Plagiocephalie/afgeplat hoofdje

28-02-2021 11:54 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje heeft al vrij snel na de geboorte een plat hoofdje ontwikkeld door een voorkeurshouding naar rechts. Ondanks veelvuldig op links leggen, fysiotherapie en manuele therapie zijn we nog niet echt verder gekomen. Mijn zoontje is nu een half jaar oud en mijn man is naar het ziekenhuis geweest met de vraag of hij in aanmerking kan komen voor helmtherapie maar dat doen ze niet meer tegenwoordig.
Zijn er moeders die hetzelfde probleem hebben (gehad)? Hebben jullie daar wat aan gedaan of is het uit zichzelf weggegaan?
Do you want to be right? Or happy?
Alle reacties Link kopieren
Ja, zoontje van mijn vriendin had een extreem afgeplat hoofdje. Na een jaar of twee niks meer van te zien. Zijn hoofdje is nog ronder dan het hoofdje van mijn eigen kindje :)
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste had een vrij heftige schuine afplatting. Tegen de tijd dat we bij een fysiotherapeut terecht kwamen waren we al te laat voor iets van therapie. Maar: ze is nu 11 en je ziet er niets meer van. Dus niets doen werkt ook prima :-)
Alle reacties Link kopieren
Eh ja dat ging over maar wel met helmtherapie. Dacht trouwens dat ze dat wel doen maar dat het alleen niet meer vergoed wordt. Dochter had het heel ernstig, maar is met half jaar helmpje bijna helemaal weggetrokken. Arts zei toen, het kan wel bijtrekken als ze eenmaal kunnen zitten en lopen, maar hoeveel het dan bijtrekt is moeilijk te zeggen. Bij haar zag je het in haar gezichtje dus zekere voor het onzekere genomen en toch een helmpje laten aanmeten.
Alle reacties Link kopieren
Zoontje had vanaf een maand of 3 een flinke afplatting aan de achterkant. Elke week fysio aan huis en echt geprobeerd hem zo min mogelijk op z'n achterhoofd te laten liggen met behulp van alle tips, maar dat bleef gewoon de voorkeur. Nu met 16 maanden zie je er bijna niets meer van, het ging er vanzelf met de maand beter uit zien toen hij na die eerste maanden niet meer zo veel lag.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft destijds een hempje gehad. Toentertijd werd het vergoed en dus hebben we het gedaan. De fysiotherapeut in het ziekenhuis zei toen al dat het meestal ook vanzelf wel goed kwam in de loop der jaren. Het is in feite een cosmetische therapie en dat is wegbezuinigd, ik denk terecht.
Alle reacties Link kopieren
Ja, een van mijn zoons had dit ook.
Fysio en manuele therapie gehad en ook zo'n zijligkussen. Dit laatste wordt niet echt aangeraden trouwens, maar toch gedaan omdat die voorkeur naar rechts bleef. Uiteindelijk is het binnen een aantal maanden bijgetrokken naar een percentage waarvan de fysio zei dat het zo vanzelf verder beter zou worden. (Ik geloof van 114 naar 107 procent, maar weet dit niet meer zeker). Zoon is nu 2,5 en het valt echt niet meer op. Heeft ook een volle bos met haar. Als ik heel goed kijk heb ik soms wel het idee dat de rechterkant van z'n gezichtje iets naar 'voren' staat ofzo.. maar weet t niet echt zeker. Verder ziet ook niemand het, dus kan tussen m'n oren zitten.
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck schreef:
28-02-2021 12:19
Mijn dochter heeft destijds een hempje gehad. Toentertijd werd het vergoed en dus hebben we het gedaan. De fysiotherapeut in het ziekenhuis zei toen al dat het meestal ook vanzelf wel goed kwam in de loop der jaren. Het is in feite een cosmetische therapie en dat is wegbezuinigd, ik denk terecht.
Het is niet wegbezuinigd omdat het 'cosmetisch' is, maar omdat uit onderzoek is gebleken dat het geen toegevoegde waarde heeft. Uit het onderzoek bleek dat fysio even goede resultaten behaalde.
Ik leef al meer dan 50 jaar met een vreemd gevormde schedel met een afplatting aan de bovenkant mijn hoofd. Zolang mij haar lang genoeg is, ziet geen mens het, ik heb er nog nooit een opmerking over gehad in elk geval. Maar het is wel duidelijk te voelen.
Maar het kan uitmaken waar de afplatting zit, zichtbaar of niet als er haar overheen groeit.
Alle reacties Link kopieren
Ze zeiden destijds tegen ons dat een en ander afhankelijk was van de mate van afplatting. Boven een bepaalde grens zou het niet meer voldoende bijtrekken uit zichzelf voordat de schedelnaden dichtgegroeid zouden zijn en werd een helmpje geadviseerd. Als ik het me goed herinner was dat 107 of 108. (Het is bijna tien jaar geleden dus hou me ten goede) Dochter zat daar fors boven, dus vandaar toch een helmpje.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter zat op 113 met 10 maanden. Het is desondanks zover bijgetrokken dat je het nu niet meer ziet.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties! Mijn zoontje zit op 116%, dus het is best ernstig. Ik hoop dat het nog vanzelf weg trekt. Wij hebben in december een CZ verzekering afgesloten, die helmtherapie nog wel vergoed. Helaas wordt er in het dichtstbijzijnde ziekenhuis geen helmtherapie aangeboden en in het Catharina ziekenhuis in Eindhoven wel, maar daar doen ze er ook niets aan, alleen in zeer ernstige gevallen. Hoe hebben jullie zoons/dochters de helm ervaren? Het lijkt me niet echt fijn voor het kind, zeker niet in de zomer als het ook nog gaat zweten en irriteren onder zo'n helm. (En dan moeten ze er ook nog mee naar bed). Dus ik snap wel dat het is afgeschaft als het ook vanzelf weg kan gaan. Maargoed, die garantie heb je helaas niet.
Do you want to be right? Or happy?
Alle reacties Link kopieren
libe schreef:
28-02-2021 13:28
Bedankt voor de reacties! Mijn zoontje zit op 116%, dus het is best ernstig. Ik hoop dat het nog vanzelf weg trekt. Wij hebben in december een CZ verzekering afgesloten, die helmtherapie nog wel vergoed. Helaas wordt er in het dichtstbijzijnde ziekenhuis geen helmtherapie aangeboden en in het Catharina ziekenhuis in Eindhoven wel, maar daar doen ze er ook niets aan, alleen in zeer ernstige gevallen. Hoe hebben jullie zoons/dochters de helm ervaren? Het lijkt me niet echt fijn voor het kind, zeker niet in de zomer als het ook nog gaat zweten en irriteren onder zo'n helm. (En dan moeten ze er ook nog mee naar bed). Dus ik snap wel dat het is afgeschaft als het ook vanzelf weg kan gaan. Maargoed, die garantie heb je helaas niet.

Vervelend! Aangezien m'n zoontje 114 had is dat wel ongeveer gelijk en bij hem is het dus weggetrokken zonder helm (iig zover dat niemand het ziet). Ben ook wel blij dat we dat niet gedaan hebben, vind het er altijd wel sneu/heftig uitzien. Maar wellicht kun je net als mij overdag een zijliggingskussen gebruiken? Bij ons heeft dat denk ik echt wel verschil gemaakt. Volgens mij moet je onder de 107 komen bij een bepaalde leeftijd (weet even niet meer hoeveel maanden, 9 of 12?). Wij zaten daar toen precies op bij die meting.

In ieder geval succes! Weet nog hoeveel gedoe dat was, constant in de gaten houden of hij wel de goede kant op ligt etc. Niet echt ontspannen. ( En ik had er toen nog een baby bij, vond t wel lastig!)
libe schreef:
28-02-2021 13:28
Bedankt voor de reacties! Mijn zoontje zit op 116%, dus het is best ernstig. Ik hoop dat het nog vanzelf weg trekt. Wij hebben in december een CZ verzekering afgesloten, die helmtherapie nog wel vergoed. Helaas wordt er in het dichtstbijzijnde ziekenhuis geen helmtherapie aangeboden en in het Catharina ziekenhuis in Eindhoven wel, maar daar doen ze er ook niets aan, alleen in zeer ernstige gevallen. Hoe hebben jullie zoons/dochters de helm ervaren? Het lijkt me niet echt fijn voor het kind, zeker niet in de zomer als het ook nog gaat zweten en irriteren onder zo'n helm. (En dan moeten ze er ook nog mee naar bed). Dus ik snap wel dat het is afgeschaft als het ook vanzelf weg kan gaan. Maargoed, die garantie heb je helaas niet.

Helmtherapie is afgeschaft omdat het niet voldoende werkt.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn neefje was het niet ernstig genoeg voor een helm. Hij heeft wel fysio gehad maar desondanks is het toch niet helemaal weggetrokken. ‘Gelukkig’ zit het aan de achterkant dus onder zijn haar. Maar het is nog wel zichtbaar vergeleken met andere kindjes. Of dat nou heel erg is weet ik niet, het is een hardstikke knap ventje :) Maar er werd toen verzekerd dat het helemaal weg zou gaan en dat is toch echt niet zo. Ondertussen is hij peuter dus al heel lang uit de hele-dag-liggen-fase dus ik denk dat het blijvend zal zijn.

Ik snap dat dit niet het geruststellende verhaal is wat je misschien graag wil horen. Maar ik zou er niet vanuit gaan dat het vanzelf weggaat. Dat is gelukkig vaak wel zo, maar niet altijd helaas.
Alle reacties Link kopieren
Hier dochter met een net niet ernstige afwijking.

Fysio aan huis gehad die oefeningen gaf die we zelf konden doen en ook echt gedaan hebben.

Veel oefenen met op de buik liggen en de slaapje die ze in de box deed (zodat ik haar zag) een opgerolde handdoek in de rug zodat ze niet in haar voorkeurshouding kon liggen en dit zo ook in de kinderwagen.

Toen de fysio klaar was het niet meer laten meten, vonden wij geen toegevoegde waarde en een helmpje deden ze echt alleen in erge gevallen.

Nu zie je er niks meer van, als ik over haar bol ga voelt het misschien iets platter dat wel maar inmiddels 4 jaar verder en een bos haar erover....dikke prima en tot het lezen van dit topic er echt al jaren niet meer aan gedacht.
Alle reacties Link kopieren
Heb het even nagekeken, 118 zat dochter. Ze is toen in Uden geweest in het ziekenhuis.

De eerste keren vond ze het op-en afzetten niet leuk, maar je krijgt er handigheid in en het went. Als ie eenmaal zit hebben ze er geen last van verder, geen erg in ook. Hier geen last van de warmte gehad, want ze kreeg hem in september. Tegen de tijd dat het weer warmer werd was ze er vanaf.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie nog regelmatig baby’s met helmpjes dus het bestaat nog steeds.
Let’s go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon had 120% en dat is met een helmpje teruggebracht naar 111%. Ben nog elke dag blij dat hij wel een helm kreeg. Dit was in 2019, dus nog vrij recent. Wij hebben 'm zelf betaald maar het was het waard. De voorkeurshouding was al flink verminderd door de fysio, maar die platte kant lag het lekkerst door de afplatting, dus het corrigeerde zichzelf niet. Mijn zoon kreeg de helm met 9 maanden, dat was eigenlijk te laat. Het had eerder gemoeten voor een nog beter resultaat (je ziet het namelijk nog wel erg goed aan hem).

TO, 116 is een hele forse afwijking. Ik zou zeker helmtherapie kiezen. Bij ons hoefde dat niet via het ziekenhuis, we zijn via de fysio rechtstreeks naar de orthopedisch instrumentenmaker gegaan en konden daar gelijk terecht voor het aanmeten. Zoonlief is wel ter controle naar de kinderarts geweest, maar dit was niet noodzakelijk om voor helmtherapie in aanmerking te komen.

Ik lees hierboven dat sommige forummers posten dat helmpjes niet werken of dat fysio even effectief is. Dat eerste klopt niet. Dat tweede klopt voor kinderen tot 113%, kinderen met een ernstigere afwijking dan dat zijn niet meegenomen in de onderzoeksgroepen. Voor die mate van platheid is helaas niet echt onderzoek te vinden. Dat betekent dus niet dat helmtherapie niet effectief is! Als ik naar mijn zoon (n=1) kijk, dan heeft het absoluut effect gehad.

Ik zou het snel regelen, want straks komt de warme zomer eraan en kan het helmpje niet continue op ivm kans op oververhitting. En hoe eerder je begint, hoe meer effect. Na een maand of 12 is het effect nog maar minimaal.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon heeft geen helm gehad, die heeft nu hij 12 is echt nog een scheef afgeplat achterhoofd. Er is bij hem geen meting gedaan waar een getal uit kwam, we hebben alle fysio-adviezen gevolgd, maar als ik erop terugkijk had ik liever toch wel een helm gehad. Op zijn zij leggen werkte niet, want hij kon al vrij snel zelf omrollen, dus rolde hij altijd terug naar zijn voorkeurskant.
Alle reacties Link kopieren
Uit uitgebreid wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat een helm zelden werkt en intensieve fysio net zo veel resultaten op kan leveren.

Ze doen het alleen nog in zeer uitzonderlijke situaties.

Gelukkig maar want zo'n lelijke helm is geen gezicht en zeer belastend voor een baby (en dat gestink en gezweet in de zomer).
Alle reacties Link kopieren
evelien2010 schreef:
28-02-2021 18:48
Uit uitgebreid wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat een helm zelden werkt en intensieve fysio net zo veel resultaten op kan leveren.

Ze doen het alleen nog in zeer uitzonderlijke situaties.

Gelukkig maar want zo'n lelijke helm is geen gezicht en zeer belastend voor een baby (en dat gestink en gezweet in de zomer).
Liever een “lelijke helm” dan een kind en later volwassene met een plat hoofd.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Let’s go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
havermout1 schreef:
28-02-2021 19:35
Liever een “lelijke helm” dan een kind en later volwassene met een plat hoofd.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Helmpjes blijken weinig tot geen effect te hebben. Wel een mooi verdienmodel dat inspeelde op bezorgde en onwetende ouders.
Alle reacties Link kopieren
evelien2010 schreef:
28-02-2021 20:15
Helmpjes blijken weinig tot geen effect te hebben. Wel een mooi verdienmodel dat inspeelde op bezorgde en onwetende ouders.
Heb je Skippy85’s comment niet gelezen?

Ik lees hierboven dat sommige forummers posten dat helmpjes niet werken of dat fysio even effectief is. Dat eerste klopt niet. Dat tweede klopt voor kinderen tot 113%, kinderen met een ernstigere afwijking dan dat zijn niet meegenomen in de onderzoeksgroepen. Voor die mate van platheid is helaas niet echt onderzoek te vinden. Dat betekent dus niet dat helmtherapie niet effectief is! Als ik naar mijn zoon (n=1) kijk, dan heeft het absoluut effect gehad.
Zelf betaal ik liever voor een helm dan dat mijn kind voor de rest van zijn leven met een plat hooft rond moet lopen door mijn eigenwijsheid, maar goed.
Let’s go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Dochter bleek hoofd niet goed te kunnen draaien naar 1 kant. Fysio heeft goed geholpen. Wel zelf ook iedere dag oefeningen doen. Helm was toen ook niet in verzekering geloof ik (7 jaar geleden). Bleek niet nodig, maar had ik met alle liefde zelf betaald.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven