Puber met paniekaanvallen

17-06-2025 13:50 20 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Lieve allemaal. Ik heb een puber die sinds een paar weken zo ongeveer elke dag paniekaanvallen heeft. We hebben volgende week een afspraak bij de psychiater en zijn ook al bij de kinderarts heweest. Hij heeft waarschijnljjk een angststoornis en ik ben daar mee bekend.
Ze komen vooral snachts, nadat hij net in slaap gevallen is. Overdag heeft hij ook klachten maar die uiten zich vooral lichamelijk.
Bloed en hart zijn al onderzocht, want dat leek ook een issue.
Zitten of zaten er anderen in deze situatie die mij kunnen vertellen hoe het bij jullie is verlopen?
Alvast bedankt.
flipvla75 wijzigde dit bericht op 17-06-2025 17:34
0.17% gewijzigd
Hallo

Mijn puber van bijna 16 heeft vorige week de diagnose angststoornis met gedeeltelijke pleinvrees gekregen, na een half jaar op de wachtlijst krijgen we eerst nog over 2 weken de uitslag om te kijken of er iets in het spectrum is en dan volgt de behandeling in de vorm van cognitieve gedragstherapie. Ze is 3 maanden naar school gegaan en vanaf januari maar 1 uur per dag, inmiddels zit ze op 3 uur, meer kan nog niet. Het is een moeilijke weg wat nog gaat komen.

Bij haar uit zich de klachten in misselijkheid, duizeligheid, angst om flauw te vallen, huilen. Ze weet dat het in haar hoofd zit, maar de fysieke klachten worden steeds erger en dat frustreert enorm. Afspreken enz lukt allemaal niet, hoop zo dat ik weer snel onze vrolijke puber terug heb.
Hmm ik denk even in een andere richting, kan het ook een lichamelijke reactie zijn? Heeft hij ook andere lichamelijke klachten? Mijn zus heeft namelijk deze klachten als ze teveel voeding met histamine heeft gehad. Dan wordt ze na ongeveer een uur nadat ze in slaap is gevallen wakker met een “paniekaanval”, ook heeft ze hartkloppingen, overdag ook allerlei lichamelijke klachten. Ik dacht wellicht heb je hier iets aan.
Olliebollie3 schreef:
17-06-2025 15:06
Hmm ik denk even in een andere richting, kan het ook een lichamelijke reactie zijn? Heeft hij ook andere lichamelijke klachten? Mijn zus heeft namelijk deze klachten als ze teveel voeding met histamine heeft gehad. Dan wordt ze na ongeveer een uur nadat ze in slaap is gevallen wakker met een “paniekaanval”, ook heeft ze hartkloppingen, overdag ook allerlei lichamelijke klachten. Ik dacht wellicht heb je hier iets aan.
Ik deel je gedachte, vooral omdat ze de nacht benoemd.
Olliebollie3 schreef:
17-06-2025 15:06
Oh jeej dat klinkt wel bekend. Wat kan ze dan eigenlijk wel eten? Dat lijkt me voor mijn puber wel een hele moeilijke opgave eigenlijk.
Flipvla75 schreef:
17-06-2025 15:43
Oh jeej dat klinkt wel bekend. Wat kan ze dan eigenlijk wel eten? Dat lijkt me voor mijn puber wel een hele moeilijke opgave eigenlijk.

Valt best mee.
Geen rode wijn. Geen gefermenteerde dingen, er is op Google wel een lijst te vinden. en eventueel antihistaminica slikken.
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown

(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
Antihistaminica is toch gewoon hooikoorts medicatie?
Die neemt hij al.
Flipvla75 schreef:
17-06-2025 15:43
Ja dat lijkt me ook wel lastig. Het is een flinke lijst met voeding waar het in zit. Ik heb er zelf ook last van maar mijn zus heeft het in extreme mate en kan geen spoortje histamine verdragen. Zij heeft MCAS. Dus het ligt er ook aan in welke mate je het hebt. Je kunt het een dag proberen, maar liever een week. Dan kun je het met zekerheid zeggen. Je mag me ook een pb sturen al je wil, ik heb wel goede lijsten die je kunt volgen.
Mijn kind is nadat therapie niet aan sloeg aan de antidepressiva gegaan. Voor haar de beste keuze.

Angstklachten zijn de hel. Ik heb zelf ook een angststoornis, maar durf medicatie niet meer aan na twee pogingen met bijwerkingen en bedroevende begeleiding.
Flipvla75 schreef:
17-06-2025 13:50

Ze komen vooral snachts, nadat hij net in slaap gevallen is.
Klinkt ook als nachtangst, alleen is dat vaak bij jongere kinderen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Nachtangst
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Flipflop schreef:
17-06-2025 16:01
Mijn kind is nadat therapie niet aan sloeg aan de antidepressiva gegaan. Voor haar de beste keuze.

Angstklachten zijn de hel. Ik heb zelf ook een angststoornis, maar durf medicatie niet meer aan na twee pogingen met bijwerkingen en bedroevende begeleiding.
He wat vervelend. Angst is mij bekend. Ik heb zelf een gegeneraliseerde angststoornis. Neem ook ad en dat gaat verder al jaren prima. Hij heeft in het verleden vaker angstklachten gehad, vandaar dat ik ook denk in de richting van angststoornis. Ik zag het zeg maar al aankomen. AD vind ik absoluut geen probleem. Ik was er vroeger heel huiverig voor maar het heeft mij super geholpen.
Ik wil er gewoon graag snel bij zijn met hem. Niet dat hij straks niet meer naar school kan of af kan spreken met vrienden.
Olliebollie3 schreef:
17-06-2025 15:54
Ja dat lijkt me ook wel lastig. Het is een flinke lijst met voeding waar het in zit. Ik heb er zelf ook last van maar mijn zus heeft het in extreme mate en kan geen spoortje histamine verdragen. Zij heeft MCAS. Dus het ligt er ook aan in welke mate je het hebt. Je kunt het een dag proberen, maar liever een week. Dan kun je het met zekerheid zeggen. Je mag me ook een pb sturen al je wil, ik heb wel goede lijsten die je kunt volgen.
Zou ik je een Pb kunnen sturen voor die lijsten? Ik heb een vermoeden dat ik ook een histamine probleem heb. Heb al jaren angsten en krijg soms nadat ik flink verkouden ben netelroos (wat ik las is ook een histamine probleem).
Flipvla75 schreef:
17-06-2025 17:30
He wat vervelend. Angst is mij bekend. Ik heb zelf een gegeneraliseerde angststoornis. Neem ook ad en dat gaat verder al jaren prima. Hij heeft in het verleden vaker angstklachten gehad, vandaar dat ik ook denk in de richting van angststoornis. Ik zag het zeg maar al aankomen. AD vind ik absoluut geen probleem. Ik was er vroeger heel huiverig voor maar het heeft mij super geholpen.
Ik wil er gewoon graag snel bij zijn met hem. Niet dat hij straks niet meer naar school kan of af kan spreken met vrienden.
Lief dat je er vroeg bij wil zijn en wil helpen. Ik heb ook angstklachten (nu iets minder). En heb ADHD (ADD vorm). Zelf probeer ik uit te vinden of ik een histamine intolerantie kan hebben want die symptomen vind ik erg herkenbaar. Als je de symptomen herkenbaar vindt dan kan je zoon dat misschien voorleggen bij de kinderarts (of een andere arts).
Flipvla75 schreef:
17-06-2025 17:30
Dat snap ik goed. Het heeft mijn kind inderdaad een jaar gekost. Dat het een jaar kost, is niet erg(school), maar wat wel erg is, is het wegvallen van sociale contacten, structuur en nog veel meer van dat soort dingen. Dat is ontzettend moeilijk op deze leeftijd.
Daarom. Hij gaat nu nog uit met zijn vrienden maar ik merk soms twijfel. Dat hij daarmee stopt wil ik absoluut voorkomen.
We gaan volgende week naar de psychiater. En ik ga ook wat op voeding letten, dat kan iig geen kwaad.
Vandaag ging het ook meteen mis. Allerlei lichamelijke klachten: misselijk (bang voor overgeven), duizelig (bang voor flauwvallen), darmen van slag. Onderweg naar school voor een belangrijke test. Hij heeft de test leeg afgegeven en komt nu weer naar huis. Ik heb zijn mentor maar even geinformeerd zodat ze op de hoogte is van de situatie.
Zelf wil hij zo snel mogelijk medicatie. We gaan het zien. Ik vind het zielig maar ook erg stressvol.
Flipvla75 schreef:
18-06-2025 10:11
Vandaag ging het ook meteen mis. Allerlei lichamelijke klachten: misselijk (bang voor overgeven), duizelig (bang voor flauwvallen), darmen van slag. Onderweg naar school voor een belangrijke test. Hij heeft de test leeg afgegeven en komt nu weer naar huis. Ik heb zijn mentor maar even geinformeerd zodat ze op de hoogte is van de situatie.
Zelf wil hij zo snel mogelijk medicatie. We gaan het zien. Ik vind het zielig maar ook erg stressvol.
Ik weet niet of je mijn reactie hebt gelezen, de eerste was dat. Maar dit is precies hoe het ook met mijn dochter gaat. Met precies dezelfde klachten.

Hier wordt overigens niet over medicatie gesproken, eerst cgt en dan verder kijken, ze denken zelf aan zo'n 10-15 sessies en dan evalueren.
Ja sorry. Ik lees hem net.
Cgt is super naar ik vraag mij af of de mijne daar echt open voor staat. We gaan nu eerst naar een psychiater voor een evaluatie. Ik denk zelf eigenlijk dat medicatie wel belangrijk is. Daarnaast cgt. Vroeger (20 jaar geleden) toen ik er zelf mee te kampen had (wel ander soort angsten), moest ik eerst aan de medicatie. Cgt kwam pas erna omdat ze van mening waren dat het niet genoeg bracht als je nog erg in je angsten zat.
Ik hoop dat je dochter snel opknapt. Ik vond het een wonder. Korte sessies lijkt me ook erg fijn.
flipvla75 wijzigde dit bericht op 18-06-2025 11:26
0.18% gewijzigd
Een half haar wachttijd? Ik woon ergens anders and dat speelt hier gelukkig niet. Ik kan me daar ook weinig bij voorstellen. Dat is toch vreselijk voor zo‘n puber…
Ja in december werd een verwijzing gemaakt, 3 maanden wachttijd, die partij kon haar niet helpen dus weer een nieuwe verwijzing en nu krijgen we hulp. Ik heb afgelopen weken in de wachtkamer gezeten daar, want ze heeft allerlei onderzoeken nog daar gehad en echt 9 van de 10 mensen daar zijn pubers. Eigenlijk heel erg. Ik hoop dat je zoon ook goed geholpen gaat worden. Ik vind het vreselijk om te zien dat ze niet lekker kan puberen en niks durft zonder gelijk ziek te worden.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven