Sinterklaas als gezin of bij opa en oma

22-09-2018 20:23 265 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met het risico op herkenbaarheid wil ik toch graag jullie mening weten.

Mijn man en ik hebben een dochter van twee en willen Sinterklaas het liefst als gezin vieren. Thuis, zonder opa's of oma's. Dit omdat we het een gezinsfeest vinden en zelf de regie willen houden over het aantal en soort kadootjes. Kerst is voor familie, Sinterklaas is voor het gezin, zo staan we er in. Eén opa en oma zijn hier niet mee eens. Ze hebben zelf niets met Kerst en willen elk jaar graag met alle kleinkinderen sinterklaas vieren.

Toen we zelf nog geen kind hadden gingen we dus regelmatig daar op 5 december heen om het te vieren samen met opa, oma, broer/zus en neefjes en nichtjes. Elk kleinkind kreeg zo'n 30-40 kadootjes, veel te veel als je het mij vraagt. Op een gegeven moment keken de kinderen niet eens meer naar de kado's, maar werd het in een hoek gegooid om het volgende kado te kunnen uitpakken.

Wij willen ons kind niet op deze manier opvoeden, en hebben toen al gezegd: als wij later kinderen hebben doen we het anders. Gewoon thuis, zonder overdaad aan kado's. Vorig jaar hebben we het dus als gezin gevierd, maar toen we daar een week later op de koffie kwamen had de Goedheiligman toch nog een grote stapel kadootjes bij opa en oma gebracht.

Ook nu is inmiddels de discussie weer losgebarsten, opa en oma vinden het heel erg jammer dat we het niet met ze willen vieren en dat wordt sterk benadrukt. Is het nou zo raar om Sinterklaas als gezin te willen vieren? En hoe voorkom ik dat ze straks evengoed weer een grote stapel kado's brengen een week na Sinterklaas? Dochter is in dezelfde periode jarig, dus krijgt dan 4x in anderhalve maand kadootjes. Ik vind het gewoon te gek worden.
Dit weekend nog eens meegemaakt waarom we het met gezin vieren. Een van de kinderen vierde zijn verjaardag en kreeg niets van zijn verlanglijstje van opa en oma, maar wel minstens 40 andere dingen. Een aantal tweedehands boeken, minstens 20 tweedehands legovoertuigen, en dan nog minstens 20 kantoorartikelen als schriften, pennen en gummen. Niets was ingepakt. (Ze hebben al meerdere keren minstens 20 tweedehands legovoertuigen gekregen van opa en oma; het is niet zo dat ze die nog tekort komen.)
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
29-09-2018 20:45
Dit weekend nog eens meegemaakt waarom we het met gezin vieren. Een van de kinderen vierde zijn verjaardag en kreeg niets van zijn verlanglijstje van opa en oma, maar wel minstens 40 andere dingen. Een aantal tweedehands boeken, minstens 20 tweedehands legovoertuigen, en dan nog minstens 20 kantoorartikelen als schriften, pennen en gummen. Niets was ingepakt. (Ze hebben al meerdere keren minstens 20 tweedehands legovoertuigen gekregen van opa en oma; het is niet zo dat ze die nog tekort komen.)
De hoeveelheid is bizar dat ben ik met je eens maar wat meer dankbaarheid zou wel op zijn plaats zijn, ook om je kind te leren dat het niet om de cadeaus maar om het gebaar gaat. Tenminste dat is wel de boodschap die ik mijn kinderen aan het leren ben.
Ik heb me er niet mee bemoeid. We kregen 3 dozen mee om thuis uit te laden. Het werd niet persoonlijk overhandigd of zo.
Ik zag wel de teleurstelling.
Vond het altijd leuk met opa en oma, het is zeg maar een plek waar je als kind kan ''relaxen'' je krijgt extra veel chips, je mag de hele dag tv kijken, naar de kinderboerderij gaan. Krijgt leuke (dure) cadeau's die je van je ouders niet krijgt etc etc.

Snap het probleem ook niet zo met die cadeau's, waarschijnlijk kreeg je vroeger ook (veel?) cadeau's van je vader en moeder (die nu dus opa en oma zijn) waarom gun je je dochter dat dan niet als ik vragen mag?

Ik lees hier ook over tv's en tablets, wat is daarmee het probleem? Dan krijgt hij/zij dat één keer, kun je bewaren en eventueel op een latere leeftijd ze het laten gebruiken. We leven in een samenleving waar computers steeds belangrijker worden, dus vroeg leren omgaan met tablets is juist een héél goed idee (naar mijn mening) En dan kun je natuurlijk een limiet instellen op gebruik bijvoorbeeld..

Ik ben nu 26, maar ik heb ook al op (ongeveer) mijn vierde levensjaar met computers leren omgaan, (voornamelijk spelletjes) op mijn zesde speelde ik veel spelletjes op de computer, en mocht (onder toezicht) ook wel eens op internet.

Ik heb zo het idee dat dit mij niet beschadigd heeft.. Integendeel, ik had een voorsprong op school hierdoor. Sommige kinderen wisten bij wijze van nog niet waar de enter knop zat.

Veelvuldig tv kijken? Ja, maar ook hier een voorsprong door. Ik keek veel engelstalige cartoons met nederlandse ondertiteling. Hierdoor kon ik op ongeveer mijn 8ste al engels spreken en schrijven.

De waarde van spullen? Alsof een kind daarzelf niet achter komt.. Ik wou op mijn zesde ook een dikke Mercedes, maar daar kom je later pas achter dat het niet zo simpel is. En dat men moet werken voor geld (in de meeste gevallen dan)

Ik vind dat een kind kind moet kunnen zijn, een kind word verzorgd, en krijgt zo nu en dan leuke cadeau's Vanaf leeftijd (ong 11/12 denk ik?) zakgeld, en vanaf 15 jaar werken.

Ik ken geen enkel persoon die dood is gegaan van veel cadeau's en/of opgroeien in rijkdom. Sterker nog, die komen vaak heel goed terecht.

Het zijn vaak de mensen die vroeger niets hadden die het verkeerde pad opdraaien, kijk bijvoorbeeld maar eens naar Willem Holleeder.

Ik kan zo nog wel even doorgaan, nog een persoonlijke opmerking..

Waarom zijn het altijd de ''nieuwe'' ouders die denken dat ze het o zo goed weten qua opvoeding? Je ouders hebben toch echt meer ervaring hoor?

Vind het een beetje een stuck-up houding eerlijk gezegd. Oh, en qua bedtijd, je kan ook gewoon eerder weggaan lijkt mij, gewoon van 16:00 tot 20:30 blijven ofzo. Kan je kind ook bijtijds naar bed. Alhoewel, 2 jaar oud? Misschien beter in de middag afspreken.
Ja, klopt hoor, ik ben namelijk ook een zware crimineel.
Alle reacties Link kopieren
Geen-Gebruikersnaam schreef:
29-09-2018 22:11
Vond het altijd leuk met opa en oma, het is zeg maar een plek waar je als kind kan ''relaxen'' je krijgt extra veel chips, je mag de hele dag tv kijken, naar de kinderboerderij gaan. Krijgt leuke (dure) cadeau's die je van je ouders niet krijgt etc etc.

Snap het probleem ook niet zo met die cadeau's, waarschijnlijk kreeg je vroeger ook (veel?) cadeau's van je vader en moeder (die nu dus opa en oma zijn) waarom gun je je dochter dat dan niet als ik vragen mag?

Ik lees hier ook over tv's en tablets, wat is daarmee het probleem? Dan krijgt hij/zij dat één keer, kun je bewaren en eventueel op een latere leeftijd ze het laten gebruiken. We leven in een samenleving waar computers steeds belangrijker worden, dus vroeg leren omgaan met tablets is juist een héél goed idee (naar mijn mening) En dan kun je natuurlijk een limiet instellen op gebruik bijvoorbeeld..

Ik ben nu 26, maar ik heb ook al op (ongeveer) mijn vierde levensjaar met computers leren omgaan, (voornamelijk spelletjes) op mijn zesde speelde ik veel spelletjes op de computer, en mocht (onder toezicht) ook wel eens op internet.

Ik heb zo het idee dat dit mij niet beschadigd heeft.. Integendeel, ik had een voorsprong op school hierdoor. Sommige kinderen wisten bij wijze van nog niet waar de enter knop zat.

Veelvuldig tv kijken? Ja, maar ook hier een voorsprong door. Ik keek veel engelstalige cartoons met nederlandse ondertiteling. Hierdoor kon ik op ongeveer mijn 8ste al engels spreken en schrijven.

De waarde van spullen? Alsof een kind daarzelf niet achter komt.. Ik wou op mijn zesde ook een dikke Mercedes, maar daar kom je later pas achter dat het niet zo simpel is. En dat men moet werken voor geld (in de meeste gevallen dan)

Ik vind dat een kind kind moet kunnen zijn, een kind word verzorgd, en krijgt zo nu en dan leuke cadeau's Vanaf leeftijd (ong 11/12 denk ik?) zakgeld, en vanaf 15 jaar werken.

Ik ken geen enkel persoon die dood is gegaan van veel cadeau's en/of opgroeien in rijkdom. Sterker nog, die komen vaak heel goed terecht.

Het zijn vaak de mensen die vroeger niets hadden die het verkeerde pad opdraaien, kijk bijvoorbeeld maar eens naar Willem Holleeder.

Ik kan zo nog wel even doorgaan, nog een persoonlijke opmerking..

Waarom zijn het altijd de ''nieuwe'' ouders die denken dat ze het o zo goed weten qua opvoeding? Je ouders hebben toch echt meer ervaring hoor?

Vind het een beetje een stuck-up houding eerlijk gezegd. Oh, en qua bedtijd, je kan ook gewoon eerder weggaan lijkt mij, gewoon van 16:00 tot 20:30 blijven ofzo. Kan je kind ook bijtijds naar bed. Alhoewel, 2 jaar oud? Misschien beter in de middag afspreken.
Ik wil helemaal niet dat mijn kinderen een TV en een tablet hebben. En op latere leeftijd gebruiken? Je weet hopelijk wel dat die dingen beperkt meegaan en dat ze er op latere leeftijd niets meer aan hebben ivm updates etc? Kom op zeg, een stel peuters van 3/2/1 hebben echt geen TV of tablet nodig, die moeten lekker buiten spelen ipv te hangen voor een TV of met een tablet voor hun neus zitten. En zolang oma geen normale cadeaus wil geven passend bij hun leeftijd hoeft ze ook geen sinterklaas hier te vieren. Koopt ze een auto of blokken oid is het een ander verhaal. En mijn kinderen logeren nooit bij haar en komen nooit bij haar thuis en ze komt hier misschien eens per jaar dus er is ook geen band tussen ze dus dat lekkere relaxen is er niet bij. En mijn man heeft een ronduit ellendige jeugd gehad dus ook die vlieger gaat niet op dat ze meer ervaring hebben.
Uiteindelijk moet je het zelf weten, ik zou als ik een kind van 3 had ook geen tablet geven, maar als mijn ouders dat zouden geven zou ik het simpelweg zelf gebruiken XD.

Ik denk ook niet dat er iets van een ''beste opvoeding'' bestaat, een kind is een individu en het is dus per kind verschillend. De een heeft streng nodig, de ander juist ''soft''.

Ik was een kind die het beste met ''soft'' om kon gaan, ik teste mijn ouders niet zeg maar. Ze konden mij rustig vertrouwen. Etc, ik ga verder geen lang verhaal zetten.

Ik kreeg vroeger ook veel ''leuke en dure dingen'' maar ik geloof niet dat er iets negatiefs mee is.

Ik hou vooral van oude dingen, en dat varrieert heel breed (bijna alles)

Ik hou van oude auto's (spel)computers televisies meubelen... De ouderwetse stijl zeg maar, spreekt mij héél erg aan, maarja ik ouwehoer nu een beetje denk ik. Wat ik wil zeggen is, ik ben er niet door verandert, je kunt m.i je kinderen gerust (veel) cadeau's geven.

Ook hou ik ontzettend van ''oudere'' vrouwen, maar daar heb ik al een topic voor :P
Alle reacties Link kopieren
Topic niet helemaal doorgelezen, maar ik zou het gewoon niet doen. Lekker thuis met gezin. Ik heb geen gedoe herinneringen aan Sint met (schoon) familie. Oma's die los gaan met action troep, en dan niet 6 kadootjes ofzo, maar echt 6 vuilniszakken vol met zooi voor 4 kleinkinderen. Ik was er echt zat van. Ook omdat oma Oostindisch doof bleek en er geen afspraken te maken viel. ( En ook omdat oma voor het ene kind meer kocht dan voor de andere)
Gelukkig geen gelovende kinderen meer
Always look on the bright side of life
Whatsinaname1988 schreef:
29-09-2018 20:55
, ook om je kind te leren dat het niet om de cadeaus maar om het gebaar gaat. Tenminste dat is wel de boodschap die ik mijn kinderen aan het leren ben.
Ja, dat leren ze wel als een redelijk onbekende ze eens iets geeft. Omdat die ze dan niet zo goed kent, is het ook wel eens iets waar ze niet zoveel aan hebben.
Maar opa en oma die nota bene altijd een internetverlanglijstje vragen en krijgen...en negeren... dat blijft toch lastig. De oudste verwacht er inmiddels niets meer van, maar de jongste zit op de een of andere manier net in een heel verwachtingsvolle leeftijd. En het is zo'n gemiste kans. Nu geven ze meer uit in de Action (of soortgelijk) en op Marktplaats, dan aan bijvoorbeeld 1 suggestie van het lijstje, terwijl ze daarmee echt een 'hee, die snapt mij/die wil mij kennen' momentje zouden kunnen scoren. En dáár gaat het om. Niet om het cadeau, maar om die connectie. Ze hebben eens van iemand anders een of andere stok met een touwtje eraan gekregen en daar kon je trucjes mee doen: dikke hit, dat zelf geknutselde ding. Maar daarmee creëerde de gever wel een connectie. Dat hoeft niet per se met iets van de lijst, maar als je geen connectie met kinderen hebt vanuit jezelf, dan is zo'n lijst een kunstmatige vervanging. Helaas.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
30-09-2018 09:10
Ja, dat leren ze wel als een redelijk onbekende ze eens iets geeft. Omdat die ze dan niet zo goed kent, is het ook wel eens iets waar ze niet zoveel aan hebben.
Maar opa en oma die nota bene altijd een internetverlanglijstje vragen en krijgen...en negeren... dat blijft toch lastig. De oudste verwacht er inmiddels niets meer van, maar de jongste zit op de een of andere manier net in een heel verwachtingsvolle leeftijd. En het is zo'n gemiste kans. Nu geven ze meer uit in de Action (of soortgelijk) en op Marktplaats, dan aan bijvoorbeeld 1 suggestie van het lijstje, terwijl ze daarmee echt een 'hee, die snapt mij/die wil mij kennen' momentje zouden kunnen scoren. En dáár gaat het om. Niet om het cadeau, maar om die connectie. Ze hebben eens van iemand anders een of andere stok met een touwtje eraan gekregen en daar kon je trucjes mee doen: dikke hit, dat zelf geknutselde ding. Maar daarmee creëerde de gever wel een connectie. Dat hoeft niet per se met iets van de lijst, maar als je geen connectie met kinderen hebt vanuit jezelf, dan is zo'n lijst een kunstmatige vervanging. Helaas.
Afgezien van de onzin van 3 dozen vol kados, ik heb ook aversie tegen die lijstjes. Gaat zeker bij kleine kinderen om de wensen van ouders dus ben dat van die connectie enzo niet helemaal eens.

Veel mensen, ik ook, vinden het juist leuk om zelf iets uit te zoeken. Zo'n lijst vind ik alleen handig als hulpmiddel om te weten: wat vindt dit kind leuk en wat heeft t al?

Maar dan prefereer ik dus een lijstje als: kind houdt erg van: duplo, voorleesboekjes, poppenspulletjes of iets van cars.

Dan kan ik zelf gaan winkelen(met eigen kind) en dan zoeken we een mooi boek uit of dus 'iets van cars' met een bonnetje voor als ie t al heeft. En ja je neemt een risico. Ik had dus zelf zo'n soort lijst gemaakt kreeg toen van iemand voor dochter potloden en een kleurblok terwijl ze niet van kleuren hield. Maar guess wat, anderhalf jaar later kreeg ze daar interesse in en had ik dus nog een leuk setje potloden en een mooi kleurboek. Toch uiteindelijk veel plezier van gehad.

Ik krijg ook geregeld van die afstreeplijstjes met heel specifieke cadeaus (altijd sowieso met verzendkosten erbij tegen de 20 euro). Ik doe het dan maar wel maar echt leuk vind ik t niet.

En ik vind t ook vrij verwend om dan teleurgesteld te gaan zitten doen als je niks krijgt van t lijstje.
Zahraha, klopt. Alleen deze mensen vragen specifiek om een lijst. De rest van de familie kan prima zelf iets zoeken of met een vage suggestie. Nu de.kinderen wat ouder zijn gebruiken de andere familieleden de lijst ook wel, maar als die ervan afwijken is het alsnog iets dat aanspreekt. (Kind heeft lijst zelf gemaakt overigens.) Dus dat is wat mij bevreemdt. Ze blijven vragen om een lijst en doen er dan niets mee. Ht kind komt er wel overheen. Dat gaat snel. Maar de connectie was er niet en zal er ook nooit komen.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
30-09-2018 11:23
Zahraha, klopt. Alleen deze mensen vragen specifiek om een lijst. De rest van de familie kan prima zelf iets zoeken of met een vage suggestie. Nu de.kinderen wat ouder zijn gebruiken de andere familieleden de lijst ook wel, maar als die ervan afwijken is het alsnog iets dat aanspreekt. (Kind heeft lijst zelf gemaakt overigens.) Dus dat is wat mij bevreemdt. Ze blijven vragen om een lijst en doen er dan niets mee. Ht kind komt er wel overheen. Dat gaat snel. Maar de connectie was er niet en zal er ook nooit komen.
Overigens snap ik jouw situatie wel hoor. Niks mis met tweedehands maar laat t dan logisch zijn. Als het nog heel mooi is (zoals een mooi houten poppenhuis of een complete legoset waar een ander kind niet meer mee speelt.)

Vanuit financieel of duurzaam oogpunt alleen maar goed. Maar 3 bakken vol tweedehands speelgoed snap ik ook niet zo.
Nemaìn’ schreef:
22-09-2018 21:04
Dit.
Toch wel fijn dat mijn ouders vroeger niet zo moeilijk deden. Gewoon met de hele familie tot ‘s avonds laat.
en bergen kadoos. Dat je drie weken later ineens denkt: huh heb ik dat ook gekregen van sint.
en misselijk van al het snoep en janken aan het einde van de avond omdat neef stroop in je haar smeert.
heerlijke tijd
Alle reacties Link kopieren
In de zomer hingen de kruidnoten nog aan het aan het plafond bij oma. :D
Zahraha schreef:
30-09-2018 20:19
Overigens snap ik jouw situatie wel hoor. Niks mis met tweedehands maar laat t dan logisch zijn. Als het nog heel mooi is (zoals een mooi houten poppenhuis of een complete legoset waar een ander kind niet meer mee speelt.)

Vanuit financieel of duurzaam oogpunt alleen maar goed. Maar 3 bakken vol tweedehands speelgoed snap ik ook niet zo.
Ik heb zelf eens een sinterklaas vooral tweedehands treintjes en rails van een bepaalde soort gedaan. Dat vind ik ook geen probleem. Als ze nu bijvoorbeeld twee dingen van het type vermaak dat de jarige nu interessant vindt tweedehands hadden gedaan, was hij ook dolgelukkig geweest. Het gaat me ook niet om het tweedehands, maar om dat ze tweedehands en afgeprijsd kopen om maar zoveel mogelijk te kunnen geven. En wat ze dan precies geven kijken ze niet naar. Ik vind het zo'n verspilling van spullen.
Met mijn opa en oma vroeger gingen we op een bepaalde leeftijd lootjes trekken, maar dat zie ik hier niet gebeuren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven