Nichtje doet mee aan de ramadan

08-05-2019 13:05 242 berichten
Mijn nichtje (10) doet voor het eerst mee aan de ramadan. Het liefst zou ze het iedere dag willen, maar ze mag alleen op de woensdagen en in de weekenden. Ze is nogal een doorzetter, dus ik weet eigenlijk al zeker dat ze het gaat volhouden. Mijn nichtje is Nederlands en haar beide ouders zijn ook Nederlands. Niemand in de familie is islamitisch. Alsnog steunt haar moeder -mijn tweelingzus- haar volledig. Nichtje mag bijvoorbeeld wat langer opblijven om te kunnen eten en drinken. Nichtje zit op een multi-culturele school en woont in een multi-culturele buurt. De meerderheid is Nederlands, maar er zijn ook veel Marokkaanse kinderen en kinderen met andere nationaliteiten. Nichtje gaat met iedereen goed om.

Ik ben enigszins verbaasd. Zelf ben ik ook opgegroeid met Marokkaanse buurkinderen. Vrijwel al mijn vriendinnetjes op de basisschool waren zelfs Marokkaans en ook op de middelbare school had ik veel Marokkaanse vriendinnen. Maar ik heb nooit de wens gehad om mee te doen met de ramadan. Ik had/heb wel interesse in de cultuur en religie van mijn vriendinnen. Maar niet om er zelf aan deel te nemen.

Zouden meer Nederlandse kinderen interesse hebben in de Ramadan en de islam? Zouden jullie dit toestaan en steunen bij jullie kinderen? Ik ben benieuwd! :)
Alle reacties Link kopieren
Marie-Antoinettexx schreef:
08-05-2019 14:28
[...]
Je zit te provoceren en te trollen, ik heb je gestaft.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-05-2019 14:36
Reden: quote weggehaald
33.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Marie-Antoinettexx schreef:
08-05-2019 14:28
Ja en daar ga je al; waar is de hittegolf in Nederland? Waar is die? volgens mij regent het.
Vorig jaar nog...
We used to be friends...
Marie-Antoinettexx schreef:
08-05-2019 14:28
[...]

Hou eens op met rellen joh.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-05-2019 14:37
Reden: quote weggehaald
38.21% gewijzigd
Anonievrouwtje schreef:
08-05-2019 14:28
Ik zou hier op zijn zachts gezegd niet blij mee zijn. Hoe komt nichtje op het rare idee om mee te gaan ramadannen? Het is niet gezond voor zo’n jong meisje. Niet gezond voor haar lichaam én niet gezond voor haar geestelijke ontwikkeling (geloof op jonge leeftjd is zeer gevaarlijk).

Moslims staan er om bekend nogal dwingend te zijn in hun geloofsovertuigingen en ‘hun regels’ dwingend op te leggen aan ‘ongelovigen’. Ik zou zeker een gesprek aangaan met dochter om te horen waar dit gedrag vandaan komt.
'Staan er om bekend dat..' nou ik vind het nogal wat wat je hier zegt.
Ga jij me nou vertellen dat het ongelovige volk of andere gelovigen niet dwingend zijn?
Alle reacties Link kopieren
Anonievrouwtje schreef:
08-05-2019 14:28
Ik zou hier op zijn zachts gezegd niet blij mee zijn. Hoe komt nichtje op het rare idee om mee te gaan ramadannen? Het is niet gezond voor zo’n jong meisje. Niet gezond voor haar lichaam én niet gezond voor haar geestelijke ontwikkeling (geloof op jonge leeftjd is zeer gevaarlijk).

Moslims staan er om bekend nogal dwingend te zijn in hun geloofsovertuigingen en ‘hun regels’ dwingend op te leggen aan ‘ongelovigen’. Ik zou zeker een gesprek aangaan met dochter om te horen waar dit gedrag vandaan komt.
Ze woont en gaat school in een multi-culturele omgeving, dus zal het wel vooral willen meedoen zijn met de rest omdat de ramadan in de belangstelling staat.
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
08-05-2019 14:31
Hou eens op met rellen joh.
Ik rel niet, het is een gedachtegang van iemand die zwart wit denkt
Alle reacties Link kopieren
shining_star schreef:
08-05-2019 14:32
'Staan er om bekend dat..' nou ik vind het nogal wat wat je hier zegt.
Ga jij me nou vertellen dat het ongelovige volk of andere gelovigen niet dwingend zijn?
Religie an sich legt graag zijn regeltjes - al dan niet dwingend - aan anderen op, moslims zijn daar geen uitzondering in.
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
CourtneyTT schreef:
08-05-2019 14:31
Vorig jaar nog...
Maar dus niet dit jaar...
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
08-05-2019 14:30
Je zit te provoceren en te trollen, ik heb je gestaft.
Flauw want dat doe ik niet, het is nou eenmaal een gedachtegang die veel mensen hebben die zwart wit denken
Marie-Antoinettexx schreef:
08-05-2019 14:35
Flauw want dat doe ik niet, het is nou eenmaal een gedachtegang die veel mensen hebben die zwart wit denken

Heb jij niet door dat je iemand woorden in de mond legde?
CourtneyTT schreef:
08-05-2019 14:34
Religie an sich legt graag zijn regeltjes - al dan niet dwingend - aan anderen op, moslims zijn daar geen uitzondering in.
Het is nog altijd aan het individi om te bepalen hoe daarmee om te gaan.
En ook mensen die geen geloof aanhangen kunnen nogal dwingend zijn. Je opmerking zegt dus imo helemaal niks.
Alle reacties Link kopieren
Marie-Antoinettexx schreef:
08-05-2019 14:34
Maar dus niet dit jaar...
Ja en? Jij beweerde dat je niets kon vinden.
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
08-05-2019 14:36
Heb jij niet door dat je iemand woorden in de mond legde?
Ik stelde gewoon een vraag wat die man van de forummer dan dacht, en vroeg me af of dat het was
Alle reacties Link kopieren
CourtneyTT schreef:
08-05-2019 14:36
Ja en? Jij beweerde dat je niets kon vinden.
Ik denk dat we het niet eens gaan worden, even goede vrienden?
Shining Star, ik ben nog steeds benieuwd waarom je vindt dat je alleen met een Ramadan zelfdiscipline kunt aanleren, terwijl de meeste mensen het levende bewijs zijn van dat het niks uitmaakt, of dat je zelfs meeeer beheersing hebt als je niet afhankelijk bent van een maand om je eraan te herinneren?
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
08-05-2019 14:38
Shining Star, ik ben nog steeds benieuwd waarom je vindt dat je alleen met een Ramadan zelfdiscipline kunt aanleren, terwijl de meeste mensen het levende bewijs zijn van dat het niks uitmaakt, of dat je zelfs meeeer beheersing hebt als je niet afhankelijk bent van een maand om je eraan te herinneren?
Nooit gehoord, vind ik een hele goede
3thee schreef:
08-05-2019 14:38
Shining Star, ik ben nog steeds benieuwd waarom je vindt dat je alleen met een Ramadan zelfdiscipline kunt aanleren, terwijl de meeste mensen het levende bewijs zijn van dat het niks uitmaakt, of dat je zelfs meeeer beheersing hebt als je niet afhankelijk bent van een maand om je eraan te herinneren?
'De meeste mensen het levende bewijs zijn' ? Jeetje zeg wat algemeen en nietszeggend. Maar ik denk dat dit topic gaat ontsporen en ik doe daar verder niet aan mee.
shining_star schreef:
08-05-2019 14:40
'De meeste mensen het levende bewijs zijn' ? Jeetje zeg wat algemeen en nietszeggend. Maar ik denk dat dit topic gaat ontsporen en ik doe daar verder niet aan mee.
Geeft niet dat je geen antwoord hebt, maar overdenk wel even kritisch wat jou altijd is wijsgemaakt. Succes.
Alle reacties Link kopieren
shining_star schreef:
08-05-2019 14:36
Het is nog altijd aan het individi om te bepalen hoe daarmee om te gaan.
En ook mensen die geen geloof aanhangen kunnen nogal dwingend zijn. Je opmerking zegt dus imo helemaal niks.
Aan zaken als dit kun je als individu ook zo lekker veel doen... :sarcastic:

Betreft: VP/HR — Doodstraf door steniging voor LGBTI's in Brunei

Op 3 april 2019 wordt in Brunei een nieuwe wet ingevoerd uit hoofde waarvan mensen die overspel plegen en LGBTI's die seks hebben met iemand van hetzelfde geslacht dood mogen worden gestenigd. De nieuwe wet maakt deel uit van een driefasenplan dat in 2014 werd ingevoerd en waarmee Brunei zich van het seculiere recht wil distantiëren. Ook mag bij kinderen die voor diefstal zijn veroordeeld volgens de nieuwe wet een ledemaat worden geamputeerd.

De universele afschaffing van de doodstraf is een van de prioriteiten van de EU op het gebied van externe betrekkingen. Is de VV/HV op de hoogte van de recente aankondiging van de Bruneise autoriteiten over de nieuwe wet? Welke maatregelen heeft zij genomen of is zij voornemens te nemen in reactie op de aankondiging? Omvatten deze maatregelen besprekingen op het hoogste niveau om de invoering van de wet te voorkomen en een moratorium in te stellen op de doodstraf?

Is de financiële ondersteuning van het maatschappelijk middenveld in Brunei afhankelijk van de bescherming door de Bruneise regering van de in het EU-beleid verankerde rechten van LGBTI's? Is de VV/HV bereid om alle financiële hulp aan Brunei op te schorten indien de wet volgende week wordt aangenomen?

Welke maatregelen kan de VV/HV nemen indien de wet in het land wordt ingevoerd? Omvatten deze maatregelen gerichte sancties tegen prominente individuen, waaronder de sultan van Brunei, in het kader van de nieuwe Europese sanctieregeling voor mensenrechtenschendingen?
http://www.europarl.europa.eu/doceo/doc ... 52_NL.html
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
Anonievrouwtje schreef:
08-05-2019 14:28
Ik zou hier op zijn zachts gezegd niet blij mee zijn. Hoe komt nichtje op het rare idee om mee te gaan ramadannen? Het is niet gezond voor zo’n jong meisje. Niet gezond voor haar lichaam én niet gezond voor haar geestelijke ontwikkeling (geloof op jonge leeftjd is zeer gevaarlijk).

Moslims staan er om bekend nogal dwingend te zijn in hun geloofsovertuigingen en ‘hun regels’ dwingend op te leggen aan ‘ongelovigen’. Ik zou zeker een gesprek aangaan met dochter om te horen waar dit gedrag vandaan komt.
Geloof op jonge leeftijd is zeer gevaarlijk?
Beetje overdreven. Ik ben van jongsaf christelijk opgevoed. Heb er niets aan overgehouden.
Geen enkele gelovige in mijn omgeving, moslim of christen, heeft er iets aan over gehouden. Allemaal opgegroeid tot volwassenen die met 2 benen stevig op de grond staan.
Een vastentijd kan op zich heel nuttig zijn om stil te staan bij alle dingen waarvan je denkt dat je ze nodig hebt. Persoonlijk vind ik de katholieke vastentijd fijn, maar dat heeft ook met opvoeding te maken.

Na veertig dagen zonder social media vond ik dat ik uiteindelijk niets had gemist en heb ik mijn accounts verwijderd bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
shining_star schreef:
08-05-2019 14:32
'Staan er om bekend dat..' nou ik vind het nogal wat wat je hier zegt.
Ga jij me nou vertellen dat het ongelovige volk of andere gelovigen niet dwingend zijn?
Tja, dat kan dat jij het nogal wat vindt. Maar ze staan er toch echt om bekend nogal dwingend te zijn. Waar denk je anders dat alle islamitische aanslagen en eerwraak aanvallen vandaan komen? Zoals ik al zei, ik zou hier een heel goed gesprek met 10-jarige dochter over hebben. Prima dat ze aan die flauwekul mee doet als ze volwassen is, maar niet op zo’n jonge en kwetsbare leeftijd.
Alle reacties Link kopieren
CourtneyTT schreef:
08-05-2019 14:43
Aan zaken als dit kun je als individu ook zo lekker veel doen... :sarcastic:

Betreft: VP/HR — Doodstraf door steniging voor LGBTI's in Brunei

Op 3 april 2019 wordt in Brunei een nieuwe wet ingevoerd uit hoofde waarvan mensen die overspel plegen en LGBTI's die seks hebben met iemand van hetzelfde geslacht dood mogen worden gestenigd. De nieuwe wet maakt deel uit van een driefasenplan dat in 2014 werd ingevoerd en waarmee Brunei zich van het seculiere recht wil distantiëren. Ook mag bij kinderen die voor diefstal zijn veroordeeld volgens de nieuwe wet een ledemaat worden geamputeerd.

De universele afschaffing van de doodstraf is een van de prioriteiten van de EU op het gebied van externe betrekkingen. Is de VV/HV op de hoogte van de recente aankondiging van de Bruneise autoriteiten over de nieuwe wet? Welke maatregelen heeft zij genomen of is zij voornemens te nemen in reactie op de aankondiging? Omvatten deze maatregelen besprekingen op het hoogste niveau om de invoering van de wet te voorkomen en een moratorium in te stellen op de doodstraf?

Is de financiële ondersteuning van het maatschappelijk middenveld in Brunei afhankelijk van de bescherming door de Bruneise regering van de in het EU-beleid verankerde rechten van LGBTI's? Is de VV/HV bereid om alle financiële hulp aan Brunei op te schorten indien de wet volgende week wordt aangenomen?

Welke maatregelen kan de VV/HV nemen indien de wet in het land wordt ingevoerd? Omvatten deze maatregelen gerichte sancties tegen prominente individuen, waaronder de sultan van Brunei, in het kader van de nieuwe Europese sanctieregeling voor mensenrechtenschendingen?
http://www.europarl.europa.eu/doceo/doc ... 52_NL.html
de wet in Brunei is opgeschort

[https://www.volkskrant.nl/nieuws-achte ... gle.nl%2F]
Alle reacties Link kopieren
shining_star schreef:
08-05-2019 14:40
(...) Maar ik denk dat dit topic gaat ontsporen en ik doe daar verder niet aan mee.
Niet aan mee? Je bent nota bene begonnen! Als jij beweert dat de Ramadan betekent: "Het aanleren jezelf te bedwingen, discipline te krijgen en de baas te zijn over begeerten en lusten. Mijn eigen ervaring is dat vasten de geest sterk maakt en het lichaam minder gevoelig voor verleidingen." reageren mensen daarop. O.a. met de stelling dat je daar de Ramadan niet voor nodig hebt, maar dat het best cultureel en gezellig zal zijn. Daar ben jij het niet mee eens zonder jezelf verder nader te verklaren en ga je er verder niet op in. En nou ontspoort het topic?
Zelfreflectie, misschien ook nog een aandachtspuntje bij het vasten?
Alle reacties Link kopieren
Ook de protestantse kerken kennen een vastentijd. Al wordt daar over het algemeen weinig aandacht aan besteed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven