overdag slaapproblemen baby 4 maanden, wie ook??

12-03-2008 16:58 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hellow,

Mijn zoontje is nu 4 maanden en waar hij eerst heel makkelijk ging slapen (altijd en overal) is het nu een behoorlijke opgave om hem overdag in slaap te krijgen. Ik laat hem nu zo'n 20 minuten mopperen (niet huilen) en dan valt hij wel in slaap. Probleem is dat hij vaak na 3 kwartier weer wakker is, maar niet uitgeslapen is. Na een half uur beneden te zijn wordt hij weer moe en begint het spelletje weer van voren af aan. Voordeel is wel dat hij van 19.00-07.00 uur slaapt en rond 23.00 uur wakker gemaakt moet worden voor een fles. Het zijn alleen zowel voor mij als voor hem onrustige en vermoeiende dagen. Hebben jullie nog ervaringen/tips/etc?
Hoi Lena. Ik herken je verhaal. Wat bij ons heeft geholpen is om je kindje naar bed te doen bij de eerste tekens van slaap. Die weet je vast wel van je eigen kindje. En als hij dan na 3 kwartier wakker wordt, hem laten liggen. In het begin haalde ik haar nl ook uit bed en was zij inderdaad na een half uurtje weer moe. Nu ik haar laat liggen, valt ze meestal binnen het half uur weer in slaap en slaapt dan nog een uur.

Kan ook zijn dat je kindje een sprongetje heeft en daarom nu minder goed slaapt. Ik hoo dat je hier wat aan hebt. Succes!
Ik zat hier de afgelopen week ook mee te worstelen (dochter bijna 4 maanden) en ik laat haar nu gewoon liggen als ze wakker wordt na 3 kwartier. Vanmiddag sliep ze weer in en sliep nog eens 2 uur!

Succes.
Misschien heeft hij minder behoefte aan slaap dan jij denkt dat hij heeft. Ik zou hem idd na 3 kwartier even laten liggen en kijken of hij vanzelf verder slaapt, baby's zijn vaak tussendoor even wakker. En ik leg mijn zoontje van 5 maanden ook altijd in bed/kinderwagenbak/draagdoek als hij begint te gapen, dan is hij moe. Overigens doet de draagdoek hier wonderen, als hij echt niet goed wil slapen hang ik hem daarin en tukt hij zo 3 uur door.
Oh ja, en vooral niet vinden dat hij 'moet' slapen, dat doet hij vanzelf als hij het nodig heeft. Kijk gewoon goed naar hem en haal hem niet te snel uit bed.
Hoi Lena, hier hetzelfde verhaal. Dochter is nu 6 maanden en ik heb me er min of meer bij neer gelegd dat ze overdag gewoon niet zo veel slaapt. 's ochtends slaapt ze nog van tien tot twaalf. smiddags dan vaak een half uurtje, ongeveer van twee tot half drie. En om zes uur gaat ze 'echt' naar bed en slaapt tot zes uur 'sochtends, met net als jij, ook nog wakker maken voor voeding van elf uur. Ze maken allebei een behoorlijk ruk savonds en snachts he. Het geeft je wel veel meer drukte overdag, maar ze kunnen zich steeds beter vermaken dus dat wordt wel makkelijker.
Hier nog zo 1.

's avonds en 's nachts slapen als een roosje, maar overdag: ho maar.

Ik heb me er bij neergelegd. Dochter is inmiddels 7 maanden, de ene dag slaapt ze meer overdag dan de andere.

Als ze moe is leg ik haar in bed, vaak word ze na een half uur weer wakker, ik luister dan even hoe haar huiltje is. Soms ligt ze gewoon te brabbelen, dan laat ik haar, als ze langer huilt (15 min ofzo) haal ik haar eruit, speel wat met haar en leg haar dan in de box. Ik vind het prima dat ze wakker is, maar ga niet de hele dag met haar spelen of rondlopen, dan moet ze zichzelf maar een beetje vermaken. (en dat gaat prima)

Soms valt ze in de box dan weer in slaap.

Tja, echt structuur zit er dus niet in, maar ach, ze is heel lief, ontspannen, lijkt geen slaapgebrek te hebben (en ik door de goede nachtrust ook niet! ) dus iedereen blij!

Wat Eowynn ook al zei: vooral niet vinden dat hij 'moet' slapen, dan wordt het inderdaad een vermoeiende dag, voor hem en voor jou.
Mijn zoontje van 4 maanden slaapt overdag ook niet zoveel, maar zolang hij niet humeurig of huilerig is, maak ik me er niet veel zorgen over.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Onze zoon van nu 5 maanden heeft hetzelfde slaappatroon, overdag steeds slaapjes van een half uurtje, 3 kwartier, en van 19 tot 7 slaapt ie goed, ook maken we hem nog wakker om 23 uur voor een fles. Maar ik heb me er maar bij neergelegd (tenminste, dat probeer ik ) dat ie niet veel slaapt. Eerst probeerde ik hem altijd weer in slaap te troosten maar dat doe ik niet meer, daar word ik gek van. Wordt hij na een half uurtje wakker, laat ik hem nog een half uurtje liggen (als ie niet al te hard schreeuwt tenminste) om te kijken of ie nog in slaap valt, wat soms ook gebeurt, zo niet, haal ik hem gewoon eruit. Meestal hou ik hem gewoon beneden tot het tijd is voor zijn volgende fles, lijkt ie heel slaperig te worden dan probeer ik hem nog een keer in bed te leggen maar meestal werkt dat helemaal niet. Gevolg is wel dat ie zijn flessen redelijk kort op elkaar drinkt maar goed, hij drinkt het op dus het zal wel goed zijn.

Het lijkt in de verste verte niet op de RRR methode van het consultatieburo maar ja, ik kan hem niet in slaap dwingen he..
Babies slapen in cycli van 3 kwartier tot een uur, heb ik ooit eens gelezen, dus het is heel goed mogelijk dat hij na 3 kwartier wakker wordt. Maar hij zou ook zomaar nog een cyclus verder kunnen slapen, met een beetje hulp in de vorm van een aai over de bol en een speentje. Ik merk dat nu nog, bij het middagslaapje van mijn zoontje van 15 maanden. Als hij er net een uurtje inligt en de telefoon gaat beneden, is hij gelijk klaarwakker. Terwijl hij anders overal doorheen slaapt.

Wij hebben in die periode ook best veel moeite gehad met overdag slapen en bij ons hielp het ontzettend om de rust en de regelmaat erin te houden. 1x per dag een uitstapje, zoveel mogelijk in zijn eigen bed slapen, vaste rituelen... Toen we er eenmaal goed inzaten, sliep mijn zoontje ontzettend veel. Soms was hij maar net anderhalf uur wakker tussen twee slaapjes in.

Succes!
..
hoi!

ik heb precies hetzelfde! Mijn zoontje van 4 maanden weigert bijna om overdag te gaan slapen. Nu is het sowieso een kindje dat weining slaap nodig heeft ( al van zijn geboorte af aan) maar vrijwel niet slapen lijkt me ook niet goed en frusteerd me.

ik probeer altijd goed te letten op gapen etc. maar hij valt ook wel eens bijna in slaap tijdens de fles.... als ik hem dan vervolgens in bed leg dan blijft hij gillen. als hij toch in slaap valt... wordt hij huilend wakker na een half uurtje. ik weet ook niet wat het is. kan je dus geen tips geven.. maar wens je wel heel veel succes.

liefs, briefje
Hier een meisje van 3,5 maand dat eerst overdag ook alleen maar hazeslaapjes deed. (En 's nachts gelukkig wel goed doorslaapt!) Maar sinds een week of twee is daar verandering in gekomen! We hebben de regel ingesteld dat ze een uur na haar voeding naar bed gaat om zo enige regelmaat in te voeren. Meestal krijgt ze nu rond half acht/ acht uur 's ochtends een voeding en gaat dan rond 9 uur naar bed. Meestal wordt ze dan inderdaaad wakker rond 10 uur, maar als ik haar even laat liggen valt ze vaak weer in slaap tot een uur of 11, soms zelfs langer! Dan heeft ze een flinke ruk gemaakt. 's Middags hetzelfde, maar dan slaapt ze meestal niet zo lang, maar dat is niet erg omdat ze dan 's ochtends al goed heeft geslapen. Bovendien gaat ze na haar voeding van 5 uur al rond 6 uur naar bed en dan begint voor haar de nacht al. Met natuurlijk nog een voeding rond 22:30 uur.

Ik werd er ook gek van dat er geen regelmaat in zat, maar dit lijkt voor ons dus erg goed te werken.
En mijn dochter moet ook vaak even mopperen voor ze in slaap is, maar eigenlijk slaapt ze altijd binnen een minuut of tien. Het is ook heel duidelijk mopperen en niet huilen wat ze doet.
Hier ook veel frustratie geweest over het weinig slapen overdag (een week geleden een paar dagen zelfs helemaal niet), maar je moet je daar inderdaad niet druk over maken. Dochter is nu bijna 11 weken.

Hier wordt in een cyclus van ongeveer 3 uur telkens maar een uurtje geslapen. Hier is het (borst)voeding, even rechtop houden en kletsen met mama, in de box (vaak een half uur) en dan slapen. Overdag met speentje, anders lukt het niet. Aai over de bol, speentje in en ze slaapt meestal erg snel. Soms gaat ze eerst zelf nog duimen of om zich heen kijken, dan krijgt ze pas een speentje als ze gaat jengelen. Ze slaapt dan hooguit een uurtje. Ik laat haar als ze wakker wordt nog liggen totdat ze het niet leuk meer vindt. Ze lijkt dan trouwens wel uitgerust. Vaak ga ik dan nog even met haar kletsen en vaak even oefenen op haar buik in de box en dan is het weer tijd voor de volgende voeding. 's Avonds krijg ze rond 18:30 haar laatste voeding en gaat daarna meteen slapen. Ze slaapt dan heerlijk tot een uur of 8, met tussendoor nog 2 voedingen (om 1 uur en rond 4/5 uur).
dank voor jullie tips en trucs!! Ik probeer nu inderdaad beter op hem te letten en bij signalen van moeheid op bed te leggen. Dat gaat een stuk beter moet ik zeggen! Wat ik wel lastig vind is dat hij vanaf nu naar het dagverblijf gaat en daar slaapt hij helemaal weinig (en is hij ook niet echt gezellig) en kan hij zichzelf moeilijk zelf vermaken in de box, terwijl dat thuis ontzettend goed gaat. Maar goed, ook daar moeten we dan maar even doorheen...
Mijn zoontje van 3,5 maand slaapt vooral 's middags slecht. Hij slaapt normaal van 20.30 uur tot een uur of 8 met om 23.00 nog een flesje. Vervolgens slaapt hij van half 11 tot half 1, 1 uur goed. 's Middags leg ik hem dan rond 15 uur weer in bed maar dan is het meestal een half uur, drie kwartier max. Dan gaat hij huilen. Ik laat hem vrijwel altijd liggen (tenzij hij overstuur raakt) en soms valt hij dan na een half uur of zo nog in slaap maar soms ook niet. Ik word daar erg onzeker van en zit de hele tijd op het puntje van mijn stoel te twijfelen of ik hem uit bed ga halen. Maar hij heeft het echt nodig want hij is dan heel jengelig. Ik zou het niet erg vinden als hij niet zou slapen 's middags, zolang hij dan maar gewoon rustig is maar ja dat is helaas dus niet het geval.

Ik ben altijd blij dat het weer tijd voor de volgende fles is 's middags...
Hoi Suzanne75,

Lastig he, ik vind het ook erg moeilijk om te bepalen wanneer ik naar boven ga om hem uit zijn bed te vissen en wanneer ik hem nog moet laten liggen. Ik heb nu bedacht dat als hij na een half uur niet weer in slaap is gevallen ik hem toch maar uit zijn bed haal en lekker met hem ga spelen en kletsen. Daarna moet hij dan zichzelf maar weer een beetje vermaken in de box of op een kleed op de grond. Verder heb ik gemerkt dat mijn zoontje beter slaapt nu ik hem 's ochtends eerder wakker maak. Ik ben dan wel vanaf 7u wakker, maar hij slaapt overdag een stuk beter!

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven