Speelafspraken na school, hoe?
vrijdag 1 november 2019 om 14:25
Hoi allemaal, mijn kind gaat over een paar maanden voor het eerst naar school. Ik lees hier wel eens hoe het gaat met na school afspreken en dat dat ter plekke op het schoolplein wordt afgesproken en dan ook direct gebeurt.
Dit is niet hoe het bij mij ging toen ik op de basisschool zat- daar werd van tevoren afgesproken als je bij iemand ging spelen en dan haalden de ouders van dat kind ook allebei de kinderen uit school. Dit lijkt me ook handiger aangezien je dan niet voor niks naar de school hoeft te gaan als ouder van het kind dat dus bij iemand gaat spelen of iets kunt regelen als je twee kinderen op gaat halen (fiets met twee zitjes/auto stoeltje/etc).
Hoe gaat dit bij jullie? Zijn er scholen waar het normaal is om vooraf af te spreken of is het echt overal een spontane aangelegenheid? Is er misschien verschil tussen grote stad en een klein dorp hierin (school dichterbij bijvoorbeeld, of mensen die minder uren werken? Ik noem maar wat)?
Ik wil me graag een beetje voorbereiden op de aankomende chaos
Dit is niet hoe het bij mij ging toen ik op de basisschool zat- daar werd van tevoren afgesproken als je bij iemand ging spelen en dan haalden de ouders van dat kind ook allebei de kinderen uit school. Dit lijkt me ook handiger aangezien je dan niet voor niks naar de school hoeft te gaan als ouder van het kind dat dus bij iemand gaat spelen of iets kunt regelen als je twee kinderen op gaat halen (fiets met twee zitjes/auto stoeltje/etc).
Hoe gaat dit bij jullie? Zijn er scholen waar het normaal is om vooraf af te spreken of is het echt overal een spontane aangelegenheid? Is er misschien verschil tussen grote stad en een klein dorp hierin (school dichterbij bijvoorbeeld, of mensen die minder uren werken? Ik noem maar wat)?
Ik wil me graag een beetje voorbereiden op de aankomende chaos

vrijdag 1 november 2019 om 14:30
Ik wacht sowieso af totdat ik de kinderen van school haal. Wat ze van te voren 's ochtends gezegd hebben, is vrij vaak niet de situatie bij het afhalen.
En dan merk ik op dat moment wel of er bij iemand gespeeld wordt of bij ons.
Ik trek wel een lijn bij beide kinderen met vriendjes/vriendinnetjes thuis spelen. Dat vind ik te druk en chaotisch. Dus één kind mag thuis afspreken, het andere kind moet dan elders afspreken. Vaak lukt dat wel.
Oh ja, en elk kind maar met exact 1 kindje laten spelen. Anders willen ze met 2 of 3 kindjes gelijk komen spelen, en dan vallen er geheid kindjes buiten boord. Dus 1 kindje, niet meer.
Ik trek wel een lijn bij beide kinderen met vriendjes/vriendinnetjes thuis spelen. Dat vind ik te druk en chaotisch. Dus één kind mag thuis afspreken, het andere kind moet dan elders afspreken. Vaak lukt dat wel.
Oh ja, en elk kind maar met exact 1 kindje laten spelen. Anders willen ze met 2 of 3 kindjes gelijk komen spelen, en dan vallen er geheid kindjes buiten boord. Dus 1 kindje, niet meer.
vrijdag 1 november 2019 om 14:31
in de oertijd ,toen ik kind was sprak je bijna nooit af maar ging je gewoon naar buiten en vond elkaar daar tenzij je vriendje /vriendinnetje niet in je buurt woonde. mijn eigen kinderen hadden wel die speeldates zoals ze het nu noemen , soms werd het van tevoren afgesproken en haalde de ouder die de kinderen meenam ze inderdaad op en soms spraken ze spontaan af en kon je zonder kind huiswaarts of met een kind extra.
Verhuisd naar vloggers en influencers forum. Pb voor info.

vrijdag 1 november 2019 om 14:31
1.3 kind wordt wel rommelig japoppie0022 schreef: ↑01-11-2019 14:30Ik wacht sowieso af totdat ik de kinderen van school haal. Wat ze van te voren 's ochtends gezegd hebben, is vrij vaak niet de situatie bij het afhalen.

vrijdag 1 november 2019 om 14:39
Hier wordt het altijd ter plekke besproken. Van te voren lukt eigenlijk nooit. Mijn kinderen regelen het zelf, ik bemoei mij daar zo min mogelijk mee. Ik zeg mijn jongste 's ochtends het wel altijd hij die dag niet kan spelen. Verder ben ik een luie moeder, dus ik hoop altijd dat ze bij mij thuis willen spelen, zodat ik niet hoef op te halen in de avondspits.

vrijdag 1 november 2019 om 14:41
Spontane speelafspraakjes hebben we hier (groep 3) tot nu toe nog nooit gehad. Wel is een paar keer een vriendje of vriendinnetje naar mijn zoon toe gestapt met de vraag: wil je een keertje bij mij komen spelen? Of: mag ik een keer bij jou komen spelen?
Vervolgens appte ik de moeder van de kinderen met de vraag wanneer dat het kon en werd er op een bepaalde dag een speelafspraakje gepland. Soms een paar dagen van te voren, soms ook wel twee weken.
Vervolgens appte ik de moeder van de kinderen met de vraag wanneer dat het kon en werd er op een bepaalde dag een speelafspraakje gepland. Soms een paar dagen van te voren, soms ook wel twee weken.
vrijdag 1 november 2019 om 14:44
Een kind kan natuurlijk niet overzien of ze MORGEN met iemand willen spelen. Dus het betreft bijna altijd VANDAAG. Nu ze 8 jaar zijn, kunnen ze wat makkelijker vooruit plannen 
Dus, bij ons, is het bijna altijd een spontane actie (al vanaf groep 1) van mijn kinderen zelf. Ze regelen dat gedurende dag onderling zelf; na schooltijd wordt er tussen de ouders onderling even gecheckt of het daadwerkelijk kan.
Ja, voor noppes naar school, hoort er dan bij.
Heel soms, als ik die middag tot laat moet werken, regel ik zelf wat (in overleg met mijn kinderen) zodat ze die middag 'onderdak' hebben.

Dus, bij ons, is het bijna altijd een spontane actie (al vanaf groep 1) van mijn kinderen zelf. Ze regelen dat gedurende dag onderling zelf; na schooltijd wordt er tussen de ouders onderling even gecheckt of het daadwerkelijk kan.
Heel soms, als ik die middag tot laat moet werken, regel ik zelf wat (in overleg met mijn kinderen) zodat ze die middag 'onderdak' hebben.
vrijdag 1 november 2019 om 14:46
Beter van wel dat je gewoon naar school gaat ook al hebben ze afgesproken. Komt toch vrij vaak voor dat er dan ineens 1 niet meer wil oid.
De jongste zit in groep 2. Die mag nu 2 x per week afspreken. Verder nog een keer zwemles en dan hebben we de andere 2 middagen om zelf iets te ondernemen of om gewoon niks te doen. School is nog best vermoeiend voor die kleintjes.
De jongste zit in groep 2. Die mag nu 2 x per week afspreken. Verder nog een keer zwemles en dan hebben we de andere 2 middagen om zelf iets te ondernemen of om gewoon niks te doen. School is nog best vermoeiend voor die kleintjes.
vrijdag 1 november 2019 om 14:49
Hier werd altijd ter plekke afgesproken.
Alleen als het die dag niet kon door zwemles of sport of iets anders, werd er vaak gezegd 'nou dan doen we het morgen/dinsdag/...' en de helft van de keren ging het dan niet door omdat de kinderen het waren vergeten of alweer andere plannen hadden.
Ik heb nooit meegemaakt dat het vastgelegd werd. Maar dat wil niet zeggen dat er niet iemand anders op het schoolplein wel een afspraak maakte voor de week erna.
Ook gebeurde het wel eens dat ze voor schooltijd zeiden samen te willen spelen en je dit al had afgestemd met de andere ouder, en na schooltijd wilden ze niet meer.
(Mijn jongste zoon trok dit niet en is toen gestopt met afspreken met een bepaald vriendje dat 'vreemd ging'. Maar er gingen wel meer kleuters vreemd, soms al binnen een paar minuten. Er zijn er ook die 5 mensen aflopen en dan de eerste wel afzeggen als ze nummer 5 leuker vinden.)
Alleen als het die dag niet kon door zwemles of sport of iets anders, werd er vaak gezegd 'nou dan doen we het morgen/dinsdag/...' en de helft van de keren ging het dan niet door omdat de kinderen het waren vergeten of alweer andere plannen hadden.
Ik heb nooit meegemaakt dat het vastgelegd werd. Maar dat wil niet zeggen dat er niet iemand anders op het schoolplein wel een afspraak maakte voor de week erna.
Ook gebeurde het wel eens dat ze voor schooltijd zeiden samen te willen spelen en je dit al had afgestemd met de andere ouder, en na schooltijd wilden ze niet meer.
(Mijn jongste zoon trok dit niet en is toen gestopt met afspreken met een bepaald vriendje dat 'vreemd ging'. Maar er gingen wel meer kleuters vreemd, soms al binnen een paar minuten. Er zijn er ook die 5 mensen aflopen en dan de eerste wel afzeggen als ze nummer 5 leuker vinden.)
vrijdag 1 november 2019 om 14:50
Hier hetzelfde (groep 1). Vandaag ook weer voor noppes naar school. Tja, neem ik gewoon alvast de tas mee naar huis.daddy_gijs schreef: ↑01-11-2019 14:44Dus, bij ons, is het bijna altijd een spontane actie (al vanaf groep 1) van mijn kinderen zelf. Ze regelen dat gedurende dag onderling zelf; na schooltijd wordt er tussen de ouders onderling even gecheckt of het daadwerkelijk kan.
Ik zeg wel de avond van tevoren en/of s ochtends als kind niet kan afspreken ivm bso. En soms gaat het nog wel eens mis, dan hebben de kinderen afgesproken terwijl het niet kan ivm bso/zwemles/etc.
En dan komt het wel eens voor dat er dan (met ouders erbij) wordt afgesproken voor morgen/overmorgen oid.
.
vrijdag 1 november 2019 om 14:53
Maar hoe doen werkende ouders dit dan? Ikzelf zal mijn kind 1 keer per week ophalen van school (verder 2 keer bso en vader/oma), dus een beetje plannen helpt dan wel een hoop in de dagelijkse stress...Subnautica schreef: ↑01-11-2019 14:46Beter van wel dat je gewoon naar school gaat ook al hebben ze afgesproken. Komt toch vrij vaak voor dat er dan ineens 1 niet meer wil oid.
vrijdag 1 november 2019 om 14:54
Dit klinkt perfect... hoop echt dat het op onze school ook zo gaat!NYC schreef: ↑01-11-2019 14:41Spontane speelafspraakjes hebben we hier (groep 3) tot nu toe nog nooit gehad. Wel is een paar keer een vriendje of vriendinnetje naar mijn zoon toe gestapt met de vraag: wil je een keertje bij mij komen spelen? Of: mag ik een keer bij jou komen spelen?
vrijdag 1 november 2019 om 14:57
Ik zou het eerst eens even afwachten. Je merkt vanzelf wel hoe de dingen gaan lopen.Dr-Harmonica schreef: ↑01-11-2019 14:53Maar hoe doen werkende ouders dit dan? Ikzelf zal mijn kind 1 keer per week ophalen van school (verder 2 keer bso en vader/oma), dus een beetje plannen helpt dan wel een hoop in de dagelijkse stress...
Mijn kind heeft ondertussen een paar vaste vriendjes en dan weet je wie de ouders zijn (om evt contact mee op te nemen buiten school), welke kinderen op welke dagen kunnen afspreken e.d.
.
vrijdag 1 november 2019 om 15:00
Je kunt dan toch gewoon op de dag dat het wel kan tegen je kind zeggen dat hij kan afspreken? Dan regelt zich dat vaak vanzelf. En soms is er dan idd niemand om mee af te spreken omdat anderen niet kunnen op het moment dat jij kunt.
Maar als je kind 2 keer naar de bso gaat zou ik zeker in het begin maar even rustig aan doen met afspreken. Ik denk dat je kind echt kapot is na school en zeker na school/bso.
Maar als je kind 2 keer naar de bso gaat zou ik zeker in het begin maar even rustig aan doen met afspreken. Ik denk dat je kind echt kapot is na school en zeker na school/bso.
vrijdag 1 november 2019 om 15:02
2 weken van tevorenNYC schreef: ↑01-11-2019 14:41Spontane speelafspraakjes hebben we hier (groep 3) tot nu toe nog nooit gehad. Wel is een paar keer een vriendje of vriendinnetje naar mijn zoon toe gestapt met de vraag: wil je een keertje bij mij komen spelen? Of: mag ik een keer bij jou komen spelen?

nee , zo was het bij ons niet .
Verhuisd naar vloggers en influencers forum. Pb voor info.
vrijdag 1 november 2019 om 15:04
Op BSO-dagen, kan je kind niet spelen.Dr-Harmonica schreef: ↑01-11-2019 14:53Maar hoe doen werkende ouders dit dan? Ikzelf zal mijn kind 1 keer per week ophalen van school (verder 2 keer bso en vader/oma), dus een beetje plannen helpt dan wel een hoop in de dagelijkse stress...
Tot ze wat ouder zijn, en ingeburgerd, bij BSO en school (en de ouders van vriendjes).
Dan kun je afspraken gaan maken, dat aanstaande dinsdag ipv BSO, je kind met Lisa mee naar huis gaat.
Plannen, moet je nog even loslaten, Go With The Flow...