Nederlands leren aan kind

04-05-2020 13:15 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal

Graag even wat advies. Mijn broer heeft een spaanstalige vriendin. Zij heeft een dochter. (8jaar) . die dus Spaans & Engels spreekt ( hebben tijd in Engeland gewoond) Ze zijn hier nu een jaar en gaat tot nu toe naar een engels/Nederlandse school. Dit zal na de zomervakantie een volledig Nederlandse school zijn.

Moeder wil graag dat wij veel Nederlands tegen haar spreken . Ik ga dus nu ook whatsappen met haar en evt video bellen of spraakberichten.

Hebben jullie nog tips qua dingen die we kunnen doen? Oefeningen, onderwerpen

Het is lastig nu dat er weinig clubjes of dingen open zijn, waar ze haar Nederlands nog meer kan oefenen.

Wie weet hebben jullie nog ideeën
bollie08 wijzigde dit bericht op 04-05-2020 13:18
0.65% gewijzigd
Nederlands spreken kun je gewoon doen.
Je zegt iets in het Nederlands.
Zij begrijpt het uiteraard nog niet.
Laat het door haar herhalen.
Leg daarna in het Engels of Spaans uit wat het betekent.

Spreek duidelijk, houd rekening welke uitdrukkingen je kiest en welke woorden ze al kent.

En niet 1 zinnetje per dag, dat is echt veel te weinig. Gewoon echt een uitje naar de supermarkt, ingrediënten kopen en pannenkoeken bakken. Dan heb je iets om over te praten, is niet ingewikkeld en ze kan het gesprek relateren aan de activiteit.
Vermijdt in eerste instantie moeilijke woorden zoals 'instantie' en 'relateren'.
Werkt razendsnel.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Misschien vindt ze het leuk om naar Kinderen voor Kinderen te luisteren. En inderdaad woordspelletjes als Pim Pam Pet, galgje en die ene dat je een dier moet verzinnen met de laatste letter van het vorige dier. Kan ook met andere dingen dan dieren :)
Sportclubs gaan weer opstarten. In onze gemeente ook voor kinderen die nog geen lid zijn. Betreft wel alleen buitensporten. Wel lastig is dat ouders niet bij trainingen mogen zijn, want handig bij taalbarriere.
Als ze zelf niet zo graag leest, kan ze misschien op zoek naar luisterboeken (geen idee of de bib open is bij jullie). Ze kan dan meevolgen in het echte boek.
Er bestaan ook samenleesverhalen, simpele zinnetjes voor het kind, gewone voor bv. de ouder.

Films die Nederlands gesproken zijn, met Nederlandse ondertiteling, liefst films die ze kent.
Ze zijn hier al een jaar toch? Dan lijkt me dat de basis er iig in zit, als ze t zelf nog niet durft te spreken, dan is er iig passieve kennis.

Ik zou gewoon duidelijk met haar praten, open vragen stelle en zorgen voor genoeg contact met de Nederlandse taal. Of dat nu gesprekken, boeken of filmpjes zijn. Niet te kinderachtig iig maar dingen die aansluiten bij haar belevingswereld. Dat motiveert en leert het snelst.

Herhaling (steeds dezelfde filmpjes) en (kinder) liedjes met ondertiteling zijn ook heel effectief, maar daar moet ze dan wel interesse in hebben.

Komt echt wel goed. Kinderen zijn zo flexibel wat betreft talen.
Mijn kinderen hebben leren lezen met de Donald duck junior en Suske en Wiske junior. Leuke boekjes met eenvoudig taalgebruik. Suske en Wiske junior krijg je oa in de bibliotheek. Donald duck junior ligt in de supermarkt.
dolfje schreef:
04-05-2020 13:31
www.yoleo.nl lezen op een speelse manier.
Deze wilde ik ook voorstellen. Mijn kleuter gebruikt hem zelfs (als mama weer eens niet wil voorlezen 😆)

Als papa's moedertaal Nederlands is dan kan hij zoveel mogelijk Nederlands praten (ook voor haar mama goed!)

Verder niet al te druk over maken. Als ze straks echt naar een Nederlands school gaat dan leert ze het heel snel!
Schooltv.nl
nootboek schreef:
04-05-2020 21:08
Ze zijn hier al een jaar toch? Dan lijkt me dat de basis er iig in zit, als ze t zelf nog niet durft te spreken, dan is er iig passieve kennis.
.
En heeft ze in dat jaar les gehad in een schakelklas? Krijgt je broer vanuit school nog advies voor de overgang naar een gewone school?
en niet te veel nadruk op leggen Moeten leren is niet leuk. woorden bedenken met de laatste letter van het woord van de ander is leuker (of laatste lettergreep, als ze die kent) Of ik zie, ik zie wat jij niet ziet
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik heb een tijdje Nederlands bijles gegeven aan anderstalige basisschool kinderen.
Afhankelijk van de leeftijd deed ik oa de volgende dingen:

Memory/kwartet
Woordzoekers
Kruiswoordraadsels
Galgje (bij alle leeftijden favoriet)
Een aantal trefwoorden geven waar ze een verhaaltje over gaan vertellen/schrijven
Boeken/teksten lezen, en daarna dictee en/of vragen erover stellen
Ook prentenboeken bekijken en dan haar zelf laten vertellen wat er te zien is
Er zijn online, via pinterest bv, veel werkbladen te vinden
https://www.learndutch.org/
Dit vond mijn dochter leuk om te doen. Zitten ook werkbladen bij.
Ze zouden ook in huis overal post it notes op kunnen plakken met de naam van het voorwerp. dan heeft ze een beeld bij wat het is en kan ze de nederlandse benaming ervan lezen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven