Studeren / kamers...hoe werkt dat?
woensdag 16 april 2025 om 13:02
Kind van 17 is de eerste uit onze familie die gaat studeren. Ik kom uit een gezin dat vroeg ging werken. Studeren...dat was een ver van mijn bed show.
Maar goed...kind heeft zich ingeschreven voor studie. Onze woonsituatie is dorp met redelijk ov, maar studie is op 1,5 uur als alles meezit. Niemand uit onze omgeving studeert in deze stad. Meeste kiezen voor stad dichterbij inclusief thuis blijven wonen. Voor kind is die stad geen optie omdat studie daar niet wordt aangeboden.
Maar hoe werkt studeren aan het hbo. Krijg je voor de zomer een kennismaking of is dat pas bij de start. Ga je direct op kamers of pas in de loop van de studie? Uiteraard is een kamer vinden al een uitdaging, maar hoe werkt dit? Kan iemand een inzicht geven in dit proces.
Maar goed...kind heeft zich ingeschreven voor studie. Onze woonsituatie is dorp met redelijk ov, maar studie is op 1,5 uur als alles meezit. Niemand uit onze omgeving studeert in deze stad. Meeste kiezen voor stad dichterbij inclusief thuis blijven wonen. Voor kind is die stad geen optie omdat studie daar niet wordt aangeboden.
Maar hoe werkt studeren aan het hbo. Krijg je voor de zomer een kennismaking of is dat pas bij de start. Ga je direct op kamers of pas in de loop van de studie? Uiteraard is een kamer vinden al een uitdaging, maar hoe werkt dit? Kan iemand een inzicht geven in dit proces.
woensdag 16 april 2025 om 13:11
Voor de zomervakantie krijgt hij waarschijnlijk nog een matching-gesprek op de onderwijsinstelling. Laatste week van de zomervakantie is er vaak een introweek met allerlei kennismakingsactiviteiten en veel handige informatie.
Als hij (op termijn) op kamers wil, moet hij zich zo snel mogelijk inschrijven bij room.nl, dat kan al na je 16e verjaardag. Ik weet niet in welke stad hij zijn studie wil gaan volgen, maar room.nl is in flink wat steden actief.
Inschrijfduur opbouwen is erg belangrijk bij het reageren op het woningaanbod, maar er zijn ook kamers waar je moet hospiteren en dan wordt er soms niet naar inschrijfduur gekeken.
Hier kun je er meer informatie over vinden:
https://www.room.nl/nl/hoe-werkt-het
Als hij (op termijn) op kamers wil, moet hij zich zo snel mogelijk inschrijven bij room.nl, dat kan al na je 16e verjaardag. Ik weet niet in welke stad hij zijn studie wil gaan volgen, maar room.nl is in flink wat steden actief.
Inschrijfduur opbouwen is erg belangrijk bij het reageren op het woningaanbod, maar er zijn ook kamers waar je moet hospiteren en dan wordt er soms niet naar inschrijfduur gekeken.
'Every new beginning comes from some other beginning's end.'
woensdag 16 april 2025 om 13:11
de kennismaking is vlak voor de studie, zal zo'n beetje laatste week van augustus zijn. Een introweek
Staat vast informatie over op de website van de studie
Kan zijn dat er ook een studie of studentenvereniging is, vaak volgt da ook een introductie
Tja en op kamers ga je zodra je wil EN een kamer gevonden hebt
Staat vast informatie over op de website van de studie
Kan zijn dat er ook een studie of studentenvereniging is, vaak volgt da ook een introductie
Tja en op kamers ga je zodra je wil EN een kamer gevonden hebt
woensdag 16 april 2025 om 13:13
of gratis bij de plaatstelijke studentenhuisvestingsgroepOriginalHeleen schreef: ↑16-04-2025 13:11Voor de zomervakantie krijgt hij waarschijnlijk nog een matching-gesprek op de onderwijsinstelling. Laatste week van de zomervakantie is er vaak een introweek met allerlei kennismakingsactiviteiten en veel handige informatie.
woensdag 16 april 2025 om 13:14
Een kennismaking krijgen de studenten in augustus, dan is er vanuit de studie en de stad vaak een kennismakingsweek. Daar krijgt je kind vanzelf bericht over. De naam is in elke stad verschillend (kei-week, intreeweek, uit-week, El Cid).
Op kamers gaan verschilt per situatie. Als je dichtbij woont en de reis te doen is, dan kun je op kamers gaan uitstellen of zelfs helemaal niet doen. Maar als de reis te lang is dan kun je het beste meteen op kamers gaan. Voor veel studenten is het fijn om het eerste jaar nog thuis te blijven wonen indien mogelijk, want dan zijn er al zoveel veranderingen: wennen aan de nieuwe studie, nieuwe medestudenten, een heel andere situatie/cultuur.
Bij mijn dochters was het nodig om op kamers te gaan en dat ging prima. Alleen het vinden van een kamer is een probleem. Je kunt kind het beste zo snel mogelijk in laten schrijven bij de studentenhuisvesting in de stad waar het gaat studeren, bv duwo (Room) voor Amsterrdam, Utrecht en Groningen. SSHn voor nijmegen en Arnhem, Vestide voor Eindhoven. Meestal gaat toewijzing op inschrijftijd: hoe langer je ingeschreven staat, des te meer kans op een kamer.
Op kamers gaan verschilt per situatie. Als je dichtbij woont en de reis te doen is, dan kun je op kamers gaan uitstellen of zelfs helemaal niet doen. Maar als de reis te lang is dan kun je het beste meteen op kamers gaan. Voor veel studenten is het fijn om het eerste jaar nog thuis te blijven wonen indien mogelijk, want dan zijn er al zoveel veranderingen: wennen aan de nieuwe studie, nieuwe medestudenten, een heel andere situatie/cultuur.
Bij mijn dochters was het nodig om op kamers te gaan en dat ging prima. Alleen het vinden van een kamer is een probleem. Je kunt kind het beste zo snel mogelijk in laten schrijven bij de studentenhuisvesting in de stad waar het gaat studeren, bv duwo (Room) voor Amsterrdam, Utrecht en Groningen. SSHn voor nijmegen en Arnhem, Vestide voor Eindhoven. Meestal gaat toewijzing op inschrijftijd: hoe langer je ingeschreven staat, des te meer kans op een kamer.
Ik heb m’n kamer toen via https://kamernet.nl/ gevonden maar er zijn vast meer van dit soort sites.
Zoeken, reageren, erheen tot je wat vindt.
Je moet het echt zelf doen, er is geen begeleiding vanuit de studie.
Zoeken, reageren, erheen tot je wat vindt.
Je moet het echt zelf doen, er is geen begeleiding vanuit de studie.
Mijn zoon is afgelopen jaar gaan studeren.
Als zoon op kamers wil, nu al inschrijven bij studentenhuisvesting. Afhankelijk van stad kan de wachttijd oplopen tot 3 jaar, dus niet mee wachten. Daarnaast kijken wat de gangbare manier van betreffende stad is om kamers aan te bieden. In geval van zoon was dat een site op Facebook en dan hospiteren. Daarnaast hebben we hem bij een commercieel kamerbemiddelingsbureau ingeschreven, waar hij meerdere kamers heeft bekeken. Uiteindelijk is hij, na 4 maanden studeren, uitgekozen en heeft hij een kamer in het centrum van 8m2 met eigen keukentje, waar hij heel blij mee is. (Hier was de reistijd enkele reis 2,5 uur, wat hij de eerste 4 maanden dus wel heeft gedaan).
Voor wat betreft kennismaking: de meeste studentensteden hebben eind augustus een kennismaking. Bij zoon werd dit via het hbo geregeld, inclusief camping om te overnachten. Maar dit zal bij elke hbo anders zijn denk ik. Zoon werd ingedeeld met een groepje van zijn studie.
Afhankelijk van de stad waar zoon gaat studeren: houdt wel rekening met het feit dat een kamer tussen de 350 en 500 per maand is (duurder ook, maar 350 is echt wel goedkoop...)
Als zoon op kamers wil, nu al inschrijven bij studentenhuisvesting. Afhankelijk van stad kan de wachttijd oplopen tot 3 jaar, dus niet mee wachten. Daarnaast kijken wat de gangbare manier van betreffende stad is om kamers aan te bieden. In geval van zoon was dat een site op Facebook en dan hospiteren. Daarnaast hebben we hem bij een commercieel kamerbemiddelingsbureau ingeschreven, waar hij meerdere kamers heeft bekeken. Uiteindelijk is hij, na 4 maanden studeren, uitgekozen en heeft hij een kamer in het centrum van 8m2 met eigen keukentje, waar hij heel blij mee is. (Hier was de reistijd enkele reis 2,5 uur, wat hij de eerste 4 maanden dus wel heeft gedaan).
Voor wat betreft kennismaking: de meeste studentensteden hebben eind augustus een kennismaking. Bij zoon werd dit via het hbo geregeld, inclusief camping om te overnachten. Maar dit zal bij elke hbo anders zijn denk ik. Zoon werd ingedeeld met een groepje van zijn studie.
Afhankelijk van de stad waar zoon gaat studeren: houdt wel rekening met het feit dat een kamer tussen de 350 en 500 per maand is (duurder ook, maar 350 is echt wel goedkoop...)
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
woensdag 16 april 2025 om 13:35
Hier zijn er voorlichtingen op het hbo voor ouders, kijk op de site.
Is dat er niet ga naar de laatste open dag, die zijn er denk ik nog wel, daar zijn ook vaak infopunten voor ouders.
Verder hebben veel instellingen nu ook intro activiteiten speciaal gericht op eerste generatie studenten. Dus alvast in de zomer of voor de zomervakantie een aantal bijeenkomsten met precies antwoord op dit soort vragen, maar ook alvast uitleg over hoe het eenmaal op school werkt.
Dus ik zou even kijken op de site van de school.
Is dat er niet ga naar de laatste open dag, die zijn er denk ik nog wel, daar zijn ook vaak infopunten voor ouders.
Verder hebben veel instellingen nu ook intro activiteiten speciaal gericht op eerste generatie studenten. Dus alvast in de zomer of voor de zomervakantie een aantal bijeenkomsten met precies antwoord op dit soort vragen, maar ook alvast uitleg over hoe het eenmaal op school werkt.
Dus ik zou even kijken op de site van de school.
Firm believer in: you shouldn't have bothered me to begin with.
woensdag 16 april 2025 om 14:00
woensdag 16 april 2025 om 14:11
Mijn ervaring op het hbo is dat de meeste studenten niet op kamers gaan. Dat kan het wel eenzaam maken, als jouw kind wel op kamers is. Want iedereen gaat na de lessen meteen weer naar huis (vaak) en sport en werkt ook nog vanuit huis.
Dit kan natuurlijk anders zijn bij een studie die maar in één of twee steden in het land gegeven worden.
Introductie is aan het begin van het studiejaar, en dat is ook niet voor ouders. Het hbo is wel ook gewoon een beetje zelf uitzoeken waar je moet zijn etc. Tijd om het los te laten als ouder.
Tips om een kamer te zoeken (ze komen wel uit het jaar nul, maar wie weet): vooral tegen iedereen vertellen dat je een kamer zoekt. Ook met stappen, tegen de uitsmijter, tegen de barman. Zo ben ik ooit aan een kamer geraakt. En verder Kamernet, Facebook, Marktplaats etc. Inschrijven bij de officiële studentenhuisvesting is ook een goeie. Die hebben vaak grote flats voor studenten, waar je met 10 of soms zelfs 20 op een gang woont. De hel, maar voor studenten wel leuk, want je leert snel veel nieuwe mensen kennen.
In mijn tijd hingen ook overal briefjes met van die afscheurvelletjes. Misschien is dat nog een leuk retro idee.
En verder is in het begin 1,5 uur reizen niet zo'n drama, dat doen heel veel hbo-studenten.
Dit kan natuurlijk anders zijn bij een studie die maar in één of twee steden in het land gegeven worden.
Introductie is aan het begin van het studiejaar, en dat is ook niet voor ouders. Het hbo is wel ook gewoon een beetje zelf uitzoeken waar je moet zijn etc. Tijd om het los te laten als ouder.
Tips om een kamer te zoeken (ze komen wel uit het jaar nul, maar wie weet): vooral tegen iedereen vertellen dat je een kamer zoekt. Ook met stappen, tegen de uitsmijter, tegen de barman. Zo ben ik ooit aan een kamer geraakt. En verder Kamernet, Facebook, Marktplaats etc. Inschrijven bij de officiële studentenhuisvesting is ook een goeie. Die hebben vaak grote flats voor studenten, waar je met 10 of soms zelfs 20 op een gang woont. De hel, maar voor studenten wel leuk, want je leert snel veel nieuwe mensen kennen.
In mijn tijd hingen ook overal briefjes met van die afscheurvelletjes. Misschien is dat nog een leuk retro idee.
En verder is in het begin 1,5 uur reizen niet zo'n drama, dat doen heel veel hbo-studenten.
woensdag 16 april 2025 om 14:17
woensdag 16 april 2025 om 14:21
Er zijn ook steden met een speciale woonstichting voor studentencomplexenOriginalHeleen schreef: ↑16-04-2025 13:11Voor de zomervakantie krijgt hij waarschijnlijk nog een matching-gesprek op de onderwijsinstelling. Laatste week van de zomervakantie is er vaak een introweek met allerlei kennismakingsactiviteiten en veel handige informatie.
Verder staat alles wat je voor de opleiding gewoon stap voor stap op studielink, waar je aangemeld bent.
woensdag 16 april 2025 om 14:24
Het is juist fijn om meteen het 1e jaar daar te wonen. Kun je gewoon in die stad afspreken. Hoe ga je dat anders doen?Liefie schreef: ↑16-04-2025 13:14Een kennismaking krijgen de studenten in augustus, dan is er vanuit de studie en de stad vaak een kennismakingsweek. Daar krijgt je kind vanzelf bericht over. De naam is in elke stad verschillend (kei-week, intreeweek, uit-week, El Cid).
woensdag 16 april 2025 om 14:29
Ik heb 2 studerende uitwonende kinderen, maar kan me heel goed voorstellen, waarom je niet op kamers gaatTafelkleed schreef: ↑16-04-2025 14:24Het is juist fijn om meteen het 1e jaar daar te wonen. Kun je gewoon in die stad afspreken. Hoe ga je dat anders doen?
zeker het eerste jaar nog niet
1. het is moeilijk vinden
2. het is duur
3. het is eenzaam, als de rest van je jaar thuis blijft wonen
4. bijbaan in woonplaats (en daar wonen minder studenten, dus meer keus)
5. even kijken of de studie wel bevalt
6. zorg voor gezinsleden
7. geen behoefte aan zelfstandigheid
8. rust en focus
9 .stress: en studeren is nieuw en op kamers ook
woensdag 16 april 2025 om 14:32
Zo snel mogelijk inschrijven bij de studentenhuisting, voor veel steden is dat de SSH.
Verder is de kennismaking met de opleiding gewoon de eerste week van he collegejaar.
Kennismaking met de stad kan ook, mits dat er is. Dat heb je in grotere studentensteden. Dat is vaak half/aug.
In welke stad gaat hij studeren?
Verder is de kennismaking met de opleiding gewoon de eerste week van he collegejaar.
Kennismaking met de stad kan ook, mits dat er is. Dat heb je in grotere studentensteden. Dat is vaak half/aug.
In welke stad gaat hij studeren?
woensdag 16 april 2025 om 15:35
Je zoon kan ook alvast nagaan hoe de opleiding is ingedeeld. In mijn ervaring (en wat ik om me heen veel hoor) bestaat jaar 2 t/m 4 vaak voor minimaal de helft uit stages. Die stageplekken moet je zelf regelen en kun je dus ook dichter bij woonplaats ouders zoeken. Niet elke opleiding heeft veel contacturen, vaak ook veel zelfstudie en groepsopdrachten, dus wellicht hoeft hij helemaal niet 5 dagen per week anderhalf uur heen en anderhalf uur terug te reizen?
'Every new beginning comes from some other beginning's end.'

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in