Nagelbijten kleuter - tips gezocht

zondag 15 november 2020 om 16:28
Mijn kleuter bij haar nagels bijna tot haar riemen af en ik weet niet hoe ik haar er vanaf kan helpen.
Ze weet zelf dat het onhandig is. Ze klaagt er over dat het soms pijn doet, dat ze geen stickers van het velletje gepeuterd krijgt, dat ze niet kan krabben als het jeukt, etc, maar de drang om te bijten is groter dan het ongemak. Ze doet hij bij haar vingers én haar tenen. Eerst dachten we dat het misschien uit verveling voort kwam, maar ze doet het ook tijdens activiteiten en op school.
Wat we al hebben geprobeerd:
- Vieze nagellak
- Bijtspeeltje
- Belonen met stickerkaart
- Nagels mooi lakken
- Afplakken
- Negeren
- Benoemen
Nog meer tips?
Ze weet zelf dat het onhandig is. Ze klaagt er over dat het soms pijn doet, dat ze geen stickers van het velletje gepeuterd krijgt, dat ze niet kan krabben als het jeukt, etc, maar de drang om te bijten is groter dan het ongemak. Ze doet hij bij haar vingers én haar tenen. Eerst dachten we dat het misschien uit verveling voort kwam, maar ze doet het ook tijdens activiteiten en op school.
Wat we al hebben geprobeerd:
- Vieze nagellak
- Bijtspeeltje
- Belonen met stickerkaart
- Nagels mooi lakken
- Afplakken
- Negeren
- Benoemen
Nog meer tips?

zondag 15 november 2020 om 16:57
Die hebben we al in huis gehaald, maar die bijt ze stuk

Nee, sinds ze ermee is begonnen een paar maanden geleden is het eigenlijk non stop

zondag 15 november 2020 om 18:15
Weet uit ervaring dat het erg lastig af te leren. Ik deed het vroeger ook en het was grotendeels onbewust. Wel werd het erger bij spanning. Bij mij kon ik het pas overwinnen toen ik ouder werd en het heel lelijk vond om aan te zien. Ik schaamde me voor mn nagels. Overigens pulk ik nog steeds wel eens aan velletjes enzo. Tis een beetje een tick. Je kind is nu nog erg jong, denk dat afleiding het beste werkt. Niet per se benoemen, maar als je het ziet haar iets anders in haar handen geven.

zondag 15 november 2020 om 18:39
Er zijn er verschillende natuurlijk.TijdvoorTaart schreef: ↑15-11-2020 18:13Hier is het ook geen spanning. Mijn kind is een blij ei en het nagelbijten is al bijna een jaar een constante factor. Het is niet het ene moment minder erg dan het andere.
Zo'n ketting heb ik geprobeerd, maar die is na 3 dagen stuk
zondag 15 november 2020 om 19:01
Ik ook, en ook echt tot de nagelriemen. Als je praktisch geen nagels hebt, jarenlang, voel je ook helemaal geen pijn meer daar. Ook niet als er zeep inkomt oid. Ik had weleens vingers zonder nagels. Ik ben enigszins gestopt door pure ijdelheid, ik schaamde me gewoon zó erg voor mijn nagels en je krijgt er ook opmerkingen over. Dat zal je kind op deze leeftijd alleen nog niet hebben
Het voelt echt als een verslaving, het beloont ook wanneer je eenmaal zo’n nagel eraf hebt. Dus al die maniertjes, vieze smaakjes, bijtringen, die helpen niet echt. Uiteindelijk heeft mij wel geholpen om continu aan andere dingen te pulken. Een stress balletje met van die elastische haartjes waar ik steeds aan trok. Maar helaas ook; haren uit mijn hoofd trekken. Dus kijk wel goed of ze geen nieuwe “tic” ontwikkeld. Als je eenmaal een maand niet gebeten heb ben je er wel echt doorheen en is het makkelijker.

zondag 15 november 2020 om 19:15
Misschien een beetje rigoureus, maar kan je pleisters over haar vingertoppen en tenen doen? En dan als het allemaal een beetje aangegroeid is netjes houden met lakken en vijlen en nagelriemolie zodat er geen scherpe randjes en dergelijke zijn om aan te pulken?
Mijn kind heeft ook jaren gebeten, maar is er eindelijk een beetje overheen na de zoveelste keer met vieze nagellak en netjes vijlen. Wij hadden ook al beloond met bij niet bijten, gestraft bij wel bijten, helemaal niet op gereageerd, en alles daartussenin, maar het kwartje viel ook steeds niet. Nu lijkt er na een jaar of drie nagelbijt ellende eindelijk verbetering in te zitten.
Mijn kind heeft ook jaren gebeten, maar is er eindelijk een beetje overheen na de zoveelste keer met vieze nagellak en netjes vijlen. Wij hadden ook al beloond met bij niet bijten, gestraft bij wel bijten, helemaal niet op gereageerd, en alles daartussenin, maar het kwartje viel ook steeds niet. Nu lijkt er na een jaar of drie nagelbijt ellende eindelijk verbetering in te zitten.
zondag 15 november 2020 om 21:46
Afplakken, alle nagels, ook de tenen. Met pleisters en pleistertape zodat ze ze er zelf niet af kan halen. Naar, ja ontzettend. Een week of 4/5 tot de gewoonte er vanaf is. En gewoon iedereen in je omgeving inlichten, ook de juf etc. aangeven dat de mate waarin zij ze er vanaf bijt slecht is voor haar vingers en dat ze ervan af moet. Je kunt er heel nare ontstekingen door krijgen.