Social media schadelijk puber

20-10-2025 16:36 14 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo,

Dochter heeft zoals (bijna) elke puber social media. Dochter heeft therapie voor depressieve klachten. Dochter zit veel op haar kamer als ze thuis is. Spreekt wel dagelijks even af met vrienden. Ze is net 15 Net zag ik bij haar een grote snee op haar bovenarm richting haar hals. Met haar in gesprek gegaan en ze zei dit gewoon te hebben gedaan en dat het niet veel voorsteld dat ik me nergens mee moet bemoeien. Na lang praten kwam ik erachter dat ze dit veel op tiktok ziet. Ik ben door haar tiktok gegaan en het enige wat ik zag waren suïcidale video's, video's van meisjes die aan automutilatie doen en zichzelf labelen met stoornissen. Er is zelfs een trend dat meiden zichzelf in hun gezicht krassen en dit filmen met dramatische teksten erbij. Ik heb gezegd dat we het wel bij de therapeut neer moet leggen en dat tot het wat beter gaat social media even stopt en er weer een gesprek is geweest bij therapie. WhatsApp, bellen en muziek luisteren kan ze gewoon doen. Misschien niet de juiste actie maar ik weet het ook niet? Zelf zegt ze bemoei je niet met mij en het valt allemaal wel mee. Maar als je inspiratie haalt uit social media om jezelf te schade lijkt me dat wel een goede reden op dit moment. Uitgelegd dat het geen straf is maar dat ik na moet denken over het gebruik van social media. We hebben hier wel vaak gesprekken over maar ik probeer haar ook haar privacy en vrijheid te geven. En natuurlijk is ze hier nu ontzettend boos over en ben ik de slechtste moeder ooit. Ik weet op het moment ook niet waar ik goed aan doe.
Ik zou haar therapeut even bellen, vandaag nog
Ik heb me even verdiept in Tiktok, maar kan alleen de trend vinden van een filter die krassen over je gezicht plaatst en dat je daar je bffjes mee voor de gek kunt houden.

Bizar dat dit allemaal zo makkelijk te vinden is op TikTok.
Zo riskant ook, veel kwetsbare jongeren gaan hierin mee.
calvijn1 wijzigde dit bericht op 20-10-2025 17:36
25.65% gewijzigd
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
20-10-2025 17:10
Ik heb me even verdiept in Tiktok, maar kan alleen de trend vinden van een filter die krassen over je gezicht plaatst en dat je daar je bffjes mee voor de gek kunt houden.
Ik weet niet wat dit precies toevoegt of hoe dit TO moet helpen. Op Tiktok is alles te krijgen.
En verder: inderdaad met therapeut bespreken.
meisje85 schreef:
20-10-2025 17:15
Ik weet niet wat dit precies toevoegt of hoe dit TO moet helpen. Op Tiktok is alles te krijgen.
En verder: inderdaad met therapeut bespreken.
Oh, zou bedoelde ik het niet. Was meer verbazing over wat ik zo tegen kwam op Tiktok
Zal het even aanvullen.

Inderdaad therapeut raadplegen to, dit klinkt zorgelijk
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik vind je niet de slechtste moeder, wou ik nog even toevoegen.
Wat eten we vanavond?
Hele goede actie van jou! En wat schrikken dat je dit hebt ontdekt bij je dochter.

Ik verbaas me altijd zo over hoe weinig mensen weten over wat er op social media gebeurd. Dit is helaas heel 'normaal' onder mensen met een psychisch ziektebeeld. Door het algoritme beland je daar snel en raak je er niet meer uit. Dan ontdek je dat hoe heftiger je je presenteert op social media, hoe meer aandacht je krijgt. Wat dus de suggestie opwekt dat je niet ziek genoeg bent als je al deze dingen niet jezelf aandoet. Vooral jongeren zijn hier gevoelig voor, maar ik zie het bij volwassenen op TikTok en instagram helaas ook. Het is heel kwalijk. Maar ik probeer het altijd zo te zien, het is een teken van eenzaamheid/onbegrepen voelen. Daarom omring je je met mensen met wie je denkt een connectie op te bouwen, die hetzelfde doormaken. Maar de echte connectie krijg je nooit, want juist in die 'wereld' draait het alleen maar om concurrentie.

Wat je hebt gedaan, is denk ik heel goed. Misschien kan je het gesprek met haar aangaan over wat deze contacten voor haar betekenen? En waarom ze het denkt nodig te hebben?
Misschien kan je haar uitleggen dat de mensen die ze op social media tegenkomt, ziek zijn, en vanuit hun ziekte dingen plaatsen. Dat het zo lijkt alsof dit heel normaal is, omdat ze het veel tegenkomt op social media, maar dat het ook door haar algoritme komt. Dat mensen die niet ziek zijn, deze accounts/filmpjes niet bekijken. Ik weet niet wat voor therapie ze volgt, maar je kan haar 'gezonde' kant proberen aan te spreken, dus wat zou JIJ zelf willen zien op social media (dus dan bedoel ik zij als persoon).
Persoonlijk ben ik geen voorstander van TikTok op jonge leeftijd. Het is te lastig er grip op te krijgen, voor je het weet ben je dingen aan het bekijken die niet helpend zijn. Maarja een puber dat verbieden is natuurlijk niet makkelijk ;)
Jeetje TO, wat moet je zijn geschrokken.

De schuld helemaal bij social media neerleggen is wel een lastige want haar feed wordt gevuld door de dingen die ze zoekt (niet alleen op TikTok maar ook op bijvoorbeeld Google)
Heeft ze eerder signalen van automutilatie aangegeven? Bij de therapie ook?

Ik denk dat je nu goed gehandeld hebt, en ik zou idd zsm contact leggen met de therapeut om je zorgen te bespreken.

Dikke knuffel voor jou, het lijkt me een vreselijke strijd.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ach wat naar. Goede actie voor nu en inderdaad zsm contact met de therapeut
Het is zoals het is
biol schreef:
20-10-2025 19:33
Jeetje TO, wat moet je zijn geschrokken.

De schuld helemaal bij social media neerleggen is wel een lastige want haar feed wordt gevuld door de dingen die ze zoekt (niet alleen op TikTok maar ook op bijvoorbeeld Google)
Heeft ze eerder signalen van automutilatie aangegeven? Bij de therapie ook?

Ik denk dat je nu goed gehandeld hebt, en ik zou idd zsm contact leggen met de therapeut om je zorgen te bespreken.

Dikke knuffel voor jou, het lijkt me een vreselijke strijd.
Ik denk niet dat er sprake is van 'schuld'. Maar het is gewoon wel echt zo, dat je snel op dit soort dingen beland, ook als je er niet zelf actief naar zoekt. Als je wel eens googled op dingen over mentale gezondheid, gewoon normale dingen, dan kan je al hierop belanden. En dan is het natuurlijk zo dat het vaker terugkomt in je feed, omdat je het filmpje lang genoeg bekeken hebt, maarja dat is ook niet zo gek, als je door je mentale staat dus aangetrokken wordt door dit soort dingen. En dan ga je het vaker zien... Dus laten we het zo zeggen, het algoritme speelt slim is op kwetsbare mensen. Wat je er mee doet, is natuurlijk altijd ook de verantwoordelijkheid van de persoon zelf. Maar je bewust zijn van de invloed van social media en hoe die dingen werken, is wel stap 1. Als ik iets zie op social media wat mij triggert (bijvoorbeeld een dier wat gewond is, ik zeg maar wat) dan swipe ik bewust zo snel mogelijk door, in plaats van dat ik even ga kijken of het filmpje wel goed afloopt, omdat ik weet dat als ik wat langer blijf kijken, ik meer van die dingen ga zien, en dat wil ik niet, want doet mij geen goed.
Misschien kun je haar sociale media account nu instellen op een lagere leeftijd? Dan krijgt ze hopelijk sowieso minder zooi te zien voortaan. Zorg dat je zelf weet wat ze wel mag kijken van je en doe dat ook alvast zodat er weer wat leuks in haar algoritme komt. Ik heb voor mijn (wel veel jongere) jongens de meest uiteenlopende dingen bekeken, geliked en opgeslagen. Dierenfilmpjes en mannen die klassieke muziek spelen of dansfilmpjes maken, eten koken of dingen in huis doen op een grappige manier. Gewoon helemaal naar mijn idee van wat gezond en normaal is en verder blijf ik er altijd bij als ze iets willen bekijken. Mijn oudste is heel beinvloedbaar dus ik hou mijn hart vast. Sterkte, je hebt echt wel goed gehandeld hoor.
Lorem Ipsum
Eerlijk gezegd denk dat ik dat het juist goed is dat je hebt gezegd dat het beter is om TikTok te stoppen en het te bespreken met de therapeut. Hopelijk gaat ze het niet stiekem doen.

Als ze (gevaarlijke) dingen van Tiktok filmpjes nadoet op haar lichaam dan kan je zeker stellen dat het teveel effect heeft. Ze is 15, maar ook bij een volwassene zou je waarschuwen. Je kan ook zeggen dat zulke filmpjes op vrijwel iedereen effect zal hebben dus het is niet dat ze het aan moet kunnen. Je moet jezelf er ook voor beschermen want het heeft ook impact op hoe je je mentaal voelt. Daarom gebruik ik TikTok ook vrijwel niet, alleen Instagram met dieren filmpjes.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven