Opa's & Oma's

07-03-2012 06:18 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe laat je de opa's en oma's een beetje subtiel weten dat je wel een beetje klaar bent met die goed bedoelde visites?

Elk week wel een dag door de week en elk weekend staan ze weer op de stoep.

Ben inmiddels weer aan het werk en is nu die tijd die je nog overhoud al net nieuw gezinnetje je heilig.

Maar ik wil ze natuurlijk niet op de tenen trappen dus hoe los ik dit op? of ben ik de enige die hier last van heeft?
Hoe is de situatie precies?

Komen ze aangekondigd of niet, helpen ze mee of juist niet? Komen ze de hele dag of een uurtje?
Waarom zeg je niet gewoon dat je, omdat je weer aan het werk bent, minder vrije tijd hebt. Dat je het fijn vind als ze op visite komen maar dat je ook andere plannen hebt en het niet meer altijd uitkomt. Als ze even bellen van te voren is het prima. Je wilt ze natuurlijk niet teleurstellen dat ze voor de deur staan en dat het niet uitkomt ;)

Zoiets?
Je schoonouders?
Kun je niet zeggen dat je weg moet in het weekend?

Zijn het beide opa's en oma's? Kan me voorstellen dat je dat niet wilt. Moeilijke situatie hoor. Ik ben ook oma, maar ik heb zelf zo'n druk leven dat ik dat niet doe. Nou ja, ik heb mijn kleinzoon een hele dag in de week, dat scheelt misschien.
Gewoon de waarheid zeggen dat je het heerlijk vind als ze komen maar dat je nu vooral ff met je gezin alleen wil zijn. Om overal aan te wennen en van te genieten en dat je graag binnenkort weer eens met het gezin bij hun langskomt, maar voor nu snak je naar rust. En gewoon zeggen met een lieve glimlach.
Gewoon zeggen dat je het hartstikke leuk vindt om ze te zien maar dat het te druk wordt nu je weer werkt. Als je dat te hard vindt zou je een voorstel kunnen doen. Bijvoorbeeld doordeweeks 1 keer samen eten (kunnen zij lekker koken, scheelt jou weer ) en ongeveer om de twee weken een keer in het weekend een bezoekje. Ik zou het niet te strak plannen, anders lijkt het net alsof je ze bezoekrecht geeft ofzo. Maar zoiets voorstellen en zeggen dat je daar wel tijd voor hebt.
Eerlijk zijn.... ennuh, probeer er ook 'gebruik' van te maken, ga eens wat lekker met je man doen en laat opa en oma lekker even kroelen met hun kleinkind(eren)

quote:sanne31211 schreef op 07 maart 2012 @ 06:18:

Ben inmiddels weer aan het werk en is nu die tijd die je nog overhoud al net nieuw gezinnetje je heilig.

Dat je thuis was waren ze wel steeds welkom?
Houd zelf de regie!

Zeg bij het binnenkomen dat je het leuk vind dat ze er zijn en dat je om .... tijd dit of dat gaat doen. Vraag of ze daar rekening mee willen houden. Komen ze echt heel ongelegen zeg dat dan bij binnenkomst. Wees eerlijk!

Mijn (schoon) ouders komen wel eens voor tien minuten binnen. Als wij om een bepaalde tijd ergens zouden zijn en ze komen onverwachts langs dan zeg ik dat en houden zij er rekening mee. Mijn schoonouders kwamen nog eens op de fiets langs terwijl wij bezig waren om jassen/schoenen etc aan te trekken om naar een doopfeest te gaan van vrienden. Zij hebben zelf even koffie gemaakt terwijl wij vertrokken. Als je eerlijk bent kan dat.
Zijn je (schoon)ouders niet ook gewoon hartstikke trots en gelukkig?Misschien kun je de situatie gebruiken door te vragen of ze een beetje meehelpen. Misschien willen je moeder en schoonmoeder wel helpen schoonmaken van het huis, vader en schoonvader helpen de tuin aan kant te maken. Dan ben je gezellig met z'n allen bezig en kan iedereen genieten van dat kleine mensje bij jullie in huis.
Lastig! Onze opa's en oma's wonen wat verder weg, maar toch hadden we hier in het begin hetzelfde. En een half uurtje op de koffie lukt niet met veel reistijd, dus dan zijn opa en oma er meteen de hele dag. Van hun kant begrijpelijk, natuurlijk zijn ze blij en trots en komt het voort uit alleen maar positieve gevoelens, maar toch kan je veel behoefte hebben aan even je tijd, huis en gezinnetje voor jezelf!

Toch maar eerlijk zijn denk ik, en hopen op hun begrip. Misschien vinden ze het even moeilijk, maar ze zullen het óók snappen, en over een tijdje is er wel weer een nieuwe modus gevonden.

Succes!
Gewoon zeggen.
quote:feeks schreef op 07 maart 2012 @ 07:41:

Je schoonouders?Ik durf er haast geld op in te zetten
Gewoon zeggen vind ik ook heel lastig. Schoonmoeder is een schat van een mens, schoonvader leeft niet meer, ze komt het liefst op zondagmiddag en dan voel ik me "verplicht" om te vragen of ze blijft eten. Ondanks dat ik er soms echt niet op zit te wachten, ga ik het niet tegen haar zeggen.
quote:Star schreef op 07 maart 2012 @ 09:25:

[...]

Ik durf er haast geld op in te zetten

Ik ook.

Al snap ik het niet. Ik zie mijn schoonouders zeker twee keer per week. Behalve gezellig ook handig, kunnen wij even boodschappen doen en kind bij ze laten. Of ze helpen mee in huis. Ook eten we er eenmaal per week. Hoef ik niet te koken.

Dit ging ook zo toen ik het nog wel druk had. Maar ik heb dan ook schoonouders uit duizenden.
Goh zou ik ook wel willen, elke week opa&oma op visite bij de kleintjes hier.

Helaas, mijn ouders zijn al voor de kinderen overleden, en wonen schoonouders te ver.

Waarom ben je het plotseling zat?
quote:helene31 schreef op 07 maart 2012 @ 09:39:

[...]

Dit ging ook zo toen ik het nog wel druk had. Maar ik heb dan ook schoonouders uit duizenden.

Weet je, ik heb geen schoonouders uit duizenden. en toch ga ik er met regelmaat met de kinderen naar toe en komen ze hier. Ze genieten echt enorm van de kinderen. Wie ben ik om ze dat te ontzeggen?

Maar goed, TO: zeker als je overweegt je (schoon)ouders ook af en toe te laten oppassen is het misschien ook een kwestie van geven en nemen.
Als het je dagelijkse leven in de weg staat, dan moet je dat eerlijk zeggen. Op een gewone werkdag zou ik ook niet op bezoek zitten te wachten, dan is het al druk genoeg. Op mijn vrije dag vind ik het juist heel gezellig als mijn ouders of schoonouders langskomen. Maar ze wonen gelukkig te ver weg om spontaan op de stoep te staan
Same here..

- Standaard op 1 van m'n 2 vrije dagen bellen ze op om langs te komen. Soms allebei de dagen..

- Standaard op zaterdagmiddag, ik ben dan niet thuis, boodschappen doen.

- Standaard op zondag.. soms 2x, als we in de ochtend naar de oma van m'n vriend zijn geweest, bellen ze in de middag op om langs te komen..

Ik kan er soms best moe van worden, maarja het zijn ook de ouders van m'n vriend en de grootouders van ons kind.

Daarom zeg ik er niet echt iets van..
quote:Vera01 schreef op 07 maart 2012 @ 09:39:

Gewoon zeggen vind ik ook heel lastig. Schoonmoeder is een schat van een mens, schoonvader leeft niet meer, ze komt het liefst op zondagmiddag en dan voel ik me "verplicht" om te vragen of ze blijft eten. Ondanks dat ik er soms echt niet op zit te wachten, ga ik het niet tegen haar zeggen.

Je bent wel lief voor je schoonmoeder en het lijkt me ook heel moeilijk om dat te zeggen. Maar als je het nu toe laat, veranderd het niet en komt ze iedere zondagmiddag.

Als je het niet kunt zeggen, kan je misschien toch weg gaan en zeggen dat je ergens een afspraak hebt.
Wees blij. Binnenkort ga je blij zijn als zij eens kunnen oppassen.

Probeer het anders zo te draaien dat zij eens op je kind passen, terwijl jij en je man samen iets leuks gaan doen. Dan zien zij hun kleinkind, en ben jij ook happy.
quote:Surface2 schreef op 07 maart 2012 @ 10:19:

[...]

Weet je, ik heb geen schoonouders uit duizenden. en toch ga ik er met regelmaat met de kinderen naar toe en komen ze hier. Ze genieten echt enorm van de kinderen. Wie ben ik om ze dat te ontzeggen?

.Snap ik, maar als je nou door ouders en schoonouders te weinig toekomt aan de rest van je (sociale) leven? Hier zag ik ineens vrienden erg weinig, doordat (schoon)ouders er steeds waren, of wilden dat we daar kwamen. Als ik daarnaast ook nog eens met eigen gezinnetje iets wilde doen, schoten de momenten met vrienden/vriendinnen er bij in. Hartstikke leuk, opa en oma, maar mijn leven (en het leven van mijn kinderen) behelst meer dan alleen familie, ik ik wil dat niet allemaal opzij zetten omdat de grootouders zo van de kinderen genieten.
Je kunt misschien ook afspraken maken voor tijdstippen die je beter uitkomen?

Bijvoorbeeld een avond samen eten bij hen en koffie op zaterdagochtend. Dan is niet je hele week volgepland en sta je ook niet voor verrassingen.
Kun je niet een vaste oppas dagdeel regelen met ze? Kunnen zij ongestoord van hun kleinkind(eren) genieten en kun jij gewoon aan het werk zijn. Probleem opgelost. Heb je ook minder opvangkosten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven