Peuter huilen bij brengen/ophalen gastouder

19-06-2019 09:07 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze kinderen gaan 3 dagen in de week naar de opvang: waarvan 2 dagen naar een gastouder en 1 dag naar oma.

Nu wil het zo zijn dat onze peuter met een lach over de drempel stapt bij de gastouder en dan ineens begint te huilen en alleen nog maar met mij mee terug naar huis wil. Na een kort afscheid ga ik dan naar mijn werk en krijg ik van de gastouder een berichtje dat het na 5 min alweer goed was en hij heerlijk zit te spelen. Dit doet hij al geruime tijd. Ook wanneer hij na zijn middagslaapje wakker word zet hij het op een huilen (terwijl hij thuis gewoon netjes mama/papa roept)

Aan het einde van de dag het zelfde liedje.. alleen wil hij dan niet meer mee naar huis! Hij gaat dan zitten 'klieren' en uitproberen.
Bij oma kan ik hem zo achterlaten, hij is dan zelfs al te druk om me uit te zwaaien.

Is dit een fase? Het duurt namelijk al zo lang.. en wat kan ik eraan doen om de overgang voor hem evt. makkelijker te maken?
anoniem_367744 wijzigde dit bericht op 19-06-2019 13:02
0.54% gewijzigd
Gewoon een fase. De overgang is al heel makkelijk want zodra je weg bent is het goed.
I noticed how your people didn't support you. So, I sent you strangers -- The Universe
Doen echt veel kinderen. Fase, blijkbaar heeft hij het ook bij het ophalen dus heeft misschien met verandering van omgeving te maken.

Zolang het goed is na 5 minuten loopt het wel los.
Dat is zeker een fase. Ik ben zelf ook gastouder en herken dit wel.

Enigste tip die ik kan geven is dat je het afscheid zo min mogelijk moet rekken. Vaak hebben de ouders de neiging om te blijven plakken omdat ze het zielig vinden of toch nog even een tweede knuffel willen geven omdat hun kindje verdrietig is. Maar dit maakt het vaak alleen maar erger. Er is niks aan de hand, mama gaat werken en komt je straks weer halen. Knuffel, kus, fijne dag en tot straks!

En wat je al aangeeft, na een paar minuten is het alweer over. Niet teveel drama van maken.
Heel veel kinderen hebben dit. Het kan opeens over zijn en ook opeens weer terugkomen.
Het is een fase, maar bij mijn kinderen hield die fase pas op toen ze naar school gingen. Op school was het dan wel direct over bij beiden, ze gingen altijd direct spelen en gingen er zo in op dat ze niet eens meer zwaaiden. Houd er dus rekening mee dat het nog een tijd duurt en bedenk je dat het per dag 2x 5 minuten is en dat de rest van de dag wel fijn en soepel verloopt.
Ja, een fase. Bij gebrek aan woorden, is huilen op deze leeftijd een manier van communiceren. Probeer er niet te zwaar aan te tillen.
Dus je peuter zit 6 dagen per week bij een ander? Geen wonder dat hij zo huilt. Kind weet niet meer waar hij thuis hoort.
Whatsinaname1988 schreef:
19-06-2019 09:48
Dus je peuter zit 6 dagen per week bij een ander? Geen wonder dat hij zo huilt. Kind weet niet meer waar hij thuis hoort.
Nee, 3 dagen. 2 dagen gastouder en 1 dag bij oma.
Ach poep whatsinaname, kinderen die 1 keer in de week opgevangen worden hebben het ook. Gewoon een fase 7144laura.
die ik wilde bestaat al...
Whatsinaname1988 schreef:
19-06-2019 09:48
Zo las ik het ook.
rascalles schreef:
19-06-2019 09:56
Zo las ik het ook.
Het is niet super duidelijk opgeschreven, maar als het kind ook nog naar een kdv zou gaan zou ze toch ook iets schrijven over hoe het afscheid daar gaat? Ze schrijft nu over de gastouder en oma. Dus kind is 3 dagen niet bij ouders, 2 dagen gastouder, 1 dag oma.
On topic, was hier een fase. Was altijd binnen een paar minuten over.
Deed die van mij ook lang. Nu huilt hij niet meer als ik wegga, maar idd wil hij niet mee als ik hem ophaal. NEE MAMA WEG! *NAAMZOON* SPELEN!

Voel me zo gemist en gewaardeerd ;)

Nee hoor, grapje. Ben blij dat hij het zo naar zijn zin heeft.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Doen heel veel kinderen. Afscheid zo kort mogelijk houden. Geen zorgen om maken.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ja hoor is een fase.
Niet leuk he? Ik heb kind gister ook krijsend achtergelaten en alles in mij schreeuwde dat ik kind gewoon weer mee wou nemen maar ik moest naar mijn werk. En na vijf minuten kreeg ik een berichtje met een foto dat kind heerlijk aan het spelen was. Hier is het elke zoveel maanden een tijdje. Kind gaat overigens ook 2 dagen naar de opvang en 1 dag naar oma. Bij oma gaat het afscheid beter maar ook niet altijd.
Natte tosti..
Bedankt allemaal voor jullie reacties, kindjes gaan inderdaad 'maar' 3 dagen weg.. waarvan 2 naar de gastouder en 1 naar oma. Dus ze weten nog prima waar thuis is ;)

Soms lijkt het wel, omdat hij dit elke keer doet; het er een beetje bijhoort voor hem ofzo.. heel raar. Komt ie vrolijk binnen en dan ineens bedenkt ie: oja ik moet huilen.. Beetje jammer want ze zo achterlaten is inderdaad niet fijn xD
‘s Morgens bij het brengen heeft dochter dit maar heel af en toe gedaan bij het kvd. Dat vond ik echt wel moeilijk. Zodra ik op mijn werk was belde ik dan even en dan was het allang weer goed.

Opa & oma kwamen één dag per week bij ons thuis en meestal was dochter dan al zo druk met oma aan het spelen ls ik weg ging dat er geen tijd was voor een kus. Toen ze nog echt klein was, sliep ze vaak nog trouwens.

Als ik haar van het kvd kwam halen dan had ze geen tijd voor me. Ze was altijd nog te druk. Alleen als de vader/moeder van haar beste vriendinnetje daar toevallig tegelijk kwam gingen ze beide zonder zeuren mee. Anders wou zeker de eerste die gehaald werd echt nog niet naar huis.

Nu op de BSO ben ik nog steeds altijd te vroeg volgens dochter. Of ik nu om 17.00u kom of om 17.50u, het is nooit goed. Ik vind het een teken dat ze het naar haar zin heeft daar.
Mijn kind heeft het zelfs op de basisschool (groep 3) gehad. Ik weet ook niet waarom, zij ook niet trouwens, ze is nu een stuk ouder en ik heb het haar wel eens gevraagd. Maar makkelijk was het niet, ook voor mij.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven