Opeens bang in het donker

15-12-2009 15:47 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
mijn dochter van twee is opeens bang in het donker, en wil niet slapen. Wat heet, ze wordt compleet hysterisch als we haar in bed leggen. Nachtlampje, nachtlampje wat meer licht geeft, lampje op de overloop aanlaten, heel verhaal houden over haar knuffel die op haar past, hebben we allemaal al geprobeerd, helpt niet. Heeft iemand tips?
Hier was het ook zo, van de ene op de andere dag. Zoon ging zonder angst in het pikdonker slapen en opeens waren er de monsters onder het bed, dinosaurussen voor de deur, Spiderman, heksen, tovenaars, draken het hele assortiment. Meneer heeft nogal een levendige verbeelding.

Wij hebben een dimmer op de lamp gezet. Dat geeft wat meer licht dan een nachtlampje en je kunt zelf instellen hoe sterk je het licht laat branden.

Daarnaast worden hier knuffelbeesten op wacht gezet, toverformules uitgesproken, alle Lieve Monsters Die Best Op Bezoek Mogen Komen (Koekiemonster, Grover, Elmo, Mike en Sully, enz) doorgenomen, dit alles afhankelijk van wat meneer zelf aankaart. Er zijn ook avonden dat hij zonder gedoe gaat slapen.

De ophaalbrug is hier ook erg effectief. We zijn namelijk ridders en we wonen in een kasteel met een ophaalbrug, en die brug halen we elke avond samen op. Nou, dan komt er dus mooi geen enkel monster meer binnen.

Onze zoon is wel wat ouder, hij is drie. Voor je dochtertje zou ik het allemaal wat simpeler houden, qua rituelen.
mahna mahna tuduuuudududu
Hier ook van de een op de andere dag. Heb dus maar een spaarlamp in het grotere lampje gedaan. Nachtlampje was niet genoeg. En als ze dan een half uurtje slaapt dan sluip ik naar boven en doe alsnog het nachtlampje aan. Dan is het wel goed.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Ik heb wel eens gehoord dat kinderen die bang in 't donker zijn, wel een kans hebben dat ze nachtblind zijn.

Dat heb ik zelf ook, bleek uit mijn laatste oogtest. Dus ik als ik 's nachts wakker wordt, duurt 't iets langer voordat ik de omgeving zie dan bij anderen. Zeker als je uit een niet zo'n prettige droom wakker wordt, zijn die seconden wel wat eng!

Gewoon een lichtje ergens in de kamer, lijkt mij de oplossing.
Hier hetzelfde.

Laat gewoon het grote licht branden en als hij slaapt doe ik het uit.

Vind de tip van de dimmer er op wel een goede, ga ik ook doen.

Thanks!
- Hoe oud is ze?

- Sinds wanneer is dit zo? Is er iets veranderd in huis of met een bepaald slaapritueel?

- Heb je aan haar gevraagd hoe het komt? heeft ze zelf wellicht ideeen om het op te lossen? Kinderen hebben een grote fantasie en hebben soms moeite om dit te onderscheiden van de werkelijkheid

- Leg haar in bed en blijf er zelf even naast zitten (op kleine afstand). Negeer haar verder, maar je geeft zo wel een veilig gevoel af. Verhuis na een paar dagen richting de overloop. Vertel tegen haar wat je gaat doen en maak wat lawaai tijdens je bezigheden (liedje neurieen bijvoorbeeld). Zo weet ze dat je er nog bent. En zo ga je dus steeds een stapje verder afbouwen

Misschien is het een idee?
Ik was vroeger ook bang in het donker en heb juist een heel goed nachtzicht. Volgens mij is het een stap in de ontwikkeling, ik denk dat het zo ongeveer samenviel met de ontwikkeling van het fantasiespel. Ineens beseffen ze dat er in het donker allerlei griezelige dingen verborgen kunnen zitten.

Het boekje Kikker is bang is hier een hit, en er zijn nog een heleboel andere boekjes over bang zijn in het donker.
mahna mahna tuduuuudududu
Bedankt allemaal voor de reacties!

Sweetcandy, er is niets verandert aan haar slaapritueel of in huis, ze is net 2, dus ik kan nog niet zo goed met haar communiceren dat ze me kan vertellen wat er is, helaas.

Vanmiddag gaan we naar de bieb voor kikker is bang :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven