Pre verbaal trauma
dinsdag 17 december 2019 om 11:51
Mijn zoon heeft de diagnose autisme (sinds zijn 7e). Ik heb altijd het gevoel gehad dat er meer speelde dan alleen autisme. Gisteren hebben we dat na een aantal onderzoeken inderdaad bevestigd gekregen, pre verbaal trauma, opgelopen rond zijn 2e jaar.
Hij krijgt binnenkort EMDR. Zijn hier moeders/vaders die een kind hebben met een pre verbaal trauma? Is dit verbeterd na EMDR? Waarin zag je die verbetering?
Zijn er nog zaken waar ik als moeder rekening moet houden na een EMDR sessie?
Mijn zoon is overigens nu 11 jaar.
Hij krijgt binnenkort EMDR. Zijn hier moeders/vaders die een kind hebben met een pre verbaal trauma? Is dit verbeterd na EMDR? Waarin zag je die verbetering?
Zijn er nog zaken waar ik als moeder rekening moet houden na een EMDR sessie?
Mijn zoon is overigens nu 11 jaar.

dinsdag 17 december 2019 om 12:54
Wij hebben EMDR gedaan met ons zoontje, die was toen ongeveer 6 jaar.
We hebben zelf het verhaal moeten schrijven en dat werd voorgelezen tijdens de sessie en ons zoontje moest dat mee tikken.
Het heeft hem goed geholpen. Wat we zagen was, dat bij de dingen waar hij het meeste last van had, hij minder goed meetikte en dan nam de therapeut het tikken over.
We hebben zelf het verhaal moeten schrijven en dat werd voorgelezen tijdens de sessie en ons zoontje moest dat mee tikken.
Het heeft hem goed geholpen. Wat we zagen was, dat bij de dingen waar hij het meeste last van had, hij minder goed meetikte en dan nam de therapeut het tikken over.
Stressed is just desserts spelled backwards

dinsdag 17 december 2019 om 13:32
Geen kinderen, maar ik heb zelf preverbaal trauma. Iets waar mijn ouders al die tijd vanaf hebben geweten (en ik had genoeg problemen om er iets mee te doen), maar waar ik pas na mijn vijfentwintigste achterkwam. Ik heb toen ook EMDR gehad
Ten eerste, wat goed dat je naar je gevoel luistert en het belang van je kind voorop stelt! Ook voor jullie kan dit erg moeilijk zijn. En wat goed dat het nu behandeld kan worden, hopelijk spaart dat hem een hoop ellende op de lange termijn.
EMDR is heel pittig. Maar iedereen reageert er anders op. Jij kent je zoon het beste, maar ik zou ook zeker overleggen met de therapeut die de EMDR toepast. Rust is vaak fijn, maar ik kon persoonlijk ook goed gaan malen en piekeren na de therapie, omdat er zoveel bij me los kwam.
Effecten van de EMDR zijn bij mij geen herbelevingen, geen nachtmerries, emoties iets beter onder controle. Scherpe randjes zijn er wat af.
Heel veel succes
Ten eerste, wat goed dat je naar je gevoel luistert en het belang van je kind voorop stelt! Ook voor jullie kan dit erg moeilijk zijn. En wat goed dat het nu behandeld kan worden, hopelijk spaart dat hem een hoop ellende op de lange termijn.
EMDR is heel pittig. Maar iedereen reageert er anders op. Jij kent je zoon het beste, maar ik zou ook zeker overleggen met de therapeut die de EMDR toepast. Rust is vaak fijn, maar ik kon persoonlijk ook goed gaan malen en piekeren na de therapie, omdat er zoveel bij me los kwam.
Effecten van de EMDR zijn bij mij geen herbelevingen, geen nachtmerries, emoties iets beter onder controle. Scherpe randjes zijn er wat af.
Heel veel succes

dinsdag 17 december 2019 om 16:59
In mijn geval door bepaalde puzzelstukjes naast elkaar te leggen, nachtmerries, naar gevoel bij oude mannen etc, die ik niet vanuit iets anders kon verklaren. Toen heb ik mijn moeder uiteindelijk gevraagd of er 'iets' was gebeurd en heeft zij toen precies verteld wat ik al vermoedde. Misschien dat de zoon van TO zich ook bepaalde dingen herinnert, op een wat 'andere' manier.haarklover schreef: ↑17-12-2019 16:32Hoe kan een pre-verbaal trauma op latere leeftijd ontdekt worden?
dinsdag 17 december 2019 om 19:55
Bedankt voor de reacties en tips.
Haarklover onze zoon is op 2 jarige leeftijd een tijd van ons gescheiden geweest. Wij hebben altijd het idee gehad dat dit een traumatische tijd voor hem is geweest. Nav onderzoeken bij de psycholoog hebben ze kunnen constateren dat er inderdaad sprake is van pre verbaal trauma.
Haarklover onze zoon is op 2 jarige leeftijd een tijd van ons gescheiden geweest. Wij hebben altijd het idee gehad dat dit een traumatische tijd voor hem is geweest. Nav onderzoeken bij de psycholoog hebben ze kunnen constateren dat er inderdaad sprake is van pre verbaal trauma.