ondertemperatuur en ruisje bij het hart
vrijdag 13 februari 2009 om 17:50
Mijn zoontje van 17 maanden voelt de laatste paar weken na het slaapje erg koud. We hebben hem een paar keer getemperatuurd na het slaapje en de waarden lagen tussen de 34,5 en 35,5. Erg laag dus. Mijn vriend en ik zijn hier nogal van geschrokken en ik ben met hem naar de huisarts geweest. Die vond het wel erg laag, maar niet zorgwekkend wanneer hij wakker is en wel op temperatuur is. Dat is gelukkig wel het geval.
Toen de huisarts naar zn hartje ging luisteren hoorde ze een ruisje. Op zich komt dat vaker voor, maar ze vond de plek van het ruisje nogal vreemd. Niet dichtbij het hart, maar wat lager.
Nu hebben we een verwijzing voor de kinderarts, vanwege de hartruis in combinatie met de ondertemperatuur, waar hij over 3 weken heen moet.
Ik wil graag weten of er meer mensen hier zijn die ervaring hebben met ondertemperatuur en/of hartruis.
Alvast bedankt!
Toen de huisarts naar zn hartje ging luisteren hoorde ze een ruisje. Op zich komt dat vaker voor, maar ze vond de plek van het ruisje nogal vreemd. Niet dichtbij het hart, maar wat lager.
Nu hebben we een verwijzing voor de kinderarts, vanwege de hartruis in combinatie met de ondertemperatuur, waar hij over 3 weken heen moet.
Ik wil graag weten of er meer mensen hier zijn die ervaring hebben met ondertemperatuur en/of hartruis.
Alvast bedankt!
vrijdag 13 februari 2009 om 18:04
Hoi Mimi,
Ja wij hebben ervaring met hartruis, niet met ondertemperatuur. Toen onze zoon Melle 4,5 maand oud was hoorde onze huisarts ook een hartruis,en heeft ons toen doorgestuurd naar de kinderarts, die ons vervolgens weer doorstuurde naar de kindercardioloog. Tussen al deze afspraken zat ong. 3 maand, dus wij maakte ons geen zorgen, Melle groeide goed,was nooit ziek,en vooral en blij en gelukkig kind. Van de (overigs uber botte..)cardioloog kregen wij te horen dat Melle geopereerd moest worden. Beng...een klap in ons gezicht....
Om een lang verhaal kort te maken, 31 maart 08 is Melle geopereerd in het kinderziekenhuis in utrecht. Het was verschikkelijk, maar op een of andere vreemde manier heeft het ons als gezin wel heel goed gedaan. 3 weken na de operatie zijn we verhuisd, Melle was/is weer helemaal opgeknapt. Het herstel is mij alles mee gevallen, maar de onzekerheid vooraf,die is wel heel erg naar.
Ik wens je heel erg veel sterkte, en als er meer duidelijk is, en je hebt behoefte aan iemand die het allemaal al heeft meegemaakt, stel al je vragen gerust!!!
Liefs D.
Ja wij hebben ervaring met hartruis, niet met ondertemperatuur. Toen onze zoon Melle 4,5 maand oud was hoorde onze huisarts ook een hartruis,en heeft ons toen doorgestuurd naar de kinderarts, die ons vervolgens weer doorstuurde naar de kindercardioloog. Tussen al deze afspraken zat ong. 3 maand, dus wij maakte ons geen zorgen, Melle groeide goed,was nooit ziek,en vooral en blij en gelukkig kind. Van de (overigs uber botte..)cardioloog kregen wij te horen dat Melle geopereerd moest worden. Beng...een klap in ons gezicht....
Om een lang verhaal kort te maken, 31 maart 08 is Melle geopereerd in het kinderziekenhuis in utrecht. Het was verschikkelijk, maar op een of andere vreemde manier heeft het ons als gezin wel heel goed gedaan. 3 weken na de operatie zijn we verhuisd, Melle was/is weer helemaal opgeknapt. Het herstel is mij alles mee gevallen, maar de onzekerheid vooraf,die is wel heel erg naar.
Ik wens je heel erg veel sterkte, en als er meer duidelijk is, en je hebt behoefte aan iemand die het allemaal al heeft meegemaakt, stel al je vragen gerust!!!
Liefs D.
vrijdag 13 februari 2009 om 18:17
Bedankt MaMa_D voor je berichtje!
Heftig zeg zo'n operatie bij zo'n klein hummeltje. Fijn dat het allemaal zo goed is gegaan!
Het gekke is dat zowel de consultatiebureau-arts als de kinderarts (daar is hij bij ivm mogelijke allergieen) tot een paar maanden geleden geen ruisje hebben gehoord.
Met 14 maanden hoorde de consultatiebureau-arts het ruisje voor het eerst. Ze was niet bezorgd en vond het niet nodig hem door te sturen.
Toen deze week de huisarts naar zijn hartje ging luisteren, zei ze in eerste instantie; Ik hoor geen ruisje in ieder geval. Toen ik vertelde dat de cb arts dat wel had gehoord 3 maanden terug, ging ze weer luisteren. Nu wat langer en op meer plekken, toen ontdekte ze het ook.
Ik heb gelezen dat veel kinderen een ruisje hebben, maar omdat de huisarts het een 'vreemd plekje'vindt voor een hartruis, vind ik het wel spannend. Ik hou er niet zo van als huisartsen iets 'vreemd'vinden...
Verder is ons mannetje ook heel actief en meestal vrolijk!
5 maart gaan we naar de kinderarts.
Heftig zeg zo'n operatie bij zo'n klein hummeltje. Fijn dat het allemaal zo goed is gegaan!
Het gekke is dat zowel de consultatiebureau-arts als de kinderarts (daar is hij bij ivm mogelijke allergieen) tot een paar maanden geleden geen ruisje hebben gehoord.
Met 14 maanden hoorde de consultatiebureau-arts het ruisje voor het eerst. Ze was niet bezorgd en vond het niet nodig hem door te sturen.
Toen deze week de huisarts naar zijn hartje ging luisteren, zei ze in eerste instantie; Ik hoor geen ruisje in ieder geval. Toen ik vertelde dat de cb arts dat wel had gehoord 3 maanden terug, ging ze weer luisteren. Nu wat langer en op meer plekken, toen ontdekte ze het ook.
Ik heb gelezen dat veel kinderen een ruisje hebben, maar omdat de huisarts het een 'vreemd plekje'vindt voor een hartruis, vind ik het wel spannend. Ik hou er niet zo van als huisartsen iets 'vreemd'vinden...
Verder is ons mannetje ook heel actief en meestal vrolijk!
5 maart gaan we naar de kinderarts.

vrijdag 13 februari 2009 om 19:14
vrijdag 13 februari 2009 om 19:17
Hier ook een kindje met een hart ruis. Voor ons kind is er eigenlijk nog weinig aan de hand. Het is niet erg en er hoeft dus ook niks aan te gebeuren. Het kan vanzelf dicht groeien; maar het kan ook groter groeien. Wij moeten 1x per jaar naar de kinderarts voor een echo. Als het blijft zoals het nu is zou ze uit eindelijk wel een operatie krijgen; dan word er een soort van parapluutje in dat gaatje gezet. Wat betreft het cb; elke arts waar we kwamen was een andere mening toebedeeld (van niks gezegd hebben want niet ernstig tot moord en brand want oh wat erg en dat in afwisselende volgordes....)
In ieder geval succes en hopelijk valt t allemaal reuze mee.
In ieder geval succes en hopelijk valt t allemaal reuze mee.
vrijdag 13 februari 2009 om 20:23
Ook hier een kind met hartruis. De CB-arts constateerde het als eerste, stuurde ons naar de huisarts die de mening van de CB-arts deelde en dezelfde dag nog zaten we bij de kinderarts. Daar moesten we een rontgenfoto van dochters hartje laten maken (zo zielig om te zien, wurmpke was een maand of 4 oud) en een hartfilmpje.
Dochter blijkt een VSD te hebben, moet je maar eens op googlen. Ze is nu 2,5 en over een jaar moet ze terug naar de kindercardioloog en wordt er waarschijnlijk een afspraak gemaakt om het gaatje dicht te maken.
Meestal doen ze dit voordat het kind een jaar of 6 is, omdat ze dan gaan sporten.
Wat dochter wel had toen ze klein was was dat ze snel blauwe lipjes kreeg als ze het koud had, soms als ze moeite moest doen voor de fles liep ze ook wat blauw aan of ze zweette als een rund.
Veel succes/sterkte toegewenst.
Dochter blijkt een VSD te hebben, moet je maar eens op googlen. Ze is nu 2,5 en over een jaar moet ze terug naar de kindercardioloog en wordt er waarschijnlijk een afspraak gemaakt om het gaatje dicht te maken.
Meestal doen ze dit voordat het kind een jaar of 6 is, omdat ze dan gaan sporten.
Wat dochter wel had toen ze klein was was dat ze snel blauwe lipjes kreeg als ze het koud had, soms als ze moeite moest doen voor de fles liep ze ook wat blauw aan of ze zweette als een rund.
Veel succes/sterkte toegewenst.
vrijdag 13 februari 2009 om 23:20
AnAn; bij ons kind gaan ze echt gewoon rustig wachten hoe het loopt met het ruisje zelf. Volgens de arts hoeven we ons totaal niet druk te maken omdat het pas schade;ijk gevaarlijk kan worden wanneer ze volwassen zijn. Oftewel als kind kunnen ze met ruis gewoon veilig sporten....
Het blijft soms toch wel raar hoe anders profesioneels kunnen zijn....
Ons kind zweten trouwens ook enorm met de fles; blauwe lippen heeft ze niet gehad.
Het blijft soms toch wel raar hoe anders profesioneels kunnen zijn....
Ons kind zweten trouwens ook enorm met de fles; blauwe lippen heeft ze niet gehad.
zaterdag 14 februari 2009 om 09:16
maandag 16 februari 2009 om 12:28
Mijn zoon van nu 14 had een hartruis bij zijn geboorte. Hebben ze mij nooit verteld, ik kwam er achter omdat het ergens op stond, ook lekker... Als klein kind had hij wel eens blauwe lippen, maar nooit zweten. Later is er nog vaker naar geluisterd en de ene arts hoorde het wel en een andere weer niet. Het lag er ook aan of hij lag of zat als ze luisterde. In het ziekenhuis heeft hij een hartfoto gehad en een hartfilmpje en daar kwam niets uit. Ja, dat hij een groot hart had maar wel gewoon binnen de norm.
En nu sport hij flink!
En nu sport hij flink!
dinsdag 24 februari 2009 om 11:56
Ruisje kan ook van de longen komen, zeker als het wat lager zit. Kan een extra verbinding zijn, kijk maar eens bij 'lonsequester'.
Het is heel rot dat je nog zo lang moet wachten! Probeer je niet te gek te maken, maar goed, ik deed precies hetzelfde toen bij dochter een witte vlek op de longen werd gezien bij 20 wkn echo. Bleek CCAM te zijn, anderhalve maand geleden geopereerd en nu weer in topvorm, maar was een zware periode.
Het is heel rot dat je nog zo lang moet wachten! Probeer je niet te gek te maken, maar goed, ik deed precies hetzelfde toen bij dochter een witte vlek op de longen werd gezien bij 20 wkn echo. Bleek CCAM te zijn, anderhalve maand geleden geopereerd en nu weer in topvorm, maar was een zware periode.