Thuisonderwijs?

12-01-2018 14:46 132 berichten
Kennissen van ons uit de straat gaan blijkbaar verhuizen naar België, omdat ze besloten hebben hun kinderen van school te halen en thuisonderwijs te gaan geven.
In België schijnt dat gewoon te mogen en is Nederland daar (gelukkig!) strenger in en mag dat niet zomaar.

Nu ken ik thuisonderwijs alleen van extreem gelovige familie's in Amerika, zoals de Duggars daar, maar blijkbaar komt dat hier (en in België) ook voor.
Ik vind het ook wel extreem om er meteen voor te gaan verhuizen naar een ander land, al is het België. Dat gezin is blijkbaar wel Evangelisch, maar ik wist niet dat die dat ook doen.
Ik woon verder op de bible belt dus genoeg reformatorische scholen, dus dat lijkt het me niet.

Wat vind jij van thuisonderwijs? Moet dat (zomaar) toegestaan worden? En zou jij het kunnen?

Ik denk niet dat ik zou weten waar ik moest beginnen, en ik denk ook niet dat mijn kinderen dan blij met mij zouden zijn :@@:

Wat zijn jullie gedachten?
FiddlyDiddlyDoo schreef:
15-01-2018 16:05
Ik zou het zelf niet doen, omdat ik ze de interactie met leeftijdsgenoten niet wil ontzeggen en ik zelf niet voldoende onderlegd ben op dat gebied. Ik snap de overweging wel, want scholen verwachten dat ieder kind hetzelfde onderwijs volgt en daar hetzelfde uit komt. Vanuit persoonlijke ervaringen merk ik dat er weinig tijd is voor de individuele interesses van kinderen.


Met persoonlijke interesses kun je toch buiten de schooltijden om iets doen?
Daar hoeft de lagere school toch niets mee?
De school moet gewoon voor zorgen, dat de basis goed is, zodat kinderen verder kunnen in het vervolgonderwijs.
Snoesje666 schreef:
15-01-2018 15:58
Ja, schandalig, een dagje eerder op vakantie of zo. Pek en veren!!!

Mijn zoon heeft de laatste 13 dagen van het schooljaar vrij en MOET op de dag vóór de officiële vakantie begint nog zijn rapport ophalen. Zo niet, dan de leerplichtambtenaar er op, want dat kán natuurlijk niet. Wat denken die ouders nou eigenlijk, zomaar vrij nemen.
Wat een rare school. Hier heb ik nog nooit van gehoord.

Verder heb ik het geluk dat mijn kinderen (nog) passen in het reguliere onderwijs. Voor kinderen die dat niet doen, is goed thuisonderwijs een optie. Het enige probleem dat ik met thuisonderwijs heb, is het verliezen van de controlefunctie (geven de ouders inhoudelijk goed onderwijs) en het verdwijnen van zorg (bij gezinnen waar wellicht andere problematiek speelt). Daarnaast weet ik dat er thuisonderwijzers zijn die heel vreemde standpunten hebben en ik vind het spijtig dat hun kinderen niet met andere standpunten in aanraking komen.
Alle reacties Link kopieren
Dat kan het PO helaas niet voor een groeiend aantal kinderen. Die kinderen vallen nu overal buiten. Een ander deel, buiten de radar, zit zijn tijd uit op school en leert er niets. PO zou voor onderwijs voor alle kinderen moeten zorgen, maar dat kan het instituut niet. Alternatieven voor het onvermogen van het PO van de hand wijzen omdat ‘ze gewoon voor onderwijs moeten zorgen’ is het probleem ontkennen.
vrouwjagersma schreef:
15-01-2018 16:25
Wat een rare school. Hier heb ik nog nooit van gehoord.

Verder heb ik het geluk dat mijn kinderen (nog) passen in het reguliere onderwijs. Voor kinderen die dat niet doen, is goed thuisonderwijs een optie. Het enige probleem dat ik met thuisonderwijs heb, is het verliezen van de controlefunctie (geven de ouders inhoudelijk goed onderwijs) en het verdwijnen van zorg (bij gezinnen waar wellicht andere problematiek speelt). Daarnaast weet ik dat er thuisonderwijzers zijn die heel vreemde standpunten hebben en ik vind het spijtig dat hun kinderen niet met andere standpunten in aanraking komen.
Daarom moet je het ook niet toestaan.
Pas als er goede controle mogelijk is gemaakt, eerder niet.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
15-01-2018 01:13


Is in geval van ziekte artikel 11 dan niet verstandiger? Bijvoorbeeld in deeltijd naar school vanwege ziekte.
Ik heb op grond van ziekte op de middelbare school een tijd deze ontheffing gehad en dat was heel prettig.
Voor mij ging het voornamelijk om lichamelijke klachten maar ik had, een flink aantal jaar terug al een middelbare school die daar ook aan mee werkte voor psychische klachten. Voor zo ver ik weet leverde het geen problemen op met de leerplicht.

Ik heb toen ook gemerkt hoe veel sneller je kunt gaan zonder klassikaal les te hoeven volgen. Met maximaal 2 uurtjes per dag lukte het mij prima om mijn schoolwerk af te ronden. Ik maakte wel de toetsen en docenten bundelden deze vaak zodat ik meerder hoofdstukken in een kon laten toetsen. Wanneer ik wel en niet naar de les ging mocht ik naar eigen inzicht bepalen na overleg met school.

Waarom gebeurt dit eigenlijk niet vaker? Ik weet zeker dat in mijn jaar ook een meisje met een angststoornis en iemand met een eetstoornis op grond van ziekte een gedeeltelijke studieontheffing. Waarom gebeurt dit niet vaker voor kinderen die depressief worden of andere problemen krijgen vanwege dat ze HB zijn?
Alle reacties Link kopieren
https://www.noordhollandsdagblad.nl/alk ... js-onbenut


AMSTERDAM ALKMAAR E.O.
Miljoenen passend onderwijs onbenut
Miljoenen passend onderwijs onbenut
Leonie GroenGisteren, 7:00
Scholen potten geld voor zorgleerlingen op. In Noord-Holland en Zuid-Holland blijven tientallen miljoenen euro’s op de plank liggen, bestemd voor het passend onderwijs. Minister Arie Slob van onderwijs gaat de scholen dwingen tot meer openheid over de bestedingen met ingang van 2019.

In heel Noord-Holland, met uitzondering van Amsterdam, is in 2016 zo’n 23 miljoen euro niet uitgegeven aan zorgleerlingen in het middelbaar onderwijs. In de Bollenstreek en de regio’s Leiden en Alphen is dik tien miljoen blijven liggen, maar dat is naar verhouding meer dan in Noord-Holland. ,,Het is opmerkelijk. Ik heb er geen verklaring voor”, zegt woordvoerder Thijs den Otter van de Algemene Onderwijsbond. „Ik weet wel dat het ene samenwerkingsverband, een cluster van scholen, actiever is dan het andere”, vervolgt hij. Een dergelijk samenwerkingsverband is verantwoordelijk voor de uitvoering van het passend onderwijs. Ook het ministerie heeft ’geen eenduidige verklaring’. Den Otter vindt het slecht dat er zoveel geld overblijft. ,,Geld dat bestemd is voor kinderen moet besteed worden aan kinderen.”

Meer thuiszitters
Tweede Kamerlid Lisa Westerveld (Groenlinks) heeft onlangs Kamervragen gesteld over het beleid en de financiën van de samenwerkingsverbanden. ,,Het gaat niet goed met het passend onderwijs. Het aantal thuiszitters groeit en niet alle kinderen krijgen de zorg die zij nodig hebben. Ook zie je dat steeds meer kinderen, die uit het speciaal onderwijs komen en doorgestroomd zijn naar het reguliere onderwijs, weer teruggezet worden naar hun oude school. De Algemene Rekenkamer oordeelde vorig jaar dat niemand een flauw benul heeft van waar het geld van de samenwerkingsverbanden heen gaat. Het grote probleem voor Tweede Kamerleden is dat wij het niet goed kunnen controleren.” Minister Arie Slob van onderwijs wil de samenwerkingsverbanden nu per 1 januari 2019 verplichten de jaarstukken online te publiceren. Ook moeten zij voortaan achteraf een heldere verantwoording afleggen en wordt de medezeggenschap van leerkrachten en ouders versterkt.

Tegenvallers
Scholen zeggen dat zij een appeltje voor de dorst nodig hebben, maar Slob vindt dat sparen geen doel op zich mag zijn. Toch wil hij geen maximum stellen aan de hoogte van het spaargeld. Daarvoor zijn de samenwerkingsverbanden te verschillend. Hij vindt het bijvoorbeeld logisch dat een samenwerkingsverband dat eigen personeel in dienst heeft, meer spaart dan andere samenwerkingsverbanden.

Ook in het basisonderwijs blijft geld onbenut. In Noord-Holland (zonder Amsterdam) gaat het om krap 14 miljoen euro. De regio’s Alphen en Leiden en de Bollenstreek laten hier ruim twee miljoen euro liggen.

De reserves van alle samenwerkingsverbanden in Nederland groeiden in 2016 met vijftig miljoen euro naar een totaal van 206 miljoen euro. Over 2017 zijn nog geen gegevens beschikbaar. Jaarlijks gaat er 2,4 miljard euro overheidsgeld naar de ondersteuning van zorgleerlingen. De samenwerkingsverbanden voeren sinds 2014 de regie over een groot deel van dat geld.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
FiddlyDiddlyDoo schreef:
15-01-2018 16:05
Ik zou het zelf niet doen, omdat ik ze de interactie met leeftijdsgenoten niet wil ontzeggen en ik zelf niet voldoende onderlegd ben op dat gebied. Ik snap de overweging wel, want scholen verwachten dat ieder kind hetzelfde onderwijs volgt en daar hetzelfde uit komt. Vanuit persoonlijke ervaringen merk ik dat er weinig tijd is voor de individuele interesses van kinderen.
Nou, met die interactie zit het wel goed hoor. De meeste thuisscholers hebben levendige contacten met andere ouders die hun kinderen ook zelf onderwijzen. Gezamenlijke excursies waar het geleerde in de praktijk wordt gezien/gebracht zijn nog net niet dagelijks.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven