ogentest consultatiebureau
maandag 3 november 2008 om 16:45
Mijn dochter (3 jaar) heeft bij het consultatiebureau een ogentest gedaan voor het eerst met als uitslag: twijfelachtig. Bij de onderste plaatjes viel ze stil. Nu moet ze volgende maand nog een keer in de 'herkansing'. Ik had niet het idee dat ze er geen zin in had, dus blijkbaar zag ze het niet goed. Ik heb expres niet gevraagd wat de consequenties zouden kunnen zijn, omdat ik bang ben dat ik dan me al zorgen ga maken om niks.
Volgens de arts gebeurt dit vaker en is bij de tweede keer niks aan de hand.
Maar jullie raden het al, ik maak met toch een klein beetje zorgen. Kijk, een bril is niet heel erg en zeker niet in vergelijking met een echte ziekte, maar ik vind het gewoon niet leuk voor haar als ze niet zo goed zou kunnen zien, ze is nog zo klein.
Ik merk trouwens in het dagelijks leven niks dat ze slechter zou zien.
Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt?
Volgens de arts gebeurt dit vaker en is bij de tweede keer niks aan de hand.
Maar jullie raden het al, ik maak met toch een klein beetje zorgen. Kijk, een bril is niet heel erg en zeker niet in vergelijking met een echte ziekte, maar ik vind het gewoon niet leuk voor haar als ze niet zo goed zou kunnen zien, ze is nog zo klein.
Ik merk trouwens in het dagelijks leven niks dat ze slechter zou zien.
Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt?
maandag 3 november 2008 om 16:54
Ja, bij mijn dochter (nu 9 jaar) hebben we ook twee keer getest. Ook na die tweede test bleef de uitkomst twijfelachtig en is ze naar een oogarts doorgestuurd. Hier bleek dat ze een lui oog heeft. Ze heeft eerst een aantal jaren oogplakkers Ze kan prima zien zonder bril, maar haar luie oog wordt dan nog luier en het gezichtsvermogen neemt merkbaar af.. Dus tot haar 12e moet ze een bril dragen, dan zijn haar ogen uitgegroeit. Maar dat je niet merkt dat ze slechter zou zien, zegt dus niet zo heel veel. Aan mijn dochter had ik het ook nog nooit gemerkt.
Ik herken je gevoel, ik vond het ook niet leuk, zeker dat plakken niet maar ach, ook daar wennen ze aan. Mijn dochter heeft nu een hip geel brilletje en is daar apetrots op.
Ik zou zeggen, wacht de tweede test nog even af, misschien valt het mee.
Ik herken je gevoel, ik vond het ook niet leuk, zeker dat plakken niet maar ach, ook daar wennen ze aan. Mijn dochter heeft nu een hip geel brilletje en is daar apetrots op.
Ik zou zeggen, wacht de tweede test nog even af, misschien valt het mee.

maandag 3 november 2008 om 17:18
Merel, micht je dochter echt niet goed kunnen zien, dan kan je maar beter blij zijn dat er tegenwoordig zulke leuke brillen zijn.
Ik moest ook slikken toen mijn dochter eenbril moest. Dat mooie koppie! Verpest door een bril!
Maar het staat haar erg leuk, ik ben er qua 'zicht' al helemaal aan gewend en voor dochter gaat er een wereld open. De wereld die ze eerst niet zag.
Ik moest ook slikken toen mijn dochter eenbril moest. Dat mooie koppie! Verpest door een bril!
Maar het staat haar erg leuk, ik ben er qua 'zicht' al helemaal aan gewend en voor dochter gaat er een wereld open. De wereld die ze eerst niet zag.
maandag 3 november 2008 om 18:15
Mijn zoon was de eerste keer ook "gezakt" voor de ogentest, en de tweede keer weer. En toen moesten we dus naar de orthoptist.
En yep, ook mijn zoon is aan de bril. Was de eerste keer wel even slikken toen ik hoorde hoe slecht zijn ogen wel niet waren, maar nu ben ik er al helemaal aan gewend. Hij heeft vet coole brilletjes (bij Pearle krijg je ook bij kinderbrillen de tweede bril gratis) en hij ziet tenminste goed.
En yep, ook mijn zoon is aan de bril. Was de eerste keer wel even slikken toen ik hoorde hoe slecht zijn ogen wel niet waren, maar nu ben ik er al helemaal aan gewend. Hij heeft vet coole brilletjes (bij Pearle krijg je ook bij kinderbrillen de tweede bril gratis) en hij ziet tenminste goed.
Am Yisrael Chai!
maandag 3 november 2008 om 18:18
Ik merkte aan zoon ook niet zo gek veel, behalve dat hij net als ik als kind heel dicht bij de tv zat. Groot was dan ook mijn verbazing dat hij een plusafwijking bleek te hebben, en nog een behoorlijke ook (heb zelf min-glazen). Volgens de oogarts moesten zijn ogen bij de geboorte al slecht zijn geweest, want zijn glazen zijn al best sterk.
Ik vond het op zich wel vervelend, omdat ik zelf vrij lang gewacht had met naar de orthoptist gaan omdat ik dacht dat het wel meeviel, dus ik voelde me wel een beetje schuldig, maar aan de andere kant was het te verwachten omdat vrijwel iedereen in mijn familie slechte ogen heeft en ik zelf ook bij mijn eerste bril op dezelfde leeftijd al een flinke afwijking had.
Ik vond het op zich wel vervelend, omdat ik zelf vrij lang gewacht had met naar de orthoptist gaan omdat ik dacht dat het wel meeviel, dus ik voelde me wel een beetje schuldig, maar aan de andere kant was het te verwachten omdat vrijwel iedereen in mijn familie slechte ogen heeft en ik zelf ook bij mijn eerste bril op dezelfde leeftijd al een flinke afwijking had.
Am Yisrael Chai!

maandag 3 november 2008 om 18:42
Mijn zoon (3) heeft ook een bril. Hij was 2x gezakt voor de ogentest (zat een half jaar tussen, want ik dacht dus ook dat het wel meeviel). Maar bij de oogarts bleek hij inderdaad een afwijking te hebben (+ en een grote cilindrische afwijking). Ik heb aan hem ook nooit gemerkt dat hij niet goed zag, behalve dat hij soms aan het einde van de dag wat scheel ging kijken. Maar ook ik had als kind een bril, dus er zat een kans in dat hij ook een bril moest.
Ben blij te horen dat er meer moeders zijn die het eigenlijk niet zo leuk vonden. Zo'n bril geeft je kindje toch een heel ander gezicht (beetje nerdy )
Ben blij te horen dat er meer moeders zijn die het eigenlijk niet zo leuk vonden. Zo'n bril geeft je kindje toch een heel ander gezicht (beetje nerdy )
dinsdag 4 november 2008 om 10:55
dinsdag 4 november 2008 om 11:01
hier hetzelfde verhaal. Zoonlief (nu 8) was op zijn 3e ook gezakt voor de ogentest. Ook ik dacht dat ie gewoon geen zin had om mee te werken. Maar de volgende test zakte hij weer.
Dus een uitstapje naar de orthoptist gemaakt.... En ja, meneer moest ook een bril. En nee, daar groeit ie niet overheen. SLIK...
Maar okay, een vet brilletje gekocht (hij ging er regelmatig mee knutselen, soms had het een vorm van een fiets haha). En nu draagt ie hem redelijk netjes. Hij heeft echte jampotjes (plus glazen dus) en een cilindrische afwijking.
Maar hij kan zich nog ongelofelijk goed redden zonder bril. Die kinderen schijnen met hun oogspieren heel wat dingen uit te kunnen halen
.
Maar inderdaad: fijn dat er brillen zijn hoor!
Dus een uitstapje naar de orthoptist gemaakt.... En ja, meneer moest ook een bril. En nee, daar groeit ie niet overheen. SLIK...
Maar okay, een vet brilletje gekocht (hij ging er regelmatig mee knutselen, soms had het een vorm van een fiets haha). En nu draagt ie hem redelijk netjes. Hij heeft echte jampotjes (plus glazen dus) en een cilindrische afwijking.
Maar hij kan zich nog ongelofelijk goed redden zonder bril. Die kinderen schijnen met hun oogspieren heel wat dingen uit te kunnen halen

Maar inderdaad: fijn dat er brillen zijn hoor!