Onzeker over hoeveelheid flesvoeding
maandag 17 februari 2020 om 02:32
Lieve mama's,
Ik lees al een tijdje mee op dit forum en nu wil ik graag jullie meningen en/of advies. Ik woon niet in Nederland en is er bijv. Geen cb waar ik advies kan vragen vandaar..
Mijn zoontje is pas 1 jaar geworden en drinkt nog heel veel opvolgmelk per dag. We zitten nogsteeds aan 4 flessen per dag. In de ochtend en bij het slapen drinkt hij een flesje van 200 ml leeg. De 2 andere flessen meestal tussen de 100 en 150 ml.
Nu is mijn vraag, hoe bouw ik dit af? Hij vraagt namelijk letterlijk om de flessen en het lijkt erop dat hij deze hoeveelheid echt nodig heeft. Ik wil nu ook overstappen op gewone halfvolle melk, maar wil niet dat hij hiervan ook zo veel binnen krijgt.
Graag jullie tips/advies..
Ik lees al een tijdje mee op dit forum en nu wil ik graag jullie meningen en/of advies. Ik woon niet in Nederland en is er bijv. Geen cb waar ik advies kan vragen vandaar..
Mijn zoontje is pas 1 jaar geworden en drinkt nog heel veel opvolgmelk per dag. We zitten nogsteeds aan 4 flessen per dag. In de ochtend en bij het slapen drinkt hij een flesje van 200 ml leeg. De 2 andere flessen meestal tussen de 100 en 150 ml.
Nu is mijn vraag, hoe bouw ik dit af? Hij vraagt namelijk letterlijk om de flessen en het lijkt erop dat hij deze hoeveelheid echt nodig heeft. Ik wil nu ook overstappen op gewone halfvolle melk, maar wil niet dat hij hiervan ook zo veel binnen krijgt.
Graag jullie tips/advies..
maandag 17 februari 2020 om 11:38
maandag 17 februari 2020 om 11:47
Hier zoontje van 12 maanden.
Zal zijn schema eens opschrijven misschien heb je er iets aan.
Wakker 06.00-6.30 papfles 180+6 + 4 schepjes pap.
07.00, komt meestal zijn broer van 3,5 naar beneden. Vaak eet hij dan nog een boterham mee.
09.00 slapen.
Na slaapje, drinken (thee, water, roosvicee) plus fruit (Vaak 2 stuks)
12.00: 1,5 tot 2 boterhammen met bekertje melk.
Rond 14.00 weer slapen.
Na slaapje, drinken (thee, water, roosvicee) plus koekje, eierkoek, soepstengel of soms monkey platter (met allemaal dingetjes dus erop)
17.30: avondeten, flink bord eten plus toetje.
19:00 fles melk 180+6.
Tussendoor kan er best nog iets ingaan, stukje kaas, worst, ontbijtkoek enz.
Als ik mijn zoontje minder zou laten eten zou hij ook meer melk willen om zijn buik te vullen.
Zal zijn schema eens opschrijven misschien heb je er iets aan.
Wakker 06.00-6.30 papfles 180+6 + 4 schepjes pap.
07.00, komt meestal zijn broer van 3,5 naar beneden. Vaak eet hij dan nog een boterham mee.
09.00 slapen.
Na slaapje, drinken (thee, water, roosvicee) plus fruit (Vaak 2 stuks)
12.00: 1,5 tot 2 boterhammen met bekertje melk.
Rond 14.00 weer slapen.
Na slaapje, drinken (thee, water, roosvicee) plus koekje, eierkoek, soepstengel of soms monkey platter (met allemaal dingetjes dus erop)
17.30: avondeten, flink bord eten plus toetje.
19:00 fles melk 180+6.
Tussendoor kan er best nog iets ingaan, stukje kaas, worst, ontbijtkoek enz.
Als ik mijn zoontje minder zou laten eten zou hij ook meer melk willen om zijn buik te vullen.
maandag 17 februari 2020 om 12:22
Bedankt voor de schema's!
Ik heb er even naar gekeken en een schema voor ons gemaakt. Die ziet er zo uit:
9.00 uur boterham met water en daarna flesje melk
11.00 uur fruit
13.00 uur brood met melk
Daarna slapen
15.30 tussendoortje. Bijv koekje, yoghurt of monkeyplatter.
19.00 avondeten
21.00 flesje en naar bed
Maar ik weet dus niet of hij het volhoud tot het slapen gaan als hij na 13.00 uur geen melk meer krijgt tot hij gaat slapen. Want normaal geef ok hem in de middag melk en dan houd hij het ook niet vol. Hoe kan ik dat het beste aanpakken?
11.00 uur fruit
13.00 uur brood met melk
Daarna slapen
19.00 avondeten
21.00 flesje en naar bed
Maar ik weet dus niet of hij het volhoud tot het slapen gaan als hij na 13.00 uur geen melk meer krijgt tot hij gaat slapen. Want normaal geef ok hem in de middag melk en dan houd hij het ook niet vol. Hoe kan ik dat het beste aanpakken?

maandag 17 februari 2020 om 12:27
Waarom een boterham met water en daarna een flesje melk?Kuzz schreef: ↑17-02-2020 12:22Bedankt voor de schema's!
11.00 uur fruit
13.00 uur brood met melk
Daarna slapen
19.00 avondeten
21.00 flesje en naar bed
Geef hem een beker (tuitbeker, rietjesbeker oid ) melk bij zijn brood.
Of geef ipv brood ´s ochtends iets van pap. Met melk erin dus.
maandag 17 februari 2020 om 12:30
Iets anders laten drinken dan melk? Zoontje drinkt ook niet niets tussen lucnh en 19:00 uur.Kuzz schreef: ↑17-02-2020 12:22Bedankt voor de schema's!
11.00 uur fruit
13.00 uur brood met melk
Daarna slapen
19.00 avondeten
21.00 flesje en naar bed

maandag 17 februari 2020 om 12:31
Maar wat is je eigen ritme dan? Kan hij niet gewoon met jou (en je partner) mee-eten? In Nederland eten veel mensen twee broodmaaltijden per dag (is wel steeds meer variatie in sinds een paar jaar), maar misschien is dat in het land waar jij woont wel anders? Daarnaast wordt er in Nederland meestal rond 1730/1800 uur warm gegeten. Dan is het gat tussen lunch en avondeten ook niet zo groot, maar misschien is dat in jouw land dus ook anders. Daarnaast gaan in Nederland de meeste kinderen uiteindelijk rond 1900 naar bed voor de nachtslaap en staan ze rond 6/7 uur op, omdat de ouders dan gaan werken... in warmere landen gaan kinderen volgens mij later naar bed, maar is er wel een siësta.
Om een lang verhaal kort te maken: de schema’s die je hier hebt kunnen lezen, lijken voor een groot deel op het ritme dat de ouders zelf ook hebben, dus ik zou jouw kindje ook jouw ritme laten volgen.
Om een lang verhaal kort te maken: de schema’s die je hier hebt kunnen lezen, lijken voor een groot deel op het ritme dat de ouders zelf ook hebben, dus ik zou jouw kindje ook jouw ritme laten volgen.
maandag 17 februari 2020 om 12:32
Ik woon zelf in Australië en hier drinken kinderen van 1 jaar echt al veel water.
De hele dag door kan kind zelf zijn waterfles pakken en drinkt dus ook de hele dag door kleine hoeveelheid.
Met net 1 jaar dronk mijn zoon nog 2 melkflessen maar hij is vanzelf terug gegaan naar 1 beker melk in de ochtend nadat hij steeds meer water ging drinken.
De hele dag door kan kind zelf zijn waterfles pakken en drinkt dus ook de hele dag door kleine hoeveelheid.
Met net 1 jaar dronk mijn zoon nog 2 melkflessen maar hij is vanzelf terug gegaan naar 1 beker melk in de ochtend nadat hij steeds meer water ging drinken.

maandag 17 februari 2020 om 12:35
maandag 17 februari 2020 om 12:38
In Australië gaan kinderen vaak vroeger naar bed en staan eerder op omdat ik heel veel beroepen (o.a. bouwsector) een normale werkdag van 06:00 tot 15:00 is.Brucedehond schreef: ↑17-02-2020 12:31in warmere landen gaan kinderen volgens mij later naar bed, maar is er wel een siësta.
maandag 17 februari 2020 om 12:38
En ja hoor daar hebben we het heilige kinderen moeten om 19:00 in bed liggen weer.Brucedehond schreef: ↑17-02-2020 12:31Maar wat is je eigen ritme dan? Kan hij niet gewoon met jou (en je partner) mee-eten? In Nederland eten veel mensen twee broodmaaltijden per dag (is wel steeds meer variatie in sinds een paar jaar), maar misschien is dat in het land waar jij woont wel anders? Daarnaast wordt er in Nederland meestal rond 1730/1800 uur warm gegeten. Dan is het gat tussen lunch en avondeten ook niet zo groot, maar misschien is dat in jouw land dus ook anders. Daarnaast gaan in Nederland de meeste kinderen uiteindelijk rond 1900 naar bed voor de nachtslaap en staan ze rond 6/7 uur op, omdat de ouders dan gaan werken... in warmere landen gaan kinderen volgens mij later naar bed, maar is er wel een siësta.
Dat is dus nergens voor nodig.
Van 21:00 tot 09:00 slapen is net zo goed als van 19:00 tot 07:00
En als je dan wat later wakker bent dan schuift inderdaad je hele ritme wat op.
maandag 17 februari 2020 om 12:39
Bij ons is het zo dat mijn man in de bouw werkt dus is hij heel laat thuis omdat hij ook een afstand moet rijden en daarom eten wij het avondeten pas rond 19.00 uur en geef ik mijn zoontje dus ook pas om die tijd avondeten. En hij slaapt dan ook pas om 21.00 uur omdat anders mijn man hem helemaal niet kan zien doordeweeks. Ik werk zelf niet dus is het geen probleem als hij sochtends wat later wakker is.
Verder geef ik hem natuurlijk ook water de hele dag door maar dat drinkt hij te weinig naar mijn gevoel en ik krijg er ook nog niet meer in. Maar misschien komt dat doordat hij al heel veel melk binnen krijgt.
Verder geef ik hem natuurlijk ook water de hele dag door maar dat drinkt hij te weinig naar mijn gevoel en ik krijg er ook nog niet meer in. Maar misschien komt dat doordat hij al heel veel melk binnen krijgt.
maandag 17 februari 2020 om 12:43
Je hebt nu extra eten in de vorm van brood bij de lunch geïntroduceerd.
En die monkey platter.
Dan heeft je kind waarschijnlijk wat minder behoefte aan melk. Masr mocht hij dat toch hebben gewoon aanbieden.
Maar altijd na dat hij gegeten heeft. Dan zal hij vanzelf minder gaan drinken.
Wil je kind niet uit een beker drinken geef dan gerust water, thee of roosvicee uit de fles tot he kind wel gewend is aan een beker.
En die monkey platter.
Dan heeft je kind waarschijnlijk wat minder behoefte aan melk. Masr mocht hij dat toch hebben gewoon aanbieden.
Maar altijd na dat hij gegeten heeft. Dan zal hij vanzelf minder gaan drinken.
Wil je kind niet uit een beker drinken geef dan gerust water, thee of roosvicee uit de fles tot he kind wel gewend is aan een beker.
maandag 17 februari 2020 om 12:46
Mijn dochter at rond die leeftijd VEEL. ik zou hem dus veel meer vast voedsel geven. Dochter eet dit:
Ontbijt: 2 boterhammen met beleg, 150ml koemelk. Meestal heeft ze dan nog dorst en drinkt ze ook of thee.
Tussendoor: fruit. Een banaan, peer wat dan ook. Maar dus wel een heel stuk fruit.
Lunch: 2 boterhammen en thee/water
Tussendoor: griekse yoghurt met wat fruit erdoor
Avondeten: meestal avg, zoveel ze wil. Met water erbij.
Ze is wat minder gaan eten waardoor we die dikke yoghurt hebben geschrapt. Ze krijg nu 150ml melk bij de lunch en een kleiner tussendoortje s middags. Maar dus echt omdat we merkten dat ze minder nodig had. Die kleintjes hebben zó veel energie nodig om te groeien en de wereld te ontdekken. Als zijn gewicht goed is en je gezond eten kiest, kan hij bijna niet te veel eten.
Ontbijt: 2 boterhammen met beleg, 150ml koemelk. Meestal heeft ze dan nog dorst en drinkt ze ook of thee.
Tussendoor: fruit. Een banaan, peer wat dan ook. Maar dus wel een heel stuk fruit.
Lunch: 2 boterhammen en thee/water
Tussendoor: griekse yoghurt met wat fruit erdoor
Avondeten: meestal avg, zoveel ze wil. Met water erbij.
Ze is wat minder gaan eten waardoor we die dikke yoghurt hebben geschrapt. Ze krijg nu 150ml melk bij de lunch en een kleiner tussendoortje s middags. Maar dus echt omdat we merkten dat ze minder nodig had. Die kleintjes hebben zó veel energie nodig om te groeien en de wereld te ontdekken. Als zijn gewicht goed is en je gezond eten kiest, kan hij bijna niet te veel eten.

maandag 17 februari 2020 om 12:50
Oké, nou dan is dat prima toch, als de slaaptijden voor jullie goed werken. Dan zou ik, wat je zelf ook al bedacht had, smiddags dus meer te eten geven.Kuzz schreef: ↑17-02-2020 12:39Bij ons is het zo dat mijn man in de bouw werkt dus is hij heel laat thuis omdat hij ook een afstand moet rijden en daarom eten wij het avondeten pas rond 19.00 uur en geef ik mijn zoontje dus ook pas om die tijd avondeten. En hij slaapt dan ook pas om 21.00 uur omdat anders mijn man hem helemaal niet kan zien doordeweeks. Ik werk zelf niet dus is het geen probleem als hij sochtends wat later wakker is.
maandag 17 februari 2020 om 12:51
Dit is toch een prima ritme? Eet je zelf ook ongeveer zo? Je kan het gewoon eens een paar dagen proberen, en dan zie je wel of hij het trekt of niet. Toen ik overging van 4 naar 3 flessen gaf ik op sommige dagen toch nog een flesje in de middag. En nu laten we vaak de avondfles weg, maar als ze echt weinig heeft gegeten geven we die wel (ze is net 1). Het hoeft niet elke dag precies hetzelfde.Kuzz schreef: ↑17-02-2020 12:22Bedankt voor de schema's!
11.00 uur fruit
13.00 uur brood met melk
Daarna slapen
19.00 avondeten
21.00 flesje en naar bed
maandag 17 februari 2020 om 12:52
Mijn kind van 14 maanden drinkt nog drie flessen opvolgmelk. Als ontbijt nog steeds melk, want iets anders gaat er niet in. Een flinke hoeveelheid fruit als ‘tussendoortje’, tussen de middag warm (dat doet de opvang en houdt ik thuis ook aan). Na de slaap nog een fles, tussendoor een cracker/yogurt/koekje/nog wat fruit afhankelijk van waar we zijn. En dan als ik warm eet, een of twee boterhammen en soms een paar hapjes van mijn eten. Voordat ze gaat slapen nog een fles, maar daar laat ze steeds meer van staan, dus die zal op een gegeven moment wel vervallen. Of niet, mijn oma dronk tot haar 94e een beker warme melk voor het slapengaan, dus waarom zou kind dat niet mogen.
Ik ben op zich helemaal niet van het actief afbouwen, kind heeft het tot nu toe altijd vanzelf gedaan, dus dat zal nu ook wel gebeuren. Maar natuurlijk wel onder voorbehoud dat ze genoeg vast voedsel aangeboden krijgt (en bij voorkeur ook eet), dus ik zou inderdaad zeker een lunch gaan toevoegen.
Ik ben op zich helemaal niet van het actief afbouwen, kind heeft het tot nu toe altijd vanzelf gedaan, dus dat zal nu ook wel gebeuren. Maar natuurlijk wel onder voorbehoud dat ze genoeg vast voedsel aangeboden krijgt (en bij voorkeur ook eet), dus ik zou inderdaad zeker een lunch gaan toevoegen.
maandag 17 februari 2020 om 12:52
Kleine toevoeging: als ik het goed begrijp, eet je kind wel goed wat ie krijgt. Als je hem meer geeft, zullen de flessen melk makkelijk minder worden.
Als hij geen water wil drinken, kan het helpen die wat warm te maken. Net als de melk. Of een klein schepje poeder voor wat bekende smaak en steeds meer verdunnen.
Op de site van het Voedingscentrum kun je ook veel info vinden over voeding voor jonge kinderen.
Als hij geen water wil drinken, kan het helpen die wat warm te maken. Net als de melk. Of een klein schepje poeder voor wat bekende smaak en steeds meer verdunnen.
Op de site van het Voedingscentrum kun je ook veel info vinden over voeding voor jonge kinderen.
maandag 17 februari 2020 om 14:57
Na al jullie adviezen heb ik besloten om morgen te beginnen met pap bij het ontbijt
Rond 11.00 geef ik hem dan fruit
13.00 flesje en dan slapen
15.30 2 sneetjes brood met beleg en water
17.30 yoghurt, monkeyplatter of iets anders met water
19.00 avondeten
21.00 flesje en dan naar bed
Even een paar dagen proberen en dan kijk ik of ik eventueel ergens wat moet aanpassen
Rond 11.00 geef ik hem dan fruit
13.00 flesje en dan slapen
15.30 2 sneetjes brood met beleg en water
17.30 yoghurt, monkeyplatter of iets anders met water
19.00 avondeten
21.00 flesje en dan naar bed
Even een paar dagen proberen en dan kijk ik of ik eventueel ergens wat moet aanpassen