Pap via fles of lepeltje bij baby van 6 maanden?

15-11-2008 21:52 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgende week begin ik met een nieuw voedingsschema voor mijn kindje van bijna 6 maanden.

Nu heeft het CB aan gegeven dat er pap gegeven moet worden. Idee is om dit als laatste voeding te geven, maar geven jullie dit via de fles of via een lepeltje?

En hoeveel schepjes nutrix doen jullie er dan bij?
hoi mijn dochter is 6 maanden geweest,ze krijgt 's avonds een papfles,ze drinkt 180 cc en krijgt er 2 schepjes Nutrix in en slaapt lekker tot 8.30 door

succes
Geef je borstvoeding of flesvoeding?

Ik geef borstvoeding namelijk en heb de hele stap van de pap gewoon overgeslagen. Zodra mijn dochter er aan toe was, heb ik haar een boterham aangeboden, eerst bij de lunch en later ook bij het ontbijt. Een bord of fles pap staat gelijk aan een boterham, dus die mag je tegen elkaar wegstrepen.

Overigens wil het cb graag dat je de pap met een lepel geeft, vanwege de ontwikkeling van de mondmotoriek. Bij bv-kinderen is die sowieso al beter ontwikkeld, maar ook bij flessekinderen kun je ervoor kiezen om andere dingen van een lepel aan te bieden en de pap of in een fles te doen, of te vervangen door brood.
Wat raar dat jouw CB dit heeft aangegeven. 'Mijn' CB zegt dat het alleen prettig is om te geven als je kindje op een gewone fles niet doorslaapt, maar dat het niet perse nodig is om pap te geven. Onze zoon is nu ook 6 mnd en krijgt geen papfles. Hij krijgt om 19.30u een gewone fles van 210+7 en slaapt daar op door tot 7.00-7.30u 's ochtends. Begin wel elke keer te twijfelen wat nu echt het beste is na al die verschillende CB adviezen. Ben benieuwd naar de verdere reacties.
Hey Draaimolen,

ach, ik vind het CB altijd zo wazig.... geven nooit duidelijke antwoorden op je vragen.

Maar goed, ze hebben aangegeven dat er bij 6 maanden eea veranderd dient te worden. Nu krijgt ze 5 flesvoedingen van 180 ml / laatste voeding met 3 schepjes Nutrix en een fruithapje.

Bij 6 maanden geloof ik:

- 3 flesvoedingen

- 1 fruithap

- 1 groentehap

- 1 x pap dus (fles of lepeltje, en hoeveel schepjes Nutrix??)

Hoor graag nog verdere reacties!
Hey Zitaa,

Thx voor het schema'tje. Als ik het nu zo zie komt het wel een beetje op hetzelfde neer, op de pap na. Wij geven vanaf 5 mnd een fruithapje, daarnaast 4 flesvoedingen (alle 210+7). Vanaf 6 mnd, nu dus, mogen we ook groentehapje erbij gaan geven. En dan vanaf 7 mnd een boterham en volledige maaltijd. Zo kunnen ze langzaamaan wennen aan alle nieuwe smaken. En kunnen de darmpjes langzaam wennen aan al dat nieuwe vaste voedsel. Maar ons ventje doet het tot nu toe hartstikke goed hierop, dus gaan we zo maar lekker door :-D
quote:Zitaa schreef op 15 november 2008 @ 22:07:

Bij 6 maanden geloof ik:

- 3 flesvoedingen

- 1 fruithap

- 1 groentehap

- 1 x pap dus (fles of lepeltje, en hoeveel schepjes Nutrix??)

Hoor graag nog verdere reacties!

Hahahaha Achja. De adviezen zijn vaak prachtig, alleen is (gelukkig!) ieder kind anders

Sarahmeisje is van 6 maart, nu dus 8,5 maand. En ze eet 1X fruithap (incl pap erdoor) 1X warme maaltijd, én 4 of 5 PAPflessen van 160 ml. Met minder komt ze écht niet toe. Ik moet er wél bijzeggen dat ze eindelijk vandaag voor het eerst met 3 flessen toe kon.

Anyway, ik denk dat je het advies idd als advies kan houden, en zelf goed moet kijken naar je kindje.

Sarahmeisje is bv heel actief, zij heeft het (denk ik) gewoon nodig. Ze loopt al langs tafel, box en bank en verdoet gewoon veel energie. Dus moet er ook veel energie in
Owja, hele boterhammen gaan er hier nog niet in (haar broer was ook laat...) Wel gespreid over de dag een soepstengel/korstjes van brood/rijstwafel met smeerkaas oid).
Hi Sarah,

hoeveel schepjes Nutrix gaan er doen in de pap? En welke maat speen gebruik je dan??

Thanks..
ik gebruik een difrax S fles...met speen M
Hier ook Difrax S flessen, spenen hebben we gewoon ingesneden, geen zin om papspenen te kopen

Ik doe 150 ml water, met 4 scheppen poeder en 3 scheppen pap.
quote:Sarah Scott schreef op 15 november 2008 @ 22:19:

[...]

Sarahmeisje is bv heel actief, zij heeft het (denk ik) gewoon nodig. Ze loopt al langs tafel, box en bank en verdoet gewoon veel energie. Dus moet er ook veel energie in

Hier ook zo'n actief meisje (liep met 7,5 maand overal langs en nu 3 maanden later aan 1 hand), maar ze eet helemaal niet zoveel. Daardoor is ze nu 'maar' zo'n 71 cm en 9 kilo... terwijl ze bij de geboorte 53 cm en 4350 gram was . Ze zat eerst boven in de curve, nu zit ze onder het gemiddelde...

Met 6 maanden begonnen wij met groente, een paar weken erna ook fruit. Met 7 maanden een boterham tussen de middag en vanaf 9,5 ook een boterham 's ochtends. En nu nog 2-3 borstvoedingen. Pap heb ik nooit gegeven omdat ik borstvoeding geef. Het is dus ook helemaal niet nodig als je brood geeft.
Grappig Snoopy, Sarahmeisje was 51 cm (ongeveer, stuit) en 4105 bij geboorte, nu (eeehm laatste keer cb, maandje geleden) is ze 71 cm en 8,2 kg....
Hier gaat de papfles (200cc met 4 eetlepels fijne granen pap) er met de fles in (wel smorgens maar dat maakt denk ik niet veel uit). We hebben een difrax S fles met een L speen (hij heeft ook nog nutriton in de fles dus door een M duurt het allemaal net te lang voor hem).

Verder 100 gram fruit en een paar happen groente (is nog niet favoriet) 1 keer per dag een danoontje/lange vinger/broodkorst of soepstengel. En 3 gewone flessen van 200 cc.

Kleine man is nu 7.5 maand maar niet zo'n grote eter geloof ik....
Hoi,

Onze dochter is bijna 7 maanden en moest ook al een maand geleden beginnen met Nutrix, nou we hebben het bijna dagelijks geprobeerd, zowel uit fles als van lepel, maar madam neemt 2 slokjes/hapjes en houdt dan haar mond stijf dicht.

Ze eet wel hele kleine stukjes brood en fruit/groente. Hiernaast nog zo'n 4 melkflessen. Ik denk dat ze gewoon niet zo'n papliefhebber is.
En mijn zoon is papverslaafd! Krijgt het vanaf 6 maanden met lepel, als ontbijt, en vindt het heerlijk. Hoe meer beton ik ervan maak, hoe beter.
Ik zou beginnen met 's ochtends een paar kleine schepjes door de fles heen te doen en dan later het wat dikker maken en dan met een lepeltje geven.

Hier een dochter die graag pap lust. Ze is nu 7,5 maanden en eet 's morgens pap van bordje. En 's avonds door laatste fles maar dan 4 kleine schepjes in s-fles. Ze krijgt dus 3 flessen van 180 en verder fruithap, een boterham, groentehap en een beetje yoghurt toe. En dat is sinds 7 maanden daarvoor had ze een fles meer omdat de fruit/groentehap/boterham nog niet zoveel was. Ze lust trouwens geen liga of iets dergelijks en drinkt ook alleen melk geen water, diksap etc.

Mijn dochter is wel groot, 73 cm en 10 kilo, ze beweegt ook niet zoveel behalve omrollen en ze eet graag...:)
Hier weigeren ze pap te eten met een lepel (Tesje weigerde alles wat met een lepel gevoerd dient te worden), dus deden we pap door de fles. 180 water op de juiste temperatuur, dan nutrix erbij, schudden en dan pas de voeding erbij. Dan lost die nutrix beter op. We gebruiken een schepje van de voeding om schepjes pap te doen en zijn begonnen met twee schepjes. Inmiddels krijgt Tesje net zoveel schepjes pap door de fles als schepjes voeding. Nog steeds nutrix, want bambix enzo wil madammeke niet. We hebben een dodie fles met een drie standen papspeen.
Mijn dochter van 7 maanden krijgt 's ochtends borstvoeding, de eerste fles (gekolfde moedermelk) daarna krijgt ze 3 schepjes rijstebloem in, dan later op de dag nog twee flessen gekolfde moedermelk, fruit- en groentehap, en een borstvoeding voor het slapen gaan. Niet echt veel pap dus....zal eens beginnen met het aanbieden van een boterham. Dacht dat dat pas vanaf 8 maanden was?
Brood is vanaf 7 maanden.
Dank je Pixymama, dan zal ik eens kijken wat ze ervan vindt. Vast ook leuk om op de grond te gooien
Ik heb nog nooit van het CB iets "gemoeten" Pap hebben mijn kinderen nooit gehad.

Als je de opdracht krijgt pap te "moeten" geven is er dan ook iemand die vraagt waarom? Of gaat iedereen gewoon direct naar de winkel,....
en ,.......? Weet iemand al waarom pap "moet"?
Nou ja moeten is misschien een groot woord maar onze draadnagel kon wel wat extra calorieeen gebruiken dus vandaar de pap.

En je mag natuurlijk ook gewoon wachten en een paar weken later brood gaan geven, sommige kinderen vinden pap niet te eten..........
Mijn zoon is nu 11 maanden maar als ik even terugdenk....hij heeft weleens pap uit een bordje gehad. Ben begonnen rond 5 maanden. Gaf de middagvoeding toen half pap half fles. Maakte gewoon een hele fles melk, beetje in een bordje, nutix erbij en dan happen. Hij vond het lekker en prima maar te een hele fles als pap teveel dus daarna gewoon de rest van de melk uit de fles.

Pap heeft hij ook nog een tijdje als lunch gegeten, hij was toen een maand of 7 en wilde nog geen brood dus voor de granen ben ik tussen de middag pap gaan geven.

Pap uit een fles vond hij nooit zoveel aan en hij sliep er toch niet langer op, dus dat heb ik niet vaak gedaan.

Nu eet hij natuurlijk gewoon brood, vind dat heerlijk als lunch. Ontbijt is voor hem gewoon een fles melk want hij is altijd zo vroeg wakker en ik ga echt niet om half 6 of 6 uur beneden zitten met een bord pap of brood, die fles drinkt hij lekker zelf in zn bed en daarna nog even spelen, dus vind het prima zo, kunnen wij nog even slapen.

Over het cb, ach iedere keer zeggen ze wat anders. Zoon word hier sinds een tijdje weer wakker voor late voeding. Ik dacht ik bel even de advieslijn voor een indicatie van de cc's melk die hij mag. Bleek 300 cc te zijn en ik kon absoluut niet de melk bij zijn boterham vervangen door sap want ohohoh bij brood hoort nu eenmaal melk. Advies was voeding voordat ie naar bed gaat weg te laten ja daaaag dat gaat dus echt niet dus heb het lekker zo gelaten.

Van de week bij cb vroeg ik het weer eens, zij vond het weer onzin ik kon best melk door sap vervangen bij de lunch.

En tegen vriendin van mij hadden ze weer gezegd dat ze tot 1 jaar zeker nog 600 cc melk mogen, die 300 cc is echt pas vanaf een jaar...

Kortom neem het cb maar met een korreljte zout

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven