Naar theater met kleuter

20-10-2019 08:47 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kaartjes gekocht om volgende week met kleuter van vriendin naar een kindervoorstelling te gaan, ik pas een dag op vanwege de herfstvakantie. Maar toen ik haar dat vertelde reageerde ze heel verbaasd. Zo van “theatervoorstelling met een kleuter?”.

Nu vraag me af of dat nou echt zo heel bijzonder is? Gaan jullie weleens met kind/kinderen naar een theatervoorstelling? En vanaf welke leeftijd? En naar wat voor soort kindervoorstellingen? Disney, sprookjes, verhalen uit een boek of van tv enz...?

Ik ben met mijn eigen kinderen vanaf die leeftijd ongeveer naar allerlei kindervoorstellingen in theaters geweest. Soms ook met kleuter(s) naar iets dat voor peuters bedoeld was of met een paar jaar ouder kind naar iets voor kleuters en zo. De voorstelling zelf boeide mijzelf nooit zoveel. Ik zat er voornamelijk te genieten van de lol die mijn kind/kinderen er aan had/hadden. En ging ook weleens met maar 1 van mijn kinderen om 1 op 1 tijd met ze te hebben af en toe (met 5 kinderen ook weleens fijn, als kind alleen alle aandacht krijgen). In mijn omgeving gebeurt dat volgens mij verder ook wel. Al moet ik zeggen dat we het daar nooit echt over hebben. Hooguit als er eens een vriendje of vriendinnetje mee gaat/ging.Ik ben wel benieuwd hoe de rest van Nederland dit vindt/doet (of niet).
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
20-10-2019 10:55
Ik woon in de grote stad en ben heel vaak met zoontje naar theater en muziekvoorstellingen voor de kleintjes geweest. We hebben het niet zo breed, ander zou ik nu nog steeds vaak gaan.

Er zijn inderdaad veel voorstellingen gebaseerd op tv, ook erg leuk, maar het overige Nederlandse jeugdtheater-aanbod is van een verbluffend hoog niveau. Daar ga ik nog liever heen met hem. Maar ik ben zelf dan ook een enorme theaterfan.
Woon je toevallig in Rotterdam? Met de Rotterdampas krijg je ook heel vaak korting op allerlei voorstellingen en concerten. Dat maakt het nog toegankelijker!
Doei Pippi Langkous!
Alle reacties Link kopieren
ronja_de_roversdochter schreef:
20-10-2019 11:05
Woon je toevallig in Rotterdam? Met de Rotterdampas krijg je ook heel vaak korting op allerlei voorstellingen en concerten. Dat maakt het nog toegankelijker!
Wat lief! Nee, ik woon in ‘die andere’ grote stad ;-D Hier kun je met een stadspas ook korting krijgen op van alles, maar daar verdien ik dan weer net te veel voor.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een theaterfan. Toevallig heb ik vorige week de theaterkaarten besteld voor de allereerste voorstelling waar jongste naar toe gaat. Heb er enorm zin in, met oudste ben ik ook erg vaak naar het theater geweest (en doe ik nu nog steeds). Ik hoop ze beide op die manier een liefde voor kunst en cultuur mee te geven.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
ronja_de_roversdochter schreef:
20-10-2019 11:04
Wij gaan ook al vanaf babytijd naar voorstellingen en concerten(jes). Echt superleuk!!
Meestal onafhankelijk theater, maar we zijn ook een keer naar zo’n grote productie geweest van Van Hoorne producties, Woezel en Pip. Was echt vreselijk! Het geluid stond keihard en het was nul creatief, met het naspelen van wat er al aan materiaal is en overacterende acteurs, pfff. Het was dodelijk saai (voor volwassenen) en (toen nog) peuter zat te klagen over pijnlijke oren.

Dan ga ik liever naar kleine voorstellingen, we hebben daarin al zoooveel leuks gezien!
Hier gaan we vaak naar kleinere theaters, maar zoon is onlangs naar Brandweerman Sam van Van Hoorne geweest en heeft het daar nog steeds over. Man had wel piepende oren van de krijsende meeroepende kinderen, maar die komt er vast wel overheen.

Babyconcertjes zijn inderdaad ook heel leuk!
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
20-10-2019 11:57

Man had wel piepende oren van de krijsende meeroepende kinderen, maar die komt er vast wel overheen.
Oh dat vind ik ook zo irritant.

En standaard komt er dan de opmerking van de theatermakers dat kan harder, wat zeggen jullie, we horen jullie niet.

Waarop die kinderen nog eens op hun allerhardst gaan schreeuwen.

We hoeven niet doof geschreeuwd te worden. Niet normaal toch dat je piepende oren en dus ootschade oploopt bij zo'n voorstelling.

Verder is het wel heel leuk om met kind naar het theater te gaan. We gaan niet heel vaak maar zijn toch een aantal keer geweest.

Een aantal daarvan zijn ook echt leuk voor de volwassenen door de diepere lagen die de kinderen ontgaan.

En bij de voorstellingen waar die niet in zitten is het gewoon erg leuk om je kind te zien genieten.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het vroeger vreselijk dat er altijd iemand uit het publiek op toneel moest komen om iets te doen, dat ik dat absoluut niet wilde en dan juist eruit gepikt werd omdat ik het enige kind was dat niet met een vinger omhoog zat. Dat gebeurde zo vaak en dat maakte dat ik het echt minder leuk vond om naar toneel te gaan.

Verder: onzin dat het niet voor jonge kinderen is, er zijn juist heel veel voorstellingen van Woezel en Pip, Brandweerman Sam, Het Zandkasteel en noem maar op, dat lijkt me niet voor oudere kinderen bedoeld.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ging even de stad in om koffie/warme chocolademelk te drinken met een vriendin en onze dochters, is het opeens 16u...

Leuk om te lezen waar iedereen zoal heen gaat. En ik denk dat het inderdaad ook wel meespeelt wat je zelf gewend bent van vroeger. Gelukkig is het theater tegenwoordig heel toegankelijk. En ze zijn goed in reclame maken (Paw Patrol was hier in een stad verderop bij een groot theater niet te missen, enorm spandoek aan de weg). Wij gaan/gingen naar zowel de grotere producties als de kleinere.

Sinterklaas voorstellingen toen ze kleiner waren, misschien ook een keer met oppas kleuter.

De Gruffalo gezien in een kleinere setting, tot een soort evenementenplek verbouwde kerk hier in de omgeving. Vooraf boek gekocht en paar keer gelezen.

Zo ook met het verhaal van de mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft. Mijn tiener leest dat nu graag voor aan oppas kleuter. Zo’n tien jaar verschil in leeftijd en toch grote hilariteit bij beide. Om poep. :-D

Verder Disney in grotere theaters. Die kaartjes zijn vaak wel duur(der).

Er komt de laatste tijd veel voorbij voor peuters/kleuters. Maar kan ook zijn dat het zo lijkt omdat ik er weer naar zoek doordat ik opeens weer kinderen van die leeftijd om me heen heb. Mijn jongste is daarvoor alweer te groot.

Ruim 10 jaar geleden Kabouter Plop in het Beatrix theater in Utrecht. Helaas tegenwoordig geen Plop voorstellingen meer in Nederland. Dat is wel jammer want daar is ze ook gek op. Naar België daarvoor met noodzakelijke overnachting is nog een brug te ver. Logeren gaat soms net goed (dat ze niet om 21u alsnog naar mama wil).

Ik heb ook Doornroosje voorstellingen gevonden. En die is hier in de buurt volgend jaar een paar weken na haar verjaardag. Als ze het volgende week leuk vindt wordt het cadeautje volgend jaar het boek (als dat dan nog niet heeft) met een bezoek aan die voorstelling.

En de voorpret is natuurlijk minstens zo leuk. :-D
noor21 wijzigde dit bericht op 20-10-2019 16:48
Reden: Tikfout.
0.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn met zoon en vrienden en hun kinderen naar Buurman en Buurman geweest, super leuk!!! Ook weleens kleinschalige theater dingen gedaan zoals een poppenkast. Oh hij is toen hij op de crèche zat (2 of 3 jaar oud) met papa's en vriendjes naar Peppa big geweest... En nog een keer met alleen papa en een vriendje... Ook eens naar een klassiek concert van zijn tante en het orkest waarin zij speelt.. Dat was minder een succes...
Is het ook leuk om met peuter naar een voorstelling te gaan als hij/zij het verhaal of de karakters niet kent?
Alle reacties Link kopieren
rosings schreef:
20-10-2019 22:50
Is het ook leuk om met peuter naar een voorstelling te gaan als hij/zij het verhaal of de karakters niet kent?
Ja hoor. De karakters die ze wel kennen hebben ze tenslotte ook eerst moeten leren kennen ;-)

Wij bereiden onze peuter wel altijd in de week vooraf een beetje voor, zodat hij een beetje weet wat hij kan verwachten (dans, toneel, muziek). Als het bijvoorbeeld op een boek is gebaseerd, lezen we dat boek wat vaker voor.
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
20-10-2019 11:18
Wat lief! Nee, ik woon in ‘die andere’ grote stad ;-D Hier kun je met een stadspas ook korting krijgen op van alles, maar daar verdien ik dan weer net te veel voor.
Jammer!! Bij ons ;-D is die pas voor iedereen beschikbaar alleen moet ik er meer voor lappen dan wanneer je tot de sociale minima behoort. Maar voor €65 per jaar met meer dan genoeg dingen om te doen, haal ik het er ruimschoots uit.
Doei Pippi Langkous!
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
20-10-2019 11:57
Hier gaan we vaak naar kleinere theaters, maar zoon is onlangs naar Brandweerman Sam van Van Hoorne geweest en heeft het daar nog steeds over. Man had wel piepende oren van de krijsende meeroepende kinderen, maar die komt er vast wel overheen.

Babyconcertjes zijn inderdaad ook heel leuk!
Vond je zoon het wel leuk?
Doei Pippi Langkous!
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
20-10-2019 14:21
Oh dat vind ik ook zo irritant.

En standaard komt er dan de opmerking van de theatermakers dat kan harder, wat zeggen jullie, we horen jullie niet.

Waarop die kinderen nog eens op hun allerhardst gaan schreeuwen.

We hoeven niet doof geschreeuwd te worden. Niet normaal toch dat je piepende oren en dus ootschade oploopt bij zo'n voorstelling.
Nou inderdaad! En dan te bedenken dat kinderoren nog gevoeliger zijn!!
Verder is het wel heel leuk om met kind naar het theater te gaan. We gaan niet heel vaak maar zijn toch een aantal keer geweest.

Een aantal daarvan zijn ook echt leuk voor de volwassenen door de diepere lagen die de kinderen ontgaan.
Ik ben laatst nog naar zo’n voorstelling geweest! Ik vind dat echt leuk als er diepere lagen in zitten waardoor het voor iedereen leuk is. Die familievoorstellingen van het RO-theater nu theater Rotterdam zijn ook zo leuk! Die kun je ook via de VPRO zien, bijv Snorro, Woef side Story en Hamlet.
En bij de voorstellingen waar die niet in zitten is het gewoon erg leuk om je kind te zien genieten.
Doei Pippi Langkous!
Alle reacties Link kopieren
ronja_de_roversdochter schreef:
20-10-2019 23:11
Vond je zoon het wel leuk?
Haha, zeker wel!

Die geeft nog steeds als de reclame op tv voorbij komt een uitgebreide samenvatting: vanaf het moment dat hij hier met man in de metro is gestapt om naar het theater te gaan tot het moment dat hij na de voorstelling met Elvis op de foto mocht :proud:
Alle reacties Link kopieren
De voorstellingen van Kikker zijn ook erg leuk!

Twee weken geleden zijn we met onze kleuter naar Sprookjesboom, de musical geweest, vond ze fantastisch.
Onze kleuter gaat zo'n vier keer per jaar met ons of met opa en oma naar het theater, ze geniet daar enorm van.
(naar bekende en onbekende theaterprodukties)
I'm still standing
Alle reacties Link kopieren
Geïnspireerd door dit topic gelijk maar kaartjes voor een voorstelling komende vrijdag geboekt :-D

Bedankt TO!
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
21-10-2019 09:04
Haha, zeker wel!

Die geeft nog steeds als de reclame op tv voorbij komt een uitgebreide samenvatting: vanaf het moment dat hij hier met man in de metro is gestapt om naar het theater te gaan tot het moment dat hij na de voorstelling met Elvis op de foto mocht :proud:
Dat is ook veel waard!!!
Doei Pippi Langkous!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven