Speelgedrag kleuters-ouders
donderdag 29 december 2011 om 21:35
Als mijn dochter ergens gaat spelen, komt ze thuis met verhalen over wat ze met haar vriendinnetje en die moeder gedaan heeft.
Gelukkig heeft ze zelf nog nooit gevraagd of een vriendinnetje hier mag komen spelen, maar MIJN GOD, het is toch niet de bedoeling dat ik dan de hele tijd twee kleuters bezig ga zitten houden, of wel?
Kom ik eigenlijk meteen op mijn volgende vraag: In hoeverre houden jullie je kleuter bezig op een gemiddelde woensdagmiddag en in hoeverre gaat de kleuter gewoon zijn eigen gang?
Gelukkig heeft ze zelf nog nooit gevraagd of een vriendinnetje hier mag komen spelen, maar MIJN GOD, het is toch niet de bedoeling dat ik dan de hele tijd twee kleuters bezig ga zitten houden, of wel?
Kom ik eigenlijk meteen op mijn volgende vraag: In hoeverre houden jullie je kleuter bezig op een gemiddelde woensdagmiddag en in hoeverre gaat de kleuter gewoon zijn eigen gang?
donderdag 29 december 2011 om 21:41
Als zoon vriendje te spelen heb dan zit ik daar niet de hele tijd bij (hij is vier jaar). Wel loop ik regelmatig even binnen om te kijken wat ze aan het doen zijn. Ligt denk ik ook aan het soort kindje dat je te spelen hebt. Zoon kiest over het algemeen rustige kindjes, waar je bij wijze van spreken geen omkijken naar hebt.
donderdag 29 december 2011 om 21:41
Hier gaan de kleuters (meidentweeling van bijna 5) gewoon hun eigen gang. Er is nog maar 1 keer iemand wezen spelen hier, maar toen gingen ze zelf spelen, alleen bij het verkleden moest ik even helpen met ritsen etc. Ook onze oudste dochter van bijna 7 gaat met vriendinnetjes eigenlijk altijd haar eigen gang. Ook als ze gewoon thuis zijn (zonder vriendinnetjes dus) spelen ze meestal zelf zonder mij. Maar als ze me vragen om iets met hen te doen dan doe ik dat uiteraard ook (mits ik de tijd heb natuurlijk). Ik zou ze lekker hun gang laten gaan en je ziet/hoort vanzelf wel wanneer je nodig bent.
donderdag 29 december 2011 om 21:42
Ik ben over het algemeen in de buurt en ga ook regelmatig met eigen kinderen + wat er op dat moment bij ons speelt naar kinderboerderij met speeltuintje bij ons om de hoek. Kunnen zij lekker rennen en is de hond er ook weer uit geweest.
Maar ik speel niet mee hoor. Hoogstens even helpen met het bouwen van een tent in de woonkamer.
Soms ben ik wel veel bezig met kinderen dingen uit laten praten met elkaar, ruzietjes beslechten, etc...
Maar ik speel niet mee hoor. Hoogstens even helpen met het bouwen van een tent in de woonkamer.
Soms ben ik wel veel bezig met kinderen dingen uit laten praten met elkaar, ruzietjes beslechten, etc...
donderdag 29 december 2011 om 21:43
Mijn zoons gaan zoveel mogelijk hun eigen gang, maar het ene kind heeft meer begeleiding nodig als het andere. Mijn middelste speelt de hele middag probleemloos en vermaakt zich als een tierelier. Mijn oudste kan zichzelf NIET vermaken, echt totaal niet. Hem moet ik dus helpen bij het spelen.
Verder zijn er nog activiteiten die ik wel MOET begeleiden, zoals het spelen in de speeltuin naast diep water of koekjes bakken. ik heb dan echter nooit de neiging, zoals jij blijkbaar, om God aan te roepen. Ik vind dat gewoon erg leuk, ik geniet daar ook echt van.
Verder zijn er nog activiteiten die ik wel MOET begeleiden, zoals het spelen in de speeltuin naast diep water of koekjes bakken. ik heb dan echter nooit de neiging, zoals jij blijkbaar, om God aan te roepen. Ik vind dat gewoon erg leuk, ik geniet daar ook echt van.
donderdag 29 december 2011 om 21:45
pardon? je hebt liever dat je dochter het huis uit is dan dat ze een vriendinnetje meeneemt naar jouw huis?
Gaat toch meestal over en weer zou ik zo denken. Moeten die moeders wel niet denken. Kijk, kan me voorstellen dat je het lekker vindt om eens een keertje een middag voor jezelf te hebben, maar dat hebben de andere moeders vast ook.
Ik zou eens beginnen je instelling te veranderen.
En voor de volledigheid, als er hier een vriendje komt spelen hou ik ze echt niet de hele middag bezig. In tegendeel, met een vriendje verdwijnt ie vaak naar z'n eigen kamer en vermaken ze elkaar prima. Als hij alleen is wil hij tuurlijk ook af en toe gezellig met mams spelen. Maar als ik een halfuurtje met hem ga zitten vermaakt ie zich de rest van de middag echt wel goed zelf. oh ja, hij is 4,5
Gaat toch meestal over en weer zou ik zo denken. Moeten die moeders wel niet denken. Kijk, kan me voorstellen dat je het lekker vindt om eens een keertje een middag voor jezelf te hebben, maar dat hebben de andere moeders vast ook.
Ik zou eens beginnen je instelling te veranderen.
En voor de volledigheid, als er hier een vriendje komt spelen hou ik ze echt niet de hele middag bezig. In tegendeel, met een vriendje verdwijnt ie vaak naar z'n eigen kamer en vermaken ze elkaar prima. Als hij alleen is wil hij tuurlijk ook af en toe gezellig met mams spelen. Maar als ik een halfuurtje met hem ga zitten vermaakt ie zich de rest van de middag echt wel goed zelf. oh ja, hij is 4,5
donderdag 29 december 2011 om 21:46
donderdag 29 december 2011 om 21:48
quote:tsss schreef op 29 december 2011 @ 21:35:
Gelukkig heeft ze zelf nog nooit gevraagd of een vriendinnetje hier mag komen spelen
Als je dochter een aantal keer bij een vriendinnetje heeft gespeeld, nodig je dat vriendinnetje dan niet bij jou thuis uit?
Zo nee ben je dan niet bang dat die moeder op een gegeven moment zegt dat jouw dochter niet meer hoeft te komen omdat haar dochter ook niet bij jouw dochter mag komen?
Ik zou graag zien dat mijn zoontje later veel vriendjes heeft en zal een kindje waar hij heeft gespeeld zeker terugvragen.
Gelukkig heeft ze zelf nog nooit gevraagd of een vriendinnetje hier mag komen spelen
Als je dochter een aantal keer bij een vriendinnetje heeft gespeeld, nodig je dat vriendinnetje dan niet bij jou thuis uit?
Zo nee ben je dan niet bang dat die moeder op een gegeven moment zegt dat jouw dochter niet meer hoeft te komen omdat haar dochter ook niet bij jouw dochter mag komen?
Ik zou graag zien dat mijn zoontje later veel vriendjes heeft en zal een kindje waar hij heeft gespeeld zeker terugvragen.
donderdag 29 december 2011 om 21:50
Ik vind het ideaal, die speelafspraakjes! Ik heb minder omkijken naar mijn dochter (net vier) mét vriendinnetje dan zonder. Ik mag blij zijn als ze de tijd nemen iets te drinken. Gisteren zijn ze een tijdje zoet geweest met strijkkralen en heb ik ernaast gezeten met een kop thee en de ipad. Daarna hebben ze de hele tijd op dochters kamer gespeeld. Ik heb een paar keer om het hoekje gegluurd als ik de was ging halen ofzo, maar het ging prima. En opgeruimd dat het was 's avonds! Ik stond er echt van te kijken.
donderdag 29 december 2011 om 21:51
donderdag 29 december 2011 om 21:53
geen kindjes te spelen gehad? En god aanroepen voor het geval dat er wel ooit eens van zou gaan komen? Ik kan me daar niets bij voorstellen. Hier zit het huis de hele week vol, en spelen ze over en weer elke dag bij iemand. De ene keer doe ik met ze mee; koekjes bakken zoals vandaag, spelletje doen, voorlezen etc, en de andere kee zorg ik gewoon dat ik in de buurt ben voor de dagelijkse dingetjes. Ik vind die aanloop juist heerlijk en geniet daar echt van. Blijven eten kan altijd en logeren in de weekends en vakanties idemdito.
Jongste hier is 5, en hij speelt ook veel thuis met vriendjes, soms wel met 2 tegelijk, als die andere 2 dan ook nog meenemen en ik oppaskindjes heb, is het hier soms net de brady bunch
Jongste hier is 5, en hij speelt ook veel thuis met vriendjes, soms wel met 2 tegelijk, als die andere 2 dan ook nog meenemen en ik oppaskindjes heb, is het hier soms net de brady bunch
donderdag 29 december 2011 om 21:54
Wij zijn eigenlijk altijd de ontvangende partij, want dochter is zo verlegen dat ze niet bij anderen durft te gaan spelen, tenzij ik dan ook weer meega (en dan nog gedraagt ze zich heel geremd). In haar eigen territorium gaat het prima. Ze kan heel goed zelf spelen en als er een vriendinnetje is, trekken ze allebei een prinsessenjurk aan of zoiets dergelijks. Als ze alleen thuis is bij mij, is ze wel heel graag bij mij in de buurt maar dan kan ze gerust een uur met haar duplo of playmobil of niet te vergeten poppen, spelen. Af en toe kijk ik om een hoekje, speel een minuutje mee en vraag wat ze aan het maken is. Dan ga ik weer verder met mijn eigen ding. Als ik aan het schoonmaken ben, helpt ze erg graag mee. En van de week ging ik behang afsteken met de kinderen, en dan helpt zij gerust 1,5 uur mee. Dus ze kan zich goed zelf vermaken maar mij helpen is ook erg leuk.
donderdag 29 december 2011 om 21:55
quote:sugarmiss schreef op 29 december 2011 @ 21:48:
[...]
Ik zou graag zien dat mijn zoontje later veel vriendjes heeft en zal een kindje waar hij heeft gespeeld zeker terugvragen.Dat vind ik dan weer zo raar. Nee ze mag hier niet meer komen spelen want mijn dochter mag ook nooit bij jullie spelen. Beetje kinderachtig, ontzeg je je eigen kind ook speelplezier mee. Daarbij zitten sommige moeders of vaders thuis terwijl andere gewoon fulltime werken. Dus dan kan er daar gewoon niet gespeeld worden.
[...]
Ik zou graag zien dat mijn zoontje later veel vriendjes heeft en zal een kindje waar hij heeft gespeeld zeker terugvragen.Dat vind ik dan weer zo raar. Nee ze mag hier niet meer komen spelen want mijn dochter mag ook nooit bij jullie spelen. Beetje kinderachtig, ontzeg je je eigen kind ook speelplezier mee. Daarbij zitten sommige moeders of vaders thuis terwijl andere gewoon fulltime werken. Dus dan kan er daar gewoon niet gespeeld worden.
donderdag 29 december 2011 om 21:56
nu ze 6,5 is gaat ze meestal wel hun eigen gang. Alleen cakjes/taart bakken doe ik wel eens samen.
mijn zoon van 4 vermaakt zich ook prima met een vriendjevriendinnetje...
alleen ga ik nu wel vaker kijken toen mijn oudste van 6 het blijkbaar grappig vond kappertje te gaan spelen met mijn zoon en zijn vriendinnetje (beiden 4) ...en ik de volgende ochtend werd aangesproken door de moeder wat ze gedaan hadden want haar dochter had haar hele pony scheef (die was al bijna helemaal bij tot op de schouder en nu dus voor de helft boven het oog nog... oeps!!! (en waar ze die schaar vandaan hadden)??? mijn zoontje had ook happen uit het haar dat had ik al gezien maar ze wilden niets vertellen. Mijn dochter vertelde ook nog doodleuk dat het vriendinnejte haar staart er wel af wilde..gelukkig is ze daar niet op in gegaan pffff
mijn zoon van 4 vermaakt zich ook prima met een vriendjevriendinnetje...
alleen ga ik nu wel vaker kijken toen mijn oudste van 6 het blijkbaar grappig vond kappertje te gaan spelen met mijn zoon en zijn vriendinnetje (beiden 4) ...en ik de volgende ochtend werd aangesproken door de moeder wat ze gedaan hadden want haar dochter had haar hele pony scheef (die was al bijna helemaal bij tot op de schouder en nu dus voor de helft boven het oog nog... oeps!!! (en waar ze die schaar vandaan hadden)??? mijn zoontje had ook happen uit het haar dat had ik al gezien maar ze wilden niets vertellen. Mijn dochter vertelde ook nog doodleuk dat het vriendinnejte haar staart er wel af wilde..gelukkig is ze daar niet op in gegaan pffff
Puck
donderdag 29 december 2011 om 21:56
Ik ben moeder van een bijna kleuter en mijn dochter kan niet goed alleen spelen. Ik ben dus een moeder die het dagprogramma aandraagt en daar dochter in meeneemt. Doe ik dit niet, dan valt haar spel al snel dood.
Dus ja, ik ben wel de hele woensdagmiddag en alle andere middagen dat ze thuis is bezig met mijn dochter op gang te houden in haar spel.
Ik denk dat als mijn dochter goed zelfstandig zou kunnen spelen, ik ook wat meer afstand zou nemen van het spel.
Het ligt dus helemaal aan je kind denk ik.
Dus ja, ik ben wel de hele woensdagmiddag en alle andere middagen dat ze thuis is bezig met mijn dochter op gang te houden in haar spel.
Ik denk dat als mijn dochter goed zelfstandig zou kunnen spelen, ik ook wat meer afstand zou nemen van het spel.
Het ligt dus helemaal aan je kind denk ik.
donderdag 29 december 2011 om 21:57
Ik houd ze niet bezig hoor, kunnen ze prima zelf. Wij hebben er 5, 4 daarvan zitten op school en nemen weleens vriendjes/vriendinnetjes mee. Ik ben natuurlijk wel altijd in de buurt als ze hier spelen, in de keuken meestal. Wij hebben naast de keuken een speelkamer, die mogen ze afbreken, dus veel kan er niet fout gaan.
Soms op zaterdagen als we hier 8 kinderen hebben rondlopen doe ik weleens iets met ze in de keuken, soep maken en broodjes smeren of zo die we dan samen opeten. Of we gaan met mooi weer even een uurtje naar buiten, we hebben een bos op loopafstand. Maar verder vermaken ze zich echt zelf wel. Ik hoef alleen af en toe als scheidsrechter op te treden.
Onze kinderen spelen overigens liever hier dan ergens anders. Ze gaan ook wel naar andere kinderen maar ook die komen hier graag. Zal er wel mee te maken hebben dat hier altijd wel wat te beleven valt met zoveel kinderen. Die pech kun je dus ook hebben...
Soms op zaterdagen als we hier 8 kinderen hebben rondlopen doe ik weleens iets met ze in de keuken, soep maken en broodjes smeren of zo die we dan samen opeten. Of we gaan met mooi weer even een uurtje naar buiten, we hebben een bos op loopafstand. Maar verder vermaken ze zich echt zelf wel. Ik hoef alleen af en toe als scheidsrechter op te treden.
Onze kinderen spelen overigens liever hier dan ergens anders. Ze gaan ook wel naar andere kinderen maar ook die komen hier graag. Zal er wel mee te maken hebben dat hier altijd wel wat te beleven valt met zoveel kinderen. Die pech kun je dus ook hebben...
donderdag 29 december 2011 om 21:58
quote:Ruza schreef op 29 december 2011 @ 21:55:
[...]
Dat vind ik dan weer zo raar. Nee ze mag hier niet meer komen spelen want mijn dochter mag ook nooit bij jullie spelen. Beetje kinderachtig, ontzeg je je eigen kind ook speelplezier mee. Daarbij zitten sommige moeders of vaders thuis terwijl andere gewoon fulltime werken. Dus dan kan er daar gewoon niet gespeeld worden.
Maar die kinderen kunnen ook niet komen spelen, want gaan naar bso!
Dat vraag ik me trouwens wel eens af, hebben kinderen die een dag of 3 (of meer) in de week naar een bso gaan nog wel tijd om met vriendjes te spelen? Je hebt ook nog zwemles, sport, wilt misschien eens een middagje gewoon lekker thuis zijn....
[...]
Dat vind ik dan weer zo raar. Nee ze mag hier niet meer komen spelen want mijn dochter mag ook nooit bij jullie spelen. Beetje kinderachtig, ontzeg je je eigen kind ook speelplezier mee. Daarbij zitten sommige moeders of vaders thuis terwijl andere gewoon fulltime werken. Dus dan kan er daar gewoon niet gespeeld worden.
Maar die kinderen kunnen ook niet komen spelen, want gaan naar bso!
Dat vraag ik me trouwens wel eens af, hebben kinderen die een dag of 3 (of meer) in de week naar een bso gaan nog wel tijd om met vriendjes te spelen? Je hebt ook nog zwemles, sport, wilt misschien eens een middagje gewoon lekker thuis zijn....
donderdag 29 december 2011 om 21:59
Visje, wat vermoeiend lijkt me dat. En even slecht gedacht misschien, maar hoe erg is het dan als haar spel stilvalt? Zou ze door een flink potje vervelen, niet opeens goede inspiratie opdoen voor iets waar ze toch zin in heeft om te doen? Ik kan me er niets bij voorstellen eigenlijk. Ik bak ook wel eens koekjes ofzo maar dat is zeker niet wekelijks. Maar ja, ik snap wel dat het luxe is als je kind zich goed zelf kan vermaken zoals mijn dochter.
donderdag 29 december 2011 om 22:00