"beste"vriendin dochter?

24-01-2009 14:24 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of ik als moeder moet ingrijpen in een bepaalde vriendschap van mijn dochter. Het gaat om een meisje die hier altijd welkom was; logeren, bios, zwemmen, uitjes. En ze werd steevast door mijn dochter (6jr.) uitgenodigd op haar verjaardag. Eigenlijk komt het initiatief meer vanuit mijn dochter dan van dat vriendinnetje (bijna 8jr) Mijn dochter wordt niet uitgenodigd voor haar verjaardagsfeestje etc. Ik zie liever dat mijn dochter met andere kinderen van haar leeftijd gaat spelen en zich niet zo vastpint op dat "beste vriendinnetje". Soms,eigenlijk best vaak, wacht ze de woensdag af op een berichtje van haar. Wat bijna niet voorkomt....
Ik denk dat het vriendinnetje inmiddels ook liever met leeftijdsgenootjes speelt, het is niet hip om met een 2 jaar jonger kind te spelen, en dat beseffen ze zich op een gegeven moment.

Ik zou dochter op andere leuke meisjes wijzen uit haar eigen klas, van haar eigen leeftijd. Misschien wil ze die eens uitnodigen voor al die leuke activiteiten!
Als het niet wederzijds is dan denk ik dat het inderdaad beter is om andere vriendschappen aan te moedigen.

Op zich is het leeftijdsverschil geen probleem. In onze vorige woonplaats had m'n dochter ook een 2 jaar oudere vriendin en dat ging super.

Mijn dochter loopt nogal voor dus eigenlijk viel het leeftijdsverschil helemaal niet op.

Maar die vriendschap kwam echt van 2 kanten. Als ze uit de bus stapten begonnen ze allebei meteen te stuiteren of ze konden spelen.
Ik grijp in op zo'n moment. Mijn meisje investeren en de ander profiteren? Nee, dacht het niet!

Aan de andere kant merk ik ook dat kinderen er niets van hebben en dat het vooral leeft bij ons moeders.

Mijn dochter heeft ook een vriendinnetje van 8, die kwam laatst mee naar turnen omdat haar moeder naar het ziekenhuis moest. Er was nog een meisje dat vaak met ons mee gaat. Die twee meiden gingen er samen vandoor (op aandringen van het meisje van 8) en mijn meisje stond alleen. Nou, zo zijn we dus niet getrouwd! Ik heb ingegrepen en ik merkte dat mijn pinkmeisje er verdrietig van was. Dat kan 1 x gebeuren en niet nog een keer. Klaar.

De volgende dag kwam 8jarige meisje naar mijn meisje: gaat meisje3 nog turnen. MIjn meisje gaf gewoon geen antwoord. Toen mama van meisje 8 daarop reageerde heb ik het gewoon verteld wat er was gebeurd. Die was overigens ook geschokt en boos op dochter lief. Anyhow: ik grijp in! Niet meteen, wel redelijk snel!

Ik stuur ook wel aan om met kindjes te spelen die lief en leuk zijn voor haar en met haar. Als ik een kindje echt gemeen vindt, mag die voorlopig niet meer spelen (met wat voor excuus dan ook). En soms leg ik het eerlijk uit. En als het weer goed gaat, zijn ze weer welkom.

Oh,,, ik ben net een dictator als ik het zo lees! Ik vind het gewoon fijn als er kindjes komen spelen en dat het relaxt en goed gaat. Als ik er continue tussen moet springen heb ik ze liever niet thuis.
Volg je hart. Dat klopt.
Maar hoe leg je dit dan uit aan je dochter? Vertel je dit, of kondig je het gewoon aan, of zeg je het zelf tegen dat andere meisje, hoe doe je zoiets??
Ik vind dat je je kind een beetje vrij moet laten wat betreft vriendschappen. Natuurlijk mag je best een beetje sturen maar ga niet je oudelijk gezag 'gebruiken om een vriendschap te verbieden. Als je het te druk vind of teveel van jou vraagt kun je dat best uitleggen aan je kind. Natuurlijk hangt dit ook weer af van de leeftijd van je kind. Ik vind het niet normaal om een kind van 2 uren bij iemand te laten spelen. Ik vind dan een uurtje of anderhalf wel lang genoeg. Overigens was ikzelf altijd aanwezig als mijn dochter op die leeftijd ergens ging spelen. Ik heb altijd zo'n gevoel dat er ouders zijn die hun kinderen graag even kwijt zijn en ze dan ergens laten spelen.

Mijn dochter heeft twee vriendinnentjes waar ze veel mee speelt. Nu kan dat meestal niet met zijn 3en tegelijk. Natuurlijk vind de één het jammer als er twee met elkaar gaan spelen maar ik heb vanaf het begin duidelijk gemaakt dat ook al speelt er twee samen en niet betekent dat de ander niet mee lief gevonden wordt. Het kan gewoon niet altijd samen. Ik hebzelf tegen mijn dochter gezegd dat het ook leuk voor hen is als ze samen spelen en het fijn voor jezelf is om dat ook een ander te gunnen en niet alleen aan jezelf te denken. Je zit zelf misschien anders met een rot gevoel omdat zij dan met elkaar spelen, maak het voor jezelf ook leuk. Er zijn ook anderen om mee te spelen en ik zeg zelf ik vind het ook wel eens fijn om alleen met jou thuis te zijn !!! Dit pakt mijn dochter heel goed op , ze heeft geen last van jaloerse gevoelens,. Mijn dochter is trouwens enig kind.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven