Onzeker over hoeveelheid flesvoeding
maandag 17 februari 2020 om 02:32
Lieve mama's,
Ik lees al een tijdje mee op dit forum en nu wil ik graag jullie meningen en/of advies. Ik woon niet in Nederland en is er bijv. Geen cb waar ik advies kan vragen vandaar..
Mijn zoontje is pas 1 jaar geworden en drinkt nog heel veel opvolgmelk per dag. We zitten nogsteeds aan 4 flessen per dag. In de ochtend en bij het slapen drinkt hij een flesje van 200 ml leeg. De 2 andere flessen meestal tussen de 100 en 150 ml.
Nu is mijn vraag, hoe bouw ik dit af? Hij vraagt namelijk letterlijk om de flessen en het lijkt erop dat hij deze hoeveelheid echt nodig heeft. Ik wil nu ook overstappen op gewone halfvolle melk, maar wil niet dat hij hiervan ook zo veel binnen krijgt.
Graag jullie tips/advies..
Ik lees al een tijdje mee op dit forum en nu wil ik graag jullie meningen en/of advies. Ik woon niet in Nederland en is er bijv. Geen cb waar ik advies kan vragen vandaar..
Mijn zoontje is pas 1 jaar geworden en drinkt nog heel veel opvolgmelk per dag. We zitten nogsteeds aan 4 flessen per dag. In de ochtend en bij het slapen drinkt hij een flesje van 200 ml leeg. De 2 andere flessen meestal tussen de 100 en 150 ml.
Nu is mijn vraag, hoe bouw ik dit af? Hij vraagt namelijk letterlijk om de flessen en het lijkt erop dat hij deze hoeveelheid echt nodig heeft. Ik wil nu ook overstappen op gewone halfvolle melk, maar wil niet dat hij hiervan ook zo veel binnen krijgt.
Graag jullie tips/advies..
maandag 17 februari 2020 om 10:22
maandag 17 februari 2020 om 10:45
Het bouwt zichzelf wel af, ik zou dus niets doen. Je zoon drinkt nog veel melk, sommige kinderen hebben dat. Mijn kinderen gingen pas na ruim een jaar enigszins redelijk vast voedsel eten en dronken tot die tijd nog veel melk. Mijn dochter flessen, zoon borstvoeding. En bij beiden werd het vanzelf minder, zonder dat ik er iets aan deed.
maandag 17 februari 2020 om 10:50
Meer water en minder schepjes is inderdaad een goed idee. Daar ga ik mee beginnen. Maar welke voedingen moet ik dan langzaam laten vallen? Zijn laatste fles?
Verder eet hij in de ochtend 1 of 2 sneetjes brood met beleg. In de middag geef ik hem fruit en in de avond eet hij met ons mee of geef ik hem een potje.
Tussendoor geef ik hem ook water en bijv een koekje. Maar water drinkt hij niet veel, max 150 ml per dag denk ik.
Verder is hij niet te dun ofzo en ook erg tevreden
Verder eet hij in de ochtend 1 of 2 sneetjes brood met beleg. In de middag geef ik hem fruit en in de avond eet hij met ons mee of geef ik hem een potje.
Tussendoor geef ik hem ook water en bijv een koekje. Maar water drinkt hij niet veel, max 150 ml per dag denk ik.
maandag 17 februari 2020 om 10:52
Wat is zijn lunch?Kuzz schreef: ↑17-02-2020 10:50Meer water en minder schepjes is inderdaad een goed idee. Daar ga ik mee beginnen. Maar welke voedingen moet ik dan langzaam laten vallen? Zijn laatste fles?
maandag 17 februari 2020 om 10:55

maandag 17 februari 2020 om 11:02
Ik zal even zijn dagschema opschrijven dan is het wat overzichtelijker:
Hij word om 9.00 uur wakker
Dan krijgt hij een fles 200 ml of pap
Later geef ik hem 1 of 2 sneetjes brood, ligt eraan wat hij zelf wil.
Daarna gaat hij rond 13.00/13.30 naar bed en slaapt ongeveer anderhalf / 2 uur
Als hij wakker is krijgt hij rond 15.30 weer een flesje en drinkt hij rond 100/150 ml
Daarna krijgt hij fruit en tussendoor een koekje.
Rond 18.00 geef ik hem weer een flesje van 100 ml omdat hij het anders tot 21.00 niet ui thoud en 19.00 krijgt hij avondeten
21.00 gaan we naar bed en drinkt hij een fles van 200 ml
Als hij wakker is krijgt hij rond 15.30 weer een flesje en drinkt hij rond 100/150 ml
Rond 18.00 geef ik hem weer een flesje van 100 ml omdat hij het anders tot 21.00 niet ui thoud en 19.00 krijgt hij avondeten
maandag 17 februari 2020 om 11:03
Nog een tip: probeer ook eens wat anders dan brood, soms willen ze dan nog meer eten. Mijn dochter dronk graag soep (even opletten met zout) op die leeftijd. Ook ging een gebakken eitje, wat komkommer of een cracker er goed in. Hier heb ik een middagfles mee af kunnen bouwen.
Ik wil geen inspirerende quote, ik wil koekjes!
maandag 17 februari 2020 om 11:06
Dus tussen 10 u en 19 u krijgt hij qua vast eten alleen fruit en een koekje? Ik denk dat je daar makkelijk wat vaste voeding kunt introduceren i.p.v. de 2 flesjesKuzz schreef: ↑17-02-2020 11:02
Rond 18.00 geef ik hem weer een flesje van 100 ml omdat hij het anders tot 21.00 niet uit houd en 19.00 krijgt hij avondeten

Ik wil geen inspirerende quote, ik wil koekjes!
maandag 17 februari 2020 om 11:08
Ja, dat is ook wat mijn schoonmoeder zegt. Zij vind ook dat ik gewoon zo door moet gaan en dat het vanzelf wel minder word. Mijn zoon is ook een flinke jongen die met zijn lengte en gewicht boven gemiddeld zit, en zij is daarom ook van mening dat hij gewoon meer nodig heeft.Pandax schreef: ↑17-02-2020 10:45Het bouwt zichzelf wel af, ik zou dus niets doen. Je zoon drinkt nog veel melk, sommige kinderen hebben dat. Mijn kinderen gingen pas na ruim een jaar enigszins redelijk vast voedsel eten en dronken tot die tijd nog veel melk. Mijn dochter flessen, zoon borstvoeding. En bij beiden werd het vanzelf minder, zonder dat ik er iets aan deed.
Maaarr.. dan lees ik overal dat het niet goed is als hij te veel melk drinkt en begin ik te twijfelen
maandag 17 februari 2020 om 11:10
Wat een gek schema. Ik zou gewoon naar 3 maaltijden per dag en 2 tussendoortjes gaan. Mijn kind van net 1 zou verhongeren op dit schema denk ik. Hier is ontbijt 2 snee brood met beker melk, tussendoor 2 stuk fruit. Lunch 2 of 3 snee brood met beleg en beker melk. Tussendoor b.v. cracker met beleg en bakje komkommer oid. Avond flink bord avondeten en yoghurt na.Kuzz schreef: ↑17-02-2020 11:02Ik zal even zijn dagschema opschrijven dan is het wat overzichtelijker:
maandag 17 februari 2020 om 11:11
Ja eigenlijk wel, soms nog een broodje maar niet altijd.
Wat kan ik dan bijv nog meer geven?
Weer een broodje met beleg?
maandag 17 februari 2020 om 11:12
maandag 17 februari 2020 om 11:14
Ja ik ben echt blijven hangen met de flessen.Chica-1983 schreef: ↑17-02-2020 11:10Wat een gek schema. Ik zou gewoon naar 3 maaltijden per dag en 2 tussendoortjes gaan. Mijn kind van net 1 zou verhongeren op dit schema denk ik. Hier is ontbijt 2 snee brood met beker melk, tussendoor 2 stuk fruit. Lunch 2 of 3 snee brood met beleg en beker melk. Tussendoor b.v. cracker met beleg en bakje komkommer oid. Avond flink bord avondeten en yoghurt na.
Dus als hoofdmaaltijden 2x een broodmaaltijd en 1x avond eten met toetje?
maandag 17 februari 2020 om 11:18
Je kan ook 1 maaltijd kiezen voor bijvoorbeeld yoghurt of havermoutpap ipv brood.
Maar wat eet je zelf? Onze kinderen eten gewoon met de pot mee dus als wij ontbijten, ontbijten zij. Idem voor lunch en diner en tussendoortjes.
maandag 17 februari 2020 om 11:18
Ja klopt, ze eet gewoon met mij en kleuter de maaltijden mee. En dat ook weleens pap, soep of omelet ofzo ipv brood, dus gewoon wat wij zelf ook eten op dat moment.
maandag 17 februari 2020 om 11:20
Kan, maar dat hoeft niet. Die van mij (net 2) eet slecht brood dus die krijgt 's ochtends havermoutpap en 's middags en 's avonds warm eten ('s middags meestal een restje van de avond ervoor). Toetjes doen wij niet maar dat deden we zelf ook al zelden. 's Ochtends krijgt hij als tussendoortje fruit en 's middags als tussendoortje een 'monkey platter' met groente, fruit en bijv. cracker / rozijntjes.
maandag 17 februari 2020 om 11:21
Wij volgden op die leeftijd een beetje het schema van het kdv:
Om en nabij:
Ochtend pap of brood
9.30/10.00 fruit
12 brood
15 tussendoortje
17.30/18 met ons eten
19 fles en slapen
Tussendoor water of thee en bij de lunch melk volgens mij.
Jouw kindje is wat later wakker, maar dan gaf ik in de ochtend alles gewoon iets dichter op elkaar. Schema was niet heilig, maar houvast is fijn en de drie dagen op kdv had hij al zoiets.
Om en nabij:
Ochtend pap of brood
9.30/10.00 fruit
12 brood
15 tussendoortje
17.30/18 met ons eten
19 fles en slapen
Tussendoor water of thee en bij de lunch melk volgens mij.
Jouw kindje is wat later wakker, maar dan gaf ik in de ochtend alles gewoon iets dichter op elkaar. Schema was niet heilig, maar houvast is fijn en de drie dagen op kdv had hij al zoiets.
maandag 17 februari 2020 om 11:23
Mijn zoontje kreeg rond die leeftijd om 8 uur een broodje met beleg en beker melk, rond half 10 fruit, rond 11 uur half bakje yoghurt met banaan en pap en dan naar bed. Na slaapje een of twee broodjes met beleg, cracker/rijstwafel, met water. Rond 15 uur weer half bakje yoghurt en naar bed. Om 17 uur avondeten (flink bord, met bijv. aardappel, gehaktballetjes en sperziebonen) met water, en dan om 19 uur een papfles van 250 ml water met 8 scheppen melk en 4,5e schep pap.
Dit krijgt hij nu nog (bijna 1,5), alleen is de avondfles inmiddels 250 ml volle melk met 4,5e schep pap. Wij merken dat hij ‘s nachts beter slaapt na een papfles, daarom deze nog niet geschrapt.
Dit krijgt hij nu nog (bijna 1,5), alleen is de avondfles inmiddels 250 ml volle melk met 4,5e schep pap. Wij merken dat hij ‘s nachts beter slaapt na een papfles, daarom deze nog niet geschrapt.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.