Omrollen 3 maanden, op buik slapen?

08-09-2008 12:56 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sja, ik ben een beetje in dubio, mijn jongste is 3 maanden en rolt al van buik naar rug, en ook andersom.

Afgelopen nachten word ze steeds wakker in een hele aparte slaaphouding, het liefst slaapt ze op dr buik, en dat laat ik overdag ook gewoon zo, maar voor de nacht rol ik ze toch terug op haar rug (advies ook van cb)

Maar dan is ze toch wel onrustiger, en gaat net zo lang spoken tot ze lekker ligt.

Eigenlijk zou ik ze op haar buik moeten leggen, maar toch twijfel ik omdat oa het CB echt rugligging moet adviseren (tot zelfs een jaar, maar dat is wel errrg lang )

Stom he, maar ik twijfel nu echt wat ik in de nachten het beste kan doen.

Ze ligt al in een slaapzak ivm het draaien, en ze ligt in een wiegje op onze kamer
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!
een voedingskussen naast haar leggen? zon hoefijzervorm, en dan met de voetjes aan het dichte einde?
Safe to sleep kopen. Hier ook een dame die blééf rollen vanaf drie maanden. Maar vond toch te vroeg om haar op de buik te laten liggen snachts. We gebruiken hem nog steeds, alleen wurmt ze zich er nu ook uit. Naja, maar da's dan meestal ook rond wakker-wordt-tijd, dus das niet zo erg.
Oh en ze is nu 6 maanden dus ik ga binnenkort eens proberen om weer zonder te doen.
mijn zoon sliep vanaf 6 weken op zijn buik, op een aerosleep, zodat ie te allen tijde kon doorademen. Heb ook wel moeders van buikslaper over de angelcare gehoord. Ik zou mijn kind dus gewoon lekker op haar buik laten slapen als ze dat fijn vindt.
Volgens stichting wiegedood zijn al die "kussens" en hulpmiddelen om omrollen te voorkomen alleen maar gevaarlijker dan het omrollen zelf.

Zolang je alleen een slaapzakje aan doet en verder geen kussens oid in bed hebt liggen zou ik haar zelf haar slaaphouding laten bepalen. Als ze kan omrollen en terugrollen is ze sterk genoeg.

Op de buik neerleggen zou ik denk ik niet doen. Gewoon op de rug leggen en haar dan zelf laten uitzoeken hoe ze het lekkerst ligt.

Tot een jaar hou je ze zowiezo niet op de rug als ze dat niet willen.
Ons dochtertje slaapt ook op de buik sinds ze zelf kan omrollen. Zij was toen wel een maand of vijf. Ik vond ook al die losse kussen en andere fixeermiddelen alleen maar eng en heb haar dus in het begin steeds omgedraaid voordat ik zelf naar bed ging. Maar 's morgens lag ze dan toch weer op haar buik, dus vanaf dat moment maar lekker laten liggen. Schijnbaar vindt zij het prettig zo.
Bedankt voor de reacties allemaal. Een aero sleep heb ik in huis, al hoor je daar ook wisselende verhalen over.

En kussens en safe t sleep word ook niet aangeraden.

Lastig, want als ik ze op dr rug leg, hoor ik steeds allemaal gemopper in de nacht, en vaak ligt ze ook heel raar, dus bijv dwars, met dr voeten incl slaapzak door de spijlen van het bed, en aan de andere kant haar hoofd zo dat de afdruk van de spijlen ook in haar voorhoofd staan... kuche

Ik leg ze ook wel eens op dr buik, totdat ze dieper slaapt, en dan naar dr rug draaien.

Maar dat gaat ook niet altijd goed.
quote:Gsis schreef op 08 september 2008 @ 14:41:

Bedankt voor de reacties allemaal. Een aero sleep heb ik in huis, al hoor je daar ook wisselende verhalen over.

En kussens en safe t sleep word ook niet aangeraden.Even gepikt van consument en veiligheid-site:

De babyspeciaalzaken liggen vol met producten speciaal voor de allerkleinsten. De meeste producten hoeven niet getest of gekeurd te worden. Het is daarom altijd belangrijk om bij de aanschaf van producten kritisch te blijven.

(Slaapzak)riem

Consument en Veiligheid raadt af om voor het vastleggen van uw kind gebruik te maken van enigerlei soorten banden en riemen. Met slaapzakriemen en banden van eigen fabrikaat zijn dodelijke ongevallen gebeurd. Het is mogelijk om het matras in te drukken en op die manier kun je een hand onder de riem door duwen en sommige kinderen lukt het om hun hoofd eronderdoor te duwen. Zeker als zo’n riem alleen onder het matras doorloopt, is het eenvoudig om ruimte te creëren. En als zo’n riem alleen door de armsgaten loopt, kan de achterkant van de slaapzak zich opstropen. Kinderen vanaf 10 maanden zijn al sterk genoeg om zo’n riem om hun nek te draaien. Sinds juli 2004 zijn slaapzakriemen door de Voedsel en Waren Autoriteit uit de handel genomen.

Stabilisatierollen

Consument en Veiligheid raadt het gebruik van stabilisatierolletjes in het bed niet aan. Van de stabilisatierolletjes (om het kind op de zij te laten slapen) is geen degelijk wetenschappelijk onderzoek bekend naar de effectiviteit en veiligheid. Uit buitenlands onderzoek blijkt wel dat kussens in bed tot problemen kunnen leiden als een baby daar met zijn gezicht tegen komt te liggen. Een stabilisatierol kan vergeleken worden met een kussen.

Slaapwikkel

Met de slaapwikkel zijn bij Consument en Veiligheid geen ongevallen bekend. Ook is er geen degelijk wetenschappelijk onderzoek bekend naar de effectiviteit en veiligheid. Wel is het zo dat de problemen zoals die van riemen en stabilisatierollen bekend zijn, niet met de slaapwikkel kunnen gebeuren.

Lijkt mij, dat een safe t sleep onder slaapwikkel valt. Dus wat jij zegt klopt niet.
Onze dochter is nu ruim 5,5mnd. Ik heb haar de eerste maanden op haar zij gelegd mbv kussentjes (klitteband systeem). Ze is flink ziek geweest van een buikvirus en spuugde anders haar eigen gezichtje onder.Toen ze te sterk werd, vertouwde ik "het systeem" niet meer en losse rolletjes maken enzo leek me ook niet veilig.

Nu slaapt ze in slaapzak die ik instop aan de achterkant.

Ze draait wel naar haar buik, maar komt vaak niet terug en gaat dan huilen.

Toevallig lag ze vannacht op haar buik (slaapzak was niet ingestopt door oma, die mij ook met een aantal maanden op mijn buik liet slapen) met haar koppie netjes naar een kant. Was eigenlijk wel prettig dat we nu weten dat ze ook zo kan slapen en haar hoofdje dus zelf draait. We hebben zo'n Aerosleeper aan laten praten in een babywinkel. Ligt wel in het ledikantje maar als we elders slapen gaat ie niet mee. Je hoort hier idd verschillende verhalen over.
Mijn zoontje wilde nooit slapen, dus die heeft o.a. ingebakerd gelegen. Op het moment dat we er helemaal doorheen zaten adviseerde de osteopaat hem op zijn zij te leggen, zodat hij zelf een voor hem fijne houding kon zoeken. Hij iwas toen 4,5 maand. Draaide meteen op zijn buikje en is nu nogsteeds een vervent buikslaper.

Zolang je kindje op jullie kamer slaapt zou ik het wel aandurven eens te kijken hoe het gaat. Ze kan al zelf omrollen dus is sterk genoeg om terug te rollen, toch? Zou dan misschien geen slaapzakje gebruiken, omdat ze daarin wat lastiger draaien als ze zo jong zijn.

Succes!
3 maanden is nog wel heel jong ja. Mijn zoontje is ook op zijn buik gaan slapen sinds hij kan omdraaien, maar hij was toen al wel 5 maanden ofzo. Ik zou persoonlijk geen dingen in het wiegje leggen zoals kussens enzo. Het is al wel een veilig idee dat ze bij jou op de kamer slaapt, maar echt een oplossing weet ik ook niet voor je.

Succes!
...
Mijn jongste zoon slaapt sinds week 1 op zijn buik, maar hij kon ook meteen al zijn hoofd draaien van links naar rechts en weer terug. Wanneer kindjes sterke nekspieren hebben en hoofd dus niet plat in het matras duwen is het belangrijk alle andere oorzaken voor wiegedood uit te sluiten; niet roken, niet te warm, geen kussens e.d. en ook goed ventileren. Ook bij onze middelste hebben we buikslapen meteen gedaan zodra hij zijn hoofd zelf opzij kon draaien en weer terug.

Alledrie onze kinderen zijn echte buikslapers, net als wijzelf.
Heb trouwens bij de creche een formulier moeten tekenen dat hij op zijn buik gelegd mag worden. Ook 4 jaar geleden bij onze andere zoon mocht hij pas op zijn buik liggen als ik het formulier getekend had.
Bedankt voor de reacties

Heb nu een slapende baby op mijn arm, reageer later weer .... sttt
Mijn zoontje sliep ook al heel snel op zijn buik, ik geloof vanaf een week of drie. Op zijn rug sliep hij nooit langer dan een uur aan een stuk, op zijn buik haalde hij eindelijk de drie uur. Hij is nu drieeneenhalf en slaapt nog steeds op zijn buik. Sommige kinderen zijn gewoon buikslapers, die trekken zich niks aan van CB-adviezen...
Mijn dochter slaapt vanaf 6 weken op haar buik en slaapt heerlijk. Ik heb het geprobeerd op haar rug, maar dan krijsde ze de hele boel bij elkaar, op haar buik niet. Ze tilde haar hoofd toen al wel goed op. Dus de keuze was snel gemaakt. Ze is nu bijna 1 en slaapt 9 van de 10 keer nog steeds op haar buik. In het begin was ik wel ongerust, maar na een paar nachten goed slapen werd dat minder.
Pfff...van 2 tot 5 weer in de weer geweest met het jong. Toen moest ik ineens aan Nic denken die buikslapen voorstelde...en nu ligt hij al een uur lekker te slapen ... op zijn buik duz

Vind het wel een beetje eng, dus ga om de 5 minuten kijken, maar volgens mij gaat het wel goed. Wij zijn nu wel allebei wakker, lief zit te werken achter de pc...maar het kind slaapt in ieder geval.

Zal toch niet zo zijn dat hij vanaf nu ineens hele nachten door gaat slapen op zijn buik?
Op het kdv mogen de kinderen alleen op hun rug liggen.

Hebben jullie kids op het kdv en slaapt jullie kindje daar dan wel op de rug?
Tot hoe oud mogen ze dan alleen op hun rug liggen? Is op een gegeven moment toch niet tegen te houden? Ik heb er ook nog nooit van gehoord eigenlijk.

Dochter kan draaien vanaf 4 maanden en slaapt op haar buik vanaf 6 maanden, ging ze opeens doen, daarvoor legde ze nooit haar hoofd neer als ze op haar buik lag, lastig dus . Ze ging toen trouwens ook langer slapen overdag. 's Nachts sliep ze altijd al door.
Wie weet is dit dan de gouden tip voor onze wakkere zoon?

Ik ga het gewoon proberen. Bedankt!
Mijn oudste slaapt vanaf 6 weken op zijn buik. Hij had erg veel last van buikkrampjes en kon niet slapen op zijn rug of zij. Tot mijn moeder zei dat ik hem gewoon op zijn kon leggen heb ik dat gedaan. En meneer sliep als een roosje Ik ging wel in het begin om de 5 min kijken, was toch wel wat onzeker. Maar hij had sterke nekspieren en hij kon ook prima zelf zijn hoofd goed omhoog tillen en ook de andere kant opdraaien.

Mijn 2e en 3e heb ik dan ook met 2 weken al op hun buik laten slapen, ook altijd goed gegaan, ivb met ook dat ze goed hun hoofd op konden tillen en echte buikslapers waren, en zijn ze nog steeds.

Ook zei mijn moeder dat vroeger baby's weer niet op hun rug mochten liggen, maar juist op hun buik. Ik ben zelf vroeger als baby bijna gestikt in mijn eigen , doordat ik op mijn rug lag. Mijn moeder was toevallig boven en ze hoorde mij rare geluiden maken, ze was net op tijd.
Kijk, op het ruggetje slapen voorkomt nog steeds wiegedood. Niks meer en niks minder, maar mijn jongste ligt vanaf een weekje of 8 op zijn buikje tijdens zijn middagdutje. Voorheen werd hij veel wakker en huilde hij. Nadat ik hem op zijn buikje hebt gelegd gaat het allemaal een stuk beter. Hij slaapt beter en is dus vrolijker. Snachts durf ik het nog niet aan, maar zodra mijn gevoel zegt dat het kan gaat hij ook dan op zijn buikje.

Zijn broer en vader zijn overigens ook buikslapers-toch iets genetisch mischien?
Mijn kleintje rolt zichzelf ook al op zijn buik en terug en is pas 10 weken. Doet ie al een tijdje. Hij slaapt gelukkig liefst op zijn ruggetje, maar mijn theorie is als hij de kracht heeft om zich om te rollen, dan zal hij ook de kracht hebben om zijn neusje uit het matrasje te halen.

In slaapzak, zonder dekentjes waar hij onder kan kruipen lijkt me dit geen probleem.

Je kunt eventueel een lakentje zigzaggen door de spijltjes van het bed om te voorkomen dat zijn voetjes er tussen komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven