Thuisonderwijs

17-04-2019 15:43 213 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zo ben ik weer!
Las in de laatste Viva mama het verhaal van Eline die ervoor gekozen heeft tijdelijk te stoppen met werken om bij haar kinderen te zijn. Nu heeft zij haar eigen bedrijf en kunnen de kinderen eigenlijk altijd mee. Prima, ieder zijn keus!
Maar daarna verteld ze dat ze hun dochter van 4 jaar thuisonderwijs geven... Dan ontneem je je kind toch echt iets?! Sociale contacten/loskomen van de ouders/leren opkomen voor jezelf in een groep/ functioneren in een groep...
Dit is mijn mening hè ben benieuwd naar die van jullie!!!
Alle reacties Link kopieren
Bedjeindezon schreef:
18-04-2019 07:01
Waarom val je daarvan van je stoel? Er zijn maar een handvol leerlingen in NL die thuisonderwijs krijgen dus zo verbazingwekkend zou het niet moeten zijn dat mensen er niets van weten.

Ik denk eigenlijk dat het aantal kinderen in Nederland dat thuisonderwijs krijgt het 'handvol' wel overschrijdt. Het is lastig om in te schatten om hoeveel kinderen het precies gaat, omdat de groep heel divers is. Jij refereert hier enkel aan de groep kinderen die met vier jaar niet op een school wordt ingeschreven op basis van de levensovertuiging van de ouders. De groep kinderen die thuisonderwijs krijgt is echter veel groter dan alleen die groep. Een deel van die groep krijgt thuisonderwijs met instemming van de school waar het kind van afkomstig is; die kinderen zijn niet te traceren omdat de ouders formeel gezien de leerplichtwet niet overtreden. Er zijn daarnaast nog groepen kinderen die overal buiten zijn gevallen en juist daardoor lastig traceerbaar zijn, maar die in een deel van de gevallen wel een vorm van onderwijs krijgen thuis. Als je enkel kijkt naar de kinderen die zijn vrijgesteld van de leerplichtwet en kinderen die de leerplichtwet overtreden zijn het er bijna 9000. Als je kinderen die met instemming van school niet meer naar school gaan meeneemt, komen de schattingen uit op zo'n 15000 kinderen.
LAgirl82 schreef:
17-04-2019 17:02
Een vlog van een dagje thuisonderwijs in een gezin van 5.
Misschien leuk om eens te kijken, dan heb je een idee?

https://www.youtube.com/watch?v=Hu-mi9AiCGE
Hele ochtend tot het begin van de middag wordt er alleen voorgelezen uit een gewelddadig sprookjesboek, eerst door mams en als ze geen zin meer heeft door een cd. Dan tussen 12 en 2 krijgt ieder kind om de beurt individueel een lesje. (Niveau lijkt me laag, kind van 10, groep 7 dus, wat met een abacus getallen onder de 100 moet uitbeelden terwijl kinderen van die leeftijd volgens mij op school met staartdelingen met grote getallen en breuken bezig zijn. Maar misschien schat ik het verkeerd in omdat het Amerika is.) Ik hoop dat de andere kinderen tijdens de uitleg aan één kind zelfstandig iets nuttigs aan het doen zijn. Om 2 uur is het tijd voor muziekinstrumenten en huishouden (doen kinderen normaal ná school dus tel ik niet mee als schoolwerk). Dat is dus 2 uurtjes per dag effectief school op z'n hoogst?
LAgirl82 schreef:
17-04-2019 20:19
Ik ben het niet met hun eens, maar wie maakt mijn visie en mening superieur aan die van hen?
Geloven dat de aarde 6000 jaar oud is, is geen mening die naast andere meningen geplaatst kan worden. Net zo min als dat geloven dat 1+2 vijf is een valide mening is. Een wetenschappelijke theorie is wel degelijk superieur te noemen zonder arrogant te zijn. Dit Belgische gezin geeft precies het gevaar van thuisonderwijs op religieuze grondslag aan.
Bedjeindezon schreef:
18-04-2019 07:01
Waarom val je daarvan van je stoel? Er zijn maar een handvol leerlingen in NL die thuisonderwijs krijgen dus zo verbazingwekkend zou het niet moeten zijn dat mensen er niets van weten.

Het verbaast me niet dat ze het niet weten, maar wel dat ze dan een uitgesproken mening hebben. Ik vraag me af waar die dan op gebaseerd is. Kennen zij thuisonderwijs-gezinnen of hebben ze er zelf ervaring mee?

Jij weet er blijkbaar meer van? Wat is dan precies onzin die hier verkondigt wordt over situaties waarin de ouders bewust kiezen voor thuisonderwijs bij verder ‘normale’ kindren (dus niet de medische/niet passende/autisme situaties)?

Nou, dit soort reacties:

Diediear schreef:
17-04-2019 15:46
Thuisonderwijs koppel ik altijd aan amish mensen, gekkies en sektes. Maar ieder zijn ding.
:bonk:
greenmoustache schreef:
17-04-2019 15:51
Dan gaan ze die duizendpoot onderzoeken en later thuis gaan ze erover praten en tekenen ze er 1".

Ik kots ervan
Bedjeindezon schreef:
17-04-2019 16:00
Voor verder gezonde, ‘normale’ kinderen (dus kinderen die om geen andere reden dan de voorkeur van hun ouders thuis worden gehouden!) vind ik thuisonderwijs verwerpelijk.

In de VS komt het veel voor en daar is het vooral een grote indoctrinatie van obscure religieuz overtuigingen en het niveau is naadje. Je ontneemt je kinderen een plek in de maatschappij.
Elpis schreef:
17-04-2019 16:19
Zijn alleen gekkies die dit doen.
Verder worden hier twee groepen besproken die totaal verschillend zijn: de mensen die bewust voor het 4de jaar voor TO hebben gekozen en dispensatie vragen bij de inspectie en de groep kinderen die gewoonweg niet in het onderwijssysteem passen en noodgedwongen TO krijgen. Appels en peren.
Alle reacties Link kopieren
nachtvlinder1977 schreef:
19-04-2019 23:02
Het verbaast me niet dat ze het niet weten, maar wel dat ze dan een uitgesproken mening hebben. Ik vraag me af waar die dan op gebaseerd is. Kennen zij thuisonderwijs-gezinnen of hebben ze er zelf ervaring mee?

Nou, dit soort reacties:

Bedjeindezon schreef: ↑17-04-2019 16:00
Voor verder gezonde, ‘normale’ kinderen (dus kinderen die om geen andere reden dan de voorkeur van hun ouders thuis worden gehouden!) vind ik thuisonderwijs verwerpelijk.

Ja... en...? Ik heb het in al mijn reacties uitdrukkelijk over de groep die al vanaf 4 met dispensatie wordt thuis gehouden (dus uit levensovertuiging). Dat zijn er een handjevol (Pandax), namelijk in 2012: 429 Kinderen.
Daar kan je makkelijk een mening over hebben zonder kennis van thuisonderwijs. Ik vind dat principieel verwerpelijk

Waarom jij en anderen zoals Pandax. steeds in reacties op mij de groep kinderen erbij halen die niet passen in het schoolsysteem wegens gedrags- of medische of andere problemen, is mij een godsraadsel. Nooit goed leren lezen? Ook thuisonderwijs gehad?
Wat een nare toon aan het eind van je berichtje Bedjeindezon. Je hoeft niet zo te sneren.

Het enige bezwaar wat ik heb is dat als je thuisonderwijs geeft in Nederland (waar je vrij in mag zijn vind ik!) dat je dan geen controle hebt, geen officiële examens moet doen en geen officieel middelbaar diploma krijgt. Wat bv in België wél zo is.
Er moeten gewoon controles op komen van de verplichte vakken en leerstof en men moet zoiets opvolgen en ook de mogelijkheid bieden tot examens en daaropvolgend een officieel diploma.
Dat zoiets niet is in Nederland maakt me wel zorgen, omdat die kinderen totaal van de radar verdwijnen met alle gevolgen van dien.
Heb je wel die inspectie en worden die gezinnen wel opgevolgd dan heb ik er geen problemen mee. Mijn keuze zou het absoluut niet zijn, maar ik vind vrijheid heel belangrijk en dat een ieder mag leven zoals hij/zij overtuigd is om te leven.
Bedjeindezon schreef:
20-04-2019 04:35
Ja... en...? Ik heb het in al mijn reacties uitdrukkelijk over de groep die al vanaf 4 met dispensatie wordt thuis gehouden (dus uit levensovertuiging). Dat zijn er een handjevol (Pandax), namelijk in 2012: 429 Kinderen.
Daar kan je makkelijk een mening over hebben zonder kennis van thuisonderwijs. Ik vind dat principieel verwerpelijk

Waarom jij en anderen zoals Pandax. steeds in reacties op mij de groep kinderen erbij halen die niet passen in het schoolsysteem wegens gedrags- of medische of andere problemen, is mij een godsraadsel. Nooit goed leren lezen? Ook thuisonderwijs gehad?
Wauw, zit je tampon scheef? Je hebt niet doorgelezen, want ik zeg juist dat dat appels en peren vergelijken is. Verder ben ik oprecht geïnteresseerd waarom jij het verwerpelijk vindt? Welke principes liggen daaraan ten grondslag?

En in reactie op je laatste reactie: nee, ik heb geen TO gehad ben gewoon zo dom van mezelf.🤪
anoniem_206687 wijzigde dit bericht op 20-04-2019 14:22
5.35% gewijzigd
LAgirl82 schreef:
20-04-2019 08:23
Het enige bezwaar wat ik heb is dat als je thuisonderwijs geeft in Nederland (waar je vrij in mag zijn vind ik!) dat je dan geen controle hebt, geen officiële examens moet doen en geen officieel middelbaar diploma krijgt. Wat bv in België wél zo is.
Er moeten gewoon controles op komen van de verplichte vakken en leerstof en men moet zoiets opvolgen en ook de mogelijkheid bieden tot examens en daaropvolgend een officieel diploma.
Dat zoiets niet is in Nederland maakt me wel zorgen, omdat die kinderen totaal van de radar verdwijnen met alle gevolgen van dien.
Heb je wel die inspectie en worden die gezinnen wel opgevolgd dan heb ik er geen problemen mee. Mijn keuze zou het absoluut niet zijn, maar ik vind vrijheid heel belangrijk en dat een ieder mag leven zoals hij/zij overtuigd is om te leven.
De thuisonderwijsmensen die ik ken moeten wel degelijk rapporten inleveren. Zij kiezen er ook voor om hun kinderen staatsexamen te laten doen ivm vervolgopleiding.
nachtvlinder1977 schreef:
20-04-2019 14:20
De thuisonderwijsmensen die ik ken moeten wel degelijk rapporten inleveren. Zij kiezen er ook voor om hun kinderen staatsexamen te laten doen ivm vervolgopleiding.

In Nederland? Dat is dan wel goed.
LAgirl82 schreef:
20-04-2019 15:55
In Nederland? Dat is dan wel goed.
Ja, in NL.
Alle reacties Link kopieren
Wij doen aan thuisonderwijs. Mijn jongste zou nog in de kleuterklas zitten, de oudste ligt qua rekenen een jaar voor, wb lezen en schrijven iets achter op zijn leeftijdsgenootjes.
Ze hebben veel sociale contacten, zowel met andere thuisonderwijskinderen als met kinderen die wel naar school gaan.
Het zijn twee hele blije, sociale kinderen.

Ik moet nu weg, maar later vanavond zou ik indien gewenst algemene vragen kunnen beantwoorden. ( Niet te gedetailleerd ivm herkenbaarheid)

PS:
Ik ben al jaren actief op het forum maar ivm herkenbaarheid heb ik een nieuw account aangemaakt.
.
Alle reacties Link kopieren
Zoals al eerder geschreven is, is er momenteel inderdaad geen toezicht op thuisonderwijs (in Nederland, voor België ligt dat anders). Dit gaat veranderen maar hoe & wat precies is nog niet duidelijk.
.
Barnsteen, waarom heb jij voor TO gekozen?
Alle reacties Link kopieren
nachtvlinder1977 schreef:
20-04-2019 23:06
Barnsteen, waarom heb jij voor TO gekozen?
Mijn kinderen hebben een vrijstelling vanwege artikel 5b van de leerplichtwet: vrijstelling op basis van levensovertuiging.
.
Interessant Barnsteen!

Wil je eens een beetje uitleggen hoe een dag en een week eruit zien in huize Barnsteen?
En hoe zorg je voor de sociale contacten?
Zijn jullie Christelijk?
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
21-04-2019 18:38
Interessant Barnsteen!

Wil je eens een beetje uitleggen hoe een dag en een week eruit zien in huize Barnsteen?
En hoe zorg je voor de sociale contacten?
Zijn jullie Christelijk?
1. Hoe een week eruit ziet in huize Barnsteen.
Dat is een lastige, geen week is hetzelfde. We hebben wel een vaste dag waarop we met een vast groepje TO-ers op een vaste plek afspreken. Op die dag heeft mijn oudste ook zijn sport. Daarnaast zwemmen we om de week en gaan we zeker maandelijks naar een museum.

Verder, we hebben niet voor TO gekozen om thuis schooltje te gaan spelen. (met alle respect). Dus we zitten niet elke dag met de schoolboeken aan de keukentafel een vast programma af te werken.

Op pagina 1 van dit topic zei iemand al dat ze ervan kotste:
(quote: ''Dan gaan ze naar de bossen en dan zien ze een duizendpoot lopen en die kinderen zijn daar dan zoooo enthousiast over. Dan gaan ze die duizendpoot onderzoeken en later thuis gaan ze erover praten en tekenen ze er 1. Ik kots ervan". (einde quote)

Ik weet niet waarom ze daarvan kotst, maar dat is wel hoe wij het doen. Leren door te doen. Leren door wat er op dat moment speelt in de levens van de kinderen. Kinderen nemen zo veel makkelijker informatie in zich op op een moment dat ze er zich in interesseren en eraan toe zijn.
De kinderen tonen interesse in een bepaald onderwerp, en dan duiken we er met zijn allen volledig in. Mijn jongste is bijvoorbeeld erg bezig met ridders. Dus gaan we naar het Archeon, we zijn naar een kasteel geweest, hij heeft zijn verjaardag gevierd met ridderthema en we hebben boeken bij de bieb gehaald over ridders. Zo hebben we via die ridders al de hele middeleeuwen uitgediept. (op zijn niveau, en op het niveau van de oudste)

De oudste is momenteel veel bezig met vogels. We zijn een paar ochtenden heel vroeg opgestaan om mee te gaan met een vogelaar. We hebben boeken over vogels bij de bieb gehaald en hij kijkt graag natuurfilms over vogels.
Ook heeft hij een eigen handeltje opgezet. Met dat eigen handeltje leert hij omgaan met geld, leert hij rekenen (zoals ik al schreef ligt hij met rekenen een jaar voor op leeftijdsgenootjes, mede door dit handeltje) en is het natuurlijk ook een ervaring op het gebied van sociale contact.
Ik ben echt dag in dag uit bezig met thuisonderwijs. Altijd.
Niet dat ik de hele dag achter de konten van de kinderen aanren, ik laat ze heus wel los ;-) Maar thuisonderwijs is (in ons geval) niet iets wat alleen op schooldagen tussen 8.30 en 15uur gebeurt. De kinderen (en ikzelf ook) leren vanaf het moment dat ze 's ochtends hun ogen opendoen tot het moment dat ze ze 's avonds weer dichtdoen. Het kan dus best zijn dat we op zaterdagavond om 19.30u nog bezig zijn met schrijfoefeningen, of juist dat we op dinsdagochtend om 9.30u lekker relaxed een tekenfilmpje kijken.


2. Sociale contacten:
We zijn veel, heel veel op pad. Óveral wat leuks is waar iets te leren valt zijn we te vinden. Er is een heel netwerk van thuisonderwijzers in Nederland en er wordt van alles georganiseerd; workshops, cursussen, dagjes uit, zowel lokaal als landelijk. De kinderen hebben een aantal vaste thuisonderwijsvriendjes die ze een paar keer per week zien, er wordt bij elkaar gelogeerd etc.
Daarnaast hebben ze nog vriendjes uit de buurt, sportclub, nichtjes/neefjes...kortom, qua sociale contacten maak ik me totaal geen zorgen. Sterker nog: ze komen met regelmaat met een grote variatie aan leeftijden in contact, van babies, leeftijdsgenootjes, hun halfbroers en zussen die puber zijn, andere volwassenen tot aan onze bejaarde buren.

3. we zijn niet christelijk
.
Barnsteen schreef:
21-04-2019 20:33


3. we zijn niet christelijk

Interessant Barnsteen. Ik heb wel een paar vragen:

1. Mag ik vragen op grond waarvan jullie de vrijstelling hebben gekregen? Wat je beschrijft klinkt niet als een religie of levensovertuiging die haaks staat op, of gehinderd zou worden door, regulier onderwijs. Veel van wat jij doet, inspelend op de interesses van het kind, doen andere ouders naast school.

2. Zouden jullie niet bij de vrije school passen?

3. Hoe denk je over de middelbare school? Wil je dat ook thuis doen? Mag dat eigenlijk?
Alle reacties Link kopieren
Wittelamp schreef:
21-04-2019 20:42
Interessant Barnsteen. Ik heb wel een paar vragen:

1. Mag ik vragen op grond waarvan jullie de vrijstelling hebben gekregen? Wat je beschrijft klinkt niet als een religie of levensovertuiging die haaks staat op, of gehinderd zou worden door, regulier onderwijs. Veel van wat jij doet, inspelend op de interesses van het kind, doen andere ouders naast school.

2. Zouden jullie niet bij de vrije school passen?

3. Hoe denk je over de middelbare school? Wil je dat ook thuis doen? Mag dat eigenlijk?
1. Wat ik beschreef was de INrichting van ons thuisonderwijs. Ik beantwoord hiermee de vraag van LAgirl82. De INrichting van het onderwijs mag (volgens de wet, in NL) geen reden zijn om voor TO te kiezen.
Hoe ouders van kinderen op het regulier onderwijs na schooltijd de dag invullen is voor onze vrijstelling dus niet relevant.

Één van de weinige redenen voor een vrijstelling van de leerplicht is (in NL) namelijk de richting van de scholen in de omgeving, niet de INrichting (dus op wat voor manier de les vormgegeven wordt).
Sterker nog: leerplichtambtenaren kunnen toetsen of je bezwaren hebt op de inrichting van het onderwijs, in plaats van de richting, en dan kun je zomaar je vrijstelling kwijtraken. Ik wil dus ook niet verder ingaan op je vraag want ik wil me wat dat betreft niet op glad ijs begeven.


De vrijeschool heeft een christelijke grondslag. Wij zijn niet christelijk. Daarnaast zit er ook geen vrijeschool binnen 'redelijke afstand' van onze woning. (Je doet een beroep een vrijstelling op basis van scholen die binnen 'redelijke afstand' van je woning liggen. Voor kinderen tot 10jaar is dat zo'n 6km. Voor oudere kinderen wordt die afstand groter).

3. In principe mogen we TO blijven doen tot onze kinderen gaan werken. Ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken maar de kans zit er zeker in dat mijn kinderen de middelbare school ook via TO doen. En dat is wat ons betrft prima. Ze kunnen staatsexamens doen en zo evt instromen in vervolgonderwijs.
.
Heel erg interessant Barnsteen. Dank je wel!

Ik heb het gelezen, maar ik kan nu niet reageren, ik zal morgen (of dinsdag ivm Paasmaandag) inhoudelijk reageren. Maar ik vind dit echt interessant. :thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
21-04-2019 21:18
Heel erg interessant Barnsteen. Dank je wel!

Ik heb het gelezen, maar ik kan nu niet reageren, ik zal morgen (of dinsdag ivm Paasmaandag) inhoudelijk reageren. Maar ik vind dit echt interessant. :thumbsup:
Rustig aan hoor! En graag gedaan! :-)

Ben blij dat er ook positief gereageerd wordt in dit topic en hopelijk kan ik e.e.a. relativeren :-)
.
Barnsteen schreef:
21-04-2019 21:34
Rustig aan hoor! En graag gedaan! :-)

Ben blij dat er ook positief gereageerd wordt in dit topic en hopelijk kan ik e.e.a. relativeren :-)
Het klinkt alsof jullie alles vrij grondig en logisch aanpakken, al gok ik dat we heel anders denken over zaken :proud:
Maar ik vraag me alleen af op welke wijze bij jullie (en bij andere thuisonderwijzers) getoetst wordt welke vorderingen jullie kinderen maken?
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
21-04-2019 21:39
Het klinkt alsof jullie alles vrij grondig en logisch aanpakken, al gok ik dat we heel anders denken over zaken :proud:
Maar ik vraag me alleen af op welke wijze bij jullie (en bij andere thuisonderwijzers) getoetst wordt welke vorderingen jullie kinderen maken?
Anders denken over zaken is prima, toch? Dat houdt een mens scherp en kan mooie inzichten opleveren :-)

Wb toetsen: in Nederland hoef je als je TO doet geen examens te doen (mag wel). De wet gaat overigens over enige tijd wijzigen en mogelijk gaat ook dit veranderen. Dit is echter nog niet geheel duidelijk.

Maar ten eerste zie ik mijn kinderen dagelijks leren en groeien, en daarnaast staan er allerlei lesmethoden met bijbehorende toetsen gewoon online (of kun je ze aanschaffen). Dus er kan volop getoetst worden.
En daarnaast staan de kerndoelen per schooljaar ook online, daarmee kan ik bijhouden op welk niveau mijn kind zit en wat hij op deze leeftijd zou moeten kunnen.
Ook kun je, eventueel gesteund door de TO-vereniging, je eigen thuisonderwijsplan en/of portfolio samenstellen
.
Dat vind ik wel zorgelijk, als ik eerlijk ben. Ik twijfel niet aan de goede intenties van de meeste thuisonderwijzers, maar dat er geen enkele vorm van externe controle is, daar schrik ik van.
Maar goed, het mag, dus wat ik er van vind is niet zo spannend verder.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
21-04-2019 21:58
Dat vind ik wel zorgelijk, als ik eerlijk ben. Ik twijfel niet aan de goede intenties van de meeste thuisonderwijzers, maar dat er geen enkele vorm van externe controle is, daar schrik ik van.
Maar goed, het mag, dus wat ik er van vind is niet zo spannend verder.
Het gaat hoogstwaarschijnlijk op niet al te lange termijn veranderen, dus wellicht scheelt dat iets in je zorgen :-)
.
Alle reacties Link kopieren
Hoe werkt het aanvragen van thuisonderwijs? Vraag je eigenlijk ontheffing van de leerplicht? Is het een moeilijk proces geweest of ging het eigenlijk vrij makkelijk om ontheffing te krijgen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven