Peuter vraagt 100x toestemming voor hetzelfde

27-01-2020 16:55 100 berichten
Ik zit even met iets vaags. Mijn peuter is 3,5 en ze is al zindelijk en kan zelf deuren open maken uit bed komen naar de wc etc. Lampen aan en uitdoen gaat ook prima. Ze gaat s ochtends zelfstandig naar de wc. Dus ze durft zich door het huis te bewegen. Maar nu. Ze vraagt dus constant overal toestemming voor. "Mama mag ik naar boven om te spelen?" Bijvoorbeeld. Ik heb al vaak gezegd dat dit gewoon mag. Maar als ik ja zeg gaat ze het daarna nog rustig 4 of 5x vragen. Nu is ze net boven wezen spelen en ze kan en mag gewoon naar beneden en de woonkamer in. Ook dit meermaals gezegd en uitgelegd. Nu roept ze vanuit de gang of ze binnen mag komen. Normaliter moet ik dan minstens 4x JA roepen of zeggen voor ze daadwerkelijk binnen komt. En nee ze is niet doof. Nu dacht ik ik zeg eens gewoon niks. Bedoel de deur kan open en dicht dus eens kijken wat ze doet. En nu staat ze alsof er een onzichtbare barrière is al 5 min te dralen en te zingen in de gang. Ik ben nog nooit boos op haar geweest om wel of niet een kamer in of uit gaan. Ze gaat op een dag ook zelf door die deur om van of naar de wc te gaan en dus snap ik er niks van. Het gaat met meerdere dingen zo. Dat ze voor zowat elk hapje toestemming vraagt. Toestemming om een slokje drinken te nemen toestemming om met haar speelgoed te spelen en niet 1 maar zeker 5 x per onderwerp. Het is een schat van een meisje maar ik ben onderhand horendol ervan. Want ik heb ook meerdere malen gezegd dat ze met het speelgoed in de woon kamer mag spelen wanneer ze wil en het niet constant hoeft te vragen. Ook heb ik weleens geprobeerd om een wedervraag te stellen om uit te vissen waarom ze dit vraagt maar dat weet ze zelf ook niet. Nu as we speak staat ze dus op de deur te kloppen echt why. En wandelt ze weer naar boven. Ze heeft nog nooit toestemming hoeven vragen om naar beneden te mogen komen. En nu snap ik dat je denkt Zeg dan gewoon ja. Maar als ik dat doe vraagt ze het dus nog 4x of ze binnen mag komen echt aargh.

Is dit een fase of is het een tik van de molen?
Misschien vind ze het gewoon fijn om de bevestiging te krijgen dat jij er nog bent en dat ze gezien wordt. Dus gewoon een vraag voor een soort bevestiging; niet omdat ze denkt dat het niet mag.
Alle reacties Link kopieren
Zorg jij de hele week voor haar of is er ook nog een andere verzorger (andere ouder, grootouders, kdv, psz)?
Tik van de molen? Praat jij ook zo tegen haar?

Wat is er met de TO's de laatste tijd?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een spelletje voor haar, denk ik. Ze wil uitproberen wat jij antwoordt en kijken hoe vaak ze kan vragen tot jij boos wordt. Of kijken hoe jij reageert als ze wel of niet doet wat jij verwacht.
Promethium schreef:
27-01-2020 16:58
Zorg jij de hele week voor haar of is er ook nog een andere verzorger (andere ouder, grootouders, kdv, psz)?
Op kdv ben ik aangesproken dat ze dit daar ook tot in de treure en vervelens toe doet. Ze is om het weekend bij haar vader maar hoe het daar gaat daar heb ik 0 zicht op.

Bevestiging vragen dacht ik zelf ook al aan maar nu ben ik dus van s ochtends vroeg tot s avonds laat bevestiging aan het geven op de meest simpele inkoppertjes en ik vind het schijt irritant worden.
anoniem_6375277a5f3fe wijzigde dit bericht op 27-01-2020 17:01
0.36% gewijzigd
Aandacht?
Alle reacties Link kopieren
Ik ga voor tik van de molen. En als je Nee zegt?
ik geef mn bek ook maar een douw
Vriendje van zoon begint altijd met; “ mag ik even wat zeggen?”. Je maakt hem helemaal gek door te zeggen dat-ie dat zojuist gedaan heeft. Dan gaat-ie het uitleggen...

Is relatief nutteloos, maar voor hem is het een (blijkbaar acceptabele) manier om een gesprek te beginnen.
Misschien kun je wat meer pro-actief sturing geven. Kaders aangeven waarbinnen ze 'vrij kan handelen'. In de zin van, drink even wat en dan kun je daarna gaan spelen met dit of dat en daarna roep ik je om .....
Lizzy75 schreef:
27-01-2020 17:00
Gewoon een spelletje voor haar, denk ik. Ze wil uitproberen wat jij antwoordt en kijken hoe vaak ze kan vragen tot jij boos wordt. Of kijken hoe jij reageert als ze wel of niet doet wat jij verwacht.
Ik ben op dit moment dus even niet aan het 'meespelen' maar binnen komen ho maar.
Aha: gescheiden? Misschien wil ze dan toch juist bevestiging?
Alle reacties Link kopieren
Is gewoon de leeftijd, gaat wel weer over.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind is jonger dus geen ervaring maar kan het een fase zijn waarin ze aan het leren is dat sommige dingen altijd niet mogen, sommige dingen altijd wel en sommige dingen alleen als je ze vraagt? Maar dat ze nog niet goed weet welke situatie wanneer van toepassing is.

Hoe is ze in andere situaties? Onzeker, afwachtend, weinig assertief of juist het tegenovergestelde?
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Kennelijk wil ze even contact voordat ze grootse dingen onderneemt (zoals naar boven gaan, best ver voor zo'n kleintje).
Ik denk dat je meer kans maakt om haar aan te leren om dat aan te kondigen dan om helemaal niets meer te doen.
Dus: 'Ik ga naar boven' in plaats van 'Mag ik naar boven?'. Maak er een spelletje van, zou ik zeggen. Je kunt bijvoorbeeld de eerste ronde doen, waarbij jullie allebei continu toestemming aan elkaar moeten vragen - en kort daarna aan de tweede ronde beginnen: mededelen.
Alle reacties Link kopieren
Haha mijn peuter doet dit soms ook (ok niet 4 keer achter elkaar), maar vraagt soms de gekste dingen en reageert vervolgens heel opgetogen als hij "toestemming" krijgt. 'Mag ik op de bank zitten mama?' 'Ja tuurlijk mag je dat schat.' 'Oh, dank je mama!!!!'
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er ook helemaal gek van worden. Is het een idee om je vraag te stellen aan het consultatiebureau? Ik weet dat ze niet goed bekend staan, maar ik heb er echt weleens goede tips gekregen. En het is dus niet alleen bij jou aangezien ze het ook bij het kdv doet. Zij hebben trouwens ook veel ervaring met kinderen, vinden zij het 'abnormaal' genoeg om ervoor naar een arts te gaan?
Madeliefjees schreef:
27-01-2020 17:01
Ik ga voor tik van de molen. En als je Nee zegt?
Als ik nee zeg dan blijft ze op haar plaats of eet ze niet.

Dus er ligt aardappels groente en in stukjes gesneden vlees. "Mag ik een hapje aaedappwl?" "Mag ik een stukje vlees?" "Mag ik een slokje drinken?"

"Mag ik knutselen?" "Mag ik dan in het papiertje knippen?" "Mag ik tekenen" "Mag ik dan in nog een papiertje knippen?" "Mag ik van mijn tafeltje om nog meer papiertjes te pakken?" "Mag ik dan weer gaan zitten?" "Mag ik dan met de blauwe stift ook tekenen?" "Mag ik met de rode stift tekenen?" "Mag ik dan een poppetje tekenen?" "Mag ik dan ook haren tekenen?" Etc

Aan het einde van mijn dag met haar ben ik helemaal op.
kindrebel schreef:
27-01-2020 17:02
Misschien kun je wat meer pro-actief sturing geven. Kaders aangeven waarbinnen ze 'vrij kan handelen'. In de zin van, drink even wat en dan kun je daarna gaan spelen met dit of dat en daarna roep ik je om .....
Zo doe ik het al. Het is hier 1 groot vrij kader de enige regel mbt spelen die ik heb is dat als ze net met de lego heeft gespeeld en wat anders wil gaan doen dat dan eerst even de lego wordt opgeruimd. Er staan hier bakken met speelgoed voor haar en ze heeft een kinder bureau en toegang tot knutsel spullen en dat mag ze gewoon doen van me. Ik heb meerdere keren aangewezen waarmee ze mag spelen en gezegd dat ze dit niet hoeft te vragen. En op zich heb ik nog niet eens moeite met een vraag a la "Mag ik gaan spelen" ik heb moeite met dat ze het daarna nog tig keer vraagt en daarna op micro niveau voor elke handeling zowat in 5 voud toestemming wil. Echt ik snap daar dus niks van.
blijmetmij schreef:
27-01-2020 17:02
Aha: gescheiden? Misschien wil ze dan toch juist bevestiging?
Gescheiden toen ze 1 was. Ze weet niet beter dan dat mama en papa niet in 1 huis wonen.
Alle reacties Link kopieren
Hier was het ook met vlagen, vooral de jongste nu. Die is bijna 3. Ik vind het niet eens zo heel erg irritant eigenlijk.

Maar onze kinderen hebben sowieso een tik van de molen, wij zelf ook :mrgreen:
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Haha mijn peuter doet dit soms ook (ok niet 4 keer achter elkaar), maar vraagt soms de gekste dingen en reageert vervolgens heel opgetogen als hij "toestemming" krijgt. 'Mag ik op de bank zitten mama?' 'Ja tuurlijk mag je dat schat.' 'Oh, dank je mama!!!!'
:rofl:
Ja dat naar boven eng is snap ik ergens. Maar nu ik haar even bewust negeer:

-ze komt naar beneden. Gaat vragen. Doet de deur open op een kier. Doet m weer dicht. Gaat weer naar boven. Dit heeft zich nu al zeker 3x herhaald.

Terwijl als ze gaat plassen dan gaat ze door diezelfde woonkamer deur op en neer. Ook zonder te vragen. Dus waarom ze nu op de gang blijft echt al sla je me dood. Ik zit het met verbazing gade te slaan. Was gewoon even nieuwsgierig wat er gebeurt als ik een keer niet tig keer bevestig wat ze vraagt.
Alle reacties Link kopieren
Lizzy75 schreef:
27-01-2020 17:00
Gewoon een spelletje voor haar, denk ik. Ze wil uitproberen wat jij antwoordt en kijken hoe vaak ze kan vragen tot jij boos wordt. Of kijken hoe jij reageert als ze wel of niet doet wat jij verwacht.
dat denk ik ook, is gewoon een faaaase. niet boos worden dus, gewoon ja zeggen. wat maakt het uit?
Don't cry, buy a bag and move on.
borboletas schreef:
27-01-2020 17:04
Mijn kind is jonger dus geen ervaring maar kan het een fase zijn waarin ze aan het leren is dat sommige dingen altijd niet mogen, sommige dingen altijd wel en sommige dingen alleen als je ze vraagt? Maar dat ze nog niet goed weet welke situatie wanneer van toepassing is.

Hoe is ze in andere situaties? Onzeker, afwachtend, weinig assertief of juist het tegenovergestelde?
Geen haantje de voorste maar toch redelijk assertief. Tijdens de kennismaking op de basisschool liep ze ook zo groep 7 binnen om in een volle klas aan te kondigen wie ze is en dat ze graag naar school wil.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven