel weinig uit zichzelf, je moet er constant bovenop zitten dat ze moet drinken.
Er is weinig voor nodig voor ze het heel warm heeft. School raadt petjes en lange mouwen aan. Dit helpt wel tegen verbranding maar niet tegen oververhitting. Net was ze aan het helpen in de tuin en voelde ze al klam aan en het is nu een stuk koeler dan morgen.
Sowieso herkennen kinderen de signalen van oververhitting vrij slecht lees ik online en raken ze ook sneller oververhit ten opzichte van volwassenen.
De enige aanpassing in het programma die ik lees is dat de duurloop op het einde is afgelast.
Zouden jullie onder deze omstandigheden een kind van 8 naar een sportdag sturen ? Het is groep 1 tm 8 dus heel veel kinderen en het lijkt me onmogelijk dat die hulpouders elk kind in de gaten kunnen houden of ze wel drinken.
Nb er zijn zat kinderen met een ander huidtype of die het minder snel heet hebben of die van nature wel veel drinken dus ik heb het puur over de situatie zoals hierboven geschetst.
Mijn dochter in groep 5 heeft morgen sportdag. Het wordt hier dan 29 graden en het is van 9 uur tot 14 uur. Alleen in de pauze zitten ze in de schaduw maar alle andere activiteiten zijn in de volle zon.
Mijn kind heeft een hele lichte huid. Ondanks factor 50 verbrandt ze snel.
Ze drinkt sowieso heel weinig uit zichzelf, je moet er constant bovenop zitten dat ze moet drinken.
Er is weinig voor nodig voor ze het heel warm heeft. School raadt petjes en lange mouwen aan. Dit helpt wel tegen verbranding maar niet tegen oververhitting. Net was ze aan het helpen in de tuin en voelde ze al klam aan en het is nu een stuk koeler dan morgen.
Sowieso herkennen kinderen de signalen van oververhitting vrij slecht lees ik online en raken ze ook sneller oververhit ten opzichte van volwassenen.
De enige aanpassing in het programma die ik lees is dat de duurloop op het einde is afgelast.
Zouden jullie onder deze omstandigheden een kind van 8 naar een sportdag sturen ? Het is groep 1 tm 8 dus heel veel kinderen en het lijkt me onmogelijk dat die hulpouders elk kind in de gaten kunnen houden of ze wel drinken.
Nb er zijn zat kinderen met een ander huidtype of die het minder snel heet hebben of die van nature wel veel drinken dus ik heb het puur over de situatie zoals hierboven geschetst.
zaterdag 14 juni 2025 om 16:13
Kinderen die stotteren kunnen (bij ons) vrijstelling krijgen van een spreekbeurt voor de hele klas houden, kinderen die slecht zijn in wiskunde (of spelling)hoeven hun onkunde niet met de rest van de klas te delen, MAAR met sporten moet dat opeens wel, want dat is “leuk”. Net als duinendag /bosspeurtocht/waterspelletjes/schoolreisje of kamp. “Iedereen” vindt dat “leuk” en anders ben je een aanstellerige zeurmuts.
En nee, kinderen die niet van (openbaar) sporten houden, houden niet automatisch van schaken of computerspelletjes
En nee, kinderen die niet van (openbaar) sporten houden, houden niet automatisch van schaken of computerspelletjes

zaterdag 14 juni 2025 om 16:19
Ik stond deze week op het veld van de sport die ik nu met veel plezier doe. We moesten een oefening doen met een bal gooien en pats boem: daar stond ik ineens weer als 9-jarig meisje op de sportdag van school een bal te gooien. Het was toen ook bloedheet weet ik nog. En ik kon er helemaal niks van. Niemand wilde bij mij in het team en hoezeer ik ook mijn best deed, de bal landde met een pisboogje voor mijn voeten. Aan het eind van de dag kreeg ik een scorekaart met daarop allemaal vrolijk gekleurde F-tjes. Het laagste van de klas.
Dit kwam allemaal terug en ik moest dus echt mijn best doen om niet ter plekke in huilen uit te barsten (iets wat ik in de auto terug wel heb gedaan).
Ik zie het nut écht niet van zo’n sportdag. Waarbij je een eindje moet rennen of zo ver mogelijk met een bal moet gooien.
Wel kan ik me voorstellen dat het educatief is om met meerdere sporten in aanraking te komen. Omdat veel kinderen dat niet vanuit huis meekrijgen en omdat het voor allerlei redenen wel gezond is als je als kind een sport treft die je leuk vindt. Daar zou een sportdag toe kunnen dienen: kinderen inspireren met welke verschillende leuke activiteiten met beweging er zijn. Maar dat doe je niet met een duurloop in 30 graden.
Dit kwam allemaal terug en ik moest dus echt mijn best doen om niet ter plekke in huilen uit te barsten (iets wat ik in de auto terug wel heb gedaan).
Ik zie het nut écht niet van zo’n sportdag. Waarbij je een eindje moet rennen of zo ver mogelijk met een bal moet gooien.
Wel kan ik me voorstellen dat het educatief is om met meerdere sporten in aanraking te komen. Omdat veel kinderen dat niet vanuit huis meekrijgen en omdat het voor allerlei redenen wel gezond is als je als kind een sport treft die je leuk vindt. Daar zou een sportdag toe kunnen dienen: kinderen inspireren met welke verschillende leuke activiteiten met beweging er zijn. Maar dat doe je niet met een duurloop in 30 graden.
zaterdag 14 juni 2025 om 16:21
Uit ervaring weet ik ja dat de meerderheid het prima vindt ja.
Leuk is te sterk uitgedrukt, leuk is je tijd mogen besteden zoals je zelf het liefste wilt, maar aangezien school verplicht is, waren sportdagen in mijn ervaring voor velen een prima afwisseling van de dagelijkse schoolroutine, met tijd om te kletsen en een beetje landerig rond te hangen op een sportveld en als iemand geen zin had om mee te doen met softbal zei hij/zij tegen de leerkracht dat het even niet ging. Prima, kortom. Niet traumatisch of fysiek loodzwaar, gewoon een dagje hangen en af en toe met een bal gooien, of niet dus, als je er geen zin in had. En lekker vroeg naar huis.
zaterdag 14 juni 2025 om 16:21
.blijfgewoonbianca schreef: ↑14-06-2025 16:03Ik heb bergen beklommen met die temperaturen. En in de zeikregen. Ben er niet van gesmolten.
rosanna08 wijzigde dit bericht op 14-06-2025 16:23
Reden: niet aardig
Reden: niet aardig
8.57% gewijzigd
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zaterdag 14 juni 2025 om 16:23
Dansen dan, of timmeren, of een boek lezen. Of gewoon sommen maken, kan ook. Het gaat erom dat elk kind wel íets leuk vindt om te doen in plaats van sporten, neem ik aan.shala91 schreef: ↑14-06-2025 16:13Kinderen die stotteren kunnen (bij ons) vrijstelling krijgen van een spreekbeurt voor de hele klas houden, kinderen die slecht zijn in wiskunde (of spelling)hoeven hun onkunde niet met de rest van de klas te delen, MAAR met sporten moet dat opeens wel, want dat is “leuk”. Net als duinendag /bosspeurtocht/waterspelletjes/schoolreisje of kamp. “Iedereen” vindt dat “leuk” en anders ben je een aanstellerige zeurmuts.
En nee, kinderen die niet van (openbaar) sporten houden, houden niet automatisch van schaken of computerspelletjes![]()
zaterdag 14 juni 2025 om 16:24
zaterdag 14 juni 2025 om 16:29
shala91 schreef: ↑14-06-2025 16:13Kinderen die stotteren kunnen (bij ons) vrijstelling krijgen van een spreekbeurt voor de hele klas houden, kinderen die slecht zijn in wiskunde (of spelling)hoeven hun onkunde niet met de rest van de klas te delen, MAAR met sporten moet dat opeens wel, want dat is “leuk”. Net als duinendag /bosspeurtocht/waterspelletjes/schoolreisje of kamp. “Iedereen” vindt dat “leuk” en anders ben je een aanstellerige zeurmuts.
En nee, kinderen die niet van (openbaar) sporten houden, houden niet automatisch van schaken of computerspelletjes![]()

When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 14 juni 2025 om 16:31
Door dit topic had ik ook zo'n soort herinnering.Tavistock schreef: ↑14-06-2025 16:19Ik stond deze week op het veld van de sport die ik nu met veel plezier doe. We moesten een oefening doen met een bal gooien en pats boem: daar stond ik ineens weer als 9-jarig meisje op de sportdag van school een bal te gooien. Het was toen ook bloedheet weet ik nog. En ik kon er helemaal niks van. Niemand wilde bij mij in het team en hoezeer ik ook mijn best deed, de bal landde met een pisboogje voor mijn voeten. Aan het eind van de dag kreeg ik een scorekaart met daarop allemaal vrolijk gekleurde F-tjes. Het laagste van de klas.
Certificaat na de sportdag, met een letter. Ik geloof dat E het laagste was, wat ik uiteraard had.
Mijn klasgenoot die vanwege een ernstige chronische ziekte niet mee kon sporten kreeg ook een certificaat. Met een A.
Dat vond ik zo vreselijk oneerlijk.

David Dunning
David Dunning
zaterdag 14 juni 2025 om 16:34
Als jij noemt dat het al jaren een probleem is en het onderwijssysteem vastgeroest is, is het wat mij betreft idd accepteren of er wat aan doen. Er jarenlang over doorgaan kan natuurlijk ook (dat zie jij ws als 'er wat aan doen'), maar dan wordt het wel een "pot verwijt de ketel" riedeltje.
zaterdag 14 juni 2025 om 16:35
Dat wordt geschaard onder: die persoonlijke frustratie waardoor wij het alleen maar negatief kunnen bekijken.

Dat dat nu nog steeds gebeurt lijkt niet echt door te dringen. Want tegenwoordig wordt er niet meer gekozen, er worden groepjes gemaakt.
Dat kinderen dan nog steeds duidelijk laten merken dat ze balen van één van de kinderen in hun groepje lees ik nergens terug.
Ik zag echt wel dat kinderen het enorm naar hun zin hadden op een sportdag, maar andersom mis ik toch het begrip.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 14 juni 2025 om 16:35
Dat is heel naar en absoluut een reden om je kind in bescherming te nemen natuurlijk. Volgens mij denkt niemand daar anders over. Het is alleen geen reden om sportdagen en andere schoolactiviteiten dan maar af te schaffen, wel is het een reden om meer (nog meer) aandacht te besteden aan pesten. Of hoe zie jij de oplossing voor je? Ik denk dat school, gewoon de reguliere lessen, ook heel naar kunnen zijn voor kinderen die gespest worden.
zaterdag 14 juni 2025 om 16:37
En dan moet ik dus mijn mond maar houden? Wat een rare reactie.Renske schreef: ↑14-06-2025 16:34Als jij noemt dat het al jaren een probleem is en het onderwijssysteem vastgeroest is, is het wat mij betreft idd accepteren of er wat aan doen. Er jarenlang over doorgaan kan natuurlijk ook (dat zie jij ws als 'er wat aan doen'), maar dan wordt het wel een "pot verwijt de ketel" riedeltje.
Als iedereen die het ergens niet mee eens is ofwel het systeem dan maar moet veranderen ofwel z'n mond moet houden verandert er dus nooit iets.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 14 juni 2025 om 16:38
(Ben geen voorstander van sporten bij 30 graden). Pesten is iets wat jammergenoeg niet alleen bij sportdagen naar voren komt, dit gebeurt ook in de klas, in pauzes, bij gym, schoolreisjes en na school. Zo'n sportdag veroorzaakt dit niet toch? Dus ik zie niet wat zo'n dag ermee te maken heeft.
zaterdag 14 juni 2025 om 16:39
zaterdag 14 juni 2025 om 16:40
Zoals iemand al schreef: als je slecht bent in sport word je tijdens zo'n sportdag eigenlijk enorm te kakken gezet voor iedereen.Claire45 schreef: ↑14-06-2025 16:35Dat is heel naar en absoluut een reden om je kind in bescherming te nemen natuurlijk. Volgens mij denkt niemand daar anders over. Het is alleen geen reden om sportdagen en andere schoolactiviteiten dan maar af te schaffen, wel is het een reden om meer (nog meer) aandacht te besteden aan pesten. Of hoe zie jij de oplossing voor je? Ik denk dat school, gewoon de reguliere lessen, ook heel naar kunnen zijn voor kinderen die gespest worden.
Niemand haalt het in zijn hoofd om een kind dat slecht is in rekenen voor de hele school een (te) moeilijke som te laten doen.
Het gaat niet alleen over pesten. Sport gaat bij uitstek ook over populariteit, erbij (mogen) horen, ruimte voor iedereen.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 14 juni 2025 om 16:41
Dat is toch juist de manier om een verandering in gang te zetten? Mensen andere invalshoeken laten zien en dan gaan er langzaam maar zeker toch wat dingen veranderen.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 14 juni 2025 om 16:49
Mijn kinderen spelen met deze temperaturen wel buiten maar dan is het een combinatie van in de schaduw en kort rennen. Een stuk minder actief dan als het 25 graden is.blijfgewoonbianca schreef: ↑14-06-2025 16:05Jouw kinderen spelen ‘s zomers nooit buiten ?
Of dat wel maar mogen ze dan alleen langzaam lopen ?
Verder is het in de bergen meestal een stuk droger qua lucht. Dat scheelt veel qua gevoelstemperatuur.
zaterdag 14 juni 2025 om 16:50
Ik hoop het voor je, tot nu toe blijkbaar niet.
Wat ik vrees is dat mensen werkzaam in het onderwijs de handdoek in de ring gooien. Maar goed, dan is het ook bye bye sportdagen.
zaterdag 14 juni 2025 om 16:51
school moet, maar is overzichtelijk. Een sportdag is dat niet. En nee sportdag veroorzaakt het niet, maar helpt ook zeker niet.Renske schreef: ↑14-06-2025 16:38(Ben geen voorstander van sporten bij 30 graden). Pesten is iets wat jammergenoeg niet alleen bij sportdagen naar voren komt, dit gebeurt ook in de klas, in pauzes, bij gym, schoolreisjes en na school. Zo'n sportdag veroorzaakt dit niet toch? Dus ik zie niet wat zo'n dag ermee te maken heeft.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zaterdag 14 juni 2025 om 16:52
Wat doe sportdag bij mij ook heeft veroorzaakt: een diepe onzekerheid over sportief bewegen. Ik heb jarenlang in de overtuiging geleerd dat ik sporten ‘niet kan’, omdat dat lullige certificaatje vol stond met E-tjes (het waren idd E-tjes volgens mij). En je wordt inderdaad voor het oog van je klas voor schut gezet ermee. Je laat iemand toch ook niet verplichte in zijn of haar eentje voor de klas zingen als diegene daar én heel onzeker over is, én ook nog eens zo vals aan een kraai? Alleen maar omdat wetenschappelijk bewezen is dat zingen gelukkig maakt en er wat kinderen zijn die het wel leuk vinden?
Ik heb er echt van geleden dat mijn sportervaringen op school zo waren en ben ervan overtuigd dat als dat anders was gegaan, ik met veel meer plezier een sport had kunnen vinden die wél paste.
Ik heb er echt van geleden dat mijn sportervaringen op school zo waren en ben ervan overtuigd dat als dat anders was gegaan, ik met veel meer plezier een sport had kunnen vinden die wél paste.
zaterdag 14 juni 2025 om 17:13
Volgens mij is school op elk gebied competitief, niet alleen als het gaat om populariteit of atletisch talent, maar ook in de klas: welk cijfer heb jij, welke CITO-score, enzovoort. Zo worden kinderen voorbereid op de (soms keiharde) maatschappij.Solomio schreef: ↑14-06-2025 16:40Zoals iemand al schreef: als je slecht bent in sport word je tijdens zo'n sportdag eigenlijk enorm te kakken gezet voor iedereen.
Niemand haalt het in zijn hoofd om een kind dat slecht is in rekenen voor de hele school een (te) moeilijke som te laten doen.
Het gaat niet alleen over pesten. Sport gaat bij uitstek ook over populariteit, erbij (mogen) horen, ruimte voor iedereen.
Ik denk dat er ook een groep kinderen is die sportdagen juist nodig heeft om tóch ergens in te excelleren, omdat ze slechte cijfers halen voor de leervakken. Ook iets waard. En zo zijn er ook kinderen die glanzende cijfers halen voor rekenen en taal maar die met gym weer geen bal raken. Dat zijn verschillen die menselijk zijn en waarvoor op school hopelijk begrip is: we zijn allemaal anders, laten we dat respecteren. Volgens mij wordt er tegenwoordig veel aandacht besteed aan diversiteit en respect, hoewel het allemaal niet perfect is. Maar ja, wat is volgens jou dan wel de oplossing?
zaterdag 14 juni 2025 om 17:17
Renske schreef: ↑14-06-2025 16:34Als jij noemt dat het al jaren een probleem is en het onderwijssysteem vastgeroest is, is het wat mij betreft idd accepteren of er wat aan doen. Er jarenlang over doorgaan kan natuurlijk ook (dat zie jij ws als 'er wat aan doen'), maar dan wordt het wel een "pot verwijt de ketel" riedeltje.
Heb jij enig idee hoeveel mensen die mening over het vastgeroeste onderwijssysteem delen en al jaren pogen er iets aan te veranderen? Het is nou niet echt een sector waar veel beweging in te krijgen is. Ondanks dat er inmiddels 70.000 kinderen thuis zitten en 280.000 kinderen verstoken van volwaardig onderwijs.
Bron: https://balansdigitaal.nl/thuiszitters-tellen
•

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in