Slapen / (1e) voeding / naar de opvang

31-12-2019 10:01 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is bijna 2 maanden en over iets meer dan een maand moet ik weer aan het werk. Hoe doen jullie dat met slapen en voeding als je naar het werk moet? Maak je hem wakker en geef je dan meteen de fles (ik geef flesvoeding) of leg je hem slapend in de maxicosi?
Op dit moment kijk ik altijd hoe laat zoon wakker wordt en maak ik hem niet wakker voor de voeding. Zoon krijgt meestal rond een uur of 23.30/0.00 uur laatste voeding en dan kijken we hoe lang hij slaapt, De afgelopen weken heeft hij 2x geslapen tot 6.00 uur (hij viel daarna weer diep in slaap) maar meestal is hij rond een uur of 4.30/5.00 uur wakker, daarna valt hij weer in slaap en wordt hij daarna weer rond een uur of 9.00/9.30 uur wakker.

Uiteraard kan er in de komende weken veel gebeuren wat betreft ritme, maar ik ben even benieuwd hoe anderen dat doen.
Zoon gaat tzt 3 dagen naar de opvang. Moeten we hem dan wakker maken om 7.00 uur als hij net om 5.00 uur heeft gedronken en dan om 6.00 uur weer in slaap is gevallen?
En hoe zit dat eigenlijk bij de opvang (wij hebben kdv en gastouder)? Krijgen ze daar op bepaalde standaard tijden hun voeding of geef je 's ochtends door wanneer kind de eerste fles heeft gehad en op welke tijdstippen de volgende voeding mag? (verticale groep) We zijn al wel wezen kijken bij de opvang, maar dat was toen ik 12 weken zwanger was, dit soort vragen kwamen echt niet in me op destijds.

Ik las op internet ook dat het goed is om een ritme voor de baby te hebben in opstaan. Deze weken zijn sowieso gek ivm de feestdagen, maar vanaf volgende week is vriend weer aan het werk, dus wil ik best een ritme gaan aanhouden (zeker 2 weken voordat ik weer aan het werk ga), maar moet ik zoon dan ook wakker maken?
Hoe doen jullie dit op je vrije dagen?
Wij gaven altijd door wanneer ze ongeveer weer moest eten. Geloof niet dat ze vaste tijden hanteren, elk kind eet toch op een ander moment? Dochter was hier overigens wel al wat ouder dat ze voor het eerst ging, geloof een maand of 6.
Zo’n kleine baby laat zich, naar mijn mening, niet in een ritme duwen. En waarom zou je? Dus ik zou baby naar kdv brengen en als hij honger heeft eerst nog een fles, anders niet.
Kdv volgt het ritme van baby’s, hoe die overdracht gaat verschilt per kdv. Ik zou het alleen niet alleen mondeling doen, maar minstens even opschrijven wanneer de laatste voeding was.
Op mijn werk is het zo dat wanneer een baby gebracht wordt deze al ontbeten heeft. Het is natuurlijk afhankelijk van om de hoeveel uur jouw kind drinkt. En hoeveel uur je er maximaal tussen wilt laten. Drinkt het om de 3 uur en heeft het om 5 uur gedronken, wil je dan dat ze de baby om 8 uur wakker maken? Of laat je dat uurtje rekken tot 9 uur?

Als hij slaapt er zijn voeding niet binnen het uur nodig heeft zou ik het lekker laten slapen. Breng je het om 7.45 en moet het om 8.00 uur drinken zou ik de baby wel wakker maken en zelf nog voeden.
Bij ons op het kinderdagverblijf volgen ze het schema van het kind. Echter is het wel zo dat ze graag willen dat de eerste fles van de dag thuis gegeven word.
Wij hebben een app met een dagboekje en via daar kan je alles doorgeven hoelaat ze de flessen heeft gehad en moet en of ze net wakker is of niet.
Ook kunnen ze gewoon slapen gebracht worden ze worden dan alleen wel op het kdv in het bedje gelegd ivm dat ze niet in de box/maxicosi mogen slapen. Je hebt dan wel de kans dat ze dan weer wakker word.
Hoe flexibel zijn jullie qua werk? Ik probeerde zoveel mogelijk het ritme van m'n baby te volgen, maar kan ook makkelijk een uur eerder of later beginnen op mijn werk. Als het niet anders kan moet je hem gewoon wakker maken (of een slaapje uitstellen). Ik gaf inderdaad door hoe laat de laatste voeding was geweest.
Als ze wat ouder worden, wordt dit trouwens ook makkelijker omdat ze langere tijd wakker zijn.
We hadden destijds ook nog een intake gesprek op het kdv vlak voordat dochter ging starten.
Ons kinderdagverblijf ontving de baby op het moment dat de ouder het bracht, ongeacht of het kind al wakker was of gegeten had. Ik heb dochter wel eens gebracht nog in nachtluier en slaapzak, omdat ze langer sliep dan gebruikelijk. Vonden ze niet erg, ze waren erg voor slapende baby's laten slapen. Als ze honger had thuis, kreeg ze thuis nog een fles, ook als ik dan een kwartier later op mijn werk was, dat hoort er toch een beetje bij. Vaker had ze thuis nog geen honger (langslaper) en kreeg ze de eerste fles op het kdv. Ze ging wel maar 2 dagen in beginsel, dus thuis hadden we alle tijd. Die dagen op kdv moest ze dan gewoon even mee in het ritme van mijn werkuren, en daar paste het kdv zich aan aan.
In een maand kan er nog veel veranderen in het ritme van je baby, dus maak je vooral niet te druk. Komen er nog wendagen? Dan kun je dit soort vragen stellen.

Verder te tips die hierboven zijn gegeven.
Dochter zat al vroeg in een ritme, ze vroeg zelf niet om voeding, dus kreeg ze op de klok. Ze kreeg dus thuis rond 7.00u/7.30u een fles en dan om 11.00u en 15.00u weer op het kdv. Tot een maand of 9 sliep ze zo’n beetje van fles tot fles, dus thuis ging ze regelmatig meteen vanuit het kdv naar bed en dan om 19.00u een flesje, badje en weer naar bed. Tot een maand of 5 dronk ze slapend nog een fles tegen 23.00u, maar daar was ze ook al jong af. Nachtvoedingen heeft ze na drie weken eigenlijk niet meer gehad. Ze was een super makkelijke baby en een enorme slaapkop.
Op de wendagen vragen hoe ze overdracht doen. Ik gaf altijd aan bij wegbrengen wanneer er geslapen is en de laatste voeding. En wij hadden nog een ouderwets schriftje dus werd meteen daaron op geschreven. Maar daar zijn vaak app's voor tegenwoordig.
Mijn oudste twee hadden tegen die tijd uit zich zelf een heel strak ritme waarin ze rond 7:00 uur wakker werden, voeding kregen een om 8:00 naar de opvang gingen (of de opvang kwam bij ons)

De jongste had dat niet. Maar juist met drie kinderen en geen opvang meer aan huis had ik dat heel erg nodig toen ik weer ging werken. Ik maakte hem elke dag om 6:00 wakker voor een voeding, de rest van de dag bepaalde hij, maar ik bepaalde hoe laat de dag begon. Na de eerste voeding ging hij (aangekleed) terug in bed en als ik vertrok viste ik hem eruit en gingen we weg. Dat was elke dag ongeveer 8:00 of 8:15 want oudsten moesten naar school.

Doordat elke dag op hetzelfde moment begon kreeg hij als vanzelf ook een wat strakker ritme door de dag heen.

Helaas was uitslapen in het weekend heb optie want dan ook om 6:00 eerste voeding.

Op het kdv was het brengen mogelijk tussen 7:30 en 9:00 en in die tijd werden er geen baby's gevoed. Je kon dus niet een kind om 8:00 brengen dat meteen een voeding nodig had.
Bedankt voor alle reacties. Het verschilt dus nogal! Ik wacht wel even af of ik nog een afspraak krijg voor een intake gesprek, anders vraag ik er zelf om. Gelukkig geven jullie bijna allemaal aan dat je de voedingstijden kunt doorgeven. Als ze namelijk altijd drinken geven wanneer onze zoon wakker wordt, dan wordt het een Michelin mannetje ;) (het is niet zo'n slaapkop overdag)
Ik heb vorige week een rondleiding gehad op een creche en daar gaven ze aan 3 wenmomenten te hanteren, eerste keer met ouder(s), tweede keer ongeveer 2 uur onder ouder(s), derde keer ongeveer 4 uur zonder ouder(s). In de laatste paar weken van je verlof, vlak voordat de opvang start.
Ook hanteren ze daar het ritme van de baby's
Er verandert nog zoveel op een maand.
Je kan ook altijd zelf een ritme gaan maken nu je nog wat tijd hebt.
Wij zetten een wekker om onze baby aan te passen aan het schema dat zou gaan werken voor ons. En tegen de tijd was ze ermee weg.
Enige nadeel dat ze in het weekend ook wakker werd maar ah :proud:

Dit enkel ter illustratie hoe wij het gedaan hebben :
7u - 11u - 15u - 19u - 23u - 03u
Rond 3 maand viel die van 03u uit en deed ze een blokje 23u - 6u/7u
Tegen de 4 maand vervroegde de avondfles naar rond 21u30 en sliep ze tot rond 7u.
Nu zitten we al enkele maanden op 4 voedingen, met soms een tussendoortje en ze is 9 maanden
Rond 7u melk, tussen 11u-12u groentenpap, tussen 15u-16u fruitpap, Tussen 19u-20u melk en naar bedje.

Jullie zien zelf wel wat het beste uitkomt :-)
Het is soms pittig om vol te houden.

Succes !
Ik had destijds, toen dochter naar het kdv moest, bij dochter best al vaste tijden wanneer ik haar fles gaf. Deze tijden hield ik thuis aan en schreef ik op voor de leidsters. Zij hielden zich ook aan deze tijden.
Dus zou niet een uur later alweer een voeding geven omdat het kindje met een volle maag mee moet. Je zou wel kunnen proberen om de voeding straks zoveel mogelijk te rekken naar 7.00 uur, maar dat is meer handig voor jullie, ook op je vrije dagen, dan dat dit echt moet omdat het kindje naar het kdv moet.

Dus kijk in welk ritme je kindje de komende weken zit en geef gewoon die tijden door aan de leidsters. Wellicht verandert het ritme van je kindje dan vanzelf ook wel. Maar dit hoeft natuurlijk niet.
Hier op de opvang nooit een probleem geweest als hij zn eerste voeding nog moest krijgen.
Heb ik van tevoren gevraagd want ik vond het belangrijk dat ik niet het ritme van mijn kind om hoefde te gooien door hem wakker te maken.
Hier sliep hij al binnen 2 weken van 00.00 tot 7.00 dus achteraf is het eigenlijk nooit voorgekomen en heb ik hem altijd thuis zijn eerste fles kunnen geven. Wat ik zelf ook heel fijn vond want dan had ik echt nog even tijd met de kleine voor ik hem wegbracht.
Ik zou het gewoon vragen op de eerste wendag!
Hier geef ik aan hoelaat hij gedronken heeft (meestal rond 6.30) en zij doen de rest van de dag. Inmiddels bijna 11 maanden. Dus toen hij net ging was het om de 4 uur een fles, maar als hij dan net lekker sliep, deden ze het weleens iets later. Nu met bijna 11 maanden gaat hij steeds meer mee in het ritme van kdv.
Ik maakte babies altijd wel wakker voor de eerste voeding (ik gaf borstvoeding en wilde niet meteen moeten kolven maar gewoon even baby aan de borst) en die tijd gaf ik door. Overigens kregen mijn kinderen voeding op verzoek en daar gaven ze uiteraard ook gehoor aan op het kinderdagverblijf. Lijkt me geen probleem dus.
Hier wilden ze (maar dat is al lang geleden) de precieze voedingstijden hebben.
Los van dat ik denk dat de meeste baby’s dit niet hebben had ik een reflux-baby die ik voedde op vraag (hij spuugde veel voeding uit, je kon er geen pijl op trekken hoeveel hij binnenhield). Daar konden ze niks mee, ze wilden echt tijden.
Toen heb ik lukraak wat tijden genoemd, maar aangegeven dat als ze dachten dat hij eerder of vaker honger had ze hem ook dan gewoon mochten voeden. Gelukkig liet zoon wel van zich horen, dus daar maakte ik me geen enkele zorgen over. Iedere dag kreeg ik een briefje mee, met daarop de tijden (die uiteraard nooit aansloten op de tijden die ik doorgegeven had). Ze vonden het zo fijn dat ik zo flexibel was qua voedingstijden zodat ze konden kijken naar wat mijn zoon nodig had.
Toen nogmaals voorzichtig uitgelegd dat dát nou juist voeden op vraag was :P
Ach, je bent nooit te oud om te leren toch? (Scheelt dat het mijn 3e was, wist dat het daar verder oké was).

Ik voedde overigens niet alleen op vraag van kind, maar ook op mijn vraag. Als we weg moesten kreeg hij voor die tijd voeding (als ik dacht dat dat binnen nu en een uur nodig was)
Vreemd dat het zo verschilt per kdv. Ik ben benieuwd hoe het bij ons gaat.
Hebben jullie nog meer tips/goede vragen voor het gesprek?
Hoe ze het doen met slapen en huilen
Of hij wel of geen speen mag (van jou)
Of ze aan ruildagen doen bij vakantie of ziek zijn
Hebben ze geen informatie op hun website staan? De creche waar onze toekomstige kleine naar toe gaat heeft een heel reglement waar al deze dingen in beschreven staan op de website staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven