Stuitbevalling of keizersnee

01-04-2009 16:22 26 berichten
Ik ben op dit moment 36 weken zwanger en we zijn net bij de gyn geweest aangezien onze uk verkeerd om ligt.

Het is een volkomen stuit

Na een pijnlijk half uurtje wroeten is het draaien helaas niet gelukt en moeten we volgende week gaan beslissen wat we willen, een stuitbevalling of een keizersnee?!?!

Mijn vraag aan jullie is wie heeft er ook al voor deze keuze gestaan en willen jullie vertellen waarom je juist die keuze gemaakt hebt!?!
Hoi Doenja,

Ik heb zes maanden geleden de keuze gemaakt voor een keizersnede. Ik vond de risico's van bevallen te groot. En bij een stuitbevalling wordt een groot percentage (weet het niet precies) alsnog een keizersnede, maar dan met spoed.

Achteraf ben ik blij over mijn keuze, want ze had de navelstreng om haar nekje.

Van de keizersnede moet je wel langer herstellen, maar je krijgt vaak ook langer kraamhulp.

Ik heb er geen spijt van.

Succes met je beslissing!!
Die langere kraamhulp valt eigenlijk wel mee, want je moet er de vijf dagen ziekenhuis ook weer vanaf trekken.
Alle reacties Link kopieren
quote:fleurtje schreef op 01 april 2009 @ 16:29:

Die langere kraamhulp valt eigenlijk wel mee, want je moet er de vijf dagen ziekenhuis ook weer vanaf trekken.Nou dat hoeft niet hoor, heb zelf ook keizersnee gehad en buiten de 5 dagen in het ziekenhuis ook langere kraamhulp gehad thuis, weliswaar wegens een lekkende buikwond maar toch.
ik zou eerst acupunctuur proberen ik zweer het je. heb het zelf ook gehad niet voor draaien maar wel om weeen op te wekken. weet een hele goede in groningen en aan het aantal geboortekaartjes te zien hadden anderen ook dik succes bij haar
Precies, een vriendin van me had zelfs maar acht dagen kraamzorg. Net als na een 'normale' bevalling dus. Terwijl die vier ziekenhuisdagen er ook nog af gingen. (Mijn vriendin mocht na vier dagen al naar huis, dat zal per ziekenhuis verschillen denk ik.)

Ik ben nu ook zwanger (26 weken, 5 dagen) en ik zou denk ik voor de keizersnede gaan. Een stuitbevalling lijkt mij heel spannend, zeker bij een eerste kindje als je al niet weet wat je moet verwachten. Maar ik weet dat Wen bij haar eerste wel 'moeiteloos' een stuitbevalling heeft gehad. Zo kan het dus ook.
Hier vind je veel ervaringen, is een topic van een paar weken geleden.

Succes ermee!
Ha, Ring, da's toevallig!

En 'moeiteloos' is bíjna het goede woord
Maar Arima, daar ga je al.... je had dus een complicatie...

Bambibaby, waarom zouden de weeen opgewekt moeten worden?! daar gaat het nu toch helemaal niet om!
Ha, daar is Wen al!

PS. Adviezen over 'vage' therapieën als acupunctuur, daar kan ik nou helemaal niks mee.
Zie je de 'tussen haakjes?'
quote:bambibaby schreef op 01 april 2009 @ 16:46:

ik zou eerst acupunctuur proberen ik zweer het je. heb het zelf ook gehad niet voor draaien maar wel om weeen op te wekken. weet een hele goede in groningen en aan het aantal geboortekaartjes te zien hadden anderen ook dik succes bij haarWhaha, ja, da's wel het ultieme bewijs natuurlijk, anders waren die baby's nooit geboren
Overigens is het risico helemaal niet zo groot als de omstandigheden gunstig zijn (bekken, formaat kind e.d.)

Goede maatstaf lijkt mij of de gyn het aandurft (en jij natuurlijk)
Ik zou precies willen weten van de gyn wat de voor- en nadelen zijn van stuitbevalling en keizersnede. Mini lag op het eind ook in stuit en ik heb mezelf ook afgevraagd wat te doen. Mijn verloskundige vertelde dat als je een goede gynaecoloog hebt die ervaring heeft met stuitbevallingen dat prima te doen moet zijn. Zij noemde het een achterstevoren bevalling, dus in plaats van het hoofdje eerst komt die als laatste.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:wen schreef op 01 april 2009 @ 16:49:

[...]

Whaha, ja, da's wel het ultieme bewijs natuurlijk, anders waren die baby's nooit geboren

Precies, mag ik je uit de droom halen bambibaby: er is er nog nooit eentje blijven zitten.

Tenzij je je door een hert laat bevruchten, maar daar weet ik niet zoveel van.
nou het spijt me wel maar het was echt goed bedoeld. natuurljk kan het niet bewezen worden, maar ik heb dus echt heel veel goede verhalen over het draaien gehoord ook vanmensen die ertotaal niets mee hadden.

en wat weeen opwekken betreft: dat kan ook met acupunctuur en daarmee heb ik dus zelf ervaring. ik stond al op de lijst voor inleiden zag dat absoluut niet zitten en en dus naar een acupuncturiste gegaan. ze zette de naalden en zes uur later begonnen de weeen om de drie minuten. toeval of niet maakt me niet uit maar ik voel me er prima bij en daarom heb ik zoiets van: als anderen er open voor staan wil ik ook hun hiervan laten genieten
maar goed het was goed bedoeld hoor t zou je een keizersnede of stuit kunnen besparen maar goed als je er niet voor o9pen staat zou ik er zeker niet over peinzen het te doen
Fijn dat het voor jou wel werkte. Maar ik ben er heel sceptisch over. Ik heb het idee dat er in bepaalde gevallen vrij snel wordt geroepen dat mensen in het alternatieve circuit wel zullen slagen terwijl dat in het reguliere circuit niet lukt. En dat vind ik gewoon zorgwekkend. Natuurlijk moet iedereen voor zich weten wat goed voelt, maar ik kan er zelf niks mee.
quote:Ring1981 schreef op 01 april 2009 @ 16:47:

Precies, een vriendin van me had zelfs maar acht dagen kraamzorg. Net als na een 'normale' bevalling dus. Terwijl die vier ziekenhuisdagen er ook nog af gingen. (Mijn vriendin mocht na vier dagen al naar huis, dat zal per ziekenhuis verschillen denk ik.)

Bij beide keizersnedes stond ik de tweede dag weer buiten. Daarna nog 8 dagen kraam gehad.

@TO:

mijn tweede was ook een stuitligger, en heb gekozen voor een keizersnede omdat de eerste een spoedkeizersnede was geworden (niet vanwege een stuit).
Ah, het kan nog sneller dus!
Ok, ik heb even mijn handen vrij (moest net met één hand typen en met de andere een boze baby in bedwang houden), dus kan wat uitgebreider antwoorden.

Mijn stuitbevalling was onverwacht (kind lag al die tijd al in stuit maar dat was niet opgemerkt) en nogal vlot, dus veel tijd om te kiezen had ik niet. Maar omdat het heel goed ging, zag ik een operatie helemaal niet zitten. Mijn idee was, als ik het 'natuurlijk' doe heb ik een kans op een operatie met alle gedoe van dien, kies ik voor een keizersnee dan weet ik zeker dat ik al het gedoe heb. En het ging dus hartstikke goed, mede omdat de gynaecologen er vertrouwen in hadden (dat lijkt me het allerbelangrijkste punt), ik er zelf daardoor ook vertrouwen in had en het gewoon lekker liep.

Het makkelijke is, je bent toch al in het ziekenhuis voor je bevalling, dus mocht er ook maar iets van complicaties optreden, zal de gyn niet aarzelen om je naar de operatiekamer te sturen.

Ik was in ieder geval erg blij dat het zo kon, ik had een heel erg gemakkelijke bevalling en liep de volgende ochtend zo weer het ziekenhuis uit.

Overigens zijn er ziekenhuizen waar ze tegenwoordig een natuurlijke bevalling verkiezen boven een keizersnede.

O ja, die gemakkelijke bevalling is geen garantie voor een gemakkelijke baby helaas
Dames, dank jullie wel tot zover.

@Bambibaby, ik heb al reflexzonetherapie gehad omdat dat volgends de verloskundige zou kunnen werken, dat heeft dus niet geholpen. ik ben hier ook te sceptisch voor en ook accupunctuur geloof ik zelf heel weinig van. maar lief dat je eraan denkt en ik ben blij dat het jou geholpen heeft.

voor wat betreft de bevalling, ik ga me goed laten voorlichten door de gyn en dan samen een beslissing nemen.
Heb jij eigenlijk nooit een liggingsecho gehad Wen? Ik had namelijk het idee dat het standaard was. Maar goed, ik kan het natuurlijk mis hebben!
Nee, dat doen ze hier alleen bij een vermoeden van stuitligging Ring
Onze dochter is ook in stuit geboren. Gewoon vaginaal. Mijn verhaal kun je ook lezen in het topic wat Wen al voor je linkte (en in nog heel veel andere topics die hier over gingen. Maar ook ik heb er ooit één geopend, dus ik snap je maar al te goed!)

Laat je goed voorlichten door je gyn en als je kindje niet al te groot is, jij het ziet zitten en de gyn ook; dan zou ik zeggen. Ga er voor meid.

Als er iets niet goed gaat, grijpen ze heel snel in want ook de gyn wil graag een gezond kindje ter wereld helpen. (en ja, ook dat gaat wel eens verkeerd, maar bij een gewone bevalling gaat er bijna net zo vaak iets mis.) Dat stuitbevallingen sneller in een ks eindigen, komt omdat er bij stuitbevallingen geen kunstverlossingen kunnen plaats vinden (= tang/pomp)

Maar vooral moet jij er vertrouwen in hebben! Want jij moet het doen, het is jouw bevalling, jouw/jullie kindje en jouw gevoel.

Succes en geniet nog even van je laatste weekjes zwangerschap.

Oja, waarom ik ervoor gekozen heb: Mijn gyn. had er heel veel vertrouwen in. Hij heeft me heel erg gerust gesteld en daarnaast had ik er een goed gevoel bij. Ik wilde heel graag gewoon bevallen zodat ik de volgende keer hopelijk wel thuis mag bevallen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven