Snel advies nodig: Een keertje gewone voeding, kan dat kwaad

09-10-2008 09:37 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Help dames, ik heb snel een beetje advies nodig:

Mijn dochter van 3,5 maand krijgt hypoallergene flesvoeding, omdat ik zelf allergisch ben (en geen bv kon geven, zeg ik er maar meteen bij). Nu is ze op het KDV en ze belden net dat haar pak leeg is! (mijn vriend zou dat gisteren checken maar dat blijkt hij te zijn vergeten, heel handig). We kunnen eigenlijk allebei op dit moment niet van ons werk weg om nieuwe voeding te gaan brengen. Mijn vraag is nu dus: zou het kwaad kunnen om haar vandaag de gewone voeding van het KDV te laten geven? Kunnen 2 flesjes een eventuele allergie "uitlokken"?

Alvast bedankt voor de hulp!
als ze nog nooit "normale" voeding heeft gehad, zou ik toch echt even een pak gaan halen en daar afleveren.

Woont er geen vriendin of familielid in de buurt die het even voor je kan regelen?

Volgens mij kun je het effect van 3,5 maand hypoallergeen wel verpesten door standaard te geven. Heeft te maken met kleiner gemaakte eiwitdeeltjes ofzo die makkelijk te verwerken zijn voor de darm.

Of bel consultatiebureau of huisarts als je erg twijfelt
Ik zou zeer zeker het risico niet nemen, vooral daar je er zelf niet bij bent.
Elska, ik zou t niet doen. Weet niet hoe allergisch je bent, maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen. Is er niet een mogelijkheid dat iemand van het kdv ff snel naar de drogist of apotheek rent?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Ik weet het niet maar kan je het Consultatiebureau niet bellen en daar navragen?

Als je geen risicol wilt nemen zou ik toch proberen of een van jullie toch van je werk weg kan (calamiteitenverlof???) of iemand van het KDV even naar de winkel kan. Heb je geen familie/vrienden in de buurt van het KDV?
NIET DOEN!!!!! Het duurt heel lang voordat het weer uit haar systeem is. Ben bang dat je toch echt zelf een pak moet aanleveren hoor....
Is er niet een hypoallergeen kindje van een andere groep ofzo die hetzelfde drinkt?
Pff hangmat je bent me net voor!

Toen ik begon te tikken waren er nog geen reacties....
Hier een verpleegkundige die op t CB gewerkt heeft..

Het is niet verstandig om op normale voeding over te gaan, ook niet voor 1 keertje. Als een kindje eenmaal iets heeft binnen gekregen waar hij/zij allergisch voor is of gevoelig voor is, dan is t immuunsysteem (wat je probeert te voorkomen met hypo-all) al wakker gemaakt. Net als met fruit.. als een kind eenmaal fruit gegeten voor de 6e maand, heeft ie meer kans om daar later allergisch voor te zijn.
Nou Elska, lijkt me duidelijk, iedereen typt in 10 minuten hetzelfde...
bedankt voor jullie advies! Iemand van het KDV gaat een nieuw pak kopen, heel fijn. Mijn vriend vind dat overigens onzin, die is "wel benieuwd hoe ze op andere voeding reageert". Mannen...ik wil het risico echt niet nemen.

Ik heb zelf astma en huistofmijt/huisdieren allergie (in mijn jeugd ernstig, nu licht) en bijbehorend eczeem.

Tot nu toe lijkt mijn dochter echt nergens last van te hebben, ze heeft zelfs geen gevoelig huidje, niks. Maar ja, komt dat nu door haar HA voeding, of heeft ze het gewoon niet?

Een gerelateerd vraagje: zou ik na 6 maanden wel kunnen overstappen op standaard opvolgmelk? (vraag het binnenkort ook wel even bij het CB, maar misschien weet iemand hier dat)
Ha Elska,

Fijndat het opgelost is!

Waarom zou je op standaard opvolgmelk willen overstappen? Zo te lezen was jij behoorlijk allergisch vroeger, dus ik zou het niet doen. Is geen aanval, maar pure interesse, waarom geen bv met jouw achtergrond?

Smol
Ja ze zeggen de eerste 6 maanden HA (als er een goede reden is natuurlijk, niet bij alle kids), en dan begin je toch met fruit, groente ect. Vanaf dat moment mag er ook over gegaan worden op de standaard opvolgmelk.
Smollie: De eerste week na Poppies geboorte was ik ziek (na zware bevalling eindigend in spoed ks). Melkproductie kwam (wellicht daardoor) laat op gang, en poppie dronk heel slecht (onrustig) aan de borst, maar had wel enorm honger. Gevolg was dat we al vanaf dag 1 moesten gaan bijvoeden. Ik heb de eerste 6 weken fulltime gekolfd maar mijn productie was nooit genoeg om haar volledig bv te geven. Ook een aantal keer een lactatiedeskundige geraadpleegd. Na 6 weken leek het er nog op dat ze toch aan de borst wilde gaan drinken, maar ze bleef veel te onrustig drinken om genoeg binnen te krijgen en bij mij de productie voldoende te stimuleren. Inmiddels kolfte ik nog maar 50% van wat ze dronk (met minstens 6 keer kolven per dag)

Na 2 maanden aanmodderen heb ik de knoop doorgehakt en ben ik volledige op flesvoeding overgeschakeld. Dat bracht zowel mijn poppie als mij veel rust dus ik sta volledig achter mijn keuze!
Elska: Ok, duidelijk. Dacht al dat het zoiets moest zijn. Had al wel ergens gelezen dat je een pittige bevalling had gelezen en dacht al dat het daaraan gerelateerd moest zijn.

Jee meid, dat je dit twee maanden hebt volgehouden... Petje af. En groot gelijk dat je bent overgestapt. Gelukkig maar dat HA mogelijk is.
Ik ben nog steeds een groot voorstander van bv voor de eerste 6 maanden, maar het moet wel leuk zijn voor beiden. En bij ons was het dat gewoon niet (ooit met een krijsend kind aan je borst gezeten dat alleen te kalmeren was met de fles?)

Denk dat HA flesvoeding in ons geval een prima alternatief is, Poppie lijkt er echt niet onder te lijden en met een beetje geluk lijkt ze gewoon op haar vader en blijft ze allergie-vrij.
Ben het met je eens Elska, het moet wel haalbaar blijven allemaal. En gelukkig wonen we niet in New Delhi of zo, dus HA is een prima alternatief.

Wie weet lijkt Poppie op haar vader, maar jij hebt natuurlijk wel die achtergrond. Ben je er al uit hoe je het wil doen vanaf 6 maanden? Niet alleen wat betreft opvolgmelk, maar ook wat betreft introductie van vast voedsel.
Ik heb net even de site van het voedingscentrum bekenen en daar wordt beweerd dat preventieve maatregelen voor allergie alleen zinvol zijn tot 6 maanden. Met preventieve maatregelen bedoelen ze: borstvoeding (danwel HA flesvoeding), geen bijvoeding voor 6 maanden en niet roken tijdens zwangerschap/ in de buurt van het kind (kortom, alles wat mijn moeder in de jaren zeventig "verkeerd" deed )

Ik begrijp hieruit dat gewone opvolgmelk gewoon kan na 6 maanden dus, want HA geven of niet zou dan geen verschil maken. Ik zal dat eens navragen op het CB. Wat wetenschappelijk bewijs hiervoor zou wel handig zijn bij het maken van mijn beslissing. Heeft iemand hier dat toevallig?

Wat betreft introductie van bijvoeding zal ik het denk ik doen zoals elk ander: zoveel mogelijk zelf maken en zoveel mogelijk elk voedingsmiddel apart introduceren. Heb nog een paar maanden om me daarin te verdiepen!
Hmmm, ik ben hier nog niet zo in thuis, maar het lijkt mij dat het toch wel wat verschil zal maken. Lijkt mij nogal een verschil of je van hypo-allergene voeding overstapt op niet hypo-allergene voeding terwijl je tegelijkertijd allergenen uit de voeding introduceert. In mijn ogen dan dus én melk waarop sneller gereageerd kan worden én voedsel waarop gereageerd kan worden. Weet wel (maar daar heb jij niets meer aan) dat bijvoorbeeld de introductie van gluten bij voorkeur nog tijdens de bv-periode wordt gedaan, vermindert het risico op het ontwikkelen van coeliakie.
Hoi hoi

Toevallig ben ik van de week op het buro geweest. Mijn zoontje is ruim 5½ maand en heeft ook al die tijd HA voeding gekregen. Heb de vraag gesteld of ik na de eerste 6 maanden inderdaad kon overstappen op gewone voeding omdat je toch gaat bijvoeden. Volgens de arts daar kon ik wel overstappen, maar hij adviseerde dat niet onmiddellijk te doen, mocht er een reaktie op eten komen, dan is het handig om te weten of dat van de melk komt of van de bijvoeding. Dus eerst met bijvoeding eginnen en nog HA melk geven, daarna HA melk gaan mixen met gewone melkvoeding en dan langzaam afbouwen naar gewone melkvoeding.
goede tips, 2xbelle

Ik heb gisteren de voedingsdeskundige van Nutricia aan de lijn gehad (ja, die bellen je gewoon op als je een vraag hebt gesteld via de website, heel goede service)

Zij zei ook dat je in principe vanaf 6 maanden standaard voeding kan gaan geven Dat doen we dus maar. Wel slim om het langzaam af te bouwen zoals je CB arts aangaf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven