Te veel energie?

20-10-2020 11:24 93 berichten
Hallo allemaal,

Even in het kort onze dochter:
Ze is een maand te vroeg geboren, prematuur en dysmatuur. Een week heb ik met haar in het ziekenhuis gelegen, waarbij de verpleegsters/verzorgsters al aangaven dat het een pittig meisje was. Vanaf het begin af aan is onze kleine dame al overgevoelig voor prikkels. Te veel drukte, was de dag erna of diezelfde avond een overstuur kind. Ook heeft ze eigenlijk nooit een vast ritme gehad, hoe hard we onze best hier ook voor deden.

Nu is ze 19 maanden.. lekker energiek, vrolijk en een kletskont. Leuk kind, hihi.
Ze heeft nog steeds geen vast ritme. Dit lijkt dan enkele dagen goed te gaan en dan gaat het weer compleet mis. Het grootste probleem waar we nu tegen aan lopen is dat, als ze om 19:00 uur het flesje heeft gehad, ze lekker naar bed gaat. Dit gaat soms goed, maar ook vaak fout. Het komt wel eens voor dat ze om 21:00 uur hier beneden nog rond staat te springen. Een van de dingen die ze dan vaak doet, is rondjes rennen rond de keukentafel. waardoor ik het idee heb dat ze nog te veel energie heeft.

Overdag heeft ze genoeg gelegenheid om haar energie kwijt te kunnen. Ik probeer haar bij klusjes te betrekken, wandelen, geef haar rust, maar laat haar ook lekker spelen. Ze kan zichzelf erg goed vermaken.

Ik ben vandaag gestart met een 'logboek' bij houden van haar dagelijkse activiteiten, om misschien hierin iets te kunnen gaan vinden uiteindelijk...

Zijn er toevallig mensen die dit herkennen? Hebben jullie misschien tips voor mij?

Liefs
Alle reacties Link kopieren
Heb je wel geprobeerd een ritme te creëren? Het klinkt nu alsof je verwacht dat je dochter vanzelf in een bepaald ritme komt, maar dat was bij ons niet zo.

Wij hebben daarom duidelijke slaaprituelen, eetmomenten, etc waardoor onze zoon van ongeveer even oud precies weet waar hij aan toe is. In het begin weken we daar nooit van af, zodat het duidelijk was, maar nu zijn we soms wel wat flexibeler.

Daarnaast: waarom geef je je kind van anderhalf nog een fles? Misschien dat die suikerpiek juist zorgt dat ze druk wordt in de avond?
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter had dat ook een tijdje. De gekke tien minuten voordat ze ging slapen.

Wij nemen nu (ze is 4) de tijd om ff gek te doen voordat we naar boven gaan. Boven lezen we dan een boel verhaaltjes voor zodat ze tot rust kan komen. Van mij moet ze dan lekker bij me komen zitten. Met man stoeit ze vaak boven op het grote bed nog even. Overigens maakt het geen verschil of en hoe ze gaat slapen.

Overigens lees ik dat zij nog geen ritme heeft. Maar ritme is natuurlijk iets dat jij aanbrengt in haar leven. Dus iedere dag hetzelfde ritueel. 19:00 naar bed is 19:00 uur naar bed. Dat ze dan in bed nog kletsen, zingen of wat anders doen kan. Huilen en krijsen is wat anders. Maar hier lag ze sommige dagen om 20:30 nog te kletsen. En dat vond ik prima. Maar ze ging niet meer mee naar beneden. Bedtijd is bedtijd. Ben verder nergens streng mee geweest qua ritme, maar bedtijd wel (vooral voor mijzelf).
Alle reacties Link kopieren
Oh en inderdaad. Een fles kreeg/wilde ze hier met 12 maanden al niet meer.

Gewoon eten, toetje en daarna niets meer.
Alle reacties Link kopieren
Teveel, wat is teveel. Ieder kind en mens heeft andere behoefte aan beweging en slaap.

Ik heb bijvoorbeeld aan 7 uur slaap genoeg en ik lig er 0.00u in. Mijn vriendin heeft veel slaap nodig en vindt het heerlijk om 22u onder de wol te gaan. We zijn allebei gezond en fit.

Als jouw kind prima functioneert en zich goed ontwikkelt, waarom zou ze dan perse om 19u in bed moeten liggen als ze om 20u na bijvoorbeeld nog een rustige activiteit: boekje, spelletje, knutseltje lekker er in gaat. Heeft ze misschien ook meer quality time met de werkende ouder?
Mijn kinderen worden ook vaak wild vlak voordat ze naar bed gaan. Betekent juist dat ze moe zijn.
En we stoeien dan veel met ze.
We hebben zeker geprobeerd ritme te creëren, vanaf het begin af aan al. Natuurlijk verwacht ik dat niet van een kind van 19 maanden.. En zo als ik aan gaf, gaat dit een aantal dagen goed en dan compleet mis. Terwijl ik enorm mijn best doe om me daar aan te houden..

Wij hebben geprobeerd om deze fles met gewoon warme melk weg te laten/verminderen, maar dat zorgde alleen maar voor meer drama.. Dit is onderdeel van het slaapritueel. Rustig moment op de bank, zonder tv, radio etc, voor het naar bed gaan, omdat onze dame anders de hele woonkamer door aan het rennen is. Dit moment lijkt voor haar gewoon nodig te zijn..
anoniem_64bb03669d2e3 wijzigde dit bericht op 20-10-2020 11:37
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maar heb je er last van dat ze geen ritme heeft? Is het een probleem en waar blijkt dat dan uit?

Sommige kinderen vinden slapen stom. Er valt zoveel te beleven wanneer je wakker bent. Ik zie het rondrennen als een manier om de vermoeidheid tegen te gaan, om wakker te blijven.
Maar is er nu een probleem dan?
dansenindewind schreef:
20-10-2020 11:37
Maar heb je er last van dat ze geen ritme heeft? Is het een probleem en waar blijkt dat dan uit?

Sommige kinderen vinden slapen stom. Er valt zoveel te beleven wanneer je wakker bent. Ik zie het rondrennen als een manier om de vermoeidheid tegen te gaan, om wakker te blijven.
Nou ja dit dus :high5:
Alle reacties Link kopieren
Als mijn dochter (22 mnd) merkt dat ze naar bed moet dan gaat ze ook als een gek met haar speelgoed spelen, rondjes fietsen, etc. Alsof ze bang is dat morgen al haar speelgoed verdwenen is en dit haar enige kans is. Ik laat haar dan even 15-30 minuten uitrazen en dan moet ze naar bed. Meestal werkt ze mee, soms is dat een drama. Ik lees dus niks geks. Overigens zijn wij ook niet zo van het ritme aanhouden dus als ik echt het gevoel heb dat ze niet moe is dan blijft ze gewoon wat langer op.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Slaapt ze nog tussen de middag? Zo ja, hoe lang? En is er een verband met ‘s avonds beter/slechter slapen?
Mijn kinderen zijn ouder maar hebben voor het naar bed gaan ook altijd een ‘gek half uurtje’. Met achter elkaar aanrennen, wilde spelletjes etc.
Er is inderdaad een probleem. Als je kind om half 7 - 7 uur uit bed komt en om 3 uur 's nachts gaat slapen. Dan vind ik dat een probleem. Het gaat niet om een uurtje later naar bed. Dat kan voorkomen, dat begrijp ik ook wel.

En het enige waar ik om vraag zijn tips, omdat als je 100 dingen probeert je op een gegeven moment niet meer weet waar je moet beginnen. Dus als je niks zinnigs te zeggen hebt, ga dan alsjeblieft niet reageren.. Ik vraag niet om commentaar, en je hoeft ook niet te reageren.. het enige wat ik vraag is tips, of iemand die me een beetje kan helpen hier mee.

@Sally: Ze slaapt inderdaad overdag, soms 1 slaapje en soms 2 slaapjes ongeveer 2,5 á 3 uur. Dit heeft niet altijd invloed op 's avonds beter of slechter slapen. Als ze langer slaapt dan 3 uur wel, dus dit houdt ik dan ook in de gaten, dat ze hier niet overheen gaat.
Alle reacties Link kopieren
gioia82 schreef:
20-10-2020 11:40
Als mijn dochter (22 mnd) merkt dat ze naar bed moet dan gaat ze ook als een gek met haar speelgoed spelen, rondjes fietsen, etc. Alsof ze bang is dat morgen al haar speelgoed verdwenen is en dit haar enige kans is.
Haha, dit herken ik. Ik laat ze dan ook altijd even. 10/15 minuten maken ook niet meer uit,en is toch lang genoeg om nog even uitgebreid te spelen.

Ik vroeg me ook af of ze nog slaapt smiddags? Dat maakt ook een hoop uit natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat gaat er dan mis? Dat ze druk is voor het slapen? Dat ze niet naar bed wil?
De vraag is denk ik: wat wil je bereiken en hoe belangrijk vind je dat?

Ik vind tijd in de avond voor mezelf heel belangrijk, dus bij mij is bedtijd bedtijd (muv kind dat ziek is, vreselijk huilt, etc). Wij gaan na het eten altijd nog even dansen, ik kondig het laatste liedje aan en daarna gaan we naar boven. Na het hele omkleed- en wasritueel, lees ik een verhaaltje voor, leg ik hem in bed, zing ik een liedje en na een kusje en een trek aan de muziekknuffel ga ik weg. Soms slaapt hij heel snel, soms duurt het langer. Al speelt hij een uur in bed, ook prima. Als hij huilt, ga ik kijken wat er is en of ik er iets aan kan doen. Kan ik niks doen (bv beetje water of speen uit bed gevallen) en heb ik niet de indruk dat het pijn oid is, maar gewoon ' ik ben boos want ik wil niet', dan laat ik hem 10 minuten en ga daarna naar boven, laat hem in bed en aai/praat tegen hem. Dan weer kus, muziekknuffel en weg. Dat doe ik in totaal 3x (dus opgeteld ongeveer half uurtje). Als hij dan nog steeds niet wil, pak ik hem en gaat hij mee naar beneden. In zijn slaapzak, alleen bij mij liggen en niet spelen. Dan leg ik hem ls hij na een tijdje rustig is, bij voorkeur wakker, terug in bed.

Toen we begonnen hiermee, was het echt even doorzetten, want inderdaad lukte dat niet elke dag. Maar na een tijdje wist hij precies waar hij aan toe was, en was het duidelijk voor allebei waardoor het makkelijker werd.
Flomo schreef:
20-10-2020 11:50
Maar wat gaat er dan mis? Dat ze druk is voor het slapen? Dat ze niet naar bed wil?
De vraag is denk ik: wat wil je bereiken en hoe belangrijk vind je dat?

Ik vind tijd in de avond voor mezelf heel belangrijk, dus bij mij is bedtijd bedtijd (muv kind dat ziek is, vreselijk huilt, etc). Wij gaan na het eten altijd nog even dansen, ik kondig het laatste liedje aan en daarna gaan we naar boven. Na het hele omkleed- en wasritueel, lees ik een verhaaltje voor, leg ik hem in bed, zing ik een liedje en na een kusje en een trek aan de muziekknuffel ga ik weg. Soms slaapt hij heel snel, soms duurt het langer. Al speelt hij een uur in bed, ook prima. Als hij huilt, ga ik kijken wat er is en of ik er iets aan kan doen. Kan ik niks doen (bv beetje water of speen uit bed gevallen) en heb ik niet de indruk dat het pijn oid is, maar gewoon ' ik ben boos want ik wil niet', dan laat ik hem 10 minuten en ga daarna naar boven, laat hem in bed en aai/praat tegen hem. Dan weer kus, muziekknuffel en weg. Dat doe ik in totaal 3x (dus opgeteld ongeveer half uurtje). Als hij dan nog steeds niet wil, pak ik hem en gaat hij mee naar beneden. In zijn slaapzak, alleen bij mij liggen en niet spelen. Dan leg ik hem ls hij na een tijdje rustig is, bij voorkeur wakker, terug in bed.

Toen we begonnen hiermee, was het echt even doorzetten, want inderdaad lukte dat niet elke dag. Maar na een tijdje wist hij precies waar hij aan toe was, en was het duidelijk voor allebei waardoor het makkelijker werd.
Ik wil bereiken dat ze voldoende nachtrust heeft, dus niet na 23:00 pas een keertje in slaap valt. Hierdoor merk ik aan haar, dat ze het die dag er na ook beter aan kan. Inderdaad als ze in bed ligt te kletsen, laten we haar dat ook lekker doen. Uiteindelijk valt ze in slaap, maar net als laatst, begint ze te krijsen is er niks aan de hand als we bij haar komen, maar gaan we weg begint ze weer. Waarschijnlijk lijkt dit meer op uitproberen. Maar aan haar huiltje kan je horen als er iets is. Ze leek ontzettend veel pijn te hebben, komt ze beneden gaat ze weer rond rennen? Daarom begrijp ik het niet meer. Ik heb dan het idee, dat het ergens mis gaat en vooral als het op een gegeven moment slapen pas in de nachten word.

Daarom probeer ik misschien uit jullie verhalen dingen te halen, die ik anders kan doen. Ik voel me gewoon een beetje radeloos.
Ik heb het slapen ook aan gegeven op het consultatiebureau, en die zeiden misschien proberen om overdag minder te laten slapen. Dit heb ik gedaan, maar zoals ik zei. Het gaat even goed en dan lijkt alles zich weer te herhalen.

Vind het gewoon lastig..
xLimbua schreef:
20-10-2020 11:55
Ik wil bereiken dat ze voldoende nachtrust heeft, dus niet na 23:00 pas een keertje in slaap valt. Hierdoor merk ik aan haar, dat ze het die dag er na ook beter aan kan. Inderdaad als ze in bed ligt te kletsen, laten we haar dat ook lekker doen. Uiteindelijk valt ze in slaap, maar net als laatst, begint ze te krijsen is er niks aan de hand als we bij haar komen, maar gaan we weg begint ze weer. Waarschijnlijk lijkt dit meer op uitproberen. Maar aan haar huiltje kan je horen als er iets is. Ze leek ontzettend veel pijn te hebben, komt ze beneden gaat ze weer rond rennen? Daarom begrijp ik het niet meer. Ik heb dan het idee, dat het ergens mis gaat en vooral als het op een gegeven moment slapen pas in de nachten word.

Daarom probeer ik misschien uit jullie verhalen dingen te halen, die ik anders kan doen. Ik voel me gewoon een beetje radeloos.
Ik heb het slapen ook aan gegeven op het consultatiebureau, en die zeiden misschien proberen om overdag minder te laten slapen. Dit heb ik gedaan, maar zoals ik zei. Het gaat even goed en dan lijkt alles zich weer te herhalen.

Vind het gewoon lastig..
Maar ze slaapt nog steeds vaak twee keer per dag? Dan heb je toch niets structureel veranderd aan het overdag slapen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nu wel heel strak op een ritme gaan zitten. Bij een baby ben ik enorm van "alles op verzoek" maar dreumesen en peuters doen het beter op een duidelijk schema in mijn ervaring.

Dus 1 slaapje overdag, elke dag op dezelfde tijd. En savonds is 19.00 bedtijd. Vast ritueel, even uitrazen na het eten, dan aankondigen nog 1 liedje/filmpje/keer verstoppen en dan naar boven. Tandenpoetsen, pyjama aan, boekje lezen en slapen, liefst ook met een vast muziekje.
Mijn kinderen gingen, toen ze overdag nog sliepen vrij laat naar bed. Vroeg naar bed zorgde voor gedoe en drama. Jongste sliep rond die leeftijd eigenlijk nooit voor 23 uur. Pas, toen met 2 jaar de middagslaap eraf ging, ging hij eerder naar bed, maar voor 20 uur is ons nooit gelukt.

Let op: dit geldt niet voor alle kinderen. Veel kinderen worden juist extra en slapen slechter als ze te moe zijn. Het is dus kwestie van een beetje experimenteren. Maar voor het slapen hyper zijn is denk ik een universeel probleem.
Alle reacties Link kopieren
Als ik jou zo hoor, heeft ze niet per se heel veel energie, maar vind jij het lastig om rechtlijnig te zijn. Dat heeft ze door en daar maakt ze gebruik van. Ik zou bijvoorbeeld echt niet toelaten dat ze beneden gaat rennen als ze zou moeten slapen.

Volgens mij zijn er een paar tips waar je wat mee zou kunnen:
- Ga op een vast tijdstip en volgens een vast ritueel naar boven
- Als het flesje onderdeel is van het slaapritueel, geef die dan op haar slaapkamer
- Gebruik ook andere dingen voor een slaapritueel, behalve die fles, bijvoorbeeld voorlezen, liedje zingen, even kroelen oid. Maar doe elke avond hetzelfde, in dezelfde volgorde en benoem dat ook: als de fles zo op is, gaan we een schone luier en pyjama aandoen, daarna gaan we tandenpoetsen en een boekje lezen en dan ga je lekker slapen. En bij de volgende stap gewoon weer herhalen.

Wat betreft slapen kan je twee tactieken volgen, je kunt weggaan en gecontroleerd laten huilen, of bij haar zitten tot ze slaapt (en steeds verder weg gaan zitten). Je kunt ook de eerste doen bij de eerste keer in bed leggen en bij (blijven?) huilen de tweede. Ik zou voor nu haar sowieso helemaal niet mee naar beneden of uit bed nemen. Kies je voor de eerste tactiek, dan moet weg ook weg zijn en je mag haar tussendoor bij de troostmomenten bij het huilen ook niet oppakken uit het bed. Kies je voor het tweede, is het belangrijk dat je niet tegen haar gaat praten.

Beide tactieken worden in slaapcoaching volgens mij regelmatig gebruikt. Het is vooral belangrijk dat je iets kiest waar je achter staat en dat ook weken achter elkaar volhoudt en consequent blijft, dan wordt het langzaamaan makkelijker. Je kunt natuurlijk ook een slaapcoach inschakelen, maar dat vind ik zelf een vrij dure grap.
En je kunt natuurlijk problemen de middagslaap iets te verkorten, begin met maximaal 2.5 uur slapen en bouw dat dan af naar maximaal 2 uur.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
20-10-2020 12:07
Mijn kinderen gingen, toen ze overdag nog sliepen vrij laat naar bed. Vroeg naar bed zorgde voor gedoe en drama. Jongste sliep rond die leeftijd eigenlijk nooit voor 23 uur. Pas, toen met 2 jaar de middagslaap eraf ging, ging hij eerder naar bed, maar voor 20 uur is ons nooit gelukt.

Let op: dit geldt niet voor alle kinderen. Veel kinderen worden juist extra en slapen slechter als ze te moe zijn. Het is dus kwestie van een beetje experimenteren. Maar voor het slapen hyper zijn is denk ik een universeel probleem.
Ha ja grappig hoe verschillend kinderen kunnen zijn.

Mijn ervaring is dat vaak juist éérder naar bed beter werkt, ook als je dat niet verwacht. Na een crèche dag soms om 18.15 al.
Alle reacties Link kopieren
wat bij ons werkte:
even een half uurtje stoeien op ons bed, lekker veel ruimte.
Daarna samen in ons bed, en dan voorlezen. Dan bleef ik (of papa) erbij tot kind sliep
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
20-10-2020 12:07
Maar voor het slapen hyper zijn is denk ik een universeel probleem.
Ik weet niet of het universeel is, maar hier speelt dat ook nog steeds ja. Zoon is 7 en de hele dag prima in toom te houden voor zover dat al moet, maar zodra ik zeg dat het bedtijd is verandert hij in de Tasmaanse duivel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven