Niet uitgenodigd op verjaardagsfeestje

28-11-2023 18:55 15 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ons zoontje speelt geregeld met een klasgenootje / buurmeisje. Nu heeft ze pas een feestje gegeven en was hij niet uitgenodigd. Alle andere vriendjes van dat groepje wel (dat waren er best veel).

Ik weet dat het nergens op slaat, maar ik zit er wel mee. In mijn hoofd wil ik erachter komen of er iets speelt. Ons zoontje word sowieso wel vaker niet uitgenodigd op feestjes. Hij geeft ook wel eens aan dat niemand met hem wil spelen. De juf ziet herkend dat niet echt, maar de klas is groot en ik heb het idee dat ze vaak bezig is met de 'lastige' kinderen.

Hij is stil, ijverig en past zich snel aan aan de wens van een ander. Hij loopt ook wat voor in rekenen en taal en mag daarom ook meedoen met een (soms twee) groepen hoger. Kortom, de kinderen uit zijn klas zijn iets meer direct en dominant. Ik zie dan op het schoolplein dat hij niet helemaal begrepen wordt. Ik maak me dus zorgen over zijn aansluiting. Is mijn zorg terecht? Of gewoon een moeder angst (ook terecht). En zijn er mensen die dit herkennen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Herkenbaar, je gevoel... Het gevoel van afwijzing is altijd naar zeker als het je kind betreft. Ik heb ook een voorloper hier en hij is halverwege groep 1 naar groep 2 gegaan. Hij is gemiddeld anderhalf jaar jonger dan zijn klasgenoten, maar dat merk je niet. Inmiddels in groep 8 en nog vrienden met een aantal kinderen uit groep 2....
In welke groep zit je zoon en hoe oud is hij?
Alle reacties Link kopieren Quote
Zelfs als je zorgen terecht zijn (en dat kan best als hij wat buiten de groep valt), dan nog kun je er bar weinig mee zo is mijn ervaring.

Misschien ook eens verder kijken dan zijn klasgenoten? Kinderen uit een andere/hogere groep, van zwemles, de hobby, buurkinderen.

Zo eens een wat meer gemêleerd groepje maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe oud is je zoon?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben ook wel benieuwd naar de leeftijd. Mijn zoon mocht voor zijn 5de verjaardag bv 5 kinderen uitnodigen (en zulke aantallen hoor ik meer rond 4/5/6 jaar). Het groepje waarmee hij speelt is groter dus hij moest wel kiezen. Dus er zijn kindjes ‘buiten de boot gevallen’ puur omdat ik niet alle kinderen uit wilde nodigen. Was beetje in het moment qua humeur wie hij wilde uitnodigen. Op een andere dag hadden het zo andere kinderen kunnen zijn. Zou dat hier ook het geval kunnen zijn?
Ceester schreef:
28-11-2023 19:25
Herkenbaar, je gevoel... Het gevoel van afwijzing is altijd naar zeker als het je kind betreft. Ik heb ook een voorloper hier en hij is halverwege groep 1 naar groep 2 gegaan. Hij is gemiddeld anderhalf jaar jonger dan zijn klasgenoten, maar dat merk je niet. Inmiddels in groep 8 en nog vrienden met een aantal kinderen uit groep 2....
In welke groep zit je zoon en hoe oud is hij?
Tikfout? Iemand uit groep 8 die bevriend is met kinderen uit groep 2?
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
28-11-2023 20:09
Tikfout? Iemand uit groep 8 die bevriend is met kinderen uit groep 2?
Waarschijnlijk bedoeld ze de kinderen waarmee hij in groep 2 zat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor de reacties! Hij is 6 en zit in groep 3. Doet dus met rekenen mee in groep 4/5 en taal in een apart + groepje. Het zou inderdaad wel fijn zijn als hij kindjes zou kennen die dezelfde dingen leuk vinden als hij. Aan de andere kant werkt de wereld natuurlijk ook niet zo in praktijk.

Het 'vriendinnetje' mocht (wist ik) 10 kinderen uitnodigingen. Best veel natuurlijk. Toen ik haar sprak ben ik er verder niet op ingegaan. En heb ik haar een fijne dag gewenst. Het kan zijn dat er niets aan de hand was. Maar mijn onzekere kant zou het graag willen weten. ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is ook best lastig vind ik.
Hier speelde ze veel met jongens op school, prima maar ik merk dat jongens mama graag willen dat hun zoon met jongens spelen, laat staan voor een kinderfeestje uitnodigen.
Zo is het cultuur hier een beetje. Terwijl het mij en gelukkig een ander jongetje niets uitmaakt. Maar het doet me als ouder wel wat vooral omdat ik zie dat het haar kwetst.

Ze heeft veel aan de buurt kinderen, en een sport vriendinnetje. Daar probeer ik zoveel mogelijk op te focussen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat ook kan meespelen is dat ze misschien op school een kliekje vrienden heeft die elkaar allemaal kennen. Het is voor een feestje makkelijker om zo'n groepje bij elkaar uit te nodigen, dan een buurjongen die verder niemand kent. Zeker als jouw zoontje verlegen is, rustiger en niet gemakkelijk contact maakt, dan bestaat het risico dat hij het te spannend vindt en geen aansluiting kan vinden in zo'n korte tijd van een feestje.

Het kan best zijn dat ze daarom terughoudend zijn geweest met het uitnodigen van jouw zoon. Niet omdat hij niet welkom is, maar omdat de setting, groepsgrootte, samenstelling van de groep en misschien de activiteit niet goed aansluiten.

Ik zou het zeker niet persoonlijk opvatten.
Ik herken je zorg.
Hier was een van de kinderen een druktemaker (ADHD). Ouders kozen er vaak voor andere kinderen uit te nodigen, want niet zo druk. Dat had ik toen niet meteen in de gate, toen kind ouder werd werd dat steeds duidelijker. Toen kreeg ik ook door dat het vaak niet de kinderen zelf, maar de ouders zijn die vooral sturen in wie er uitgenodigd worden.

Mijn kind nodige tal van kinderen uit en noemde die allemaal vriendjes en vriendinnetjes. Ook al waren daar kinderen bij die de rest van het jaar nauwelijks speelafspraken maakten met die van ons. Ik weet dat het zo niet werkt, maar wij probeerden op die manier de contacten ook wat aan te wakkeren en wellicht wat uitnodigingen te ontfutselen op basis van goodwill. Maar dat gebeurde dus niet.
Het was niet automatisch zo dat de kinderen die op haar verjaardagsfeestje waren geweest haar ook uitnodigden.

Ook had onze dochter veel contact met jongetjes. Die waren over het algemeen wat ruwer, hadden interesses die beter aansloten bij haar interesses. Er was 1 jongetje dat ze echt haar beste vriend noemde, ze waren al vanaf de BSO altijd met elkaar in de weer. Hij kwam ook altijd op haar verjaardag. Ze is 1 keer op zijn verjaardag geweest en nadien nooit meer. De moeder zei dat hij alleen jongetjes wilde uitnodigen. Ik vraag het me af, want op die leeftijd zijn het vooral ouders die sturen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ach dat is wel sneu blabla. Hier mogen ze van mij op zich zowel jongens als meisjes uitnodigen, maar sommige activiteiten kunnen evt wel meer of minder geschikt zijn voor een gemengd feestje. De meeste jongens hebben bijvoorbeeld toch weinig zin in een beauty feestje denk ik. Al mag je dat onderscheid tegenwoordig vast niet meer maken :P

En TO wat vervelend voor je kind zeg. Zeker als de rest van het groepje wel wordt uitgenodigd. Ik zit hier zelf ook wel aan een maximum aantal kinderen ivm vervoer naar de locatie dus bij ons kunnen ze ook niet onbeperkt iedereen uitnodigen, dus lastig in te schatten waardoor het net jouw kind is dat buiten de boot valt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Even een tegen geluid.
Mijn dochter is vaak verjaardagsopvulling. Ze zit in een drukke klas maar is zelf heel rustig en zacht. Ze moet naar ieder feestje zowat.

Ze vroeg dus 14 kinderen waar ze regelmatig mee speelt, ook naar het feestje is geweest, niet terug. Ze wilde alleen haar aller allerbeste vrienden en vriendinnen uitnodigen; dat waren er 7 en ze werd ook 7.

Ik werd daar op aangesproken door 2 moeders op een vol schoolplein en het voelde echt als verantwoording afleggen.

Als iemand jouw kind niet uitnodigt zal er een reden voor zijn. Wat ga je er aan doen dan als je hoort dat zoon toch minder in de groep valt dan je dacht?Moet hij veranderen? Moet je het stimuleren? Wat leer je hem dan? Dat hij niet goed is zoals hij is? Dat hij het zelf niet kan?

Impopulaire mening maar ik zeg; kweek een beetje eelt op je ziel.

En voor ik makkelijk praten heb; ik heb ook een kind wat totaal haaks hierop staat en amper gevraagd word. Ik snap ook waarom en hij ook en het boeit hem niet zoveel. Hij heeft zijn 3 vrienden en dat is genoeg. Hij is wel al wat groter maar dit speelde in de onderbouw tm groep 4 nog veel meer. Helemaal prima, dat komt vanzelf.
Alle reacties Link kopieren Quote
happyapple schreef:
29-11-2023 07:19
Ach dat is wel sneu blabla. Hier mogen ze van mij op zich zowel jongens als meisjes uitnodigen, maar sommige activiteiten kunnen evt wel meer of minder geschikt zijn voor een gemengd feestje. De meeste jongens hebben bijvoorbeeld toch weinig zin in een beauty feestje denk ik. Al mag je dat onderscheid tegenwoordig vast niet meer maken :P

En TO wat vervelend voor je kind zeg. Zeker als de rest van het groepje wel wordt uitgenodigd. Ik zit hier zelf ook wel aan een maximum aantal kinderen ivm vervoer naar de locatie dus bij ons kunnen ze ook niet onbeperkt iedereen uitnodigen, dus lastig in te schatten waardoor het net jouw kind is dat buiten de boot valt.
Ja, want meisjes zijn alleen geïnteresseerd in beauty feestjes en ieder feestje gaat naar een beauty salon. Wat is dit nou weer voor onzin @(

Bij ons veel gemengde feestjes, de afgelopen tijd naar:
- binnenspeeltuin
- zwembad
- naar het bos, hutten bouwen
- zelf pizza maken in een echte houtoven
- klimbos
- speurtocht
- thuis allerlei spelletjes doen

Zoveel activiteiten zijn leuk voor jongens en meisjes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat is nu precies waarom ik al zeg dat ik dat onderscheid tegenwoordig vast niet meer mag maken. Natuurlijk zijn er genoeg activiteiten te verzinnen voor gemengde feestjes. Maar als mijn kind een beauty feestje wil houden, dan snap ik heel goed dat ze daarvoor haar vriendinnetjes wil vragen en dat ze bij een feestje naar de binnenspeeltuin eerder ook wat van haar vriendjes mee uitnodigt. Qua vervoer kunnen ze nu eenmaal niet altijd allemaal mee, dan zou ze voor een thuis feestje moeten kiezen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven