tips bij weggaan

19-01-2012 13:25 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
mijn zoontje van 17 maanden vind het erg als ik hem bij een oppas achterlaat. Hij moet dan huilen. Wat is beter zonder iets te zeggen weggaan als hij speelt? Of zeggen dat k wegga en later terug kom? Vind het zo zielig.
Altijd het afscheid zo kort mogelijk houden en zeggen dat je nu weggaat maar wel later terugkomt. Vooral niet teveel aandacht aan het huilen besteden.

En ja het is verdomd zielig, maar meestal als je weg bent zijn ze het binnen no time vergeten. Maar ik zelf zou nooit weggaan zonder iets te zeggen.
ALTIJD duidelijk en eerlijk communiceren. Je kind moet leren dat hij jou kan vertrouwen en dat je altijd terug komt. Vertellen dus. Nooit zomaar wegsluipen.
Tot straks! Mama gaat even naar de winkel.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Altijd vertellen dat je weg gaat en er ook bij vertellen dat je weer terugkomt. Nooit stiekem weggaan.

Wel het afscheid kort houden en niet gaan rekken.
Ik pas wel eens op mijn neefje van een jaar, en hij zet het ook altijd op een brullen als zijn moeder (op de hierboven beschreven 'resolute' manier) weggaat. Twee minuten later zit hij dan echter weer vrolijk te spelen.
Zeg wat je doet en doe wat je zegt. Dus: ik ga nu weg, maar kom je straks weer ophalen. Kus en dag zeggen. En dan dus ook gaan en niet blijven hangen (omdat je het bijvoorbeeld zelf moeilijk vindt).
Heel vreemd voorbeeld misschien, maar het gaat over mijn hondjes.

Als ik de deur uitga geef ik mijn hondjes altijd een koekje. Als ze het koekje aan het opeten zijn, letten ze niet zo op mij. Ik weet dat als ik in díe situatie wegga, de hondjes dan gaan blaffen en zachtjes huilen. Ik neem het altijd op, op een voicerecorder. Ik hoor dan het getippel van hun pootjes, trap op trap af, op zoek naar mij. Ze zijn dan helemaal in de war 'waar is het vrouwtje nu opeens'.

Dus als ik ze dat koekje gegeven heb, zorg ik er altijd nog even voor dat ik hun aandacht heb als ik door de deur naar buiten loop. Zodoende zien ze me ook echt weggaan en is er later niets aan de hand.
quote:bibaatje schreef op 19 januari 2012 @ 13:52:

Zeg wat je doet en doe wat je zegt. Dus: ik ga nu weg, maar kom je straks weer ophalen. Kus en dag zeggen. En dan dus ook gaan en niet blijven hangen (omdat je het bijvoorbeeld zelf moeilijk vindt).Dat doe ik precies zo. En ik vertel er ook altijd bij wat ik ga doen, bijv dat ik ga werken. In kindertaal vertel ik wanneer ik terugkom bijv als het donker is (dan moet je dat natuurlijk ook wel echt doen anders kan je beter niks zeggen!) of als we moeten eten. Zoiets!
Mijn oudste dochter had het heel moeilijk met afscheid nemen op de psz. toen was 2 1/2 jaar. Ik ben toen als afscheid gekke bekken gaan trekken naar haar, en zij weer naar mij. Heel snel was het afscheidnemen iets heel erg leuks geworden. Sindsdien was het geen probleem meer, als ik zei dat ik wegging rende ze naar het raam om haar tong uit te steken.
ik zeg altijd wel dat ik weer terug kom. IK probeer het kort te houden. Het is waarschijnlijk ook een fase!
Nooit weggaan zonder iets te zeggen, zeer onveilig en raar gedrag is dat. Het maakt je erg onbetrouwbaar voor een kind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven