Ouder kind raakt kleuter ongepast aan

28-07-2021 19:58 454 berichten
Even advies en ook even ventileren. Ik houd de relaties even in midden vanwege herkenbaarheid, maar zeg dat wij een oom met zijn zoon op bezoek hadden vorige week. Jongen heet “kees”.

Kees is drie jaar ouder dan onze dochter, 6 jaar, en is een druktemaker die wel eens voor wat gedoe zorgt. Hij is de afgelopen tijd bezig om seksualiteit te ontdekken maar hij kan niet altijd de grenzen respecteren begreep ik van oom. Dus we hebben de kinderen met elkaar laten spelen maar wel met volwassen toezicht, elke vijf tot tien minuten ff checken. Kinderen zijn dus, voor de duidelijkheid, familie van elkaar.

Maar:

Ik voel me nu enorm rot, ik had het idee dat we goed hadden opgelet en dat de tijd die ze alleen waren kort waren maar dochter geeft net aan dat hij haar billen en geslachtsdeel heeft bekeken en heeft aangeraakt. Hij heeft haar geen pijn gedaan. Zij ziet hier niet veel van, al vond ze wel dat het niet de bedoeling was en heeft ze gezegd dat ze het niet wilde maar omdat Kees “alsjeblieft “ zei toch maar toegestaan... dus ik heb hier weinig over geventileerd terwijl ik bij haar was, maar ik heb nu een steen in mijn maag en ben enorm geschrokken.

Was ik toch te naïef, Jezus wat stom. Ik dacht: familie, vinden elkaar aardig enzo, dus gewoon gezellig spelen. Gebeurt toch niet hier? We zijn erbij, ze is veilig want we letten goed op. Wat een slechte moeder voel ik me nu!!

Iemand advies over wat te doen? Iemand ervaring hiermee? Ik wil tante vanavond nog even bellen hierover, maar ik wil dat niet met alle over elkaar heen denderende gedachten doen. Dochter heb ik nogmaals op het hart gedrukt dat niemand zonder haar toestemming naar haar geslachtsdeel mag kijken en dat ze dan heel boos mag worden en een volwassene moet halen.
anoniem_332521 wijzigde dit bericht op 28-07-2021 20:14
Reden: Onhandig geformuleerd
0.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het zeker wel even melden aan zijn vader. Verder kun je er weinig mee, je hebt het met je dochter al goed opgelost. Ik zou het joch overigens niet meer in huis hoeven, maar ik kan niet helemaal inschatten hoe zorgelijk zijn gedrag is.
Dat joch is 9? Doe normaal. Het zijn kinderen. Dat is helemaal geen ongepast aanraken. Ik vind dat je enorm overdrijft.
Gewoon, kinderen niet meer alleen laten en je dochter leren dat ze nee mag zeggen.

Ps en hij is ‘seksualiteit aan het ontdekken’ zeg je? Hij is 9! Dit heeft niets met seks te maken. Houd op een kind te seksualiseren.
anoniem_364226 wijzigde dit bericht op 28-07-2021 20:05
33.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
28-07-2021 20:03
Dat joch is 9? Doe normaal. Het zijn kinderen. Dat is helemaal geen ongepast aanraken. Ik vind dat je enorm overdrijft.
Gewoon, kinderen niet meer alleen laten en je dochter leren dat ze nee mag zeggen.

Dit
KamilleT schreef:
28-07-2021 20:03
Ik zou het zeker wel even melden aan zijn vader. Verder kun je er weinig mee, je hebt het met je dochter al goed opgelost. Ik zou het joch overigens niet meer in huis hoeven, maar ik kan niet helemaal inschatten hoe zorgelijk zijn gedrag is.
Zijn gedrag kan soms zorgelijk zijn maar het is ook vaak genoeg een lieve knul. Dank voor je advies, hem weren zullen we niet doen maar wel met wat extra afspraken denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Kees kwam voorlopig niet meer binnen of in de buurt van mijn kind.

En dat zou ik oom of tante ook melden.
Dat er kennelijk niet genoeg opgelet is, waardoor dit is gebeurd.
En dat er dus de eerstkomende tijd niet meer samen gespeeld wordt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik vind dit echt hysterisch. Hoe vaak wij als kind wel niet elkaars geslachtsdelen bekeken. Echt, doodnormaal. Niets seksueels aan.
Melofkim schreef:
28-07-2021 20:03
Dat joch is 9? Doe normaal. Het zijn kinderen. Dat is helemaal geen ongepast aanraken. Ik vind dat je enorm overdrijft.
Gewoon, kinderen niet meer alleen laten en je dochter leren dat ze nee mag zeggen.

Ps en hij is ‘seksualiteit aan het ontdekken’ zeg je? Hij is 9! Dit heeft niets met seks te maken. Houd op een kind te seksualiseren.
Nou nou. Hij is een prepuber, niets geks aan om seksualiteit te ontdekken op die leeftijd.
Ik vind je reactie eigenlijk nogal heftig, kon je dat niet anders zeggen.

Ik merk dat het bij mij veel oproept, naar dochter uit ik dat niet. Volgens mij doe ik heel normaal, alleen ik vind het leeftijdsverschil nogal groot voor deze spelletjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het tegen zijn vader/ouders zeggen. Joch moet te horen krijgen dat je niet mag zeuren om aan andermans geslachtsdelen te zitten, ook niet als je "alsjeblieft" zegt. En dat hij 9 is maakt me niet uit.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Wissewis schreef:
28-07-2021 20:06
Kees kwam voorlopig niet meer binnen of in de buurt van mijn kind.

En dat zou ik oom of tante ook melden.
Dat er kennelijk niet genoeg opgelet is, waardoor dit is gebeurd.
En dat er dus de eerstkomende tijd niet meer samen gespeeld wordt.
Jouw kind?!
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
28-07-2021 20:07
Ik vind dit echt hysterisch. Hoe vaak wij als kind wel niet elkaars geslachtsdelen bekeken. Echt, doodnormaal. Niets seksueels aan.
Ook met 9 jaar? Ik dacht dat dat meer een kleuterding was.
Melofkim schreef:
28-07-2021 20:07
Ik vind dit echt hysterisch. Hoe vaak wij als kind wel niet elkaars geslachtsdelen bekeken. Echt, doodnormaal. Niets seksueels aan.
Tja. Noem het hysterisch maar mijn eerste negatieve seksuele ervaring had ik toch echt rond die leeftijd. Dus het laat me niet koud. Je mag zelf best een tandje terug in je reacties hoor.
JonathanStrange schreef:
28-07-2021 20:07
Nou nou. Hij is een prepuber, niets geks aan om seksualiteit te ontdekken op die leeftijd.
Ik vind je reactie eigenlijk nogal heftig, kon je dat niet anders zeggen.
Ik vind jouw reactie veel heftiger. En nee, je doet niet normaal als je zo geschrokken reageert op een kind dat het interessant vindt om de billen van een nichtje te zien.
Alle reacties Link kopieren
Het moet niet zijn "niemand zonder je toestemming" maar gewoon "niemand mag je geslachtsdeel zien" want een kind kan onder druk of voor een snoepje gewon toestemming geven (of in jouw geval omdat hij alsjeblieft zei), op die leeftijd mag niemand het geslachtsdeel van een kind zien behalve pappa en mamma bij het douchen/ op de wc etc. Er gebeuren genoeg rare dingen tegenwoordig dus je kan maar beter voorzichtig zijn en je kind leren dat het sterk in zijn/haar schoenen moet staan. Nee is nee.

Overigens is dit een hele rare situatie en het is begrijpelijk dat je niet weet wat je moet doen maar als dit een familielid van mij is waar ik close me ben zou ik gewoon zeggen dat hij zijn kind moet leren dat het kijken naar hun geslachtsdeel niet normaal is. Een geslachtsdeel is iets wat prive is en gewoon vertellen dat je snapt dat hij geen slechte bedoelingen heeft maar dat andere kinderen hier ongemakkelijk van worden en dat hij dat beter dus kan leren.
robijntje95 wijzigde dit bericht op 28-07-2021 20:11
4.07% gewijzigd
Heeft kees een bepaalde diagnose? Of vind familie dat hij anders dan andere is?
KamilleT schreef:
28-07-2021 20:08
Ook met 9 jaar? Ik dacht dat dat meer een kleuterding was.
Juist toen.
Melofkim schreef:
28-07-2021 20:03
Dat joch is 9? Doe normaal. Het zijn kinderen. Dat is helemaal geen ongepast aanraken. Ik vind dat je enorm overdrijft.
Gewoon, kinderen niet meer alleen laten en je dochter leren dat ze nee mag zeggen.

Ps en hij is ‘seksualiteit aan het ontdekken’ zeg je? Hij is 9! Dit heeft niets met seks te maken. Houd op een kind te seksualiseren.
Kan wel zijn, maar dit is wel het moment voor hem om te leren dat hij een ander zo in een vervelende positie brengt met dit soort verzoeken.
Melofkim schreef:
28-07-2021 20:09
Ik vind jouw reactie veel heftiger. En nee, je doet niet normaal als je zo geschrokken reageert op een kind dat het interessant vindt om de billen van een nichtje te zien.
Oké dank je. Altijd goed om te horen.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
28-07-2021 20:07
Ik vind dit echt hysterisch. Hoe vaak wij als kind wel niet elkaars geslachtsdelen bekeken. Echt, doodnormaal. Niets seksueels aan.
Het zou bij mij nog een verschil zijn of het per ongeluk gebeurt of dat er dus een 9-jarige naar loopt te hengelen en om loopt te vragen.

Het eerste tot daaraantoe.
Het tweede gaat over de grens.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Zeer bizar dat een 12 jarige dit met kinderen doet. Meestal zit daar wel wat onder en niet ‘seksualiteit ontdekken’.
JonathanStrange schreef:
28-07-2021 20:09
Tja. Noem het hysterisch maar mijn eerste negatieve seksuele ervaring had ik toch echt rond die leeftijd. Dus het laat me niet koud. Je mag zelf best een tandje terug in je reacties hoor.
Dan word jij beïnvloed door die ervaring, want het is echt nergens voor nodig om dit zo zwaar op te vatten als TO doet.
Lees dit eens, to: https://richtlijnenjeugdhulp.nl/seksuel ... puberteit/
Moiren schreef:
28-07-2021 20:11
Zeer bizar dat een 12 jarige dit met kinderen doet. Meestal zit daar wel wat onder en niet ‘seksualiteit ontdekken’.
Hij is 9 toch?
Moiren schreef:
28-07-2021 20:11
Zeer bizar dat een 12 jarige dit met kinderen doet. Meestal zit daar wel wat onder en niet ‘seksualiteit ontdekken’.
Hij is 9, toch?
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste is 9 en totaal niet bezig met seks. Toen ze vroeg hoe baby's gemaakt worden en ik dat vertelde vond ze dat maar smerig. Naakte lichaam van een ander is ze wel nieuwsgierig naar en vooral natuurlijk 'lachen' die blote billen. Ik zie hier geen kwade bedoelingen in. Wel bespreken met beide dat dit niet zomaar mag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven