Streng zijn, hoe doe je dat

10-02-2019 17:27 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vaak hoor ik als ik klaag over mijn kinderen, “dan moet je strenger zijn!” Ik klaag niet heel vaak hoor, dat vooropgesteld. Maar ze ruimen hun kamer niet op, leggen kleding niet op de stoel maar op de grond, doen hun huiswerk niet als ik het ze vraag. (Ze zijn 9 en 11). Dan moet ik dus strenger zijn. Maar hoe doe je dat? Door het 20 keer te vragen in plaats van 10 keer? Door te schreeuwen? Dreigen met afpakken van ipad of weet ik het? Dit is een oprechte vraag van een moeder die het soms niet meer weet.
redbulletje schreef:
10-02-2019 17:51
Bij volwassenen verbreek je het contact als ze het bloed onder je nagels vandaan halen door afspraken niet na te komen. Voor je kinderen heb je zorgplicht. Ik zou niet dreigen maar gewoon doen; dus idd iets afpakken (waarschijnlijk hun apparaten) tot ze hun taken gedaan hebben.

Kan niet als het op je werk is.
Star² schreef:
10-02-2019 17:53
Kan niet als het op je werk is.
Da's waar. Daar negeer je ze en hebt alleen het hoognodige zakelijke contact met elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Alles is in de ogen van een 10-jarige belangrijker dan kamer opruimen of huiswerk. Dus als mama alleen maar dreigt en het daarbij lat. Wat zou je je druk maken. Dat zelf wassen snap ik dus niet. neem aan dat er gewoon een wasmachine in huis staat, lijkt me niet logisch dat iedereen op zijn beurt zijn kleding in de machine gooit en dat wast. Keer of 4 de machine aan, op 1 dag want alle 4 de gezinsleden moeten nu hun shirt gewassen hebben?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Streng zijn is volgens mij geen juiste opvoeding. Wat ik wel belangrijk vind dat je als partners 1 lijn trekt.
Ik heb me nog nooit druk gemaakt over kamer opruimen. Toen ze heel klein waren deed ik het zelf, en dan werd ik 'geholpen' door de kamerbewoner in kwestie. Langzaamaan verschoven die verhoudingen een beetje, dan deden ze het zelf met een beetje hulp van mij. En toen ik vond dat ze het best helemaal zelf konden liet ik de boeren gewoon dorsen. Zelfs bij mijn veertienjarige ADHD-chaoot komt er eens in de zoveel tijd een moment dat ie de troep helemaal zat is en dan blijkt hij ineens prima te kunnen opruimen, en stofzuigen, en vochtig afnemen :D
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
10-02-2019 17:33
Strenge opvoeding werkt volgens mij niet en daar heb ik ook nooit aan gedaan. Minder regels helpt wel.
En wat is je logica hiervoor? Als er geen regels zijn kunnen ze die ook niet breken? 😂
Blondie456 schreef:
10-02-2019 17:55
Streng zijn is volgens mij geen juiste opvoeding. Wat ik wel belangrijk vind dat je als partners 1 lijn trekt.
wat als je geen partner hebt?
streng is subjectief.
ik vind lijfstraf streng. Dreigen of privileges afpakken niet. Aan alles zit gevolgen aan verbonden.
Kom je vaak te laat op je werk of loop je de kantjes ervan af dan krijg je een waarschuwing of zelfs ontslag.
betaal je je rekeningen niet wordt je afgesloten van internet, tv etc.

waarom zou dat bij een kind niet mogen?
Alle reacties Link kopieren
Eens met consequent zijn. Bij mijn mams wist ik met een blik al hoever het was of als ik tever was gegaan. Ben zelf best vrij en streng tegelijk opgevoed. Vrij in de zin van ik mocht doen wat ik wilde, maar wel met grenzen. Streng in de zin van respect stond zeer hoog in het vaandel. Als mn mam (alleenstaande) iets zei meende ze dit ook. Deed ik het niet dan waren en zeker consequesties. Mijn time-out op mn kamer duurde geen 10 minuten maar zeker een halve dag.
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
10-02-2019 17:40
ik geloof dat dit typisch nederlands is.. met de kids "bespreken" wat zij ervan vinden :nut:

Jij bent de ouder en zij zijn de kinderen. jullie zijn geen matties van elkaar.
Hoezo? Je kunt toch gewoon zeggen: 'jongens, ik heb regels, jullie houden je er niet aan, ik wil graag dat dat wel gebeurt, maar ik heb nog geen manier gevonden om jullie te motiveren je eraan te houden. Hoe denken jullie dat we dit aan kunnen pakken?'

Ik praat niet zo tegen mijn vrienden hoor, weet niet wat voor vriendschappen jij hebt.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
lux- schreef:
10-02-2019 18:04
Hoezo? Je kunt toch gewoon zeggen: 'jongens, ik heb regels, jullie houden je er niet aan, ik wil graag dat dat wel gebeurt, maar ik heb nog geen manier gevonden om jullie te motiveren je eraan te houden. Hoe denken jullie dat we dit aan kunnen pakken?'

Ik praat niet zo tegen mijn vrienden hoor, weet niet wat voor vriendschappen jij hebt.
Met 16-jarigen werkt dat misschien.

Met 10-jarigen (gemiddeld) ... die bekijken jou toch echt of ze 't zien branden :-).
Alle reacties Link kopieren
How2talk2kids is een fijn boek

Ben ook nog lerende
lux- schreef:
10-02-2019 18:04
Hoezo? Je kunt toch gewoon zeggen: 'jongens, ik heb regels, jullie houden je er niet aan, ik wil graag dat dat wel gebeurt, maar ik heb nog geen manier gevonden om jullie te motiveren je eraan te houden. Hoe denken jullie dat we dit aan kunnen pakken?'

Ik praat niet zo tegen mijn vrienden hoor, weet niet wat voor vriendschappen jij hebt.
ff serieus, voer jij zulke gesprekken met kinderen van 9-11 jaar? :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
10-02-2019 18:06
Met 16-jarigen werkt dat misschien.

Met 10-jarigen (gemiddeld) ... die bekijken jou toch echt of ze 't zien branden :-).
Zo hebben mijn ouders het altijd met mij gedaan. Lang voor ik 16 was al. Maar misschien ben ik heel uitzonderlijk vreselijk slim, dat kan natuurlijk.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Belg007 schreef:
10-02-2019 18:06
Met 16-jarigen werkt dat misschien.

Met 10-jarigen (gemiddeld) ... die bekijken jou toch echt of ze 't zien branden
:-).

Belgische tienjarigen dan misschien :facepalm:
Lukt hier echt helemaal prima.
Hier leerden ze opruimen, zodra ze konden lopen. Spelenderwijs natuurlijk. Zo ruimt mijn dochter van ruim 2 haar speelgoed nu automatisch op als we naar buiten gaan. Mijn pubers moeten 1x per week hun kamer opruimen. Doen ze dit niet "trek ik de stekkers eruit" oftewel, geen games. Ze kennen mij inmiddels goed genoeg dat ze daar gehoor aan geven. Meestal vraag ik het ruim van te voren, zodat ze hun afspraak met mij ook echt nakomen.
Een beetje met complimenten strooien"wauw jongens, heerlijk opgeruimd! " en we kunnen weer een week er tegenaan.
Alle reacties Link kopieren
ik ben niet zo zeer streng maar wel consequent.

in het begin ruim je samen op met je kind en naarmate ze ouder worden steeds meer zelf laten doen. Ik had ook vaste dagen voor opruimen, dan weten ze op gegeven moment waar ze aan toe zijn. Ik had daar picto (mijn kinderen hebben ASS). We hebben daar ook samen over gesproken , wat is nu opruimen, wat is nu haalbaar als " doel" en daaruit kwamen opruim afspraken, die uiteraard met ouder worden steeds meer de verantwoordelijkheid bij de kinderen neerlegt.

En met 9 en 11 weten ze dondersgoed wat opruimen is.

Kleding hoort in de wasmand als het vuil is, schoon spul in de kast. Met 9 en 11 kunnen ze opvouwen was zelf prima opruimen.

Ik vraag iets 2 keer en 3e keer volgt er consequentie. Met opruimen was dat altijd 2 x vragen daarna ligt het in de achtertuin.En ik doe dat dus ook echt! Je hebt kansen genoeg gehad .. dan kan je dus uit de tuin vissen. En dat werkt goed ;-)

Ik heb een mandje op de trap, daar gooi ik gedurende de dag losse rommeltjes in , dat moet leeg zijn voordat ik naar bed ga. Wat er nog in zit en er is geen overleg geweest waarom het er nog inzit gaat in de grijze container. En dat doe ik dus ook echt. Ik dreig niet, ik voer uit. Ik pak geen Nintendo's af, geen afpakken van schermtijd of telefoons.. Vind ik onzinnig.. We hebben deze afspraken samen gemaakt en dan hou je je er ook aan.

Nu zijn ze dusdanig " oud" dat dit hier niet meer aan de orde is. mijn 19 jarige puberzoon heeft de neiging om vuile was te hamsteren en dan te miepen over geen schoon spul. Tja.. jammer.. ik ga niet jouw zooi uit je kamer halen, daar hebben we wasmanden voor. Dus succes ermee en doe het dan maar zelf als je morgen iets schoons wil. En nee.. ik vind het niet goed als er 1 broek in de machine en droger gaat.

Huiswerk is hun eigen verantwoordelijkheid. Met 9 en 11 stuurde ik wel wat bij en hielp ze herinneren en op verzoek hielp ik mee. Ik hield oogje in het zeil. Ivm hun ASS hielp ik wel met plannen en overzicht maar daadwerkelijk huiswerk maken heb ik nooit gedaan.

Nu zitten ze op hbo, mbo en havo dus .. alleen voor de havist met ik soms even bijsturen en de mbo-er moet ik soms even stimuleren (dit zijn de twee met ASS,oudste op hbo heeft ook ASS maar is veel zelfstandiger).
Toen ik vroeger jong was en mijn man ook hadden wij regels over hoe laat we thuis moesten zijn. Die regels die hebben mijn man en ik allebei ruimschoots overtreden. Wij hebben bij onze zoon nooit gezegd hoe laat hij thuis moest zijn en hij gedraagt zich prima. Ik vind echt streng zijn niet goed, laat ze een beetje vrij. Je bent toch zelf ook jong geweest.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
10-02-2019 18:06
Met 16-jarigen werkt dat misschien.

Met 10-jarigen (gemiddeld) ... die bekijken jou toch echt of ze 't zien branden :-).
Je onderschat 10 jarigen
Blondie456 schreef:
10-02-2019 18:19
Toen ik vroeger jong was en mijn man ook hadden wij regels over hoe laat we thuis moesten zijn. Die regels die hebben mijn man en ik allebei ruimschoots overtreden. Wij hebben bij onze zoon nooit gezegd hoe laat hij thuis moest zijn en hij gedraagt zich prima. Ik vind echt streng zijn niet goed, laat ze een beetje vrij. Je bent toch zelf ook jong geweest.
niet alle kinderen zijn hetzelfde. sommige kunnen prima omgaan met vrijheid. anderen niet en dan moet je dus wel ingrijpen als ouder voordat het te laat is.
Alle reacties Link kopieren
Duidelijk en consequent zijn.
En herhalen, herhalen en herhalen. Af en toe geduld hebben.

Mijn eigen kinderen zijn nog niet zo oud, maar ik merk wel dat duidelijkheid heel goed werkt.

Op mijn werk hebben de kinderen wél die leeftijd en is die duidelijkheid ook heel erg belangrijk.
En vooral ook belangrijk om je niet op te laten fokken...
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
10-02-2019 17:40
ik geloof dat dit typisch nederlands is.. met de kids "bespreken" wat zij ervan vinden :nut:

Jij bent de ouder en zij zijn de kinderen. jullie zijn geen matties van elkaar.
Dit dus. Je hoeft je kinderen echt niet onder een militair regime te leggen, maar er gelden nou eenmaal bepaalde regels in huis. En opruimen en huiswerk maken horen daarbij. Consequent zijn is het belangrijkste. Dus niet eerste drie keer nee zeggen en dan tóch ja omdat je van het gezeur af wilt zijn. Nee is nee en ja is ja. En duidelijk grenzen aangeven: tot hier toe en geen stap verder, en binnen die grenzen kunnen we met elkaar praten eventueel, maar IK stel de grens. En zelf het goede voorbeeld geven uiteraard. Als je niet wilt dat je kinderen heel de dag/avond met hun neus aan een schermpje geplakt zitten, moet je zélf ook je mobieltje opzij leggen en er niet elke 5 minuten mee bezig zijn... Dat soort dingen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Waarom zo ik gelijk iets vervelends gaan doen als jij het toch nog 19x gaat vragen?

Het enige wat ik vraag als iets moet gebeuren is of ze vijf minuten voor de deadline nog een waarschuwing willen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Jij hebt al heel vaak gevraagd of ze hun was in de wasmand willen doen en hun nog draagbare kleding op de stoel willen hangen. Je hebt ook al heel vaak gevraagd of ze hun huiswerk willen maken.

Wat ze niet deden.

Gevolg op het moment dat je het aan ze hen vraagt verwacht jij gewoon al helemaal niet meer dat ze het na 1x vragen al doen. Dat weten zij ook. Ach ze vraagt het nog wel een paar keer dus het kan straks ook.

Ga het aan ze vragen alsof je het meent. Dat als je het aan ze vraagt je ook verwacht dat ze het echt doen. Dat er geen andere optie mogelijk is. Dat je echt heel erg verbaast bent als het niet uitgevoerd is.

Dan zullen ze het ook makkelijker uitvoeren.
Kukita-Del-Barrio schreef:
10-02-2019 18:25
niet alle kinderen zijn hetzelfde. sommige kunnen prima omgaan met vrijheid. anderen niet en dan moet je dus wel ingrijpen als ouder voordat het te laat is.
ik ga ook uit van mijn eigen zoon en voor ons werkt het prima.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
10-02-2019 18:19
Toen ik vroeger jong was en mijn man ook hadden wij regels over hoe laat we thuis moesten zijn. Die regels die hebben mijn man en ik allebei ruimschoots overtreden. Wij hebben bij onze zoon nooit gezegd hoe laat hij thuis moest zijn en hij gedraagt zich prima. Ik vind echt streng zijn niet goed, laat ze een beetje vrij. Je bent toch zelf ook jong geweest.
Bij een collega ging het vroeger andersom: Hoe laat ben je thuis? en hij vertelde dus hoe laat hij thuis zou zijn. En kreeg enorm op zijn kop als hij later was, want hij had die tijd gezegd, dus daar moest hij zich aan houden
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven