s'nachts zindelijk (kind van 4)

28-01-2009 22:16 61 berichten
Hallo allemaal.

Ik zit met een onzekerheid.

Ik zal de situatie uitleggen.Mijn zoon is 4.5. Toen hij ruim 3 was is hij zindelijk geworden, eerst overdag maar ook al snel s'nachts.

Toen hij na de zomer naar school mocht en hij in die week ook nog een half broertje kreeg bij mijn ex ging het s'nachts weer mis met zindelijk zijn.

Gebeurd vaker begreep ik als er grote veranderingen zijn in een kind zijn /haar leven.

Ook nooit een probleem van gemaakt en gewoon s'nachts weer een luier om.

We zijn nu een half jaar verder en ex is al een tijdje bezig om de nacht van zaterdag op zondag hem zonder luier te laten slapen.

Dit gaat ongeveer 50% goed en dus ook 50 % nog niet.

Ook ik ben er de laatste tijd veel mee bezig. Ik let er op dat hij aan het einde van de middag niet veel meer drinkt en laat hem goed plasseen voor het slapen gaan , na1,5 -2 uur nog een keer en als ik naar bed ga nog en keer.

Het gaat alleen zelden goed.

Naast dat ik er van baal dat ik 2 keer per nacht zijn bed verschoon en dus ook weer moet wassen vraag ik me vooral af of dit wel een goede manier is.

Ik heb het idee dat dit niet goed voor zijn zelfvertrouwen is. Hij wil heel graag maar is steeds weer teleurgesteld als het niet is gelukt.......

Ik word nooit kwaad ofzo . Hij is vooral teleurgesteld in zichzelf heb ik het idee.

Nu heb ik vanavond met ex gebeld om het hier over te hebben.

Wat mijn ideeen zijn en hoe nu verder.

Hij is van mening dat we gewoon door moeten zetten.Hij kon het eerder ook dus nu ook.

Ik vind dat te simpel. En mijn mening is ook dat je zindelijkheid niet af kunt dwingen, in tegendeel werkt volgens mij averechts.

Overdag gaat prima , hij voelt overdag prima wanneer hij moet.

Verschil tussen ex zijn huis en de mijne is ook dat ik geen wc heb boven. Hij kan dus lastiger naar de wc bij mij.

Wat is jullie mening en of ervaring hiermee? Moet ik doorzetten? zijn er trucs? moet ik het de tijd geven?

Argument van mijn ex is ook dat als hij eens bij een vriendje gata logeren dat het voor hem dan heel genant is dat hij dan een luier om heeft.

Zou kunnen natuurlijk maar ik zou niet weten wanneer hij gata logeren bij een vriendje dus dat speelt helemaal niet nu. En als hij er niet aan toe is vind ik dit geen argument.

Ben ik de mild naar zoontje toe?

Graag reacties........dank je, benmamma
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon ook 4,5 is, al vanaf zijn 2,5e zindelijk overdag en nog steeds niet 's nachts. Hij is twee weken zindelijk geweest in augustus maar toen ging hij naar de basisschool én kreeg een broertje en vanaf dat moment is hij vrijwel geen nacht droog gebleven. Zoon slaapt dus altijd met pamper.

Van alle kanten hoor en lees ik dat de meeste jongens voor hun 7e zindelijk zijn. Zo niet, dan kun je naar de huisarts. Eerder is het niet ongewoon.
Mijn dochter is 4,5 en ook snachts nog niet zindelijk. Ze heeft van die luierbroekjes. Ongeveer 70% van de nachten is ze droog, de rest niet. Ik heb er nooit een probleem van gemaakt en prijs haar als het een nachtje wel goed is gegaan. Ik zou als ik jou was gewoon je zoon weer een luierbroekje aan doen. Er zijn ergere dingen hoor dan 's nachts niet zindelijk zijn op je 4e

Oh ja, ik heb naast het bed van mijn dochter een potje staan.
thanks tot zover!!!

Begrijp me goed ik vind het oook niet erg en wil hem absoluut niet pushen.......

Ik merk alleen dat ik onzeker word van mijn ex......

Im zou graag op 1 lijn zitten hiermee omdat dat wel zo duidleijk is voor hem.

Ex wil doorzetten en zet mij dus voor het blok, tenminste zo voelt het.

Het stoppen emt de luier is ook niet in overleg gegaan trouwens .

Hun vonden dat het tijd was en werd me medegedeeld, Ik ben er dus in meegegaan maar merk nu dat het niet goed gaat.

Vandaar mijn onzekerheid.
Mijn zoon is ook 4,5 en ook 's nachts nog niet zindelijk. Ik hoor het ontzettend veel om me heen op deze leeftijd, vooral bij jongens. Moet wel zeggen dat we ook niet ontzettend hard aan het trainen zijn maar dat deden we ook niet toen hij overdag zindelijk werd rond z'n 3e verjaardag. Wij maken ons er absoluut geen zorgen over. En als ik het zo lees dan denk ik dat jouw zoon er gewoon nog niet aan toe is om 's nachts zonder luier te slapen. Dan slaapt hij toch lekker mét luier! Lijkt me wel ontzettend lastig als je hierover met zijn vader van mening verschilt. Z'n vader moet gewoon nog maar even geduld hebben !
gewoon luierbroekje om en potje naast zn bed. Is zn luier droog in de ochtend, helemaal de hemel in prijzen. is luier nat, geen probleem kan gebeuren. Misschien kijken of je als je snachts zelf een keer wakker bent hem kunt wekken? En verder zou ik ook overdag blijven prijzen als hij naar wc gaat. Niet overdreven, maar wel aandacht aan besteden dat hij het doet. Onbewust werkt dat misschien door op zn zelfvertrouwen.
Sorry hoor, maar jongentjes met 7 jaar een luier om 's nachts???

Maar mijn zoons zijn eerst ook zindelijk geweest en sommige nachten niet, geen haar op mijn hoofd, die dacht ik doe weer een luier om! Straks is je zoontje dus wel 7 en niet zindelijk.

Een kind van 4 kan gewoon zindelijk zijn 's nachts, als ze dat niet zijn is dat gewoon een teken van gewenning.
Ik zou dus geen luier om doen, wel een potje naast zijn bed en verder juist geen aandacht aan besteden.

Als het mis gaat jammer en even bed verschonen en weer verder slapen.

Tja, het is niet de gemakkelijkste weg maar wel de juiste.
Zus en zo: Als het om soms ging was er wat mij betreft ook geen probleem.

Het gaat bijna Altijd fout en dat is waarom ik het wel lastig vind.

Ik heb hem nu dus ongeveer 3 weken lang geen luier om gedaan en het lukt hem niet.

Maar jouw mening is dus dat ik door moet zetten?

Ik laat het even bezinken, ik ben er nog niet uit.
Ik ben voor het doorzetten vooral omdat hij wel al zindelijk is geweest.

Maar je moet het natuurlijk zelf weten.

Mijn jongste is nu net 5 maar die is zindelijk sinds voor zijn 3e maar ik maak hem nog steeds wakker voordat ik ga slapen om te plassen(echt wakker wordt hij niet maar hij plast wel altijd en als ik het vergeet kan je er donder opzeggen dat hij gillend wakker wordt omdat hij moet plassen en dan kan het weleens te laat zijn)
Zusenzo, waar baseer je die kennis op?

Er zijn echt heel veel kinderen van 4 die nog met een luier om slapen hoor... Het ene kind slaapt dieper dan het andere..

Zo zijn er ook veel jongens van 7 (of van 15, zoals mijn broertje) die druk in de weer zijn met zeiltjes, plaswekkers e.d. omdat ze het signaal niet doorkrijgen.... Dat is allemaal echt geen teken van gewenning.

Benmama: ik zou de keuze aan je zoontje laten. Je kunt ook luierbroekjes (wij noemen dat onderbroekjes die lijken op een luier) kopen als tussenweg. Mijn zoon wil geen luier meer om (hij is 4) en dat gaat ongeveer 1 a 2 keer in de week mis. Dus dat is nog te wassen. Vraag aan je zoontje wat hij wil. Als hij zegt: ik wil geen luier meer om, zou ik het ook niet meer doen. Maak goed duidelijk dat je dat knap vindt, dat hij dat gaat leren etc. Dan valt het met de onzekerheid waarschijnlijk ook wel mee. En: schaf een goede molton (of 2) aan... ;)
Sosofie, ervaring, werkzaam geweest als wijkverpleegkundige en daar zag ik deze problemen ook en ons beleid daarin was zoals boven beschreven.

En ik zou het niet vragen aan een 4jarige, wel overleggen wat je gaaat doen en wat de bedoeling is .
Zusenzo, als je je kindje uit bed haalt 's avonds om te plassen en het is dan niet goed wakker, dan is het toch eigenlijk nog niet zindelijk? Tenminste, dat is mij uitgelegd.

Benmama, ik vind het een lastige situatie. Op zich is het denk ik niet heel erg dat je zoon bij je ex geen luier om heeft en bij jou wel. Het gaat bij je ex tenslotte maar om 1 nacht. De reden die je ex aandraagt (als hij ooit bij vriendjes gaat logeren), vind ik geen reden. Logeren doen ze meestal nog niet op deze leeftijd, en daarbij word je keuze dan door angst gestuurd en dan wordt het erg krampachtig.

Je schrijft dat je hem al 3 weken zonder luier laat slapen en dat het meerdere keren per nacht fout gaat. Dat vind ik wel lang duren en dat zou mij het gevoel geven dat hij er nog niet aan toe is. Ik zou hem weer een luier om doen en het over een paar maanden weer proberen.

Over de wc die beneden is: kan je niet een potje neerzetten? Of is die te klein voor je zoontje?
Mijn dochter van 4,5 wordt niet eens wakker als ze in haar bed geplast heeft. Ik heb haar een paar keer zonder luier laten slapen en dan trof ik smorgens een koud en nat bed aan. Ik vind het dus niet een kwestie van doorzetten. Het ene kind slaapt nou eenmaal dieper dan de ander. Vier jaar en 's nachts nog niet zindelijk is absoluut niet ongewoon.

Zusenzo, prettig om te weten dat gewoon doorbijten de enige juiste manier is!
Silvy, niet zo katterig en even goed lezen. Zusenzo vindt doorzetten vooral een goed idee omdat hij al zindelijk is geweest. Ik vind er ook wel wat voor zeggen, maar ik kan me de tweestrijd van Benmama wel voorstellen.
Zusenzo, wat een onzin! Je hebt gewoon mazzel met jouw kind. Er valt echt niets in te sturen, mijn jongste was met 2 dag en nacht zindelijk en mijn oudste is nu bijna 6 en als we die 's avonds niet nog op de wc zetten, gaat het geheid mis. Die slaapt gewoon veel en veel dieper. En ze vindt het natuurlijk helemaal niet leuk dat haar jongere zusje al anderhalf jaar 's nachts wél zindelijk is dus als ze er zelf iets aan kon doen, dan dééd ze het wel.

Volgens mij kweek je alleen maar heel veel onzekerheid bij je kind als je er een probleem van maakt. Mijn dochter vindt het zelf al erg genoeg als ze zo af en toe toch 's nachts nat wakker wordt. Ik zou je zoontje bij je ex zonder luier laten slapen en gewoon thuis weer met luier beginnen, het komt vanzelf wel.
@ Zomerkind, het waren haar eigen woorden hoor!

Het kindje van TO is idd al zindelijk geweest maar naar school gaan en een broertje krijgen zijn wel ingrijpende dingen in het leven van een kind. Ik zou het gewoon even de tijd geven.

TO, misschien heb je iets aan de site www.bedplassen.org

Daar staat volgens mij wel wat nuttige info op. Daar staat trouwens ook dat 15% van de 6-jarigen 's nachts níet zindelijk is.
Je kunt niet mild genoeg zijn met zindelijkheid. Hij kan er niets aan doen. Laten plassen helpt niet, hij moet het zelf doen. Zelf wakker worden van de aandrang, zelf plassen. Hem er 's nachts slaapdronken uithalen gaat niet werken.

Wij hebben erg goede ervaringen met de plaswekker; lees eens op de site van Rodger. Een plaswekker is meer dan alleen een weksysteem; het traint de bewustwording, de sluitspier van de blaas en het signaal van de blaas naar de hersenen. Geloof het of niet; het werkt als je je aan de beschrijving van de wekker houdt.Voor onze zoon hebben wij boven op zijn kamer (zolder) een emmer met wc-bril verkleiner staan. Hij plast daar op 's anchts. Werkt uitstekend.

Succes!
quote:zusenzo schreef op 29 januari 2009 @ 07:34:

Sorry hoor, maar jongentjes met 7 jaar een luier om 's nachts???

Maar mijn zoons zijn eerst ook zindelijk geweest en sommige nachten niet, geen haar op mijn hoofd, die dacht ik doe weer een luier om! Straks is je zoontje dus wel 7 en niet zindelijk.

Een kind van 4 kan gewoon zindelijk zijn 's nachts, als ze dat niet zijn is dat gewoon een teken van gewenning.

Dat is dus niet waar. Je kind kan er niets aan doen en laten plassen werkt niet. Geloof mij; het signaal van de blaas naar d hersenen wordt er neit sterker door en dat is wat er aan schort bij al wat oudere kinderen die nog bedplassen. Er zijn zat kinderen die een luier om hebben 's nachts die ouder zijn dan 4, en je kunt met al je ervaring daar van alles over zeggen, maar wij hebben het laten onderzoeken en dat het gewenning is is dus pertinent niet waar.

Er zal er eens eentje zijn die te lui is om uit bed te gaan, maar je bagatelliseert een groot probleem voor veel mensen op deze manier.
Whopper, wat jij schrijft bedoelde ik inderdaad. Dat half-slapend op de wc laten plassen, niet betekent dat een kind zindelijk is. Dan moet hij uitzichzelf naar de wc gaan. Dat is hetzelfde als je zegt dat je kind overdag zindelijk is, terwijl je 'm elk uur op de wc zet.

Zusenzo, wat ik als tip had gehoord is om je kindje echt goed wakker te maken 's avonds. Daarvoor kan je een code-woord afspreken. Dat als je dat uitspreekt, je kindje echt wakker wordt. Volgens mij staat die tip ergens op bedplassen.nl ofzo.
quote:zusenzo schreef op 29 januari 2009 @ 07:36:

Tja, het is niet de gemakkelijkste weg maar wel de juiste.

En dat is dus ook niet waar.

Je kind leert hier niets van. Het enige resultaat is een oververmoeid gezin van al het verschonen 's nachts.
Nog een zeer belangrijke opmerking bij de plaswekker; je zoon moet het zelf wel willen.

Als je er aan wilt beginnen; leg hem goed uit wat er gaat gebeuren, dat hij een kalender met stickers krijgt (die hij zlef mag plakken!) en dat hij dus gewekt gaat worden en dat hij dan zelf de wekker uit moet zetten, zelf moet gaan plassen en zelf een droog broekje aan moet trekken (bedverschonen hoeft niet bij een plaswekker)

Als je zelf erg enthousiast bent dan zal hij er ook zin in krijgen en dan is hij binnen 2-3 maanden volledig droog.
Moppekind was ook vóór zijn vierde 's nachts zindelijk, totdat hij naar school ging. Toen maar weer broekjesluiers en een potje naast het bed. En inderdaad 's nachts op de wc zetten, maar daar zijn we mee gestopt toen hij zei dat hij dat niet meer wilde. Daarna had hij steeds droge luiers en waagden we weer de "grote stap". Nooit meer problemen gehad.
Overigens moest mijn broertje vanaf vijf jaar oud zelf zijn bed verschonen. Alles lag keurig voor hem klaar, schoon laken, schone molton en een extra dekbed.

Als ze ziek zijn is het natuurlijk wat anders, dan krijgt zelfs mijn zesjarige nog een broekjeluier (= ziekzijnluier) om, omdat hij dan te diep slaapt door de paracetamol.
Ach wat zielig. 5 jaar en dan zelf je bed moeten verschonen...

terwijl een kind er echt helemaal niets aan kan doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven