Peuter met slechte ogen, afplakken, tips?

06-06-2008 20:27 55 berichten
Ik ben vandaag met Meisje-Klein (3,5jr) bij de oogarts geweest, omdat de schoolarts verminderd zicht had vastgesteld.

Nou vond ik dat niet zo verbazingwekkend, aangezien ik zelf slechte ogen heb en mijn Lief een lui oog.

Ik ben wel heel erg geschrokken van de bevindingen van de oogarts (hij heeft zelf 3 keer gemeten omdat ie de afwijking zo groot vond) : +1,25 en +6,25 en een cylinder van -1,25. @-(@-(

Ze moeet een brilletje (dat lijkt me logisch) en we moeten gaan afplakken. Een week of 2 a 3 nadat ze het brilletje heeft. Het hele afplakken gaat waarschijnlijk een jaar of 2 duren, zei hij

Ik heb zelf wel slechte ogen, maar begon niet zo slecht en ik ben nooit afgeplakt. Ik heb moeite met wanneer het afplakken moet beginen: d'r bril zal pas over een week klaar zijn, en twee tot 3 weken daarna beginnen met afplakken is preciies rondom onze verhuizing. Aangezien ze in het begin van het afplakken heel slecht zal zien, lijkt dat me geen goede timing. Maar wanneer dan wel? Hoe kwalijk is het als we nog een paar weken wachten?

Hebben jullie tips, of ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
voor mij was donderdag 5 juni de dag dat ik te horen kreeg dat mijn kleine mannetje milo 3,5 jaar van af nu slechte ogen heeft 4,5 en 6 dit zegt mij nog steeds niet veel, wel weet ik dat hij dus eigenlijk vreselijk slecht ziet en onwijs moet inspannen om hier nog wat van scherp te zien. Conclusie gelijk beginnen met afplakken(de hele dag) en vanaf volgende week een bril erbij, mijn knulletje klaagt nu maar alleen het eraf halen van de pleister doet zeer kan ik dit prettiger maken! alle tips welkom ik ben nog maar een beginner!
hoi allemaal,

hier mijn verhaal van ons uitstapje naar de oogarts mijn kleine knul 3,5 heeft 4,5 en 6. ja wat dat precies inhoud weet ik nog niet behalve dat mijn mannetje al een tijdje wazig naar de wereld kijkt en hij zich gigantisch moet inspannen om iets goed te kunnen zien. donderdag geweest vrijdag gelijk de peister er op werd leuk gebracht met een draken sticker erbij waar je alle oude pleisters op kan plakken en zaterdag elijk een bril uit gezocht. Voor milo betekend het dat hij van af nu de hele dag afgeplakt is en nog een bril krijgt zodat hij dan de wereld eens goed zal zien. alles loop goed maar het eraf halen van de pleister doet hem pijn ,hij huilt dan dikke tranen en dit vind ik erg ziellig maar ik weet niet hoe ik dit anders kan doen.Tips Aub!!
Ook hier het probleem van pijn bij het afhalen van de pleister: ik ga vanaf vandaag wat creme om haar oog aanbrengen (even in laten trekken) zodat het afhalen wat minder pijnlijk zal zijn?? Dus dat zou je kunnen proberen.

Als hij de bril heeft kan je de pleister (als de behandelaar daarmee akkoord gaat) ook over de bril plakken dan zit de pleister maar met een heel klein randje aan het gezicht vast.

Succes!
hoi dummels

bedankt voor de tip, ik had op internet gevonden dat het ook helpt als je de pleister eerst nat maakt maar ik vind het resultaat nou nog niet echt super dus gaan wij ook maar met creme in de weer en bel ik van de week de oogarts of de pleister over de bril mag.
Tila: hoe gaat het nu met MK?

Plakken gaat hier goed mits het over de bril is, anders krijgt dochter uitslag van de pleister ! Lekker dan, nou ja, gelukkig is het zo opgelost.

Bril van zoon ligt al in 3 stukken, was vandaag aan het touwtrekken (lees: briltrekken) geweest met ander kind op kdv... Man nu naar opticien voor reparatie
We zijn dinsdag een brilletje wezen uitzoeken en het is nu wachten tot ie er is. MK liet het zich welgevallen, al dat brilpassen, en was blij met het modelletje dat opticien en ik het mooiste vonden staan. Ze heeft er wel 'zin' in, in die bril. Ik geloof dat ze nu beseft dat ze slechter ziet dan andere kindjes...

Plakken gaat dus pas na een paar weken bril gebeuren, omdat ze anders praktisch blind is de eerste dagen, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Briltrekken dat moet natuurlijk niet. Hoe verzinnen ze het?
Hoi allemaal,

Bril van milo opgehaald na anderhalf uur glas er al uit gevallen, maar weer terug erin gefrommeld, opticien nog eventjes alles weer netjes gezet. De opticien had alleen een tip omdat milo pleister en bril moet, zit dit niet zo gemakkelijk(pleister over bril gaat wel beter) maar de opticien vertelde dat er druppels bestaan die de zelfde werking hebben als de pleisters maar deze niet zo snel worden voorgeschreven omdat het duurder is dan pleisters. Heeft iemand anders hier ook al eerder over gehoord?

groetjes wendy

ps :ik denk dat ik en mijn man nog het meeste moeten wennen want milo doet gewoon alsof het altijd zo was!
Hoi allemaal,

het pleister afhalen blijft een huilende ellende, dus ik in een boze(verdrietige) bui (milo zijn huid heeft gewoon bloedende wondjes door de pleister!) de pleister maatschappij gemail en ik kreeg zeer snel antwoordt terug en er wordt mij nu een proef pakket gestuurt met een soort van laagje wat je op de huid aanbrengt op de plaats waar de pleister komt te zitten, iemand hier al iets over gehoord?

misschien ook iets voor jouw meissie tila?
Bril is nog niet binnen, en voor het afplakken heb ik begin augustus een afspraak met een ortoptrist weten te versieren (kon eigenlijk niet vawege verzekering nog niet rond, maar lullen als brugman en de zieligheids-arm-klein-meisje factor ingezet en toen vonden ze het wel prima.

Die druppeltjes waar je het over hebt verlammen de oogspier, waardoor je niet kan focussen. Maar dat lijkt me eerlijk gezegd artsenwerk: ik zou zelf niet graag verlammende dingen n het oog van mijn kind proberen te druppelen. Die dingen prikken een beetje, en dan krijg je een kind dat gaat spartelen, en dan zit weer niet alles erin, en moet je dan weer meer druppelen of juist niet... ik zou dat zelf niet snel doen. Andere pleister (of een priratenooglapje? Om het cool te maken?) lijkt me dan beter.
Een tip:

Plak de pleister, voordat je de pleister bij zoon/dochter opplakt, op je hand. Dan is de "ergste" plak eraf en blijft na een beetje aandrukken de hele dag nog zitten.
Nou, MK heeft haar brilletje. Het staat leuk, ze is er blij mee, zegt dat ze meer ziet (al merk ik niet echt verschil). Ze moet alleen wel even de Schone Kunst van het Brildragen onder de knie krijgen: N iet met je vingers op de glazen, op je neus laten staan en niet de hele tijd afzetten, niet de hele tijd poetsen, niet met billendoekjes poetsen, niet de bril half van je gezicht aftrekken om te zien of je de neus-steuntjes ook ìn je neus kan krijgen, etc.

Dat komt wel, toch?
Als ik aan het eind van de dag door het brilglas van Milo kijk snap ik niet wat hij ziet, het glas is dan zo vies, dat er bij niet door te kijken valt. Wel zegt hij zelf als hij tv gaat kijken dat hij het met bril beter ziet. En wij zijn nog regelmatig met het hele gezin op zoek naar een brilglas wat er na een stoeipartij, trampoline springen, dansen toch weer is uit gevallen, maar van de opticien mogen we altijd gelijk komen en wordt het gerepareerd. Ik plak de pleister over de bril en plak dan het geheel aan zijn gezicht vast dus afvallen gebeurd nu niet zo snel meer.

Vrijdag gaan we op vakantie ben benieuwd hoe het daar zal gaan?
Nou, MK is afgeplakt. Met deze:

Die vond ze het mooist. En in eerste instantie was ze er heel trots op, maar nu begint ze al te balen. Ze heeft al 3 keer iets omgemikt omdat ze het niet zag, was heel gefrustreerd toe ze opeens niet meer tussen de lijntjes kon kleuren en net nog bozer dat ze niet meer zo goed kan tekenen...

Nou ja, het went wel. En ze heeft er een plakposter bij, en een plakboek met een stripverhaal en een beloningskalender, dus we krijgen het vast wel in haar routine.

5 uur per dag, trouwens, het afplakken. Valt dus mee ten opzichte van het advies van de Belgische arts.

Het ging trouwens al veel beter mett haar zicht, met haar bril. Ze kon opeens allemaal dingen waar je dieptezicht bij nodig hebt, zoals jklimmen, traplopen, springen, etc. We zijn nu verhuisd en ze weet de weg in huis, dus dat zal vast ook wel loslopen. Vraag me alleen af of ze het echt wel elke dag okee gaat vinden, die ppleister, maar dat zien we dan wel weer.
Hoi allemaal,

de vakantie met bril en pleisters zijn prima verlopen na ons laaste bezoek aan de oogarts werd het pleister plakken al gehalveer naar een halve dag (dus heeft hij maar 6 weken de hele dag een pleister gedragen, dit was goed nieuws) de oogarts was wel boor op de opticien want ze vond dat de bril niet goed zat, dus ookm daar weer terug geweest en na flink wat buigen(hij heeft een 180 graden flexbril ergug handig trouwens) zat de bril eindelijk goed en heeft hij er de hele vakantie mee gelopen(wij er aan wennen om de brillenkoker overal mee naar toe te nemen) , niet de bril in het douche gebouw vergeten ,maar dat gebeurde maar een paar keer! Ik het zwembad wilde hij zelfs zijn bril liever op omdat hij het dan goed kon zien. En dit jaar dus alle vakantiefoto's met pleister en bril! Maar we zijn erg blij dat het zo goed gaat!

ik wilde een foto invoegen van mijn boomklimmende zoon met pleister en bril maar ik ben niet zo handig.
Ik heb ook een dochter van 3 jaar en 10 maanden.Ze kwam niet door de ogentest bij het CB en doorverwezen naar de oogarts. Daar werd anisometropie geconstateerd, het ene oog goed en het andere oog +6,5, een erg groot verschil. Nu hebben we een bril moeten uitzoeken en haar oog moet over 5 weken worden afgeplakt. Kan iemand mij meer vertellen over de bevindingen en resultaten?
Meisje Klein ging perfect met afplakken: in juni (zonder bril) zag ze met haar slecht oog 10% op 2 meter afstand, in augustus (met bril) al 30% op 6 meter, in oktober 50 op% op 6 meter, december 65-70% op 6 meter, en vandaag weer 65% op 6 meter.

De orthoptist heeft met een soort van lampje met een sterretje haar netvlies bekeken en kwam tot de conclusie dat Meisje-Klein niet met haar gele vlek kijkt, maar met een ander punt op haar netvlies. En omdat daar nu eenmaal veel minder kegeltjes zitten, zal ze waarschijnlijk nooit meer zien dan 65%. We gaan nog 1 keer 2 maanden 6 dagen per week 5 uur afplakken, maar als het dan weer niet verbeterd is, dan wordt het afplakken afgebouwd en zal MK dus moeten leren leven met verminderd zicht.

Orthoptist (een nieuwe, die vorige was veel leuker) deed er nogal luchtig over, maar ik ben er niet blij mee.

Ik was nogal verbluft van deze snelle conclusie en vergat door te vragen (ook omdat ik de orthoptist niet zo aardig vond en wat geërgerd was door haar manier van doen) maar heeft iemand hier ervaring mee? Weet iemand hoe deze afwijking heet? Want ik google me suf, maar kan het niet vinden. Heeft iemand enig idee wat je ziet als je maar 65% kan zien? Is het dan wazig, of mis je details of delen van je zicht?
quote:ieniemienie05 schreef op 12 februari 2009 @ 09:54:

Ik heb ook een dochter van 3 jaar en 10 maanden.Ze kwam niet door de ogentest bij het CB en doorverwezen naar de oogarts. Daar werd anisometropie geconstateerd, het ene oog goed en het andere oog +6,5, een erg groot verschil. Nu hebben we een bril moeten uitzoeken en haar oog moet over 5 weken worden afgeplakt. Kan iemand mij meer vertellen over de bevindingen en resultaten?Ik zou zeggen: lees het topic MK is wonderbaarlijk vooruit gegaan met haar zicht en daarbij haar motoriek. Daar ben ik erg blij mee. Ze draagt haar bril graag, ze is braaf met het afplakken (al vindt ze het wel erg stom, maar is door orthoptist goed om te kopen met posters en plakboeken en stickertjes en kleurplaten enzo)
ik zie ook met beide ogen, met de een slechter dan de ander. op goede dagen/momenten kom ik op 90% uit en dat is dan echt met turen (en een beetje gokken).

en dat is dus met bril/lenzen.

ik kan (nou kan) en doe alles. maar merk wel dat ik een vogel in de verte niet zie vliegen enzo. ook borden op de weg kan ik pas later lezen, maar woordherkenning helpt wel een heleboel (helaas in het buitenland rijden we dan nog wel eens fout omdat ik een afslag te laat kan lezen). ach dat is te overkomen.

hoe goed is haar andere oog (het kan alles tussen 0 en in ieder geval 120 zijn). dat zal dan veel compenseren als het goed of super goed is.
Haar andere oog was 120%, dat was wel verbeterd, want de vorige keer was dat 'maar' 100% (en dat was al goed voor een meisje van 4 jaar)

Mikado, heb jij ooit 100% gezien? Orthoptist kon me namelijk niet uitleggen wat je dan precies ziet. Ik heb weliswaar slechte ogen, maar ze zijn met bril/lenzen goed te corrigeren. Volgens orthoptist ziet ze anders dan wanneer ze bijvoorbeeld de glazen niet sterk genoeg zijn.
ik heb zover ik weet nooit 100% gezien. bij mij lijkt het of mijn oogzenuw niet goed is meegegroeid.

ik weet niet of ik het zelfde heb als je dochtertje maar ik zie gewoon niet alles even scherp. wat het bij ook is. een puntje zie ik echt als een vlekje en niet als een streepje liggend of staand.

het is bij mij echt in de verte. je kan 100 keer die vogel in de boom aanwijzen maar ik zie hem echt niet. ik zie alleen maar takken.

het lijkt alsof het met een sterkere bril beter zou moeten worden maar dat is dus niet zo. het is wel zo dat het bij mij met lenzen sterk verbeterd is (met een bril zie ik dus nog minder).

voor autorijden is de grens volgens mij iets van 80%.
Na een zware ooginfectie en later een hoornvliestransplantatie zie ik met mijn linker (gezonde) oog 120% en met mijn rechteroog 80%. Ook heb ik vanaf mijn 9e een bril en later contactlenzen (sterkte -4).

Ehm..dus ondanks mijn perfect aangemete harde lenzen zie ik met rechts niet goed. Het is niet zo dat ik delen van het zicht mis, het lijkt toch erg op waziger zien, dus net alsof de sterkte niet goed is.

Met 2 ogen zie ik overigens prima, mijn linkeroog compenseert mijn zicht enorm. Of eigenlijk doen je hersenen dat, die zorgen ervoor dat je een nieuwe zicht-situatie zo optimaal mogelijk wordt benut. Dit duurt wel een aantal dagen. Ik wed dat ik met 2 ogen (en lenzen) minstens net zo goed zie als de gemiddelde Nederlander. Maar mocht er ooit iets gebeuren met mijn linkeroog dan ben ik de sjaak.
Mikado, moet je voor autorijden met beide ogen (in 'totaal' dus) 80% zien? Of geldt het per oog? (Slik. MK is dol op alles wat met autorijden en snelheid te maken heeft)

Luxaflex, daar schrik ik wel heel erg van, van als er iets met je goede oog gebeurt dat het dan vette pech is. De oogarts zei dat weliswaar in juni, maar MK ging zò goed vooruit dat ik er eigenlijk al vanuit ging dat mijn succesverhaal-meisje met een jaar van het afplakken af zou zijn.

Hebben jullie last met computerschermen? Vroeger met schoolborden of lezen? MK heeft een plus-afwijking, dus die ziet dichtbij niet goed en ik zit nu enigszins te panieken hoe dat met school moet. (Tila, niet panieken, ze heeft vooralsnog gewoon twéé ogen)
Het lijkt me dat het voor autorijden minstens 80% in TOTAAL geldt, en als jouw dochter een 120% oog heeft dan is er een grote kans dat ze dit gewoon haalt hoor! Hersens zijn rare dingen en kunnen fantastisch 2 verschillende beelden tot 1 goed beeld vormen.

Haar plus-afwijking wordt toch gecompenseerd met een bril? Dan lijkt het me dat ze ook geen last krijgt van lezen / schoolborden. De bril zorgt ervoor dat haar afwijking 'normaal' richting 0 gebracht wordt. Dat ze met 1 oog maar 65% ziet staat daar buiten.
Tila, om auto te mogen rijden moet je zicht opgeteld minstens 80% zijn, tenzij je beroepschauffeur bent, dan gelden er andere waarden. Mijn vader is sinds anderhalf jaar blind aan 1 oog en mag dus niet meer op de vrachtwagen rijden, maar hij mag wel nog autorijden.
Daar heb je gelijk in, luxaflex. In het kader van nogal geschrokken zijn was ik dat een beetje vergeten.

Ik vind het zo suf dat ik er op internet niks over kan vinden. Ik zou zo graag wat extra info hebben...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven