Ruzie tussen peuter en kleuter

02-04-2020 20:39 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee jongens en ik ben dol op ze, maar soms denk ik wel eens waar ben ik aan begonnen.

De oudste is 4.5 en de jongste 2 en zodra ze in dezelfde ruimte zijn maken ze ruzie. De oudste wou al geen broertje toen ik zwanger was. Alleen een meisje was welkom. En deze mening is nog geen dag anders geweest, hij kan hem niet uitstaan. De jongste kijkt op tegen zijn oudere broer en probeert wel eens een knuffel te geven en samen te spelen. Maar hij wordt in alles dwars gezeten en alles wordt van hem afgepakt. (En ook hij pakt wel eens wat af) Hij heeft als reactie dan knijpen en bijten. We komen dan in een cirkel met fysiek geweld. De oudste is meer van hem omver lopen, om duwen en van de bank duwen.

De hele dag gillen en schreeuwen ze als ze samen zijn, en ik probeer scheidsrechter te zijn want ik wil niet dat ze elkaar pijn doen. Ik ben bang dat ze dan nog meer een hekel krijgen aan elkaar.

Nu de school dicht is wordt ik knettergek en mijn man zegt dat ik ze gewoon moet negeren. Ze vechten het samen maar uit daar leren ze van. Ik betwijfel of ze dat al kunnen op deze leeftijd.

Wat zou jullie aanpak zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee, benieuwd naar de reacties. Sterkte to
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik lag ook regelmatig met mijn jongere broertje overhoop op die leeftijd. En mijn moeder zal er heus wel eens krankzinnig van zijn geworden. We konden over de kleinste dingen drama maken en ruzie hebben. Nu we (al lang) volwassen zijn, hebben we een hechte band.

Dus houd moed.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Mijn 5 en 2 jarige hebben ook ontzettend veel ruzie en kunnen elkaar wel duwen en slaan, maar kunnen daarnaast kunnen ze ook weer ontzettend lief spelen en zijn ook dol op elkaar. Het ruzie maken zelf lijkt me er wel een beetje bij horen. Maar dat je oudste de jongste echt niet kan uitstaan lijkt mij niet wenselijk. Zijn er wel enigszins fijne momenten tussen grote en kleine broer?

Ik weet niet of dit boek wat is? Maar ik vind de normale versie zelf wel een ontzettend fijn boek om te lezen. Wie weet is deze versie ook wat. https://www.bol.com/nl/f/how2talk2kids- ... /39094243/
Alle reacties Link kopieren
moest het lockdown zijn, toen dat wij kind waren geweest, het zou ook uitgedraaid zijn wss in een familiedrama. het is niet allemaal peis en vree. zeker als je moeilijke kinderen hebt. in een hoek plaatsen geen oplossing? iets met van, je komt niet uit de hoek tot je je excuses hebt aangeboden?
Alle reacties Link kopieren
Oh zo herkenbaar van toen mijn oudste 2 klein waren. Ze maken elkaar af, elke dag 1000x voor mijn gevoel. Ik werd er GEK van.

Het is een stuk beter nu ze ouder zijn (11 en 12) thank god maar het heeft erg lang geduurd.

Míjn tips zijn zoveel mogelijk uit elkaar horen, gevoelens benoemen en zelf rustig blijven (echt onmogelijk vond ik maar nu het over is weet ik dat wat ik ook zei of deed het geen enkel verschil maakte).
Ik kon ze het niet zelf uit laten vechten dan had ik elke week wel met één naar de seh gekund zo hard ging het er hier aan toe.

Sterkte en hou moed!
Alle reacties Link kopieren
Het gaat alleen soms een paar minuten goed als ze samen op het bed mogen springen. Tot hij een koprol wil maken en zijn broertje in de weg zit. Dan zijn we weer terug bij ruzie. En verstoppertje gaat ook 5 minuten goed. Soms zitten ze rustig samen op de bank een meter uit elkaar. Dan ben ik al heel blij. Maar meestal moet daar een muur van kussens tussen.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat het hier ook minder wordt als ze wat ouder worden. Dat geeft me wel wat hoop voor de toekomst.

In de hoek/ op de gang ga ik morgen weer eens proberen. Voor de jongste heb ik nog een straf box, die blijft echt niet in een hoek staan. Maar die gebruik ik alleen bij bijten.
Alle reacties Link kopieren
Je man zegt dat je het moet negeren. Werkt hij ook thuis? Of mag hij dagelijks het oorlogsgebied verlaten?

Overigens heb ik er hier eentje ruim onder de 10. De rest is tiener en redt zich wel.

En die ene onder de 10 schopt hier ook behoorlijk wat stennis omdat hij zijn vastigheid kwijt is. Heeft ie geen broertje voor nodig....
patchouli_ wijzigde dit bericht op 02-04-2020 21:02
51.49% gewijzigd
pejeka schreef:
02-04-2020 20:45
Oh, ik lag ook regelmatig met mijn jongere broertje overhoop op die leeftijd. En mijn moeder zal er heus wel eens krankzinnig van zijn geworden. We konden over de kleinste dingen drama maken en ruzie hebben. Nu we (al lang) volwassen zijn, hebben we een hechte band.

Dus houd moed.

Precies dit! Nog maar 52 jaar te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar. Hier zijn ze ondertussen veel ouder en dikke maatjes. Het is denk ik de leeftijd. Ik heb ze geregeld met wat speelgoed in een eigen hoek van de kamer gezet. En dan waren we nog geeneens verplicht om binnen te blijven. Ik ben ze uiteindelijk maar bezig gaan houden. Uitstapjes plannen, klusjes doen en knutselen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou juist (laten) onderzoeken wat er in t koppie van je oudste gebeurt. Waarom wilde hij geen broertje? Is er, wellicht zonder dat jij t weet, iets gebeurd waardoor hij zo'n aversie tegen zijn broertje heeft? Jongste neemt wellicht gedrag van oudste over. Dus zou voor beide kinderen goed zijn als de emotie bij je oudste onderzocht wordt. Zelf hebben we goede ervaring met shareborn therapie. Wel andere achtergrond maar misschien zou dit iets kunnen zijn. Zo'n respectvolle, liefdevolle therapie
Alle reacties Link kopieren
Politieagent blijven en uitzitten. Hier werd het langzaam beter

Ze zijn nu 4 en 6, nu met dit lockdown gebeuren is het nog wel eens hommeles, maar ze spelen ook best leuk met elkaar, vooral buiten. Dat had ik 2 jaar geleden niet durven dromen, ze sloegen echt elkaars koppen in zodra ze de gelegenheid kregen. Laten uitvechten was ook geen optie, want het ging tot bloedens toe, met littekens en al :-(

Ze verschillen als dag en nacht, ik ga er vanuit dat ze later ontdekken dat ze niet veel gemeen hebben, en geen beste vrienden zijn maar hoop dat ze elkaar tolereren
Alle reacties Link kopieren
Shareborn therapie, nog nooit van gehoord maar ik zal het eens opzoeken.

De oudste is een gevoelige jongen die niet van andere jongens houdt. Ook op school heeft hij liever meisjes om zich heen en meisjes speelgoed.

Mijn man werkt op het moment thuis. Maar wel een verdieping hoger met een koptelefoon op. En ik hoor de deur dicht gaan zodra ze gillen. We hebben gelukkig wel wat ruimte in huis dus ik probeer ze gescheiden te houden. Maar dan komen ze mij om de beurt halen en de kleine volgt mij mee naar de oudste.
Alle reacties Link kopieren
wij konden ook fel ruzie maken maar nu we volwassen zijn, komen we goed overeen. maarja nu in lockdown is voor iedereen anders en aanpassen. ze omkopen met snoep en chocolade?
Alle reacties Link kopieren
Kijk en bericht dat het over 2 jaar al beter is dat geeft me hoop. 😀

Omkopen met chocolade werkt tot ze het doorgeslikt hebben haha.
Alle reacties Link kopieren
2 jaar is mss wat voorbarig, ze moeten ook nog door hun pubertijd. al een geluk dat ze geen adhd hebben, dat heeft mijn broer en het is toch ook goed gekomen.
Alle reacties Link kopieren
of ze laten spelen elk in een aparte kamer met tablet en kom popcorn, mss niet heel de dag maar toch tot jij en je man gedaan hebben met thuiswerken.
Alle reacties Link kopieren
lindamaria85 schreef:
02-04-2020 21:10

Maar dan komen ze mij om de beurt halen en de kleine volgt mij mee naar de oudste.
En daar ligt denk ik de kern van je probleem.

Als jij aandacht geeft aan de jongste moet de oudste zich zelf vermaken.

Maar als de oudste aan de beurt is dan is er toch weer die jongste die jouw aandacht opeist.

Logisch dat hij enorm baalt van zijn broertje

Hoe vaak moet hij fan jou de oudste en de wijst zijn terwijl hij zelf eigenlijk ook nog maar heel klein is.?
Alle reacties Link kopieren
Hm. Je mag ze niet bij elkaar in een kamer opsluiten en ook niet met een touw aan elkaar binden.
Al zijn daar wel plaatjes van op internet te vinden.

Ik moet denken aan mijn collega, die had twee mensen in zijn team die absoluut niet samen konden. Die heeft hij naar een opdracht op 6 uur rij-afstand gestuurd. Samen in één auto. Bewust niet andermans brandjes blussen maar een situatie creëren waar ze elkaar niet konden ontlopen zodat ze er wel mee om moesten gaan.

Voordat het hele vivaforum over mij heenvalt dat kleuters dat helemaal niet kunnen: Volgens is met elkaar om leren gaan één van de belangrijkste zaken die kleuters leren. Ruziemaken hoort daarbij, en je kweekt geen goede volwassenen als je alle plooien gladstrijkt.
Als ik denk aan hoe de natuur het bedoeld zal hebben dan stel ik mij ouders voor die kun kroost alleen een klap op de kop geven als de ouders zelf niet kunnen slapen; en voor de rest zoeken de kinderen het maar uit.

Dat gezegd hebbende zou ik af en toe wel iets van pedagogische reflectie bij de oudste induwen; want het leeftijdsverschil is relatief groot en de oudste kan zich wel voorstellen hoe iets bij anderen voelt maar doet dat nog niet uit zichzelf.
anoniem_376390 wijzigde dit bericht op 02-04-2020 21:25
0.78% gewijzigd
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
02-04-2020 21:20
En daar ligt denk ik de kern van je probleem.

Als jij aandacht geeft aan de jongste moet de oudste zich zelf vermaken.

Maar als de oudste aan de beurt is dan is er toch weer die jongste die jouw aandacht opeist.

Logisch dat hij enorm baalt van zijn broertje

Hoe vaak moet hij fan jou de oudste en de wijst zijn terwijl hij zelf eigenlijk ook nog maar heel klein is.?
Dat wilde ik ook aanhalen. En zo zijn er veel dingen die mensen doen uit alle goed bedoelingen, maar die kinderen anders labelen. Als je weet hoe het kind het beleeft, en onderzoekt waar de behoefte ligt en andere behoeftes vandaan komen, is er zoveel te winnen. En dat betekent niet dat je t fout doet! Het is een manier waarop je heel liefdevol je kinderen meer kunt geven van wat ze nodig hebben.
Alle reacties Link kopieren
SteunEndeToeverlaet schreef:
02-04-2020 21:23
Hm. Je mag ze niet bij elkaar in een kamer opsluiten en ook niet met een touw aan elkaar binden.
Al zijn daar wel plaatjes van op internet te vinden.

Ik moet denken aan mijn collega, die had twee mensen in zijn team die absoluut niet samen konden. Die heeft hij naar een opdracht op 6 uur rij-afstand gestuurd. Samen in één auto. Bewust niet andermans brandjes blussen maar een situatie creëren waar ze elkaar niet konden ontlopen zodat ze er wel mee om moesten gaan.

Voordat het hele vivaforum krijsend van woede over mij heenvalt dat kleuters dat helemaal niet kunnen: Volgens is met elkaar om leren gaan één van de belangrijkste zaken die kleuters leren. Ruziemaken hoort daarbij, en je kweekt geen goede volwassenen als je alle plooien gladstrijkt.
Als ik denk aan hoe de natuur het bedoeld zal hebben dan stel ik mij ouders voor die kun kroost alleen een klap op de kop geven als de ouders zelf niet kunnen slapen; en voor de rest zoeken de kinderen het maar uit.

Dat gezegd hebbende zou ik af en toe wel iets van pedagogische reflectie bij de oudste induwen; want het leeftijdsverschil is relatief groot en de oudste kan zich wel voorstellen hoe iets bij anderen voelt maar doet dat nog niet uit zichzelf.
ja kweetniet, soms kan je gewoon elkaar niet uitstaan en dan zullen die trucken denk ik ook niet uithalen.
Alle reacties Link kopieren
kun je mss samen met pa en ma gezelschapspelletje spelen?
Wat heftig..! Ik lees niet alle reacties dus misschien zeg ik nu niks nieuws, maar het lijkt mij het beste dat je hier echt even een poosje aandacht aan besteed samen met je oudste.
Ik heb zelf geen kinderen maar ik zou denk ik eerst gaan praten met de oudste, vragen waarom hij zo gemeen doet tegen de jongste. Dan zou ik met hem afspreken dat we voortaan lief gaan zijn tegen hem, en uitleggen dat hij nog maar klein is en nog veel moet leren. En dan samen gaan spelen en belonen als ie lief is tegen zn broertje.
Alle reacties Link kopieren
Hippiemeisje schreef:
02-04-2020 21:30
Wat heftig..! Ik lees niet alle reacties dus misschien zeg ik nu niks nieuws, maar het lijkt mij het beste dat je hier echt even een poosje aandacht aan besteed samen met je oudste.
Ik heb zelf geen kinderen maar ik zou denk ik eerst gaan praten met de oudste, vragen waarom hij zo gemeen doet tegen de jongste. Dan zou ik met hem afspreken dat we voortaan lief gaan zijn tegen hem, en uitleggen dat hij nog maar klein is en nog veel moet leren. En dan samen gaan spelen en belonen als ie lief is tegen zn broertje.
denk vooral jaloezie, en feit dat hij zusje wou en geen broertje, teken van hanengedrag, twee hanen in een kiekenkot kan niet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven