sp omdraaien, kan dat kwaad?

10-11-2008 11:23 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
mijn dochter van 3,5 draait de sp om in woorden (ze zegt dus psin, pselen enz) dit doet ze vanaf dat ze deze woorden zeggen kan.

ik herhaal het woord wel goed (wat wil je spelen? dus niet echt als in verbeteren) maar dat hielp niet. nu probeer ik het met haar te oefenen maar als ze het dan een paar keer geprobeerd heeft klapt ze dicht.

ik heb wel wat zitten google maar kan niks vinden. ik vroeg mij eigenlijk af of het kwaad kon en of ik het zo moet laten of toch moet proberen te blijven oefenen.

wie weet raad?
volgens mij niet hoor... dat komt vanzelf goed als ze dalijk in de kleuterklas zit..

mijn neefje maakte ook veel rare versprekingen

kip was een pik

de deur moest dis ipv dicht...

hij is nu 5 en spreekt het nu wel goed uit...

dus maak je niet druk..komt echt wel goed!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
echt druk maken doe ik mij niet hoor, ze praat op de normale peuter fouten na redelijk goed (en veel! haha) maar het is vooral het commentaar wat mij aan t twijfelen brengt

ik ken verder ook geen kinderen die de sp omdraaien, verhaspelen van r en l en sch enz is wel bekend maar dat doet ze dus allemaal niet, vandaar dat de sp misschien erg opvalt ofzo...

nou ja ik vroeg t mij gewoon af
Mijn zoon deed dat ook. Die zei bijvoorbeeld ook pets tegen een step bijvoorbeeld. Komt vanzelf goed hoor
Komt goed hoor. Dat komt omdat ´ps´ nu nog makkelijker uit te spreken is dan `sp`. Leren ze vanzelf wel...
Of niet...

Ik zeg nog steeds zafant ipv fazant, rusp ipv rups. En psycholoog/psychiater gaat ook regelmatig mis (niet zo handig als je in de zorg werkt! )

Het gekke is wel dat ik het met schrijven niet omdraai.
Ik ken zelfs volwassenen die weps blijven zeggen. Dus het komt toch wel meer voor. Ik zou me er niet druk om maken en niet gaan oefenen. Zoals jij het al 'verbeterde' is prima.
quote:priority schreef op 10 november 2008 @ 11:41:

Of niet...

Ik zeg nog steeds zafant ipv fazant, rusp ipv rups. En psycholoog/psychiater gaat ook regelmatig mis (niet zo handig als je in de zorg werkt! )

Het gekke is wel dat ik het met schrijven niet omdraai.

Haha dat is wel een beetje apart.

Bij kinderen ligt het aan de plaats in de mond waar de letters worden gearticuleerd. Van een p naar een s is gemakkelijker te articuleren dan andersom. Daarom draaien ze dat in het begin om, `de weg van de minste weerstand` zeg maar. Misschien doe jij dat ook nog steeds dan
anoniem_63849 wijzigde dit bericht op 10-11-2008 11:47
Reden: rare aanhalingstekens! grrr
% gewijzigd
Waarschijnlijk krijgt ze heus wel logo oid aangeboden als ze het lang blijft doen, via school Er zijn wel oefeningen voor namelijk.

Wij hebben een logopediste aan school, maar in het regulier onderwijs zal je misschien zelf op zoek moeten. Zou me er nu in ieder geval nog niet te druk over maken!

Anders misschien informeren bij het CB als je daar naartoe gaat, voordat ze 4 worden moet je toch nog een keer?
Ik geloof ook niet dat het kwaad kan, ondanks dat er heel veel volwassen mensen zijn die de letters nog omdraaien, idd als weps, geps, spychiater. Ik ken er een die zegt argesief. *spreekt uit* aargesief.

Misschien kun je er een spelletje van maken door de s lang aan te houden en dan abrupt te eindigen met P waardoor je dan, als je dicht bij der gezichtje bent, bij de "Puh" in haar gezichtje blaast, da's lachen,(niet met consumptie natuurlijk) en waarschijnlijk wil ze dat bij moeders ook proberen.
Volgens mij kan het op deze leeftijd nog geen kwaad. Ik werk in het regulier basisonderwijs en daar komt er voor elke kleuter een logopediste langs om te screenen. Mocht het probleem er dan nog zijn, is er dan voldoende tijd om de sp aan te leren.
gelukkig maar op zich is t (nog wel) schattig ook.

dat spelletje met blazen klinkt wel grappig maar ik zie al een klodder aan mijn neus hangen haha!

nog een paar maanden dan gaat ze naar school, we zullen wel zien hoe het dan gaat. ik wist trouwens niet dat er een logopedist langs kwam. CB gaan we niet heen

in ieder geval dank voor de antwoorden!
Ik dacht héél even dat je een politieke partij wilde omdraaien..ik dacht, even kijken hoe je dat gaat doen. ;) Maarehm..verder is het zoals kwarktaart zegt, het ligt aan de plek van articulatie in de mond. Trekt vanzelf bij.
Ik het het tegenovergestelde van wat Priority doet, ik schrijf oe als eo, eu als ue, ie en ei haal ik ook altijd door elkaar. In spreektaal gaat het gelukkig wel goed. Bukman verhapselt (ook een mooi voorbeeld van ps/sp) woorden door van 2 woorden een nieuw woord te maken. Vrienden noemen zo'n woord een Bukmanisme. Soms komt het dus niet meer goed, maar heeft het ook wel weer zijn charme.
Kan me herinneren dat ik vroeger species dezelfde letters omdraaide. Niet bij spelen geloof ik. Bijvoorbeeld weps in plaats van wesp en ik was toen toch al wel zeven ofzo. Is ook helemaal goed gekomen. Ik werd wel verbeterd als ik het verkeerd zei, maar mijn moeder ging niet met me oefenen hoor. Je dochter zal nog vaak genoeg gecorrigeerd worden als ze naar school gaat. Mijn dochter zegt nu nog wat woordjes wel eens fout, maar dat laten we lekker expres zo. Tis ergens wel zo schattig vind ik dat ze vol naiviteit nog niet beter weet en ze zal alle woorden der nederlandse taal al zo snel gaan leren, dat ik wat per ongeluk expres verkeerd woorden wel heel lief vind. Zo zegt ze ping ping over pinquins, omdat ze in de volle overtuiging is dat die beesten zo heten (mama zegt er immers niks van haha). En Shrek heet Xbox, omdat papa een xbox spelletje heeft van Shrek. Erg grappig als je in de winkel wordt gewezen op ´kijk, xbox´.

Dus, volgens mij trekt het vanzelf wel recht hoor. Geniet nog maar van die kleine naieve foutjes. Vroegwijs worden ze vanzelf.
Ik ging vroeger altijd naar de penking ipv de camping
haha grappig, het zal wel goekomen. Volgens mij heeft iedere peuter/kleuter wel zoiets.. Mijne (bijna 4) haalt ALTIJD de kleuren rood en groen door elkaar (en kan verder de meest rare kleuren benoemen dus het is geen kleurenblindheid ofzo) en blijft hardnekkig 'staade' zeggen, in plaats van 'stond'. (Als in; mama, vroeger staade deze hier toch?')

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven